Sæsonens første sne er allerede faldet. BT guider dig, så cyklen, bilen og huset bliver klar til vinteren

Nogle har ventet mange måneder på det, andre kan ikke vente, til det er forbi. Det handler om sne, sjap og kulde – vinteren.

Allerede i weekenden oplevede nordjyderne sæsonens første sne. Og resten af landet skal nok også blive ramt før eller siden.

Med frost og sne forude er det også tid til, at vejene saltes, og det betyder ekstra slitage på din cykel og bil. Samtidig kan kombinationen af regn, frost og blæsevejr være et mareridt for dit hus. Derfor har BT allieret sig med en række eksperter, så du kan blive vinterklar i en fart.

LOG IND PÅ BT PLUS og få BTs guide til at gøre dels huset, dels bilen og cyklen vinterklar. God fornøjelse ...


Nogle har ventet mange måneder på det, andre kan ikke vente, til det er forbi. Det handler om sne, sjap og kulde – vinteren.

Allerede i weekenden oplevede nordjyderne sæsonens første sne. Og resten af landet skal nok også blive ramt før eller siden.

Med frost og sne forude er det også tid til, at vejene saltes, og det betyder ekstra slitage på din cykel og bil. Samtidig kan kombinationen af regn, frost og blæsevejr være et mareridt for dit hus. Derfor har BT allieret sig med en række eksperter, så du kan blive vinterklar i en fart.

En af de enkle og hurtige efterårsopgaver på dit hus er at finde stigen frem og fjerne blade og skidt fra tagrenden. På den måde sikrer du, at vandet kan løbe væk og ned i afløbet, så det ikke ligger i tagrenden og blæser ind under tagfoden eller løber ned af ydermuren. Foto: Mikkel Berg Pedersen.
En af de enkle og hurtige efterårsopgaver på dit hus er at finde stigen frem og fjerne blade og skidt fra tagrenden. På den måde sikrer du, at vandet kan løbe væk og ned i afløbet, så det ikke ligger i tagrenden og blæser ind under tagfoden eller løber ned af ydermuren. Foto: Mikkel Berg Pedersen.
Vis mere

Sådan bliver huset vinterklart

Når mørket sænker sig, og sneen falder, er det dejligt at sidde godt og varmt inde i stuen. Men er dit hus rustet til vinteren? Regn, blæst, frost og sne kan nemlig forårsage store skader på dit hus, hvis det ikke er vedligeholdt og forberedt på en barsk vinter.

BT har spurgt Tue Patursson, fagekspert hos Bolius, boligejernes videnscenter, om enkle råd til at gøre huset klart til vinteren:

Tjek husets tag

• Find stigen frem og kom op og kig på taget. Er der revner i tagstenene, eller ligger de skævt eller løst, så vinden kan tage dem, bør de omgående skiftes. Med tagpap skal du tjekke for revner eller buler, for det kan være første tegn på fugtskader.

Tjek inddækninger

• Når du alligevel har stigen fremme og kigger på taget, så kig efter inddækninger ved skorsten, tagvinduer eller udluftningshætter. Hvis inddækningerne ikke slutter tæt, eller der er kommet skader på dem, kan vand trænge ind under taget, og det kan udvikle sig til svamp.

Rens tagrenden

• Fjern blade, snavs og skidt. Tjek at samlingerne slutter tæt, så vand ikke løber ned ad ydermuren eller blæser ind under taget.

• Tjek også faldet på tagrenden. Der skal være en svag hældning, så regnvandet kan flyde væk. Hæld en spand vand i og se efter.

Tjek nedløbsrøret

• Alle husets nedløbsrør skal være fri for blade og andet snavs, som kan stoppe dem til. I så fald løber vandet ud af nedløbsrøret og ned ad facaden.

Rens brønde og riste

• Fjern blade, kviste, jord og skidt fra riste og brønde i nærheden af huset. • En nedløbsbrønd har ofte et dæksel, så du kan besigtige den. Fjern dækslet og tjek, om der er blade, grene og snavs, der bør fjernes. Hvis blade og jord stopper risten ved nedløbsrøret, vil vandet sive ind i ydermuren og til sidst give fugtskader indvendigt.

Tjek facade, gavl og sokkel

• Kig efter revner og huller i soklen og i murede facader. Især omkring vinduer og døre kan der opstå revner. Hvis du ikke selv har evnerne til at udbedre det, så kontakt en håndværker.

• Kig også på afskalninger, hvis facaden eller soklen er pudset op. Man skal reagere, når der er større afskalninger af puds. Hvis der kommer vand ind bagved, og frosten sætter ind, kan små plamager hurtigt vokse sig store. I worst case trænger vand ind i fundamentet og eventuelt kælderen.

Døre og vinduer

• Tjek tætningslister ved husets døre og vinduer, det er både godt for varmeregnskabet og giver bedre indeklima. Se også efter om der er rådne bundstykker eller karmdele.

• Enkelte dele kan udskiftes, men ved store skader skal hele vinduet eller døren udskiftes.

Tjek terrænet omkring huset

• Sørg for, at der er fald i terrænet væk fra huset. Hvis terrænet skråner ind mod huset, vil overfladevand havne ind mod ydervægge og kældervægge, og det kan give fugtskader.

Har du ikke allerede fået vinterdæk på bilen, så er det nu du skal rykke, forklarer seniortekniker Jørgen Jørgensen fra FDM. Vinterdæk skal med en tommelfingerregel på, når vejtemperaturen dykker til omkring fem grader, og den grænse krydses ofte allerede i oktober. Kan du som BTs journalist ikke selv klare dækskiftet, så få professionelle automekanikere som Lasse Kristoffersen fra Superdæk i Åbyhøj i Aarhus til at klare det. Foto: Mikkel Berg Pedersen.
Har du ikke allerede fået vinterdæk på bilen, så er det nu du skal rykke, forklarer seniortekniker Jørgen Jørgensen fra FDM. Vinterdæk skal med en tommelfingerregel på, når vejtemperaturen dykker til omkring fem grader, og den grænse krydses ofte allerede i oktober. Kan du som BTs journalist ikke selv klare dækskiftet, så få professionelle automekanikere som Lasse Kristoffersen fra Superdæk i Åbyhøj i Aarhus til at klare det. Foto: Mikkel Berg Pedersen.
Vis mere

Sådan bliver bilen vinterklar

Frostkolde morgener og isglatte veje betyder, at mange bilister i de kommende uger og måneder får brug for vejhjælp og Falck til at få bilen i gang eller blive trukket fri af en snedrive. Men der er faktisk en del, du som bilejer kan gøre for at gå vinteren i møde med ro i sindet.

BT har allieret sig med Jørgen Jørgensen, seniortekniker hos FDM, for at høre, hvilke ting det er mest oplagt at tage fat på:

Få vinterdæk på bilen

• Hvis ikke vinterdækkene allerede er kommet på, så få dem på i en fart. Som tommefingerregel skal man skifte til vinterdæk, når vejtemperaturen er under fem grader.

• Tjek om dine vinterdæk kan klare en sæson mere. Der skal gerne være 3-4 mm dækmønster, selvom lovkravet er 1,6 mm. Kommer man derned, mister dækkene de gode egenskaber til sne og isføre.

Har du styr på bilens batteri?

• Minusgraderne knækker de svageste batterier, fordi der skal bruges mere kraft til at starte en kold motor, ligesom kulden mindsker batteriets kapacitet. Har du et batteri, der er 4-6 år gammelt, så er det en god idé at få det tjekket hos et værksted.

• En hjemmeoplader kan forlænge batteriets levetid. De koster 3-600 kr. og kan være en billig løsning til at få bilen gennem vinteren.

Er bilens kølesystem frostsikret?

• Er du alligevel på værksted med bilen, så få mekanikeren til at tjekke, om bilens kølesystem er frostsikret: • Hvis kølevæsken kan fryse til, kan motor og køler frostsprænge. Det kan i værste fald koste dig en ny motor.

Køb frostsikret sprinklervæske

• Mange glemmer, at sommersprinklervæsken ikke er frostsikret. Kører du rundt med sommersprinklervæske, kan sprinklertanken frostsprænge, og når væsken rammer en kold rude, fryser det i stedet for at rengøre ruden.

Tjek bilens vinduesviskere

• Vinduesviskere holder typisk et års tid, og så begynder de at viske dårligt. Er der salt på vejen, bliver ruden fedtet til, hvis vinduesviskerne ikke fungerer optimalt.

Tjek lygterne

• Vi går en mørk tid i møde, og det betyder, at bilens lygter er ekstra vigtige. Pærerne skal tjekkes efter – gå en tur rundt om bilen og se, om de lyser. I løbet af vinteren skal du også sørge for at holde lygterne fri for snavs og sne fra vejen.

Undgå fastfrossede døre

• Giv bilens dørlister en omgang silikone. Brug gerne en silikone-stift på gummilisterne i stedet for en spray. Og når du vasker din bil, skal du huske at tørre gummilisterne og dørkarmene af.

Undgå frossen lås

• Er din bil af ældre dato og uden centrallås, så skal man give sine dørlåse noget låseolie. Det mindsker risikoen for, at der sætter sig is i dørlåsen.

Snevejr og salt er en giftig cocktail for din cykelkæde. For at undgå at den ruster til i løbet af vinteren, skal du være flink til at smøre den med kædeolie. Ifølge Cyklistforbundets cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen skal du gerne smøre kæden ca. hver 2.-3. uge i løbet af vinteren. Foto: Mikkel Berg Pedersen.
Snevejr og salt er en giftig cocktail for din cykelkæde. For at undgå at den ruster til i løbet af vinteren, skal du være flink til at smøre den med kædeolie. Ifølge Cyklistforbundets cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen skal du gerne smøre kæden ca. hver 2.-3. uge i løbet af vinteren. Foto: Mikkel Berg Pedersen.
Vis mere

Sådan bliver cyklen vinterklar

Er du én af dem, der trodser blæst, regn og kulde og cykler på arbejde året rundt, så skal du være ekstra god ved din tohjulede. For minusgrader og salt på vejene er hård kost for din cykels kæde, kabler og lås.

BT har spurgt Cyklistforbundets cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen, hvad du skal gøre for at få din cykel vinterklar:

Smør alle bevægelige dele

• Smør kæden med en tyk olie, som regn og slud ikke vasker af. Drej kæden rundt et par gange, så olien fordeles jævnt i alle leddene. Overskydende olie fjernes med en klud, så kæden ikke samler skidt. Bruger du cyklen hver dag, skal du ca. smøre kæden hver 2.-3. uge.

• Hvis låsen driller i frostvejret, så er der kommet kondensvand i låsemekanismen, som er frosset til. Derfor skal låsen også smøres med olie. I låsecylinderen skal du bruge en fin olie, som er beregnet til finmekanik. Bremser og bremsegreb skal også smøres.

• Gear- og bremsekabler kan også fryse til. Den hurtigste og nemmeste måde at smøre dem på er at finde en åbning i kablet, ved bremsegrebet og ved selve bremsen, og smøre med et par dråber tyk olie. Hiv et par gange i bremsen for at fordele olien. Det forhindrer, at vand trænger ind, som senere kan få kablerne til at fryse til.

Kan du ses i mørket?

• Alle cykler skal have lys på fra solnedgang til solopgang og i øvrigt også på dage med dårligt sigte forhold, for eksempel i tåge og tæt snevejr.

• Batterilygter mister styrke i takt med, at batterierne bliver brugt op. Ifølge reglerne skal lygterne være synlige på mindst 300 meters afstand. Lygterne skal monteres, så de lyser lige frem og lige bagud, så de ikke hænger og dingler og lyser ned i jorden. Har du magnetlygter påmonteret, skal du tjekke, om de virker.

• Tjek dine reflekser. Reflekserne på din cykel skal være lovpligtige, og de skal sidde foran, bagpå, i hjulene og på pedalerne.

Luft i dækkene

• Man punkterer oftere i vådt vejr, fordi småsten og glasskår klæber sig til dækket. Derfor kan det være en god idé at skifte til nye dæk med dybere mønster, også fordi det giver bedre vejgreb.

• Normalt skal dækkene være godt pumpet op, men på is- og sneglat underlag kan det faktisk være en ulempe, fordi du så har dårligere vejgreb. Derfor kan det være en fordel at tage lidt luft ud af dækkene, inden du triller ud i snevejret.