Web-ups: Trane Nørbys ansatte rettede 31 gange i hendes leksikon

Internetleksikonet Wikipedia har flere gange grebet ind for at fjerne åbenlys reklame for Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby. Reklame, der nu viser sig at være tilføjet den danske udgave af leksikonet af Trane Nørbys egne medarbejdere.

Ellen Trane Nørbys ansatte har 31 gange siden marts 2011 ændret i hendes leksikon - de fleste gange er der tale om smårettelser, men i en række tilfælde har medarbejderne rost Trane Nørby så meget, at det strider mod Wikipedias krav om, at den information, der publiceres, skal være neutral. Fem gange har Wikipedias danske administratorer, der modererer profilerne, måttet advare om, at Ellen Trane Nørbys leksikon-profil ikke er neutral.

- Artiklen bærer præg af at være en blanding af partibiografi og reklame. Artiklen er nogle gange blevet redigeret anonymt fra Folketingets IP-nummer. Dette er et stort problem med politikerbiografier, som vi må sætte fokus på, skriver en af de danske administratorer den 27. juli 2012.

Alle brugere kan selv ændre indhold på Wikipedia, der er et leksikon lavet af læserne.

HVAD MENER DU OM, AT ELLEN TRANE NØRBYS ANSATTE ROSER HENDE SÅ MEGET PÅ WIKIPEDIA, AT ARTIKLEN FREMSTÅR SOM PARTIBIOGRAFI OG REKLAME? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

 31 af de rettelser, der er sket på Trane Nørbys profil i perioden marts til november 2011, er foretaget af hendes egne ansatte på Christiansborg, Anders Jørgensen og Sara Hansen, der er henholdsvis nuværende og tidligere politiske medarbejdere for Ellen Trane Nørby.

Den 1. marts 2011 skriver Trane Nørbys politiske sekretær Anders Jørgensen på chefens leksikonprofil:
’I hendes politiske arbejde er Ellen Trane Nørby kendt for at være hårdtarbejdende og grundig’.

Dagen efter tilføjer han, at Ellen Trane Nørby i sit politiske virke har haft ’et internationalt engagement’ og haft ’et imponerende valg’.

I juni 2011 skriver Sara Hansen, der halvanden måned senere tiltræder som assistent for Ellen Trane Nørby, om sin kommende chef, at hun er en ’social engageret politiker’, der også kæmper for ’de svage i samfundet’.

15. november 2011, da Sara Hansen er begyndt at arbejde for Ellen Trane Nørby, ændrer Hansen igen Nørbys Wikipedia-profil:
’Med andre ord kan det siges, at Ellen Trane Nørby er en social engageret politiker, der også kæmper for de svage og udsatte i samfundet - også på det internationale plan’.

Begge indrømmer over for BT, at de har ændret oplysningerne på Ellen Trane Nørbys profil:

- Jeg ser det som en helt naturlig del af mine arbejdsopgaver at sikre, at de oplysninger, der er tilgængelige på et bruger-drevent opslagsværk som Wikipedia, også stemmer overens med virkeligheden, skriver politisk sekretær Anders Jørgensen, der stadig arbejder for Trane Nørby.

Wikipedia skriver ellers i sine politikker og normer, at man helst ikke må skrive om sig selv og dem som betaler ens løn, da man så ikke kan være neutral.

De 173.275 indlæg på den danske del af Wikipedia bestyres af 36 administratorer. En af dem er Knud Winckelmann, der selv har grebet ind over for Nørbys profil.

- Vi ser politikere, der enten selv retter eller får andre til at rette deres profil. Men Wikipedia skal være et neutralt leksikon, ikke en reklametekst, siger han.

I marts 2011 anførte Knud Winckelmann - i forbindelse med Trane Nørbys profil - at han har påført profilen advarsler på grund af formuleringer som ’fik hun et imponerende valg’ og ’kendt for at være hårdtarbejdende og grundig’, og en anden administrator tilføjede i juli 2012, at ’det er åbenlyst, at artiklen ikke er neutral'.

En bruger omskriver derfor Ellen Trane Nørbys profil, og 5. september 2012 var den så renset for reklame, at advarslerne mod profilens objektivitet blev fjernet.

Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby kan ikke ikke se noget problem i, at hendes egne ansatte har ændret hendes Wikipedia-profil.

- Opdateringer af Wikipedia foregår i fuld åbenhed, så både du og alle andre, der benytter sig af Wikipedia, kan se hvad og hvem, der har opdateret profilen, skriver Ellen Trane Nørby til BT.

- Jeg kan forstå, at du fokuserer på enkelte ord som ’hårdtarbejdende’ og ’imponerende valgresultat’. Man kan altid diskutere enkelte ord, men jeg betragter mig selv som hårdtarbejdende, når jeg bruger langt de fleste af døgnets vågne timer på at sikre en ny regering, skriver hun.

Hvad synes du om, at Ellen Trane Nørbys ansatte roser hende så meget på Wikipedia, at artiklen fremstår som partibiografi og reklame?

Deltag i debatten under artiklen
 

Din kommentar

Kommentarer

Går den, så går den.

Skrevet af Peder, Onsdag den 29. maj 2013, 08:31

Kom igen, I blev opdaget. Bedre held næste gang!

BT?????????????????????????

Skrevet af Knud Mortensen, Tirsdag den 8. januar 2013, 10:12

Fredag aften kom det frem på Twitter, at BT’s chefredaktør Olav Skaaning Andersen selv har oprettet og forfattet hele den profil, der er om ham på Wikipedia, hvilket har fået Wikipedia til at stemple artiklen med hele tre advarselsmærker om, at den ikke er uafhængig, at den bør slettes, samt at der ingen kildeanvisninger er. Mon BT skriver den historie? Det er BT i en nøddeskal?

hun må ha meget fritid

Skrevet af Robert Hansen, Mandag den 7. januar 2013, 17:36

det undrer mig at Ellen Tane nørby har tid til at klage over manglende tilskud til bla museeet hvor hendes mor sidder i betyrelsen.
Hun har senest gjort sig bemærket ved at "rose" sig selv i wikipedias leksikon.

I det hele taget undrer jeg mig over at en politisk ordfører i et af danmaks største partier har tid til disse ting, ved siden af hendes "round the clock" arbejde for DK... pinligt !!

Lars TØS FOGT

Skrevet af rene, Lørdag den 5. januar 2013, 13:29

Hvorfor skriver du usande historier Lars Fogt?
Hvorfor udtaler du dig aldrig til andre medier?
Hvorfor skriver du aldrig løgnhistorier om de røde?
HAR forgæves forsøgt at få en kommetar at Lars Fogt... Men forgæves....
løgnene forsætter for B.T og LARS Tøs FOGT

Wikipedia er ingen reklamesøjle.

Skrevet af Frank Jensen, Lørdag den 5. januar 2013, 11:50

Som udgangspunkt skal fakta i wikipidia efter min mening være neutrale, men det er vel ingen hemmelighed at Ellen Trane Nørby meget gerne ser sig selv i fokus. Hun har så bare den til tider uheldige egenskab at det udvikler sig til en udstilling af hendes manglende virkelighedssans. Se bare sagen om museumsstøtte til hendes mor.

fede dyr

Skrevet af rene, Lørdag den 5. januar 2013, 04:56

sidst det fede dyr til Lars FOGT skrev om Ellen Trane Nørby fik han en lang næse af pressenævnet... Hvad skete der Tøsen til Lars fogt der går i dametøj gemte sig i skørterne på chefen.... Tænk man kan slippe afsted med at skrive alle de opdigte historier på B.T.... føj for satan

ubrugeligt

Skrevet af jenni, Fredag den 4. januar 2013, 22:53

Det er godt, at det kommer frem, igen-igen at wikipedia er ubrugeligt som kilde.
Selvom der er advaret imod at tro på, hvad der skrives på wikipedia, er der stadig folk der tror, hvad de læser der.

Nej meget brugbart

Skrevet af Leif Nielsen, Tirsdag den 8. januar 2013, 23:34

Sagen her viser netop, at Wikipedia griber ind over misbrug. Og retter artiklerne når folk skriver noget som ikke er neutralt og faktuelt. Jeg bruger det dagligt til at få et hurtigt overblik. Hvis man f.eks. ønsker at vide, hvad Medinas nye CD hedder og hvor mange hun har udgivet, ja så er det da dejligt at have et gratis opdateret leksikon, hvor man lynhurtigt kan få fakta uden alt for mange omsvøb. Hvis man søger sådanne oplysninger på andre hjemmesider skal man døje med mange reklamer og mærkelig grafik, før man måske kan finde de oplysninger man efterspørger. På Wikipedia er der skruet ned for grafikstøj og oplysningerne er ensartet præsenteret, det er derfor rigtig nemt at bruge. Derfor er det noget forbandet svineri som Trane Nørby har lavet, ved at prøve at udnytte et neutralt leksikon som reklamesøjle.

Tikkende bombe

Skrevet af Hans J, Fredag den 4. januar 2013, 19:52

Ja hun ligner e'n der kan gå af hvert øjeblik!

Chokoladekiks fra herberget...

Skrevet af Jørgen Schouboe, Lørdag den 5. januar 2013, 02:55

Ant(h)on Bergs chokolade har jo mistet meget af sin status - og kvalitet - ligesom Ellen Nørby, men derfor kan man jo godt forsøge at formulere sin kritik lidt urbant, hr. Berg...

TIL Politik I Danmark ER KORRUPT

Skrevet af Cleunides souza , Fredag den 4. januar 2013, 17:56

Allan Andersen. Danmark har overhovedet ikke gjort mit land rigere, tværtimod. Det er vidst dig der skal gå skolen om igen, du har vidst ikke hørt efter i timen... Som sagt er der korruption i alle lande, min pointe er at danmark ikke stå ved det og slet ikke gør noget ved det, der skal jeg så hilse og sige at det gør de i mit land (Brasilien)!! Og forresten, ved ikke om du har børn selv, men det er ikke noget med sagen at gøre, du har vidst ingen forståelse. - Jeg efterlader ikke mit barn i danmark og tro mig, så snart jeg har fået mit barn hjem, så skrider jeg for det her diskriminerende land, fri få hånd, trusler og hvad i dansker nu har imod andre ind jer selv. Få dog noget empati! Du er en mand man kun kalde en racist. Jeg er ikke født eller opvokset her, om du kan læse min kommentar eller ej, er ikke mit problem, hvis jeg skrev det på mit sprog vil du ingen gang kunne komme igennem det første ord!!!! - Du kender ikke til reglerne overhovedet i Brasilien åbenbart, så her kan jeg lige fortælle, at hvis mit barn eller andre børn blev misbrugt i sin børnehave, ville de ikke blive fjernet fra sin mor, tværtimod...Børne og forældrene vil ikke betale prisen, men staten i Brasilien vil gå en og give en form for støtte og et behandlings tilbud!!

Spam

Skrevet af Jacob, Fredag den 4. januar 2013, 21:42

Hør, her kvinde bliver du ikke snart træt af at skrive alt det falske spam på alle mulige sider uden grund??

TIL Politik I Danmark ER KORRUPT

Skrevet af Cleunides souza , Fredag den 4. januar 2013, 17:55

Allan Andersen. Danmark har overhovedet ikke gjort mit land rigere, tværtimod. Det er vidst dig der skal gå skolen om igen, du har vidst ikke hørt efter i timen... Som sagt er der korruption i alle lande, min pointe er at danmark ikke stå ved det og slet ikke gør noget ved det, der skal jeg så hilse og sige at det gør de i mit land (Brasilien)!! Og forresten, ved ikke om du har børn selv, men det er ikke noget med sagen at gøre, du har vidst ingen forståelse. - Jeg efterlader ikke mit barn i danmark og tro mig, så snart jeg har fået mit barn hjem, så skrider jeg for det her diskriminerende land, fri få hånd, trusler og hvad i dansker nu har imod andre ind jer selv. Få dog noget empati! Du er en mand man kun kalde en racist. Jeg er ikke født eller opvokset her, om du kan læse min kommentar eller ej, er ikke mit problem, hvis jeg skrev det på mit sprog vil du ingen gang kunne komme igennem det første ord!!!! - Du kender ikke til reglerne overhovedet i Brasilien åbenbart, så her kan jeg lige fortælle, at hvis mit barn eller andre børn blev misbrugt i sin børnehave, ville de ikke blive fjernet fra sin mor, tværtimod...Børne og forældrene vil ikke betale prisen, men staten i Brasilien vil gå en og give en form for støtte og et behandlings tilbud!!

Selvpromovering eller sabotage. Hvad er værst.

Skrevet af Torben Sigurdsson, Fredag den 4. januar 2013, 17:49

Hvis de, der har læst Lars Fogt's artikel efterfølgende gør sig den ulejlighed at gå ind i Wikipedia for at checke hans påstande om Ellen Trane Nørby, som jo ret beset er en storm i et glas vand (kig på andre politikeres Wikipedias opslag!) kan man se følgende: Samme Lars Fogt har været inde og sabotere Wikipedias opslag om Ellen Trane Norby ved at tilføje 3 ændringer:
"skyldes at Ellen stiller tåbelige spørgsmål, når hendes mors museum ikke får tilskud"
"spørgende, stirrende, insisterende"...
"Får skattekroner for jysk adresse"
Hvad kalder Lars Fogt mon sin egen brug af Wikipedia?

Ellen Nørby dog ...

Skrevet af Jørgen Schouboe, Fredag den 4. januar 2013, 17:21

Når Ellen Trane med efternavnet Nørby har behov for ros, så er det da skønt og berigende, at hendes og Venstres ansatte har noget godt at bemærke..! Det har jo manglet (ikke så) lidt i den senere tid, hvor opfattelsen af den hårdtarbejdende Spørge-Ellen har ændret sig til undren over en ellers lovende politikers metoder.
Det er nu heller ikke så ringe, at 'folkets leksikon' Wikipedia skrider ind med et gult kort til samme 'slyngelpartis' ansatte. Tak for det.

E.T.N.

Skrevet af John Christensen, Fredag den 4. januar 2013, 16:21

Hvem er hun ?en ( selvglad ) person

Magtens arrogance !

Skrevet af Lasse, Fredag den 4. januar 2013, 15:57

Føj - hvor usselt !

I Familie??

Skrevet af Carsten, Fredag den 4. januar 2013, 15:22

Gad vide om Ellen er i familie med Bertel Haarder, de har i hvertfald samme "glimt" i øjet.

Beruset af magten

Skrevet af kaj christensen, Fredag den 4. januar 2013, 14:00

Ellen Trane Nørby og andre venstrefolk er åbenbart blevet så beruset af magten, at de tror, de kan tillade sig alt. Blandt andet at få medarbejdere til at udbrede usandfærdige oplysninger.

Mildt sagt; for det er en styg løgn, at hun eller andre i Venstre "kæmper for de svage og udsatte i samfundet". Masser af eksempler viser det modsatte.-

Vi er alle lige -

Skrevet af Peter Winther, Fredag den 4. januar 2013, 13:24

De nye "sociale medier" kan bruges OG optimeres af alle. Wikipedia/Google-optimering/Facebook - you name them
Hvis ikke ALLE partier allerede HAR har sat deres webansvarlige på "optimeringsopgaven" er det fordi der spises sovepiller, drikkes for meget snaps på tinge, ryges forkerte joints - ELLER at man har uduelige webmasters ansat.
Længere er den historie ikke - uanset partifarve

Hvorfor nu Ellen Nørby

Skrevet af Jan D., Fredag den 4. januar 2013, 13:15

Hvorfor er det nu at Ellen Nørby skal igennem personhetz-møllen?
Det lugter langt væk. Det er nogle tynde historier der bliver bragt til torvs.
At man søgemaskineoptimerer sin hjemmeside, er noget alle seriøse virksomheder gør, ligeså med reputation-management - altså sørge for at negative/psykopatiske udsagn ikke fylder i toppen af google-resultaterne.

Det her er ikke værdigt for dansk politik, at man skal jagte hinanden, først den ene, og derefter den anden politiker som får hængt deres vasketøj til tørre på formiddagsbladenes sladder-redaktioner.
Hvis de selvsamme redaktioner, ikke har andet end at Ellen har haft styr på søgemaskineoptimering - så bør de kigge ind af og tænke, at så er den nok ikke noget på den ged der kan barberes.

Stop nu de person-fnidder--sladder historier - det er langt under Damarks og danskernes niveau. Vi behøver ikke at tage ALT til os fra USA.

... optimerer sin hjemmeside ...?

Skrevet af Jørgen Schouboe, Fredag den 4. januar 2013, 17:26

Wikipedia er næppe Ellen Nørbys hjemmeside, som Jan D. hævder i sit indlæg om maskinstorerne i Venstre.

Vidensdeling og formidling.

Skrevet af Jakob, Fredag den 4. januar 2013, 12:55

Det er håbløst at tro at man kan sprede seriøs og ordentlig information, hvis vores ledere ikke respekterer de simple regler der bliver sat op, fra et åbent leksikons side.

At Nørby føler og synes en masse ting om sig selv, er ikke faktuel viden og det hører ikke hjemme i et leksikon. At hun bevidst ignorerer moderatorernes afvarsler igen og igen er respektløst. Ikke bare overfor wikipedia, men overfor alle.
At tro at det er Wikepedias opgave at sprede hendes følelser om sig selv, er enten enormt ubegavet eller et bevidst forsøg på at svindle sig igennem til bedre omtale.

Det er sandt at man altid kan diskutere enkelte ord og det er faktisk det vi gør. De enkelte ord er vigtige, for de beskriver hendes følelser om sig selv eller muligvis og bevidst direkte manipulation med et åbent leksikon og dermed muligvis et bevidst forsøg på at føre brugerne af wikipedia bag lyset.

Lars, for partiets skyld - Fyr hende

Skrevet af Anders, Fredag den 4. januar 2013, 12:44

Samme suppeben

Skrevet af Niels Jørgen, Fredag den 4. januar 2013, 12:38

Alt hvad venstre repræsenterer er kogt på samme suppeben. Det handler om at rage til sig på de svages bekostning og at hendes medarbejdere retter i Wikipedia, kommer ikke bag på nogen. Mange af Venstres medlemmer er u oprigtige og lefler for lønmodtagere og pensionister, udelukkende for når de har fået deres stemmer, at dolke dem i ryggen, FØJ!

Og hvad så !!!!!

Skrevet af Hernrik P, Fredag den 4. januar 2013, 12:35

Det gør de andre også - Det er der intet nyt i. Socialedemokratiet er storslemme - FYYYYYYYYYY

Breaking News: Ellen TN er optaget i Blåbog

Skrevet af Tina Nielsen, Fredag den 4. januar 2013, 12:31

Med flg. tekster:

Nulevende person.

Mistænkt for nepotism i forbindelse med de næsten 1000 spm. til Kulturministeren i 2012.

Bevidst forsøgte at snyde i kørselsfradrag ved at folkeregistrere sig flere hundrede kilometre fra hvor hun egentligt boede.

Lavede gratis reklame om sig selv hos Wikipedia.

m.m.

.o)

Skrevet af Kristian, Fredag den 4. januar 2013, 12:27

Ironi kan forekomme !

Egentlig ligeglad.

Skrevet af Kristian, Fredag den 4. januar 2013, 12:26

Hvem er hun ?

Indfør sanktion