Zornig kritiserer Thornings tale: En tavs skandale

Lisbeth Zornig Andersen kalder statsministerens nytårstale skuffende, fordi hun ikke talte om de udsatte, de arbejdsløse og kontanthjælpsofrene.

Der var ikke ét eneste ord om de mange kontanthjælpsmodtagere i Helle Thorning-Schmidts nytårstale, som bliver hårdt ramt økonomisk af regeringens kontanthjælpsreform, som trådte i kraft 1. januar 2014.

Det er meget skuffende, mener Lisbeth Zornig Andersen, der bl.a. har arbejdet med kontanthjælpsmodtagere i forbindelse med det sociale projekt ' Stemmer på Kanten.'

- Det er en tavs skandale, at Helle Thorning-Schmidt ikke nævner kontanthjælpsofrene i sin tale. Vi har en stor gruppe mennesker, hvor flere kommer til at få det rigtig svært i det nye år, og flere kommer til at leve under fattigdomsgrænsen. Det er skuffende, at hun ikke nævner dem og fortæller, hvordan hun vil håndtere problemet i det nye år, siger Lisbeth Zornig Andersen til bt.dk.

Inden talen skrev Lisbeth Zornig Andersen på Twitter, at hun klart forventede, at statsministeren ville omtale kontanthjælpsreformen i sin tale.

- Jeg forventer, at Helle Ts #nytårstale handler om hvordan regeringen vil undgå den nye kontanthjælpsfattigdom vi nu bliver vidne til #dkpol

Men efter talen var der ikke meget begejstring at spore i Zornigs Twitter-opdatering.

- Helles #nytårstale var en valgtale. Offentlig ansatte og ældre skal stemme på S. skuffende. Hvad med de udsatte? De arbejdsløse? #dkpol

Regeringen vedtog i sommer kontanthjælpsreformen sammen med alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten. Det har bl.a. været kritiseret, at de økonomiske incitamenter for en lille gruppe borgere paradoksalt nok blive ringere end i dag.

Læs også:  Søs Marie Serup: Det var en rød støttestrømpe-tale fra Thorning

Det gælder de ca. 1.200 kontanthjælpsmodtagere under 30 år, der er forsørgere og lever papirløst sammen med en kæreste, som også er på kontanthjælp, SU eller den nye uddannelsesydelse. Fra nytår bliver det nemlig modregnet krone for krone i den enes kontanthjælp, hvis den anden får et job. Tjener man mere end 22.000 kr. som par uden børn, falder kontanthjælpen helt væk - mens grænsen for par med børn er 28.000 kr..

Den bagvendte effekt skyldes, at reformen udvider den såkaldt 'gensidige forsørgerpligt' til ikke kun at gælde gifte, men også samlevende par.

Selv om Lisbeth Zornig Andersen mener, at statsministeren er i sin gode ret til selv at bestemme, hvem hun vil nævne i sin tale, så mener hun, det er at lukke øjnene for en stort problem, når Helle Thorning-Schmidt ikke snakker om de udsatte.

- Jeg ved godt, at der er mange ting, man kunne nævne i en nytårstale, men når vi er på vej til at sende en hel befolkningsgruppe ned under fattigdomsgrænsen med den nye reform, så er det alvorligt og fortjener fokus. Det er en meget voldsom konsekvens, når man fra en måned til en anden kan risikere at gå 9.000 kr. ned, siger hun.

Lisbeth Zornig Andersen mener, at det var fint, at statsministeren snakkede om de ældre, men det, hun efterlyser fra statsministeren, er:

- Hun burde have sagt, at vi er klar over, at vi er blevet nødt til at træffe nogle alvorlige beslutninger og klar over, at der er nogle mennesker, der vil blive ramt. Hun burde have sagt, at regeringen vil sørge for, at man ude i kommunerne implementerer en så indgribende reform, så den bliver så nænsom så muligt, siger Lisbeth Zornig Andersen til bt.dk.

Læs også: BT fandt kvinden fra Thornings tale: Her er 88-årige Varla

Enhedslistens politiske ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen (Ø), mener, at statsministeren kredsede om mange vigtige emner i sin tale, men mener også, at hun manglede nogle ord om de syge og arbejdsløse danskere.

- Jeg savner, at statsministeren i talen forholder sig til de mange danskere, der er ramt af arbejdsløshed og sygdom. Jeg tror desværre at vi i 2014 kommer til at se nogle alvorlige sociale konsekvenser af regeringens nedskæringer overfor de mennesker, der er så uheldige at blive ramt af sygdom og arbejdsløshed, sagde hun ifølge BNB efter talen.

  

Afstemning

Fakta: Her er hele Statsministerens nytårstale

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Helles tale, var så intetsigende som noget kan være.

Skrevet af Ruth ChristiansenAnonym, Torsdag den 2. januar 2014, 20:34

Vil give Zorning helt ret, at ALT manglede i den tale.

Hun nævnte intet om alle dem de har lavet en masse lort imod en kæmpe stor befolkningsgruppe.

Hun sidder og bilder folk ind, at 2014 vil blive et år med fremgang.

Hvor, ikke i Danmark. Mange store koncerner har netop varslet store fyringer. Helle siger lige netop det modsatte af, hvad der vil ske.

Hun sidder også og tager æren for den milliard ældreplejen har fået, til trods for at de var modstander af det.

En gang hælden vand ud af øret.

Godt Nytår.

Fik Zornig en hel million til sin kampagne?

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 18:42

Så prøv og tænk på hvad de andre partier har fået af partistøtte til deres valgkamp (vi kan jo ikke få oplyst hvor meget) - og hvor mange penge der bliver fyret af, når der skal hænges plakater op på alle lygtepæle i hele Danmark!

Træls

Skrevet af P. Jensen, Torsdag den 2. januar 2014, 18:36

Det er træls, at man bliver mobbet og hånet, hvis man fortæller, at man er socialdemokrat.

ZZZZZ…Zornig

Skrevet af Lærke, Torsdag den 2. januar 2014, 18:36

Nu må mediernes leflen for denne selviscenesættende og moralsk korrupte Lisbet Zornig snart høre op.

DRS idé-fattigdom gør, at vi licens-modtagere tvinges til at se det ene ''dokumentar-program'' efter det andet med denne udspekulerede, narcissistiske (se blot Zornigs reaktion i Stemmer På Kanten, da en praktikant glemmer at nævne damen i Aftenshowet) og selvudnævnte talskvinde for de svage.

Når Zornig ikke har travlt med at røvrende SFs naive Bambi Vilhelmsen, så bliver hun brugt som talerør for de svage. Stop det nu!

Spild af tid.

Skrevet af Knud Madsen, Torsdag den 2. januar 2014, 17:47

Jeg gad ikke spilde noget af min resterende ungdom på at bivåne bimboens vrøvl.

Og så mener jeg i øvrigt, at denne Zornig godt kan klappe lidt mere i efter det grimme SF-stunt. Hun fik sin tid og misbrugte min sympati.

Nytårstalen =

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 17:44

Det var en gang.... RØDGRØD med fløde

Nürnbergprocessen

Skrevet af Henrik Andersen, Torsdag den 2. januar 2014, 17:38

Det er lidt tankevækkende, at en af konklusionerne i Nürnbergprossen viste, at Nazismen kunne træde i kraft, var manglende indlevelse i andre mennesker. Den samme mangel kan spores til en del inde fra tinget desværre.

korupte gøglerprojekter

Skrevet af sam, Torsdag den 2. januar 2014, 17:27

Utroligt at Zornig ikke bare klapper i - hun fik jo en million til hendes tåbelige forsøg af den korrupte Wilhelmsen og dermed den røde regering...

Men Zornig har vel også forstået at det er sidste gang hun får støtte til at promovere SF ved et valg og derfor kan hun lige så godt indrømme at hun heller ikke tror på det røde projekt.

Taberland

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 17:04

Danmark er blevet et land hvor man i den grad nedgør folk som har den frækhed at blive syge eller arbejdsløse,man betragter det som om at folk selv er skyld i deres ulykke og derfor skal de straffes hårdt,de skal trampes godt og grundigt ned i møget,så kan de lærer det,føj for en udvikling af samfundet i nedadgående retning og så styret af en centrumvenstre regering,hvordan skal det så ikke gå når vi får et regeringsskifte.Den udvikling hvor man tramper på de svageste er ikke det danmark som jeg kender,det er ikke et sted jeg har lyst ttil at mine børn skal vokse op i,min familie og jeg vil ikke bo i et samfund hvor man mistænkliggør de svageste,vi tager vores gode tøj og flytter til Norge,vi forlader den synkende skude,Danmark er blevet et taberland.

Hvor er den kritiske presse?

Skrevet af JH, Torsdag den 2. januar 2014, 16:59

En nytårstale burde være et tilbageblik med en opsamling, en konklusion og en fremadrettet vision på baggrund af tilbageblikket. Talen var til dumpekarakter, den fremadrettede vision står i intet forhold til det sidste års politik, og hvad skulle få nogen til at tro på statsministerens gode hensigter nu? Det ligner mest, som nogen påpeger, opstarten til nye valgløfter.

Hvor er den kritiske presse?

Skrevet af JH, Torsdag den 2. januar 2014, 16:59

En nytårstale burde være et tilbageblik med en opsamling, en konklusion og en fremadrettet vision på baggrund af tilbageblikket. Talen var til dumpekarakter, den fremadrettede vision står i intet forhold til det sidste års politik, og hvad skulle få nogen til at tro på statsministerens gode hensigter nu? Det ligner mest, som nogen påpeger, opstarten til nye valgløfter.

Jeg forventede intet andet.

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 16:35

Da jeg ikke har nogen som helst forventninger til statsministerens evne til at udvise empati og medmenneskelighed, fravalgte jeg at bruge min tid på at lytte til hendes tale.

Helt enig

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 16:32

Fællesskabet gælder kun visse grupper i Danmark.

UTROLIGT !

Skrevet af Gert Petersen, Torsdag den 2. januar 2014, 16:22

ZORNIG = NAR

A-socialdemokratiet

Skrevet af Kim, Torsdag den 2. januar 2014, 15:59

Det hedder ikke Asocialdemokratiet for ingenting.

UTROLIGT

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 15:41

Lisbeth, hvem betaler din løn, du råber op om noget der ikke rager dig, du er jo ikke på bistandshjælp, så hold din kæft, du skal nok rage til dig lige som alle andre der kommer i tv og medierne,

H O L D D I N KÆFT..................

Kommentar til anonym og andre med uhøvisk sprogbrug

Skrevet af Jan, Torsdag den 2. januar 2014, 17:00

Anonym - det er du med god grund.

Er det virkelig nødvendigt at svine folk til, man er uenig med?

Jeg går da ud fra, du anerkender, at Zorning og andre du er uening med, har ret til at ytre sig?

Men dit ubehøvlede sprogbrug kunne tyde på noget andet. Få dig et liv,

Og hvad så

Skrevet af Anonym, Torsdag den 2. januar 2014, 15:35

Zornig og Søs, i er et par dumme høns at høre på, bliv da voksne!

Zornig skal da bare.....

Skrevet af Palle Pallesen, Torsdag den 2. januar 2014, 15:28

Lukke røven så meget.

Hun har vist nok lænset statskassen alt for meget allerede.