Venstre har en målsætning om at investere milliarder i en ny havnetunnel under København, hvilket overborgmester Frank Jensen roser. Transportminister Magnus Heunicke er også positiv, men han vil ikke udstede løfter.

Hvis Lars Løkke Rasmussen (V) vinder valget i næste uge, kan borgerne i hovedstaden se frem til, at en ny regering går videre med et gigantisk anlægsprojekt, som kan transportere bilister fra Nordhavnsvej på Østerbro under vandet til Refshaleøen, videre under Amagerbro og Amager Fælled for at blive koblet på Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen i den anden ende af København. Det skriver Berlingske.

Hvis projektet realiseres, har bilisterne nemmere og hurtigere adgang til lufthavnen, Fields og Øresundsbroen til Sverige med mulighed for opkørsler undervejs, hvis bilisterne ikke skal så langt.

Den såkaldte havnetunnel eller østlige ringvej har været diskuteret i over 20 år, men nu vil Venstre sætte yderligere skub i projektet i næste valgperiode.

»Det er vores klare målsætning at etablere en havnetunnel, som kan lede trafikken uden om København, så man får et alternativ til at holde i kø i indre by og bruge Bredgade og Kongens Nytorv som en ringvej,« forklarer medlem af Folketingets transportudvalg, Martin Geertsen (V), som også er folketingskandidat i København.

Konkret vil Venstre skrive ind i et eventuelt borgerligt regeringsgrundlag, at den såkaldte forprojektering bag havnetunnelen skal sættes i gang. Den koster 30-40 millioner kroner og er en detaljeret plan for havnetunnelen, som blandt andet fastlægger den præcise linjeføring, finansieringen af projektet og eventuelle påvirkninger af miljøet. Herefter kan den såkaldte VVM-redegørelse, som er offentlighedens mulighed for at kommentere projektet, iværksættes, hvilket til sidst kan føre til et egentligt lovforslag.

»Inden vi sætter gravemaskiner på jorden, er vi nødt til at have et beslutningsgrundlag, som hænger økonomisk sammen. Men det er klart, at vi skriver ikke sådan noget ind i regeringsgrundlaget, hvis ikke vi ønsker det,« siger Martin Geertsen.

Han er ikke transportordfører for Venstre, men forslaget bekræftes fra centralt hold i partiet.

Ifølge Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er havnetunnelen et »nødvendigt« bidrag til at sikre hovedstadens videre udvikling.

»Jeg er selvfølgelig glad for, at Christiansborg begynder at reagere og tager det her projekt ind i den overordnede prioritering af statens vejinvesteringer. Jeg har fået det vedtaget på Københavns Rådhus med et flertal, men det har også opbakning bredt fra det københavnske erhvervsliv, fra fagbevægelsen og industrien i hovedstaden, så det er bare om at komme i gang på Christiansborg,« siger overborgmesteren.

Frank Jensen henviser til, at Københavns Kommune allerede er i gang med Nordhavnsvejen og har vedtaget at etablere en tunnel ud til Nordhavnen, hvilket er forudsætningen for det videre arbejde med havnetunnelen

Ifølge en såkaldt strategisk analyse udfærdiget af Transportministeriet vil havnetunnelen koste omtrent 21 milliarder kroner svarende til prisen for metrocityringen. Ifølge Martin Geertsen skal pengene ikke umiddelbart findes ved, at staten tager nye penge op ad lommen.

»Vi vil lave et lukket kredsløb i form af brugerbetaling eller ved at sælge andre kommunale eller statslige værdier, som kan være med til at finansiere projektet,« siger Martin Geertsen og henviser til, at udbygningen af metroen i København blandt andet er finansieret ved frasalg af byggegrunde.

Ifølge den strategiske analyse vil en brugerbetaling på 20 kroner for personbiler og 80 kroner for lastbiler på sigt kunne reducere regningen for byggeriet til cirka otte milliarder kroner. Havnetunnelen forventes at kunne lette trafikken i indre by markant - det ventes eksempelvis, at 23.700 færre biler vil passere over Langebro dagligt. Desuden vil tunnelen medføre en samlet tidsgevinst på 19.700 køretøjstimer dagligt for de mange bilister.

Transportminister Magnus Heunicke (S) påpeger, at han også er positivt stemt over for havnetunnelen, og at regeringen har været med til at finde finansiering til tunnelen ud til Nordhavnen.

»Jeg hælder det ikke ned ad brættet, for jeg kan sagtens se behovet for det, men vi går ikke ud med så bombastiske løfter om milliardinvesteringer. Det er mange penge, når man ikke konkret kan udpege finansieringen, andet end at det måske skal være brugerbetaling. Igennem alle VK-regeringens ti år var det noget, som borgerlige talte om, men der var ikke én spade, som ramte jorden,« siger Magnus Heunicke, som peger på, at det kan være interessant at se på, om nogle af pensionskasserne eventuelt vil være med til at finansiere projektet. Tilbage i 2013 pegede en række store pensionsselskaber netop på havnetunnelen som et potentielt OPP-projekt (offentligt-privat partnerskab, red.).

Ifølge brancheorganisationen Dansk Byggeri vil havnetunnelprojektet få stor betydning for beskæftigelsen i hovedstaden. Cheføkonom Bo Sandberg der også sidder med i den tværpolitiske forening Københavnertunnelgruppen, vurderer, at anlægsprojektet vil kaste cirka 14.400 årsværk af sig samlet.

»Det er en fremragende og fornuftig idé, for det gælder jo om at placere infrastrukturinvesteringerne, hvor de gavner, og havnetunnelen har gode og veldokumenterede samfundsøkonomiske gevinster,« siger han og fastslår, at det er på Christiansborg, der nu skal handles:

»På Københavns Rådhus støtter et politisk flertal havnetunnelen, så flaskehalsen peger nu på Folketinget.«

Både den konservative gruppeformand, Brian Mikkelsen (K), og Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen (DF), forklarer, at de også støtter etableringen af en havnetunnel.