Vilhelmsen i vildt angreb på erhvervslivet: Puster krisen op

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen langer nu kraftigt ud over for det erhvervsliv, som hun selv er minister for.

I en artikel i Kjerteminde Avis siger hun, at de borgerlige partier og deres støtter i erhvervslivet modarbejder regeringen.

- De borgerlige partier og deres støtter i erhvervslivet har en interesse i, at det ikke skal lykkes for den røde regering, siger Annette Vilhelmsen til avisen.

Hun peger på, at regeringen har sat en masse initiativer i gang - blandt andet et fradrag på 115 procent for nye investeringer, som nærmest bliver saboteret af erhvervslivet, der derfor puster krisen mere op end nødvendigt.

- På den måde er der mange andre eksempler på initiativer, der burde skabe den udvikling, som mange ønsker. Faktisk har vi på den måde gjort langt mere end i de initiativfattige år i 00’erne, da de borgerlige var ved magten! Det store spørgsmål er så, hvorfor vi oplever så markante konsekvenser af krisen, selv om alle langt fra er ramte, siger hun.

Afstemning

Erhvervslivet er for besatte af at opnå vækst i stedet for at tænke på fællesskabets interesser, mener ministeren.

Hvis vi alle så på fællesskabets interesser i stedet for den enkelte virksomheds eller den enkelte persons, ville meget være anderledes. Hvis virksomhedsejeren for eksempel ikke har som mål, at hans virksomhed skal være i så stor vækst med det mål, at en kapitalfond skal få øje på den, siger hun.

Annette Vilhelmsen blev erhvervs- og vækstminister, da hun vandt valget over sundhedsminister Astrid Krag i formandsopgøret i SF i efteråret. Før det var hun også ordfører for erhvervslivet, så det er et område, hun har beskæftiget sig med længe.

HVAD MENER DU? HAR VILHELMSEN EN POINTE ELLER SKYDER HUN FORBI MED SIN KRITIK? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza , Torsdag den 24. januar 2013, 16:05

Klage Får politiet hjælp ikke i Danmark jeg undertegnede, vil hermed bevidne, at jeg har været med til møder kommune, læge, familiehus og Cleunides og børnehave.Til det ene møde, bekræftede lægen, at Guadalupe bærer præg af at have været misbrugt seksuelt. Cleunides har i flere år bedt om hjælp hos læge og Brøndby kommune, men har ikke modtaget den hjælp psykolog til Guadalupe på 4 år Ja en pædagog sagt til min barn du kommer aldrig hjem hun er fjenet fra mig 2 år i dag jeg er klage hjælp ikke og 1 1/2 år jeg må kun se min datter 1 1/2 time 1 gang om måneden jeg er ikke mibruger og kar aldrig været jeg har aldrig været på psykiarisk hospital og bruger ikke nogen form for medicin.Min barn er blevet fjenet hun blev misbrugt i børnehaven,Brøndby er urimeligt kommune er korrupt BARN SKAL HJEM TIL MOR OG MOR ER IKKE MISBRUGT BARN KOMMUNE HJÆLP IKKE BARN ER MOD BARN KOMMUNE ER KORRUPT JEG VIL FRA MIT BARN HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, OG HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG DET ER URIMELIGT jeg tale med kommunen jeg har båndoptaglser der beviser dette om mit barn HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG JEG HAR UDTALT DER BEVISER DETTE. Jane jeg må ikke holder jul min barn 3 år jeg er bekymret for mit barn PÅ BØRNEHJEMMET HAR 1 BARN TIL JUL ER MIN BARN I DANMARK OG BRØNDBY KOMMUNE ER KORRUPT

De rigtige briller -

Skrevet af Hugo-Børge, Torsdag den 24. januar 2013, 13:28

Ak ja - Pilkær 13:25 - måske kunne det hjælpe, hvis SF-kvinden flyttede brillerne ned der, hvor de hører til - så kunne hun måske få øje på, hvad der sker omkring hende.

Enhver erhvervsfjendtlig må jo tåle genmæle -

Skrevet af Pilkær, Torsdag den 24. januar 2013, 13:25

Idet der vel næppe er noget politisk cirkus, der er mere erhvervsfjendtligt end SF'partiet med Annette Vilhelmsen som formand, må hun jo finde sig i, at erhvervsgrupperne, der financerer og forsørger de offentlige ghetto'er - herunder politikerne på Christiansborg, tager til genmæle - hun må lære at klappe de heste og arbejdselefanter, som hun lever af og rider på - og undlade at sparke ud efter samme og udplyndre disse - velfærd måles tilsyneladende af Annette Vilhelmsen på, hvor meget offentlig overforbrug og svineri arbejdshestene og -elefanterne kan financere og udplyndres for - og hvor mange degenererede jurister, bankfirmaer, økonomer m.v. der kan forsørges af de, der tjener pengene ved hårdt og vedholdende arbejde.

Der skal jo penge i kassen

Skrevet af Solvej Hyttesen, Mandag den 21. januar 2013, 12:10

Regeringen snakker med den ene tunge om at forbedre konkurrenceevne og med den anden taler den om at indføre en kørselsafgift på 1,5 kr. per kørt kilometer for lastbiler.
Hvis denne afgift, som kan få flertal med Enhedslisten, bliver vedtaget, forsvinder der arbejdspladser i Danmark.

Så kan regeringen sende Komiske Ali på banen igen med forsikring om, at regeringen holder hånden under de arbejdsløse og skaber masser af arbejdsplader hver dag - også om søndagen.
Så skal vi se pauseklovnen en gang til. Husk nu at grine ad ham.

tja

Skrevet af Michael Pedersen, Mandag den 21. januar 2013, 12:27

den kørselsafgift er vedtaget, det blev den såmænd af VKO.

komiske VKO har taget fusen på dig, øv

Prøv igen

Skrevet af Magnus Klein, Mandag den 21. januar 2013, 13:14

Hver gang en af de blå angriber regeringen, kommer der et forkølet forsvar fra Michael Pedersen, men det bliver altid tromlet ned af kendsgerningerne fra dem, der ved bedre.
Også dit sidste inlæg her er rent vrøvl - jeg gider ikke engang argumentere imod.

Forkert afmarcheret

Skrevet af Solvej Hyttesen, Mandag den 21. januar 2013, 12:58

Det er rigtigt, at det var en afgift, som Venstre forslog under helt andre finansielle forudsætninger, men den blev aldrig vedtaget.
Venstre er blevet klogere, men det er regeringen åbenbart ikke.

Er du ikke lidt tidligt ude

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Mandag den 21. januar 2013, 12:49

Nej Michael det er en ny afgift og den er ikke vedtaget endnu. Lad nu dit had til de blå, ikke løbe af med dig. Men desværre har du lidt ret de fandt også på mange afgifter.

Der er forskel på partier

Skrevet af Fritz Folehave, Mandag den 21. januar 2013, 08:28

Der er folk - også her i tråden - som synes, at det er så forfærdeligt, at Liberal Alliance bliver støttet af Saxo Bank.
I dag kan man læse, at Socialdemokratisk Ungdom bliver støttet med millionbeløb af LO.
Men det er selvfølgelig noget helt andet.
Er man rød, skal de røde partier støttes, mens de blå må klare sig selv.
Hvad er det for en form for logik?
Det har ikke noget med logik at gøre, men et forsøg på at styre et samfund i en bestemt retning.
I historien har vi set eksempler på, at kun ét parti var tilladt, men det er der aldrig - jeg sagde ALDRIG - kommet noget godt ud af. Det gjaldt Hitlers Tyskland og de kommunistiske lande, før de gik til grunde.
Som en anden har skrevet her, griber nogle magten ved hjælp af våben, mens andre gør det med penge.
Hvilet af de to hjælpemidler er mon at foretrække.

Det er så rigtigt

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Mandag den 21. januar 2013, 12:45

Det er så rigtigt. I Saxo bank er der kun direktionen til at bestemme og da det er deres egne penge , er det helt ok de bruger dem til at støtte i deres øjne en god sag. men med hensyn til LO er det andre folks penge de bruger til et formål vel efter opions tal kun halvdelen støtter. Er der noget at sige til at flere og flere melder sig ind i KRIFA og andre uafhængige fagforeninger.

Komiske Ali slår til igen

Skrevet af Hans Peter Schou, Søndag den 20. januar 2013, 19:32

De afdragsfrie lån, som var med til at skabe boligboblen, blev vedtaget i Folketinget i 2003.
Anders Fogh var dengang statsminister.
Komiske Magnus - også kaldet Heunicke - gør sig igen i dag til grin ved at angribe vedtagelsen af lånene uden at fortælle, at også Socialdemokratiet stemte for.
Det er ligesom med fedtafgiften: De røde kan ikke omtale den uden at gøre opmærksom på, at Venstre indførte den. Her glemmer de at fortælle, at de stemte for, ville have den forhøjet og for at det ikke skulle være løgn suppleret med en sukkerafgift.

Det gælder også statsministerens taler: Hun forsømmer aldrig at sige, at konkurrencen blev forringet med 20 % under den gamle regering.
Her glemmer hun også at fortælle, at konkurrenceevnen yderligere er blevet forværret i hendes regeringstid.

De ved jo godt, at det går ad helvede til, og i stedet for at forsvare sig vælger de den lettere løsning: at angribe modstanderne.

Øv

Skrevet af Michael Pedersen, Mandag den 21. januar 2013, 07:26

Troede lige ar det var Fogh du mente var komisk Ali.
Men så lang er du ikke kommet endnu:-)

Grin du bare

Skrevet af Hans Peter Schou, Mandag den 21. januar 2013, 08:16

For min skyld må du finde Fogh lige så komisk, som du vil, men han er ude af dansk politik, så hans eventuelle fejl kan ikke bruges til noget konstruktivt.
Til gengæld optræder Komiske Ali - Magnus Heunicke - igen og igen med den samme stereotype, urkomiske vittighed om, at regeringen knokler for at skabe arbejdspladser, mens tallene viser, at de forsvinder ud af landet.
Men grin du bare ad Fogh, hvis det morer dig.

En fis i en hornlygte

Skrevet af Rasmus Risk, Søndag den 20. januar 2013, 19:01

Annette Vilhelmsen vil sætte kursen og føre en klarere SF-politik.
De jubler sikkert i baglandet, men udsagnet har kun signalværdi.

Så længe SF er i regeringen, bliver der ikke flyttet i komma i regeringsgrundlaget - det skal Margrethe Vestager nok sørge for.
Hvis SF vil markere sig og gå egne vej, må partiet træde ud af regeringen.
Så kan de anskaffe sig megafoner og skrigeballoner og råbe og skrige ligeså hidsigt, som de gjorde, da de var i opposition.
De var de rigtig gode til – til gengæld er de kun til grin i regeringssammenhæng.

Løftebrud?

Skrevet af Hans Viggo Jørgensen, Søndag den 20. januar 2013, 15:04

I morgen stiger prisen på offentlig transport med 3,5 %.
Man kommer uvilkårligt til at tænke på de store flotte billeder bag på busserne i valgkampen, hvor en smilende Villy Søvndal lovede 40 % takstnedsættelse, hvis han til gengæld fik en ministerbil.
Bilen fik han, men taksterne faldt ikke, det gik med det løfte som med så mange andre: Det blev efter valget taget af plakaten.

Det er længe siden, vi har set Villy Søvndal smile, og der er langt mellem hans fordums dumsmarte bemærkninger.

Når der bliver sagt "løftebrud", farer mange røde til tasterne og siger, at det er noget BT - Venstres forlængede arm - har fundet på for at skade regeringen.
Tror I på den?

Et er hvad der blev sagt i valgkampen ...

Skrevet af Irmgard Seewald, Søndag den 20. januar 2013, 16:24

Fra valgkampens sidste duel mellem Lars Løkke og Helle Thorning husker jeg, at Thorning hånende råbte: "Ved du, Lars, hvad buspriserne koster?"
Det vidste Lars Løkke vist ikke, men så skulle hun nok belære ham om, at de var alt for høje.
Og ved indsættelsen af Thorning som statsminister forærede hun ham ondskabsfuldt et dyrekøbt buskort.
Næh, nu skulle priserne falde, og hvad skete der? De steg.

Der er for meget JEG JEG og mig mentalitet.

Skrevet af Jim, Søndag den 20. januar 2013, 11:45

Køb i danske butikker, køb i danske netbutikker ... drop kopivarer.

Istedet for at købe Carlsberg i Tyskland, Toms og Anthon Berg..
så køb alle varer i Danmark... hvor de taler dansk og dansk skat.

Kør på dansk bilværksted, brug danske håndværkere, drop alt køb af varer i idlandet .. udover din ferie.

Så får vi flere danskere i arbejde.. Vi har arbejdsløshed og alle hyler, så må vi også være reel overfor danske virksomheder og ansatte, så endnu flere kommer i job.

Der er for meget JEG JEG og mig mentalitet.

TILBUD TIL POLSKE - BUGARISKE - ANDRE ØSTERUPÆISKE KOLLEGAER

Skrevet af V. Knut, Søndag den 20. januar 2013, 02:36

Da BT"s Jurnalister ikke har haft evnen til at spørge sig selv om hvorfor en dansk virksomhed har svært ved at finde ledige til 50 jobs på en bestemt arbejdsplads som femgår af deres forside må man spørge hvorfor ?

Som arbejdsgiver må det das være ganske pinligt at man ikke kan bruge de stalige offentligt betalte netvært som er til rådighed:

Fagforeninger
Jobsentre
Kommuner
og sådan kan vi blive ved.

Da virksomheden umiddelbart har meget store evner, til at få solgt sine produkuter, må man næsten spørge om hvordan de gør ?

For de har åbenbart ikke netværk til at finde sølle 50 medarbejdere ud af 200.000 + ledige i Danmark ?

Det er ikke det rette billede af dansk erhvervsliv som BT her forsøger at skabe ! Det er rendyrket probaganda !

Men som så mange andre under DA & DI vil jeg foreslå at Virksomheden prøver at søge via de Polske - Rumnske - dagblade.
Indtil videre kan de jo starte med en oprydning !

Først og fremmest på direktionsgangen.

For den må i lønbkroner være ret indeffektiv, hvis man ikke kan finde tlf. nr. til Fagforeninger - Jobcentre - mv.
De har ca. 200.000 ledige at tilbyde pt. + antallet af folk i form af Flekjob mv.

Har virkomheden overvejet at efiktivisere forretningsgangen på direktionsgangen.

Eller er problemet nærmere danske lønninger samt overenskomster.

Tror selv på sidste linie, medmindre et firmaet har brug for en ny direktør - som er sine penge værd i forhold til andre Europæiske virkosmheder.

Hvis dette er det generelle billede af dansk erhvervsliv så har de et kæmpe problem.

Ikke i at finde ledige - men manglende evne til at lave virkomhed på sigt. SÅ tag jer sammen: BT - DA - DI. Dansk erhverv !

(kom igen BT! Og prøv endnu engang med lidt mere probaganda, nu efter det nye medieforlig) !!

Uddannelse og atter uddannelse

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Søndag den 20. januar 2013, 13:41

Det er jo derfor Thorning, Mette Fredriksen og fagforeninger tordner uddannelse efteruddannelse, omskoling osv . Det det nævnte firma søger er folk med tekniske og ingeniør mæssig kompetence . Og dem er der åbenbart ikke nok af der vil flytte til Esbjerg . Så må firmaet jo gå til udlandet hvis det vil overleve og udvide sit virkefelt.

Ordskvalder

Skrevet af Heinz Knoblauch, Lørdag den 19. januar 2013, 14:56

I røde kan bryste jer af at have regeringsmagten, men hvis I tænker på, hvordan I fik den, burde I skamme jer.
Hvis I ser på, hvordan regeringen klarer sig, må det løbe koldt ned ad ryggen.

Hvor har vi skullet høre mange gange, at "denne regering holder hånden under de arbejdsløse og fører Danmark trygt gennem krisen, og at der under den gamle regering skete tab af konkurrenceevne og tab arbejdspladser, mens denne knokler hver dag for at skabe arbejdspladser".
Det lyder jo godt i de totalt uvidendes ører, mens det for dem, der følger med er ren ordskvalder.
Regeringen har alle de gode hensigtserklæringer i munden, men når det kommer til stykket, indfører den nogle nye afgifter, så endnu flere virksomheder må dreje nøglen om.

Tja

Skrevet af Michael Pedersen, Lørdag den 19. januar 2013, 18:26

105 mia kr i overskud på betalingsbalancen.
Rekordhøjt aktieindeks.
Stigingen i arbejdsløsheden stort set standset( kun 200 mere i december)
Renten er blevet fastholdt på et meget lavt niveau.

Det eneste meget store problem de har, det er at de er elendige til at markedsføre deres resultater, og det er edder..... Også et stort problem i et informationssamfund.

Michael Pedersen Lidt om statskundskab

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Søndag den 20. januar 2013, 01:57

Lidt om økonomi !!! overskud på betalingsbalancen er ikke nogen penge staten har. Det økonomien måles på er statsbudgettet og der er et kæmpe underskud, det fremkommer ved at staten bruger flere penge på offentlige udgifter og investeringer , end der kommer ind i skatter og afgifter. Det er godt for landet med et stort betalingsoverskud , men det er desværre ikke penge nogen regering kan bruge.

Tak

Skrevet af Michael Pedersen, Søndag den 20. januar 2013, 10:05

det er nemlig sandt.
Men mit indlæg gik på om vi har et samfund der kan tjene penge, om regeringen havde ødelagt erhvervslivets muligheder.
det har de ikke, når vi er i stand til at sælge for 105 mia. kr mere end vi køber i udlandet.
Resten er bare et spørgsmål om intern fordeling i DK.
Og det virker det på mig som om at regeringen stille og roligt er ved at tilpasse det offentlige forbrug, så vores samfund også i fremtiden kan klare sig.

Håber virkelig du får ret

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Søndag den 20. januar 2013, 13:49

Som du måske har erfaret er jeg borgerlig, men støtter Thorning fordi hun gør det godt og står fast, Lykkedes hendes projekt inden valgperioden udløber , vil jeg overveje at støtte hende næste gang . Men det tvivler jeg på da hun bliver stærkt modarbejdet af SF og Enhedslisten. Heller ikke jeg er lavet af beton.

Ulogisk

Skrevet af Heinz Knoblauch, Mandag den 21. januar 2013, 08:38

Undskyld mig, men hvordan kan man kalde sig borgerlig og samtidig støtte Thorning?
Det er svært nok at forstå, at de røde støtter hende, men som man kan læse, svinder støtten både blandt vælgerne og i baglandet.
Ministre kritiserer hende, og borgmestre landet rundt frygter, at de med hende ved roret mister deres poster efter kommunevalget.
Vi borgerlige kan glæde os over, at blå blok, så længe hun leder landet, hele tiden vokser.
Det synspunkt, at hun gør det godt, er du vist ret alene om at have, men ok - smag og behag skal have lov til at være forskellig.

Rolig jeg løber ikke fra de blå , men man kan jo aldrig vide

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Mandag den 21. januar 2013, 13:05

Tak for dit indlæg, jeg giver dig ret det ser mærkeligt ud. Men du kan ikke komme uden om at Helle Thorning har indført reformer som den blå regering skulle have gennemført for flere år siden. Fx forkortelse ad dagpengeperioden , Større skattefradrag for lønmodtagere , og nu kommer der en kontanthjælpsreform. Men enig de har også lavet meget lort fx hævet dagpengeloftet for asylsøgere , der har øget antallet væsentlig . Og nu det sidste stoppet en undersøgelse af hvad det koster samfundet med invandring .
Men rolig jeg skal nok støtte de blå . Men skulle der ske er mirakel og Danmarks økonomi igen bliver fin og et lavt arbejdsløsantal om 2 1/2 år så vil jeg give Thorning æren for det, helt sikkert.

Æres den, som æres bør

Skrevet af Heinz Knoblauch, Mandag den 21. januar 2013, 13:40

Tak i lige måde.
De reformer, Helle Thorning har indført, og som er gavnlige for Danmark, er alle dem hun gik til valg på at bekæmpe.
De stammer fra de blå plus De Radikale.
Har du glemt, hvordan de hylede op den nedslidte murer og sosuassistent og skreg om blodbad og massakre?
Hun har bidraget yderligere til, at det ikke kan betale sig at arbejde.
Hun har hævet den kriminelle lavalder, så indvandrebander straffrit kan sende yngste mand i front til forbrydelserne.
Hun har lempet knivloven, så man trygt kan møde op i nattelivet med en kniv i lommen.
Hun har lempet udlændingeloven, så det vælter ind med uintegrerbare udlændinge, og hvad det koster, hemmeligholdes.
Listen kan suppleres med en række afgifter, som sender arbejdspladser ud af landet.
Hvis dit omtalte mirakel skulle ske, må det være på trods af Thornings indsats og ikke som et resultat af samme.

Samfundsskadelige virksomheder

Skrevet af Hanse, Lørdag den 19. januar 2013, 13:57

mange virksomheder elsker den nuværende situation, de kan presse lønnen, få gratis arbejdskraft, vælge og vrage, de kan ikke få det bedre og ønsker ikke at det ændrer sig, politikere uden rygrad ligger endda på maven for dem, sålænge der ikke er nogen som ændrer dette kommer vi ikke videre, højest mærkværdigt at folk ikke kan se det.

Mindst 10 år i mørket

Skrevet af Niels Ellenhardt-Petersen, Lørdag den 19. januar 2013, 12:37

"Jeg bliver en bedre leder om et år", siger Annette Vilhelmsen.
Det tror jeg også, for om et år sidder hun ikke i regeringen.
Gry Möger og Tesfaye frygter, at de røde skal tilbringe de næste 10 år i mørket uden indflydelse.
Den frygt er velbegrundet, for SF har med al tydelighed vist, at partiet ikke er egnet til at sidde i regering, så nu kan de indstille sig på mindst 10 år på oppositionspladserne.
Heldigvis kan flere og flere indse, at en rød regering ikke kan løse samfundets problemer, og da slet ikke i en krisetid.
Når pengekassen er fuld, vil en rød regering være god til at dele gaver ud til højre og venstre, men når kassen skal fyldes op, kniber det, for den kan ikke finde på andet end at hæve skatter og afgifter på alt tænkeligt.
Den snakker ganske vist om at skabe arbejdspladser, men har ingen anelse om, hvordan det skal ske.
Må vi bede om en ny regering, tak!

Sparetider og pengefrås

Skrevet af Mette Mariager Poulsen, Lørdag den 19. januar 2013, 09:06

Ekstrabladets forside kunne i går dokumentere, at Annette Vilhelmsen har tre spindoktorer, som i alt koster samfundet 2,5 millioner om året.
Efter den aktuelle skandale, spørger man sig selv, om ikke pengene kune gives til bedre formål.
Svaret giver vist sig selv.

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08