Vil indsamle formue til valget: Venstre udvider hemmelig pengeklub

Venstre vil udvide den amerikansk inspirerede pengeklub Den Liberale Erhvervsklub til alle landets fem regioner. Eksperter mener, at Venstre usynliggør partistøtten.

I et forsøg på at indsamle et rekordstort pengebeløb fra erhvervslivet udvider Venstre nu sin omstridte Liberale Erhvervsklub. Det skriver Berlingske onsdag.

Venstres partisekretær Claus Søgaard-Richter er blevet sat i spidsen for en plan, der skal genere det største pengebeløb fra erhvervslivet til Venstre nogensinde. En central del af planen er at etablere en Venstre-erhvervsklub i alle landets fem regioner, hvor lokale og regionale erhvervsfolk kan mødes med fremtrædende V-politikere, skabe netværk på Christiansborg og donere penge til Venstres partikasse, uden at det direkte fremgår af partiets regnskab, at erhvervsfolkene eller deres virksomhed støtter Venstre økonomisk.

- Vi er i gang med at etablere erhvervsklubben regionalt. Det, vi oplever i øjeblikket, er en stigende interesse for Venstre i det danske erhvervsliv. Hvor vi tidligere havde en særlig tilknytning til bl.a. landbruget, så oplever vi i dag, at dansk erhvervsliv ønsker at etablere en meget, meget tæt kontakt til Venstre, siger partisekretær Claus Søgaard-Richter.

Den Liberale Erhvervsklub blev stiftet for cirka 13 år siden og har siden da sikret Venstre et solidt millionbeløb til partiets valgkampe. Klubben har i mange år været ledet af bestyrelsesformanden for bl.a. SAS og DONG Energy, Fritz Schur, mens medlemslisten er hemmelig. Erhvervsfolkene har typisk betalt et beløb på omkring 20.000 kroner for til gengæld at få indsigt i V-toppens strategi.

Inspiration fra amerikansk valgkamp

Claus Søgaard-Richter har blandt andet hentet inspiration fra den amerikanske præsidentvalgkamp og mener, at Venstre skal drives som en privat virksomhed.

- Det adskiller sig ikke fra andre private virksomheder, som i deres markedsføring bliver nødt til at hæve deres markedsføringsbudget for at reklamere for deres produkter. Det gælder også for et politisk parti, hvor vi skal lægge alt trykket på at markedsføre os som parti og markedsføre os overfor de målgrupper, som vi skal ramme. Det kræver finansiering i den anden ende, siger Claus Søgaard-Richter, som ikke ønsker at oplyse, hvor meget Venstre forventer at indkassere fra erhvervslivet.

- Sidste år brugte vi næsten 32 millioner kroner på valgkampen, og næste valgkamp vil blive dyrere, siger han.

For knap ti år siden var Venstres udenrigsordfører, Søren Pind, en form for pioner på området, da han etablerede 'Foreningen Københavns Fremtid', der var en lokal udgave af Den Liberale Erhvervklub. Og denne type foreninger vil man se meget mere til, mener Venstres partisekretær.

- Der er forskellige slags tiltag af dem rundt omkring i landet, og der er ikke nogen tvivl om, at de har medvind på cykelstierne, siger Claus Søgaard-Richter.

Forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Roger Buch, mener, at Venstres plan er en systematisk måde at udnytte reglerne på.

- Denne måde at usynliggøre den økonomiske partistøtte bliver nu sat endnu mere i system med at udbygge det til regionerne. Det er meget uigennemskueligt. Og med en sådan systematisk udnyttelse af de muligheder, der er, så kan man lige så godt afskaffe reglerne om offentlighed omkring partistøtten, siger han.

Også lektor på Københavns Universitet Karina Kosiara-Pedersen, som har forsket i partistøtte, er betænkelig.

- Det er et demokratisk problem, at loven bliver omgået, hvis vi vil have gennemsigtighed for gennemsigtighedens skyld. Hvis partier får flere midler fra foreninger og organisationer, der primært har til formål at indsamle penge til partierne, så mister vi gennemsigtighed omkring, hvem der bidrager til partierne, siger hun.

HVAD MENER DU? SKAL DER VÆRE FULD ÅBENHED OM PARTISTØTTE? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza , Torsdag den 24. januar 2013, 16:03

Klage Får politiet hjælp ikke i Danmark jeg undertegnede, vil hermed bevidne, at jeg har været med til møder kommune, læge, familiehus og Cleunides og børnehave.Til det ene møde, bekræftede lægen, at Guadalupe bærer præg af at have været misbrugt seksuelt. Cleunides har i flere år bedt om hjælp hos læge og Brøndby kommune, men har ikke modtaget den hjælp psykolog til Guadalupe på 4 år Ja en pædagog sagt til min barn du kommer aldrig hjem hun er fjenet fra mig 2 år i dag jeg er klage hjælp ikke og 1 1/2 år jeg må kun se min datter 1 1/2 time 1 gang om måneden jeg er ikke mibruger og kar aldrig været jeg har aldrig været på psykiarisk hospital og bruger ikke nogen form for medicin.Min barn er blevet fjenet hun blev misbrugt i børnehaven,Brøndby er urimeligt kommune er korrupt BARN SKAL HJEM TIL MOR OG MOR ER IKKE MISBRUGT BARN KOMMUNE HJÆLP IKKE BARN ER MOD BARN KOMMUNE ER KORRUPT JEG VIL FRA MIT BARN HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, OG HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG DET ER URIMELIGT jeg tale med kommunen jeg har båndoptaglser der beviser dette om mit barn HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG JEG HAR UDTALT DER BEVISER DETTE. Jane jeg må ikke holder jul min barn 3 år jeg er bekymret for mit barn PÅ BØRNEHJEMMET HAR 1 BARN TIL JUL ER MIN BARN I DANMARK OG BRØNDBY KOMMUNE ER KORRUPT

venstres

Skrevet af eva just, Torsdag den 24. januar 2013, 14:23

det vil med andre ord sige at venstre køber sig til statsminister posten. Jeg har hele tiden haft på fornemmelsen at Løkke Rasmussen overhovedet ikke er til at stole på. Nå så det var derfor at han nedlagde amterne, for regionerne er jo så store at ingen alm. borger kan gennemskue det der foregår. Partierne har et mere lukket system, til information til befolkningen. De er mere lukket end Pet, de er usolidarisk over for vores udsendte soldater, med deres evindelige undersøgelser for så det ene og så det andet. De ønsker heller ikke befolkningens ønsker om afstemning om fortsat medlemsskab af eu. De bygger et sygehus i gødstrup med over 4.000 rum, mange småhaver, veje, samt det store statslige transport system, og for det ikke er løgn ja så er der ikke ret langt til skejby. Man nedlægger så de mange hospitalsbygninger i Holstebro, som endda lige er renoveret for millioner. Befolkningen i vestjylland lave store underskrifts indsamlinger, store demonstrationer. Møder med Pia Kjærsgaard og Lykke Rasmussen, der ikke engang gad svarer på spørgsmål fra borgerne. Vi kan heller ikke få at vide hvornår Løkke Rasmussen skrev under på aftalerne med Århus og Hernings borgmester. Vi kan heller ikke få at vide hvem der ejede den grund der blev solgt til Gødstrup byggeriet. Vi kan heller ikke få at vide hvorfor alt inventar skal være nyt. Jo man ser tydeligt at Løkke Rasmussen og Hernings borgmester var og stadig er diktatorer og er ligeglad med deres befolkning, de har nedlagt vores demokrati, ikke engang journalister kan stille spørgsmål uden at have fået at vide hvad de skal spørge om. Dette er nu min erfaring og mening.

pilot

Skrevet af OLE, Onsdag den 14. november 2012, 22:02

Ansæt nogle flere SAS piloter til 92.000 kr om måneden SAS har kun 5000 af slagsen

hvis nu

Skrevet af leif, Onsdag den 14. november 2012, 16:23

der har i mange år været fuld åbenhed om de støttekroner der er givet til partier til venstre for midten i dansk politik hvilket er blevet brugt til i den borgerlige presse til en skrækkampanje ( jeres fagforeningskontingent er brugt som tilskud)
Ingen skriver om de enorme summer som tilflyder højrefløjen de kommer fra firmaernes overskud som de har fået via skattenedsættelser og for høje priser.
Det vil være en god ting med fuld oplysning vi undgår herved alle de mytedannelser der florerer tid til anden.
så kunne journalisterne beskæftige sig med noget mere relevant
f.eks. at fortælle hvem den TV2 medarbejder er som løb nøgen rundt på Christiania.

Svindel-svindel-svindel

Skrevet af Hanse, Onsdag den 14. november 2012, 14:49

JA, en ting som er 10000000 % sikker er at ALT-ALT er trukket fra i skat mere end en gang, så alle danskere er tvangsindlagt til at betale til dette landets største uduelige bistandsparti, føj for helvede det er vammelt. Det er rendyrket V politik, VELBEKOMME siger jeg bare.

Hvis alle danskere gjorde som V, så ville landet gå konkurs.

Hvorfor være kendt for at være ærlig?

Skrevet af K.Hansen, Onsdag den 14. november 2012, 14:48

Det er trist, at hvis vi bliver ligesom amerikanerne. Skidt med om dem der bliver valgt har jord mellem ørene, bare de er rige.
Der er urtoligt at det ikke er lavet en lov som hedder,at alle partiers regnskaber skal være åbne...
Der er noget luskeri at vi ikke ken se hvilke virksomheder der støtte de froskellige partier.

Hvorfor være kendt for at være ærlig?

Skrevet af K.Hansen, Onsdag den 14. november 2012, 14:48

Det er trist, at hvis vi bliver ligesom amerikanerne. Skidt med om dem der bliver valgt har jord mellem ørene, bare de er rige.
Der er urtoligt at det ikke er lavet en lov som hedder,at alle partiers regnskaber skal være åbne...
Der er noget luskeri at vi ikke ken se hvilke virksomheder der støtte de froskellige partier.

luskeri

Skrevet af Tonny, Onsdag den 14. november 2012, 14:13

Nu sad jeg lige og kikkede lidt at de andres kommentar og de mener at venstre lusker?de omgås bare sandheden som de røde forskellen er ikke så stor de vil alle stjæle vores goder fordi de tror se er klogere alene måden samtlige minister står når de snakker,de griner som om de har vundet i lotto.
hvis de fik løn efter cv så ville de løbe skrigene væk,istedet står de og kloger sig på hvad danskeren skal gøre lige før lukketid.
hvis ikke de finder på noget fornuftigt derinde står vi snart som dem nede sydpå i lort til halsen.

Sådan er Venstre jo

Skrevet af Jan Larsen, Onsdag den 14. november 2012, 14:02

de omgår demokratiet med deres egen flosset moral og etik, de har beskyldt røde partier deres støtte fra fagforeningerne og manglende åbenhed.

Nu begynder Venstre med deres egen underlige måde, at svindle sig uden om at offentliggøre hvem som bidrager til partiet.

BT som er en blå avis med statsstøtte som især Venstre står bag, og som har til formål at undergrave røde partier og fagforeninger, måske burde de vise hvilken toppolitikere som er betalt af erhvervslivet, og især hvad Lars Løkke Løgn har lavet af aftaler som danskerne har betalt milliarder for, manden har en dybt flosset moral, ufattelig at en nar som ham kunne blive statsminister, men det var jo også kun fordi at forgængeren løb af pladsen.

ALLE bidrag, uanset hvor de kommer fra og beløb skal frem i lyset, til offentlig skue, hvis de lokale butikker eller bestemte firmaer yder økonomiske bidrag til Venstre vil jeg have muligheden for at vide det, for så vil jeg droppe at handel i disse butikker/firmaer, men det er jo derfor at Venstre vil holde det hele hemmelig, for virksomheder er jo bange for at det kommer til at koste dem penge fra sure kunder, hvis beløbene bliver offentliggjort.

Venstre burde have et nyt slogan.

"Venstre ved du ikke hvor du har"

partiernes pengeindsamlinger

Skrevet af eva just, Onsdag den 14. november 2012, 13:14

er vi ved at få amerikanske tilstande i DK? Det er ikke så sært at det er de samme politikere der sidder på taburetterne, de kan jo bestemme alt vedrørende valg opstillede, de har pengene til at presse nye personer ud, og de har pengene til at fører skræmme kampagner og samtidig love guld og grønne skove. Den sande politik, ja den kommer de KUN frem med når de er blevet enige om resultatet. Demokrati ha ikke i Danmark. Kun magt arrogance og enevælde.

Åbne Partiregnskaber

Skrevet af Jan Pedersen, Onsdag den 14. november 2012, 10:57

I øvrigt synes jeg at det er urtoligt at det ikke er ved lov at alle parti regnskaber skal være åbne...
Der er noget luskeri at vi ikke ken se hvilke virksomheder der støtte hvilke partier..

Åbne Partiregnskaber

Skrevet af Jan Pedersen, Onsdag den 14. november 2012, 10:56

I øvrigt synes jeg at det er urtoligt at det ikke er ved lov at alle parti regnskaber skal være åbne...
Der er noget luskeri at vi ikke ken se hvilke virksomheder der støtte hvilke partier..

Fravalg af partistøtte...

Skrevet af Jan pedersen, Onsdag den 14. november 2012, 10:49

I alle faglige organisationer er der mulighed for at fravælge partistøtte, hvordan skal jeg bære mig ad hvis jeg vil fravælge partistøtten til venstre,de radikale, konservative, liberal alliance og ikke mindst dansk folkeparti når jeg handler i føtex og netto..??

Jeg stemmer DF

Skrevet af Peder, Onsdag den 14. november 2012, 10:09

Om venstre så indsamle/bruger hundrede milliarder på valgkamp, ville jeg ikke stemme på dem alligevel.

Det ville være bedre om man brugte alle disse penge til et godt formål i stedet for at bruge pengene til sådan noget tosseri - ville det så ikke være bedre at støtte de arbejdsløse, fattige, syge, gamle, julemærkehjem o.s.v.

Klart der skal være åbenhed også i venstre

Skrevet af Poul, Onsdag den 14. november 2012, 09:34

Luskeri er jo ved at være et V kendetegn, så at det skal være hemmeligt med den klub, undrer ingen, men klart det skal være åbent, hvad alle får i støtte og hvor de får det fra. Hvis jeg var leder i erhvervlivet ville jeg bare aldrig stole på venstre, men på de konservative.

Og hvad vil erhvervslivet gøre, når V taber næste valg også. Penge gør meget, men de vinder ikke et valg, det gør fornuftig politik, og det kan venstre ikke rose sig af hverken før eller nu. Brug dog pengene i erhvervslivet til at investere i jobs og ikke i venstre partiets valgkamp.

Åbenhed.

Skrevet af Erik W. Nielsen, Onsdag den 14. november 2012, 08:41

Ordet korrupt, ser vi meget lidt brugt, i Danmark og det skulle vi gerne blive ved med. Det er min opfattelse, at vores system, hvor alle partier, får partistøtte, efter, hvor mange vælger de opnår, ved valgene, er fornuftig og er med til at holde korruption i skak.

Det må være enhver borger, som firmaers ret, at støtte økonomisk op om et parti, disse måtte finde sympati for, men der skal være under kontrollerede og regnskabsmæssigt dokumenterede forhold.

Det venstre har gang i, lugter af vejen til korruption, hen a´ vejen. Økonomisk hemmelighed og partistøtte, hænger ikke sammen. Hvorfor skal borgerne handle ved de firmaer, der støtter op om et parti, de ikke bryder sig om? Det er det samme som at save den gren over man sidder på, for inden og man falder ned.

Det kan ikke være rimeligt, at borgerne, hemmeligt og uvidende om, støtter op om et/de partier, de aldeles ikke bryder sig om at give støtte til. I forvejen er det galt med fagforeningerne, hvor medlemmerne kan være tvangsindlagt til at støtte den røde fløj, økonomisk, det er noget svineri. Så åbenhed og lovmæssig kontrol, så ”mafiaforhold” holdes ude af politik.

åbenhed

Skrevet af P.Munk, Onsdag den 14. november 2012, 08:34

vi må kræver 100 % åbenhed og indsigt i hvem der støtter hvem, uanset hvem der betaler bliver udgiften i sidste ende smurt af på os skatteydere

Gyllepartiet

Skrevet af Hansen, Onsdag den 14. november 2012, 08:04

Billedet øverst i artiklen troede jeg først var et billede af ministre fra Berlusconis tidl. regering. Men forskellen er jo heller ikke stor.
Søren Pind er da ikke liberal, men stærk Konservativ. Han har jo lige været i USA i forbindelse med præsidentvalget. Her løb han rundt og slikkede Romney og andre pengemænd i RØVEN. FØJ!

Siger alt

Skrevet af Lars Jensen, Onsdag den 14. november 2012, 07:59

Billedet siger næsten alt. En flok "luskepetere"..

Ja ja

Skrevet af knud erik, Onsdag den 14. november 2012, 07:22

det er der vel ikke noget nyt i bt (V `talerør, det er jo
jer borgelig, læsere. der hyler op ,om at fagbevægelsen støtter rødt blok, Sørgeligt, bt, men i morgen er den her artikkel glemt, Måske lidt for at sløre jeres ensidigt hetzz mod rød blok. MEN AT man sætter en mand som Fritz Schur til at administrerer, Hmm han er da meget dygtigt, Se bare SAS , dong dem går det da godt , Ha Ha , hvor er det dog ynkeligt V, Vil gerne se , V``s politikkere llve for 65 kr , i timen, hi, og så massiv bruger betaling, tro det var Clavs H ; så lad os da håbe erhvervs livet vil hjælpe med at støtte, og pengetanken-

Støttekroner

Skrevet af Retfærdighed, Onsdag den 14. november 2012, 06:27

Er det anderledes end når fagbevægelsen herunder 3 F, dikter landets politik igennem socialdemokratiet fordi fagbevægelsen skal jo have noget igen for alle de støtte kroner de pumpede i under valget, som medlemmerne så "frivilligt" har betalt igennem de høje kontingenter og "frivillig" partistøttegebyr til deres korrekte røde fagforening ja man høre jo om at der er nogen der ville fravælge at støtte men de ER tvangsindlagte til at være medlem af en bestemt forening og der er mange der er "gule" af misundelse på dem der frit kan vælge ;-)

Når Venstre udtaler "Det adskiller sig ikke fra andre private virksomheder, som i deres markedsføring bliver nødt til at hæve deres markedsføringsbudget"

Det glæder mig at der er nogen ansvarlige politikerne der begynder at se Danmark som en forretning og så kan vi jo håbe på at de også begynder at drive landet som så.

Skal skrigeskinken elektrikker Peter Christensen råbe op.???

Skrevet af C.Nielsen, Onsdag den 14. november 2012, 06:27

Mens Lars Uløkke Rasmussen stadig sidder med fadølsbamserne,så
sendes skrigeskinken, elektrikker Peter Christensen ud med raslebøssen det er et uroligt par Venstre har fået dannet,hvad skal Traktor Troels lave.? han har jo mange "skjulte" talenter

Skal skrigeskinken elektrikker Peter Christensen råbe op.???

Skrevet af C.Nielsen, Onsdag den 14. november 2012, 06:27

Mens Lars Uløkke Rasmussen stadig sidder med fadølsbamserne,så
sendes skrigeskinken, elektrikker Peter Christensen ud med raslebøssen det er et uroligt par Venstre har fået dannet,hvad skal Traktor Troels lave.? han har jo mange "skjulte" talenter

Glimrende, hvis erhvervsvirksomhederne kan spare det.

Skrevet af jenni, Onsdag den 14. november 2012, 05:52

Det er erhvervsvirksomhederne, hele landet lever af.
De har rigeligt med udgifter i forvejen.
Det ville være glimrende, hvis de kunne undgå at have denne udgift oveni.

Og det kan nemt gøres unødvendigt fremover.
Det mest rimelige i den situation landet befinder sig i - uden udsigt til forbedring i forholdstallet mellem dem, der betaler og dem, der modtager, - er at regulere valgene med Grundlovens § 29.

Det minder ikke om bestikkelse.

Skrevet af Martin Nielsen, Onsdag den 14. november 2012, 04:41

Venstre's politik går ud på at tilfredsstille erhvervslivet? Ja, hvad i alverden tror du, vi lever af?

Intet erhvervsliv: ingen skatteindtægter, ingen arbejdspladser, ingen velfærd. Det er simpel logisk tænkning og INTET andet.

Så stop det klynkeri. Hvis I vil have jeres uduelige velfærdsstat i fremtiden, så sørg dog for, at der er nogle, som gider betale til den, i stedet for at skræmme dem lang pokker i vold.

Det minder om "bestikkelse"

Skrevet af Peder, Onsdag den 14. november 2012, 02:37

Det er yderst problematisk at " Venstre" og politikerne er i lommen på industiren.

Jeg synes faktisk at man kan se at ISÆR venstres politik går utroligt meget ud på at tilfredsstille industriens ønsker generelt.

Jeg er simpelthen i tvivl om det er politikerne eller industrien og interesse organisationer som bestemmer her i DK.

Med andre ord er jeg i tvivl om vores politikere tager imod en form for "lovlig" bestikkelse og bagefter politisk giver dem "kammerat" tjenester for at betale "støtte pengene" retur i form af lov ændringer som vil tilgodese visse brancher.

Fin ide

Skrevet af Peter, Onsdag den 14. november 2012, 02:13

Det er jo private virksomheder der betaler for jeres kontanthjælp samt for jeres velfærd.

Men så langt kan i rødehunde slet ikke tænke.

Hvor mon Helle for sine valg penge fra ??? sku da mere surt, for dem der ikke stemme på hende skal betale valg penge.

Men mon ikke hendes mands næste skat bliver betalt i danmark samt hendes næste bil bliver købt.

Sikke noget vrøvl Peter

Skrevet af poul, Onsdag den 14. november 2012, 09:52

Må vi ikke være fri for det vrøvl du disker op med her

Peter, hvad med at tænke dig om!

Skrevet af Torben S, Onsdag den 14. november 2012, 04:37

Hvor dum kan man være, når det blå hylekor, her repræsenteret af Peter, fremfører så tåbelige argumenter?

Tror I på Peters tåbelige påstand om, at det er erhvervslivet, der betaler for det danske velfærdssamfund?. Hvor meget skat tror I, at selskaberne ligger i den danske statskasse?, bare et eksempel, Fritz Schur betalte 7,7% af en indtægt på 275 mill. Hvad tror I de multinationale selskaber såsom Coca Cola, Nestlé og mange andre betalte, svaret er INTET. Selskaberne har fået mange mia. i støtte af LLR, hvem tror I betalte dette gilde?, det gjorde de almindelige skatteborgere.

Nej Peter, det er de almindelige skatteborgere der i solidaritet, betaler for dem der er så uheldige at blive arbejdsløse, syge eller af andre årsager befinder sig uden for arbejdsmarkedet. Desværre er som alle andre steder, også snyltere i dette system, og det er altid dem der bliver hevet frem som skrækeksempler.

Tænk lige på Peter, at det i mange tilfælde er folk der ikke stemmer på Venstre, der køber erhvervsvirksomhedernes produkter, de er dermed sponsorer for Venstre, uden i mange tilfælde at vide dette. Erhvervslivet har kun det formål, at optimere overskuddet, gerne på de skatteydernes bekostning

Alle ved hvem der støtter A, og nogle af disse bidragsydere tilbyder medlemmerne, at være fritaget for dette. Det nye tiltag fra Venstre, går tværtimod ud på at sløre, hvem der betaler til Venstre. Den almindelige vælger skulle jo ikke gerne have den mulighed, at springe disse virksomheders produkter over.

Lad nu være med at være så naiv at tro, at Venstre udelukkende samler penge ind til den kommende valgkamp. Venstre har hårdt brug for disse penge, til at betale topadvokater, til at forsvare alle de ulovligheder folketingsgruppen har, og fortsat, vil begå. yderligere har LLR påført partiet meget store omkostninger i form af ikke refunderbare bilag, rejser, rygekabine, bil, chauffør osv. osv.

Desværre har jeg ikke samme tiltro til LLR, som Peter har til HTS vedr. betaling af egne udgifter, denne lille mand har altid udnyttet systemet, til egen fordel.

Peter, er du for blå til at indse dette?.

for dum

Skrevet af jenni, Onsdag den 14. november 2012, 05:43

Torben, det er da dig, der er for dum.
Det er da virksomhederne, der betaler al skat.
Både for sig selv og for sine ansatte.

Og det hedder IKKE 'ligger'. Det hedder : lægger.