KØB PLUS!

Villy: Derfor stemmer vi ja til Palæstina

Efter flere ugers overvejelser og sonderinger blandt de andre EU-lande besluttede den danske regering sent i aftes at støtte Palæstinas ønske om at blive opgraderet til såkaldt observatørstat i FN.

Det bekræfter udenrigsminister Villy Søvndal (SF) over for b.dk

- Det er en ambition, vi støtter helhjertet, og jeg er derfor også glad for at kunne meddele, at det bliver et dansk ja, når teksten på torsdag skal til afstemning, siger Villy Søvndal.

Han mener, at den resolutionstekst, som palæstinenserne ligger frem i FN er afbalanceret.

- Jeg synes, der er al mulig grund til at rose palæstinenserne for en god og afbalanceret tekst, der ikke falder for fristelsen til at søge konfrontationen. Det er en moderat tekst, der klart understreger behovet for fredsforhandlinger og en forhandlet to-statsløsning, der kan sikre palæstinenserne en levedygtig stat side om side med et Israel i sikkerhed, siger Villy Søvndal.

Han har været under hårdt pres fra SF-bagland for at melde klart ud med en uforbeholden støtte til den palæstinensiske stat.

Regeringens beslutning kommer i elvte time, for i morgen skal de knap 200 lande i FNs Generalforsamling stemme om palæstinensernes ønske om at få opgraderet deres FN-status, så de blandt andet får taleret og muligheder for indbringe Israels fremfærd for Den Internationale Straffedomstol.

Men regeringen har ikke ønsket at melde ud, før den var sikker på, hvordan de andre EU-lande stiller sig.

Ifølge Berlingske kilder, vil mindst 11 andre EU-lande også stemme ja. Det er Frankrig, Irland, Finland, Malta, Luxembough, Portugal, Østrig, Spanien, Grækenland, Cypern, Slovenien og formentlig Sverige.

Er du enig med Søvndal i, at Palæstina skal opgraderes til observatørstat?
Deltag i debatten herunder.

Din kommentar

Kommentarer

Norman Finkelstein

Skrevet af ZT, Fredag den 30. november 2012, 09:15

http://www.youtube.com/watch?v=2xT3lq-Zbso&playnext=1&list=PLE3F8864A496...

alle burde følge FN's internationale love. Israel burde ikke have speciel behandling. Hvis de overtræder internationale konventioner, skal de også stå til ansvar for det internationale samfund ligesom alle andre skal. dette gælder selvfølgelig også for Palæstinenserne.
Synes også folk lige skal huske at staten israel bare har skubbet et anden befolkning væk fra sit land og så kaldt det deres eget.
Hamas kom først til magten i 2006, Israel og palæstina har været i konflikt meget længere end det, så jeg tvivler på at HAMAS er grunden tii at der ikke er opnået fred endnu.

Good job

Skrevet af ZT, Fredag den 30. november 2012, 09:18

Endelig nogle positive takter villy.. Well done

PLO og BLEKINGEGADEBANDEN HYLDER VILLY SØVNDAL

Skrevet af Danerland, Fredag den 30. november 2012, 04:43

TILLYKKE TIL VILLY og hans EU KUMPANER -

PLO og BLEKINGEBANDEN HYLDER DIG

==> http://www.tinyurl.dk/36148

Ved retssagen i 1991 sagde et medlem af en venstreorienteret Antipressionsgruppe til Information. " Det er da synd for den døde strissers forældre, men det skulle de have sagt til ham, da han var lille, han har valgt den FORKERTE side og valgt et råddent job, som strisser "

TILLYKKE VILLY SØVNDAL, BLEKINGEGADE BANDEN HYLDER DIG !

..............

Nej!

Skrevet af Pedersen, Torsdag den 29. november 2012, 21:25

Med den magt Palæstinenserne-(Hamas) får, om de får opgraderet deres FN status,- så er det da klart, at de snarest vil indsætte Israel for Den Internationale Straffedomstol!
De ønsker jo at få israel af vejen,- så de selv kan overtage det hele, og bestemme,- jeg tænker mest på Hamas, som jo styrer det meste,-og deres folk lader dem gøre det.
Villy viser igen sin utrolige naivitet,- : " - en forhandlet to-statsløsning, der kan sikre palæstinenserne en levedygtig stat, side om side med Israel i sikkerhed!
Jamen HAMAS ØNSKER ikke fred, - heller ikke hvis der kom en to-statsløsning,- hvordan kan to uforenelige stater, leve i fred med hinanden??!

Sådan, Villy!

Skrevet af Endelig, Torsdag den 29. november 2012, 19:28

Jeg kunne ikke være mere enig med Villy .. Endelig ser man noget godt fra Danmarks side .. De seneste par har Danmark udviklet en ret så grim udenrigspolitisk syn .. Endelig kan Danmark få sit pæne FACADE tilbage!
Great done, Villy!!

Palæstina

Skrevet af Mia Pedersen, Torsdag den 29. november 2012, 18:14

Når vi snakker om Gaza eller såkaldt Miami beach, så skal vi ikke glemme for privilegeret palæstinenserne endelig er:

1,5 mio. har siden 2006 været spærret ind på 350 kvadret km, Israel har brudt el forsyning, ingen medicin, palæstinensere får ikke lov til at dyrke deres jord, fiskere har forbud mod at fiske.

Hver 4 år når der er valg i Israel, prøver de Israelske politikker at høste stemmer ved at angribe Gaza, de angriber med USA’s F16, og kemisk våben som ingen læger har set magen til før. I 2008/09 blev 1200-1500 palæstinensere dræbt hvor af 1/3 var børn. Palæstinenserne var så frække at besvar de Israelske terror aktioner med raketter som palæstinenserne selv fremstiller, 15 Israeler blev dræbt.

Forhåbentlig kan den internationale domstol snart udpege krigsforbryderne i den sag. Hvis man ikke vil være så naiv kan man også læse Goldstone-rapporten.

Jeg kan varmt anfalde at man tager til Gaza og Vestbredden på charterferie, inden man udtaler sig kan man mærke det på egen krop hvordan palæstinenserne har levet de sidste 54 år.

Det er ikke palæstinenserne som har valgt at leve i undertrykkelse og under besættelse, at 8 mio. af dem skal leve som flygtninge, det er noget FN har bestemt da man stemte ja til at oprette en israelsk stat i Palæstina uden at spørger palæstinensere. Det er måske igennem udlandsbistand at vi tror at vi kan erstatte palæstinenserne, så det er på tide at vi bliver klogere og prøver at give palæstinenserne nogen af deres rettigheder tilbage.

FREE PALESTINE

Skrevet af Lars Larsen, Torsdag den 29. november 2012, 17:18

Folk brokker sig over indvandring, men er samtidig imod at palæstinenserne får deres egen stat.
Israel er det land i verden der har overtrådt flest internationale love og konventioner. De skider på os, og alligevel får de så meget støtte herfra, alene af den grund at så mange danskere er negativt stillet overfor muslimer. Vågn op folkens!
Og GODT GÅET VILLY !

Palestina

Skrevet af john jensen, Torsdag den 29. november 2012, 16:34

Palestinenserne er verdens mest forkaelede folkefaerd . De faar mere per capita i udenlandshjaelp som noget som helst andet land. Gaza ligner Miami beach. Hver dag kommer der 160 lastbiler fra Israel med foede og medicin. Palestinenserne faar gratis laegehjaelp, gratis skole .
Men Palestinenserne er det folkefaerd som reklamerer, klager og stifter uro fra morgen til aften (hvis de ikke er i gang med at skyde raketter over til Israels civil befolkning ). I skulle have stemt: NEJ !

Forbandelse over Villy Søvndal

Skrevet af Gitte Larsen, Torsdag den 29. november 2012, 13:58

Der vil nu ske en islaminisering i Europa og den er farlig.. Kristne burde stemme imod..Hilliry Clinton burde ikke samarbejde med Villy Søvndal, da han er forræder..

Forbandelse over Villy Søvndal

Skrevet af Gitte Larsen, Torsdag den 29. november 2012, 13:58

Der vil nu ske en islaminisering i Europa og den er farlig.. Kristne burde stemme imod..Hilliry Clinton burde ikke samarbejde med Villy Søvndal, da han er forræder..

Forbandelse over Villy Søvndal

Skrevet af Gitte Larsen, Torsdag den 29. november 2012, 13:58

Der vil nu ske en islaminisering i Europa og den er farlig.. Kristne burde stemme imod..Hilliry Clinton burde ikke samarbejde med Villy Søvndal, da han er forræder..

VILLY WONDERBOY ER EN TØS.........

Skrevet af SMEDEN, BO RASMUSSEN, Torsdag den 29. november 2012, 13:35

Også i denne sag.

Per Nielsen

Skrevet af BJ, Torsdag den 29. november 2012, 12:06

Er DU DUM eller IDIOT ?
Dvs. Hjernevasket eller Ræve rød og måske perkerelsker din tåge !

Nej du er vist det hele og tror du er så klog !!!
Vi er vist flere end du tror med samme holdning, heldigvis:-)
FUCK dig din LANDSFORRÆDER, du kan jo bare flytte ned til dem og hjælpe HAMASlimerne. Håber at du får et KORT liv narrøv!!!

Husk pillerne

Skrevet af Per Nielsen, Torsdag den 29. november 2012, 20:21

Du burde tage din medicin regelmæssigt

NEJ NEJ NEJ NEJ

Skrevet af Alex, Torsdag den 29. november 2012, 12:03

Det burde være et helt klart NEJ!!!!

USA og England

Skrevet af B. Christensen, Torsdag den 29. november 2012, 10:15

Jamen så har den RØDE regering igen valgt side, man vælger at støtte op sammen med blandt andet Frankrig og Spanien, mens man vender det døve øre til USA og England, som reddede os under 2 verdenskrig, og hvor at 6 mill jøder blev dræbt. Jeg græmmes af den mest uduelige regering Danmark nogensinde har haft. Med Hamas ved magten bliver der aldrig fred.

Flertal i folketinget for et ja

Skrevet af Hf, Torsdag den 29. november 2012, 19:13

Regeringen og VK, støtter et ja

Islam over den danske grundlov.

Skrevet af Muhammed, Torsdag den 29. november 2012, 08:24

Fuck palæstina, FOR DET ER IKKE ANDET END EN TERRORISTREDE. GIV DET EN ATOMBOMBE.

Giver et forkert signal..

Skrevet af Pedersen, Onsdag den 28. november 2012, 21:51

UENIG,-helt klart!!

jeg er hele enig med Søvndal

Skrevet af ashoq, Onsdag den 28. november 2012, 21:50

Søvndal har taget et rigtig godt beslutning.

fn

Skrevet af a b nielsen, Onsdag den 28. november 2012, 21:22

alle i himmelråbende ideoter der er imod at vi stemmer ja hvad vel i sige tel at jeres naboer i ligusterkvatererne tager 2 m af jeres haver og de vel have jeres legligheder og boliger ?????????????????

Palæstina

Skrevet af Allan Gorm Larsen , Onsdag den 28. november 2012, 20:33

Om jeg er enig med Villy Søvndal, absolut nej. Hvordan kan vi anerkende en stat, som indeholder elementer, Hamas, som i lighed med Iran og andre arabiske lande som kun tænker på et, nemlig Israels udslettelse. Efter hvad jeg har forstået, vil en palæstinænstisk stat ikke have jøder i deres land, så jeg mener dermed at en anerkendelse bør være udelukket. Det samme gælder anerkendelse af ophøjet FN-status. I Israel bor der, så vidt jeg ved, over 2 mill. arabere.

hmmm

Skrevet af a l, Torsdag den 29. november 2012, 02:33

efter hvad du ved så vil palæstinenserne ikke have jøder i deres land? undskyld men har du læst historien? jøderne blev forfulgt i europa, mange valgt at rejste til Palæstina og der blev de taget imod og levede side om side til den dag zionist staten blev dannet ved hjælp af UK USA osv.

tsk tsk det er som om at give en finger og de tag hele armen.

Skal Palæstina opgraderes til observatørstat?

Skrevet af Carsten Poulsen, Onsdag den 28. november 2012, 20:14

Ikke på nuværende tidspunkt. Jeg forestiller mig et selvstændigt Palæstina på et tidspunkt, det kræver dog en anerkendelse af Israel, og at Israel skal have sikre grænser. Men så længe Gaza terroristerne ønsker at udslette Israel så bliver der ingen fredsaftale og selvstændig stat, længere er den historie ikke.

Anerkendelse

Skrevet af Mia Pedersen , Torsdag den 29. november 2012, 19:53

Tror der er noget du ikke helt forstår, Israel er anerkendt som stat verden over, selv af palæstinenserne. Det er Palæsteninserne som aldrig er blevet anerkendt, hverken af Israel eller andre vestlig lande siden FN's delingsplan i 1947 hvor man vagt at give 52% af palæstina til Israelerne.

hha

Skrevet af a l, Torsdag den 29. november 2012, 02:47

Israel bryder alle grænser, de kan nu se at Palæstina bliver opgraderet i fn, så de dropper regeringsmødet om 3000 nye bosættelser i de palæstiNenske områder, ved du hvad det betyder? det betyder 3.000 palæstinenske hjem skal rives til jorden så de kan bygge nye huse og bo i dem. Hvis dit hjem bliver revet til jorden vil du stå og kigge på? hvordan kan du have sådan en holdning? du vil helt klart ikke have den holdning hvis du var i den situation.

http://politiken.dk/udland/ECE1825946/israel-erkender-hovedfjendens-komm...

hha

Skrevet af a l, Torsdag den 29. november 2012, 02:47

Israel bryder alle grænser, de kan nu se at Palæstina bliver opgraderet i fn, så de dropper regeringsmødet om 3000 nye bosættelser i de palæstiNenske områder, ved du hvad det betyder? det betyder 3.000 palæstinenske hjem skal rives til jorden så de kan bygge nye huse og bo i dem. Hvis dit hjem bliver revet til jorden vil du stå og kigge på? hvordan kan du have sådan en holdning? du vil helt klart ikke have den holdning hvis du var i den situation.

Opgradering af Palistina

Skrevet af egon holm, Onsdag den 28. november 2012, 17:04

Nej - det er jeg IKKE enig i.

Opgradering af Palistina

Skrevet af egon holm, Onsdag den 28. november 2012, 17:04

Nej - det er jeg IKKE enig i.

Det var på høje tid!

Skrevet af Nielsen, Onsdag den 28. november 2012, 15:26

Hvad var der overhovedet at tænke over. Selvfølgelig skal Danmark stemme ja. Israelerne har haft siden 1993 til at få slutte fred, og at overholde FN´s resolutioner. Det har de ikke gjort, de har derimod ladet en flok kriminelle slå ned i bosættelser i de besatte områder.

Det må være slut nu, og næste skridt må være at FN anerkender en Palæstinensisk stat bestående af Øst-Jerusalem, Vest-bredden og Gaza.