Der kan være flere hundrede kroner at spare på din tv-pakke. Med et nemt trick kan du let spare penge hver måned. Her får du en række gode råd til at få billigere tv.

Nogle gange betaler det sig at være en smule fræk. Og det gælder især over for de store tv-selskaber, der gradvist har hævet priserne i løbet af de seneste år. Hos landets største udbyder, YouSee, er priserne på grund-, mellem-, og fuldpakken steget med henholdsvis 43 procent, 47 procent og 35 procentfra 2009 til 2015.

Men hvis du presser din tv-udbyder lidt, kan du faktisk undgå, at prisstigningerne rammer dig helt så hårdt, viser en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har foretaget.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Nogle gange betaler det sig at være en smule fræk. Og det gælder især over for de store tv-selskaber, der gradvist har hævet priserne i løbet af de seneste år.

Hos landets største udbyder, YouSee, er priserne på grund-, mellem-, og fuldpakken steget med henholdsvis 43 procent, 47 procent og 35 procentfra 2009 til 2015.

Men hvis du presser din tv-udbyder lidt, kan du faktisk undgå, at prisstigningerne rammer dig helt så hårdt, viser en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har foretaget.

For at teste YouSee’s rabat-villighed bad Forbrugerrådet Tænk syv testpersoner om at ringe til tv-udbyderens kundeservice med beskeden om, at de overvejede at skifte abonnement.

Og der var gevinst med det samme: fire ud af syv personer fik en fast månedlig prisnedsættelse på 50 kroner – det svarer til en årlig besparelse på 600 kroner. En femte testperson fik tre måneders gratis tv, mens de sidste to ingenting fik.

»Når fem ud af syv personer kan opnå en besparelse på denne her måde, viser det jo, at der er god plads i økonomien hos selskabet til at behandle forbrugerne bedre. Og så er det et udtryk for, at der ikke er nok konkurrence på markedet,« siger cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk Martin Salamon.

Han mener, at forbrugerne generelt bør være mere skrappe over for deres tv-udbydere:

»De har hævet priserne meget, og derfor skal man give dem lidt igen som forbruger. Det er ikke kundernes pengepung, der ligger dem mest på sinde, når man ser på, hvordan de opfører sig,« siger Martin Salamon.

Livsvarig rabat

38-årige Alexander Schnohr fra Amager var blandt testpersonerne, der fik en prisnedsættelse ved at true med opsigelse af abonnementet.

»Kundeservicemedarbejderen spurgte, om jeg stadig godt kunne bruge den store pakke hos YouSee, og det svarede jeg ja til. ’Så kan jeg give dig 50 kroner i rabat på livstid på pakken’, sagde han,« fortællerAlexander Schnohr.

YouSees tv-direktør Jacob Mortensen kalder det en ’dialog om en udfordret kundeoplevelse’:

»Når kunden ringer ind og har spørgsmål til produktet eller overvejer at opsige, så har vi en dialog om deres samlede løsning. Men man kan ikke bare ringe ind og få rabat. Hvis man har haft en udfordret kundeoplevelse, kan vi i nogle tilfælde sætte prisen ned i en begrænset periode per kulance.«

Kommer an på den enkelte

Hos konkurrenten Stofa kan der også ’blive talt alternativer’, hvis kunderne henvender sig og siger, at de ikke længere har behov for deres nuværende tv-pakke, oplyser kommunikationschef Jan Lyng Lauridsen:

»Hvis der er nogen, der har haft en dårlig oplevelse, kan det godt ske, at vi tilbyder en kompensation som en måneds gratis tv eller internet. Jeg skal heller ikke udelukke, at vi nogle gange godt kan fravige gebyret for at skifte til en mindre pakke, men det kommer an på den enkelte,« siger Jan Lyng Lauridsen.


UD MED SPROGET

Foto: Uffe Weng
Vis mere

Hvorfor giver I rabat til kunder, der truer med at opsige abonnementet?

»Du kan ikke bare ringe ind som kunde og sige, at du gerne vil have dit produkt billigere. Men vi skal være ærlige at sige, at det ikke er altid, at vi leverer den kundeoplevelse, som vi mener, at folk bør have, og det har vi i nogle tilfælde mulighed for at godtgøre.«

Hvorfor har I ikke ens priser for alle?

»Vi behandler ikke kunderne forskelligt. Vi er jo i dialog med rigtig mange af vores kunder hvert år, og når de ringer ind, fordi de har haft en udfordret oplevelse på deres produkt, så er det i den forbindelse, at vi tager en snak med dem. Det er ikke fordi, at der er differentieret prissætning.«

Hvorfor er jeres priser steget så meget i de seneste år?

»Der er forskellige faktorer, der gør sig gældende. Dels er der kommet flere kanaler og mere egenproduceret indhold, som er dyrere at indkøbe end for eksempel amerikanske tv-serier. Derudover er prisen på sportsrettigheder også steget markant i samme periode, og så er TV2 blevet en betalingskanal, hvilket udgør en stor andel af prisstigningen.«

4 RÅD: SÅDAN FÅR DU BILLIGERE TV


1. Prut om prisen
Vær opmærksom på, at din pris er til forhandling. Hvis du presser din tv-udbyder, prutter om prisen eller truer med at skifte selskab, kan du i mange tilfælde få prisen ned.

2. Kend dine behov
Tjek om din nuværende tv-pakke passer til dine behov. Du kan lave en liste over, hvilke kanaler du sagtens kan undvære, og hvilke du absolut ikke kan undvære.

3. Kend dit forbrug
Få styr på, hvor mange penge du bruger på tv, serier og film lige nu. Overvej, om du har behov for betalingskanaler, eller om du kan nøjes med de licensfinansierede kanaler.

4. Overvej at streame
Find ud af, om du kan erstatte en del af dit tv-forbrug med et abonnement på streaming. Det kan være, at du for eksempel kun er interesseret i at se bestemte tv-serier og film.