Peter Aalbæk Jensen, den kontroversielle direktør for filmselskabet Zentropa, der siden 1990 har fået mindst 553 millioner kroner i statsstøtte til sine film, nægter nu at aflevere ét eneste bilag til myndighederne.

Myndighederne vil undersøge en mistanke om snyd med støtten til Lars von Trier-filmen ‘Antichrist’ fra 2009.

Zentropa havde ellers tidligere accepteret at samarbejde med Det Danske Filminstitut, en myndighed under Kulturministeriet, der har ansvaret for dansk filmstøtte, men her - få timer før et planlagt møde mellem Zentropa og instituttet onsdag - kaster Peter Aalbæk Jensen grus i maskineriet:

- Denne sag kunne have været afgjort på et par timer, men i stedet har DFIs direktør valgt at bruge en halv million kroner eller mere på en revisorundersøgelse af et fem år gammelt regnskab, de selv tidligere har godkendt. Derfor vil jeg ikke udlevere regnskaber. Det er urimeligt, at jeg skal have en mere nidkær behandling end andre, bare fordi jeg render rundt med bar røv i medierne, siger Peter Aalbæk Jensen til Berlingske onsdag.

Læs også: Zentropa atter i søgelyset: Ålen forlangte 200.000

Peter Albæk Jensen vil ikke tale med BT, men har i en skriftlig kommentar i august, da BT første gang spurgte til sagen, gjort det klart, at han "diskuterer gerne budgetoverskridelser på vore film med vore investorer og Gud!"

Det Danske Filminstitut er sponsor og har støttet filmen ‘Antichrist’ med otte millioner kroner i statstilskud, og burde derfor - i selskab med Vorherre - være blandt de indviede med adgang til bilag, men nej.

Peter Aalbæk Jensen udtaler til Politiken, der onsdag skriver, at kun Skat og ‘Gud’ kan forvente at få adgang til bilag:

- Mine bilag snakker jeg kun med Gud og skattefar om, hvis nogen af dem skulle have interesse for det. For mig er det en principiel sag. Jeg vil ikke acceptere, at mit firma bliver behandlet mere nidkært end andre, fordi det har en direktør, der er eksponeret i medierne. Fordi man er en offentlig person, så skal man ikke behandles på ringere vilkår end andre, siger Zentropa-direktøren til Politiken.

Læs også: Brugte 60.000 kr. på luksusmiddag og flyrejse: Ålen og Zentropa undersøges for støttesnyd

Det Danske Filminstitut, har i halvanden måned - og altså indtil nu forgæves - forsøgt at få adgang til at gennemføre en omfattende revision af bilag på flere tidligere Zentropa-film, herunder især Lars von Trier-filmen Antichrist. Men Zentropa har hidtil modarbejdet undersøgelsen, nægtet at samarbejde med myndighederne og påstået, at Det Danske Filminstitut handler både ulovligt og aggressivt.

I fredags blev der imidlertid opnået enighed om at samarbejde og et møde, hvor en revisionsundersøgelse skulle planlægges, blev aftalt til i dag.

Det Danske Filminstitut vil undersøge, hvorvidt Zentropa - i forbindelse med produktionen af ‘Antichrist’ til 61,5 millioner kroner - har ladet udgifter til repræsentation, rejser, hotelophold, mulige private udgifter, uspecificerede bilag, regninger på gamle filmprojekter og endelig udgifter, der måske helt eller delvist burde være betalt af Peter Albæk Jensen og Lars von Triers privatejede selskaber i Zentropa-familien, ‘glide ind’ i regnskabet på ‘Antichrist’, hvor de er de blevet skjult mellem titusindvis af andre bilag og betalt af offentlige støttekroner fra Kulturministeriet, Danmarks Radio samt filmfonde og tv-stationer fra hele Europa. Og bagefter skjult sandheden for myndighederne.

Oplysningerne om muligt snyd med bilag fremgår af et internt notat fra april 2010, forfattet af tre af hovedkræfterne på storværket ‘Antichrist’ - daværende producer i Zentropa, Meta Louise Foldager, og de to økonomiansvarlige producere, Ole Østergaard og Sanne Glæsel. Notatet blev efterfølgende sendt til Peter Aalbæk Jensen.

De tre producere udtrykker i notatet frustration over, at de er ‘blevet pålagt’ en række uvedkommende udgifter, der er lagt ind i filmens samlede budget på 61,5 millioner kroner - og dermed skjult blandt filmens titusindvis af udgiftsbilag.

Udgifter, der ifølge notatet skulle have været faktureret som for eksempel reklameudgifter, og betalt af Peter Aalbæk Jensens egne selskaber i Zentropa-familien, blev ‘flyttet’ ind i budgettet for selve filmen, hvilket betød, at uvedkommende udgifter blev betalt af offentlige støttekroner og tilskud modtaget af filmfonde og tv-stationer fra hele Europa.

DFI skriver i en mail til BT, at der i sagen er rejst tvivl om, hvorvidt “DFI fra Zentropa og selskabets revisor har modtaget fyldestgørende og korrekte oplysninger (...) og en sådan tvivl er selvfølgelig ikke acceptabel. DFI ser med stor alvor på sagen.”

Hovedselskabet i Zentropa-koncernen, der er delvist ejet af Peter Aalbæk Jensen personligt, led i årene 2007-2009 under alvorlige økonomiske problemer med et samlet underskud på mere end 26 millioner kr.

Af notatet fra de tre producere fremgår det, at Zentropa i februar 2009 brugte omkring 60.000 kroner på at flyve direktøren for verdens mest prestigefyldte filmfestival, den 53-årige Cannes-direktør Thierry Frémaux, til København. Her fik han fremvist Lars von Triers ‘Antichrist’ og derefter blev direktøren inviteret til eksklusiv middag med deltagelse af fire personer, tilberedt af en Michelin-kok, i Lars von Triers private hjem i Lyngby nord for København. Herefter fløj han tilbage til Paris. Kort efter blev Antichrist udtaget til hovedkonkurrencen ved filmfestivalen i Cannes i maj samme år, hvor den dog ikke vandt hovedprisen 'De Gyldne Palmer'.

De 60.000 kroner, der blev brugt på mad og flybilletter, blev skjult af Zentropa i de officielle regnskaber for filmen, der er afleveret til Det Danske Filminstitut, ligesom Zentropa indsendte en budgetrapport til myndighederne med vildledende eller direkte falske oplysninger.

De tre producere skriver, at udgiften til middag og fly ikke burde være taget ud af det delvist statsstøttede filmbudget, men betalt via en anden konto - og dermed af Peter Aalbæk Jensens egne selskaber i Zentropa-familien.

BT har også beskrevet, hvordan Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen i september 2008 - midt under filmselskabets svære økonomiske krise - forlangte, at der blev trukket 200.000 kroner ud af det offentligt støttede millionbudget til Lars von Triers nyeste film, hvorefter pengene blev overført til et af Aalbæks andre selskaber og forsvandt i Zentropas indviklede net af virksomheder. Siden blev overførslen skjult for Det Danske Filminstitut, der på vegne af Kulturministeriet havde støttet Trier-filmen med otte millioner kroner.

Overførslen foregik på den måde, at et udateret og uspecificeret udgiftsbilag på 200.000 kroner efter ordre fra Peter Aalbæk Jensen blev lagt ind og skjult i regnskaberne på den dengang netop færdige storfilm ‘Antichrist’ af Lars von Trier, der havde et samlet budget på 61,5 millioner kroner. Og ved at lade bilaget ‘glide ind’ i filmen og - i strid med sandheden - fremstå som en nødvendig udgift til produktionen af Antichrist, kunne Peter Aalbæk Jensen derefter trække 200.000 kroner ud af filmens statsstøttede budget og føre dem ind i ét af sine egne, personlige selskaber.

Se HELE listen: Så dårlig en forretning er Ålens film for skatteyderne

Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen, brancheorganisation for de danske filmselskaber, skriver i en mail til sine medlemmer, ‘at i et system med offentlig støtte, skal man som producent selvfølgelig kunne stå inde for det regnskab man afleverer. Herunder eventuelt i form af bilagsrevision. Men det er vigtigt at producenterne er sikret mod tilfældigheder, og at man bliver behandlet efter spilleregler der er opstillet for at give producenterne en retssikkerhed.’

Producentforeningen er kritisk overfor, at Det danske Filminstitut på baggrund af blot ‘en kritisk mail’ og ‘uden videre begrundelse’ kan gennemføre bilagskontrol 10 år tilbage.

Direktør Klaus Hansen skriver, at sagen ‘er principiel på mange planer’: ‘Hvad skal der til, for at DFI genåbner et regnskab? En sur medarbejder? En anonym mail?', spørger han.