KØB PLUS!

Venstre vil sælge DSB

DSB kan se frem til at erstatte S’et med selvstændig i stedet for statsbane. Venstre vil nemlig have togselskabet privatiseret inden 2022.

Med en tretrinsplan vil Venstre over en 10-årig periode lade DSB komme på private hænder. Det skriver Berlingske Business torsdag.

- Den bedste og billigste måde at sikre tog til danskerne fås ved at skabe en konkurrencesituation. Derfor skal vi begynde salget af DSB, når de nuværende trafikkontrakter udløber i 2014, siger medlem af transportudvalget for Venstre, Martin Geertsen, til Berlingske Business.

Partiet vil afhænde DSB over flere år og lade indtægterne fra salget overgå til et nyoprettet selskab, Trafikal Stabilitet, der skal stå for at afskrive DSBs 17 milliarder kroner store gæld. Martin Geertsen vil dog ikke sætte et tal på, hvad han forventer, at et salg af togselskabet vil kunne give.

Afstemning

Ifølge Venstre er en privatisering af DSB ikke mulig før i 2022, da det først er på det tidspunkt, at det danske skinnenet er både elektrificeret og udstyret med nye signalsystemer.

- Vi vil få den bedste pris ved at vente med at sælge fjerntogene, til de ting er på plads. DSB får lov til at beholde sin kerneforretning indtil 2022, siger trafikordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen.

Afstemning

HVAD MENER DU - SKAL DSB PRIVATISERES? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER

Forslaget om at sælge DSB bryder to af regeringspartierne sig bestemt ikke om.

- Venstre er på et helt galt spor. De sender nogle forkerte signaler til DSBs ledelse og medarbejdere, som virkelig gør en stor indsats for at rette skuden op, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

De Radikale kalder forslaget »hamrende naivt« og peger på, at DSB indeholder flere aktiver, som næppe frister eventuelle købere.

- Hvem har for eksempel lyst til at købe IC-4-togene? En fuld privatisering er en dårlig idé med den forfatning, som DSB befinder sig i efter 10 år med Venstre ved magten, siger transportordfører Andreas Steenberg (R).

DSB gav for første halvår i 2012 et underskud på 125 millioner kroner mod et underskud på 69 millioner kroner i første halvdel af 2011. Det endnu større underskud skyldes blandt andet dyre fratrædelsesordninger, skriver Berlingske Business.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Et stort ledelses problem igennem årtier

Skrevet af Rene' Frederiksen, Søndag den 23. december 2012, 05:35

Blankt ja til privatisering. GRUND : Kompeten ledelse,har så absolut været en mangelvare i DSB's ledelse og deres troværdighed,må jeg nok sige ka ligge på et meget lille sted,når man så samtidig deler " De helt Store gyldne Håndtryk ud " for dårligt virke,så har jeg vist ikke lige som rigtigt ret meget og sige,da det taler sit helt eget tydelige sprog,om ansvarlighed

DSB ledelse har man hørt noget så latterligt

Skrevet af J. Andresen, Lørdag den 22. december 2012, 15:33

Det er ledelsen ansvar, at DSB sidder med en gæld på 17 milliarder.

Derudover er det en løgnagtig ledelse som for et eller 2 år siden meldte ud, at de havde et milliardoverskud, hvor de så bare uger efter måtte indrømme, at sådan forholdte virkeligheden sig bare ikke. DSB kørte med milliardunderskud bl. a. i Sverige hvor havde tabt milliarder.

Men det var jo smart at melde et overskud ud til offentligheden så cheferne kunne få deres julebonus.

At give den forrige regering skylden, er jo blot en øvelsen som den siddende regering mestre, skyd så meget af skylden på den forrige regering.

Det er narhovederne inden for DSB der har forhandlet milliard-konktrakter uden at sikre mod alle de fejl en Italiensk leverandør kan stå bag.

På trods af at alle har vidst i årevis at gældsmæssigt så er DSB et bundsråddent miljø, så ville den NUVÆRENDE regering jo sænke billetpriserne med 40% fra årskiftet 2012 så hvordan fanden hænger det lige sammen HR. TRANSPORTMINISTER HENRIK DAM KRISTENSEN.

Næh, DSB ledelse og organisation er lige så bundrådden som DR, som er i stand til at overskride budgetter med milliarder, i vished om, at Venstrefløjen vil komme med hjælpende hånd til sidst.

Ja DSB skal helt på private hænder.

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Torsdag den 20. december 2012, 12:29

Ja DSB skal sælges det kører for dårligt. Der er gode erfaringer med privatiseringer inden for transport. For Arriva i jylland , hvor der var startvanskeligheder til nu hvor det kører som smurt. Eller tag de gule busser . Det er Movia ejet af det offentlige , men alle busruter er udliciteret , har nogen noget at klage over her.
Eller lad pensionsselskaberne overtage det hele og brug pengene fra et salg til at betale DSB's gæld . Eller udbyd alle strækninger til private, overholder de ikke kontrakterne så ud. DSB Gods er jo privatiseret er der er heller ikke noget at klage over her.

og hvad så?

Skrevet af Michael pedersen, Torsdag den 20. december 2012, 11:37

Det koster at drive et samfund, sådan er det. Jeg må også smide lidt penge efter bilen en gang imellem.

Din bil er dit problem DSB er vores allesammens

Skrevet af Sven rik Frederiksen , Torsdag den 20. december 2012, 12:33

Du har vis aldrig prøvet at køre i overfyldte tog , der ofte er forsinkede eller helt aflyst, at du kaster penge efter bilen er din egen sag , DSB er os alle sammen altså skatteyderne.

Tja

Skrevet af Michael pedersen, Torsdag den 20. december 2012, 19:09

Til gengæld kan jeg holde i kø i 10 minutter, uden at græde, og skrige 'det er for dårligt'.
desuden kan det jo være at i skal sidde endnu tættere, når det skal give overskud og hvad med de dårlige ruter skal de lukkes

Fornuftig udbudspolitik

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Torsdag den 20. december 2012, 23:32

Ja dårlige ruter skal lukkes og erstattes af busser, men mon ikke ruterne bliver udbudt så man får noget af det gode, også må overtage et par dårlige. Men tag nu privatbanerne i de tyndt befolkede områder de vil ligesom nu få tilskud af Regioner el kommuner.

våde drømme hos V

Skrevet af I.Hansen, Onsdag den 19. december 2012, 20:49

Er der noget overhovedet, som V ikke ønsker at liberalisere????

Halloo der er IKKE noget der er blevet billigere for hverken forbrugerne ELLER stastskassen, af dén manøvre!!!

Ja - DSB trænger til en gennemgribende rusketur - MEN de skal blive i off.regi.....den nødvendig infrastruktur (både bus og tog) SKAL blive på off. hænder.

Tåbelighederne fra de italienske tog, har haft fatale konsekvenser for DSB + de generelle høje lønninger og overadministration (på topniveauet) - og især de italienske tog-udgifter, forsvinder IKKE fra statsbudgettet ved en privatisering - de udgifter "køber" en køber med garanti ikke!!

Den sande værdi af DSB

Skrevet af Steen K Thomsen, Onsdag den 19. december 2012, 20:00

DSB er ikke blot noget med nogle tog. DSB er danske borgere og virksomheders sikkerhed for et transportselskab, der leverer en stabil og ordentlig transport - i alle henseender.

DSB's deroute begyndte med konkurrencen - da Arriva ankom og tog det uddannede personale fra DSB uden selv at have uddannelsesmæssige forpligtelser.

Lad os regne på, hvor meget andre selskaber "skylder" DSB i uddannelser af personale.

Dernæst er DSB også uinteressant at sælge og faktisk at drive som kommercielt selskab. Lad istedet DSB være selskabet der skaber standarden, heriblendt arbejdsvilkår og arbejdsmiljø for ansatte, som alle andre aktører skal følge.

DSB skal ikke tjene penge, for der er ingen aktionærer. DSB's største udfordringer er leverancer af tog (politisk betændt situation) og skinneproblemer (Banedanmark, og ikke DSB - sammenstemmende problemer startede med andre aktører i 2001).

Få DSB op i niveau. Skab en høj standart på alle parametre og lad alle andre aktører (hvis de overhovedet bør være der) betale for den vare de får leveret.

En salg og yderligere privat aktører på markedet vil ikke skabe andet en karteller og småmonopoler og meget forhøjede priser. Det understreger al forskning også.

DER ER UNDERSKUD I DSB,

Skrevet af SMEDEN, BO RASMUSSEN, Onsdag den 19. december 2012, 14:04

fordi prisene holdes kunstigt nede - hæv prisen til det nivau som det koster!!!

DSB

Skrevet af bjarne hansen, Tirsdag den 18. december 2012, 14:40

det har desværre fra starten været en stor fejl at købe så stor en
togordre fra et land som Italien dette land har aldrig haft ry fot at
have styr på ret meget de har fat i.men det lyder ikke særlig rart
at Martin Gertsen fra venstre kommer med " gode råd " alle kan
huske ham og Søren Pind for deres fremragende optræden da de
begge optrådte på slap line i Københavns-Kommune skån samfundet
for gode råd fra den kant

hvem skal man tro

Skrevet af ...., Lørdag den 8. september 2012, 08:53

i millioner.

2007 2008 2009 2010 2011

Resultat før skat 854 741 460 -551 -858

det her er tal fra dsb egen side.

Underskud på 858 mio. kr.
Koncernens resultat før skat udgør et underskud
på 858 mio. kr. i 2011 sammenlignet med et underskud
på 551 mio. kr. i 2010.

--------------------------
Personaleomkostninger steg i 2011 med 322 mio.
kr. til 4.970 mio. kr. (4.648 mio. kr.). Stigningen
skyldes primært de nye udenlandske operationer
og ændringer i pensionsbidrag for tjenestemænd

komisk det altid er den gamle regerings skyld

Forær hele lortet bort til hæderlige, nye ejere -

Skrevet af Bjarne, Fredag den 7. september 2012, 07:33

Sælg Christiansborg, DSB, PostDanmark, Sygehusvæsenet - hele lortet til ordentlige, hæderlige og dygtige, nye, kvalificerede administratorer til højest bydende - befolkningen/brugerne er ved at kvæles i alt for høje afgifter, gebyrer, skatter og moms deraf.
Hvad med at lade tyskerne overtage - det er jo alligevel der fornuftige danskere tager hen til tandbehandling, bilreperationer, indkøb og mmm.
De politikere, der styrer det hele nu, kan vel fortsætte på overførselsindkomst i andre ghettoer - der er nok at vælge imellem.

Indsigt

Skrevet af Steen K Thomsen, Onsdag den 19. december 2012, 20:04

Bjarne.

Har du slet intet begreb om, hvad kerneopgaven i private virksomheder er?

Det er at tjene penge.

Sekundært kommer selve ydelsen - og et sted nede på listen (afhængigt af aktionærer, bestyrelser og offentlighed) kommer så ordentlighed og rimelighed.

Ordentlighed og rimelighed er begreber du kan benytte når det handler om tvungne instanser - du har ikke en chance med disse begreber i private erhverv.

Lad os følge din anbefaling, og snart vil DK være konkurs - landet og hele befolkningen med...

Det siger s'gu da sig selv!

Forær DSB bort - hvem vil give noget for selskabet ?

Skrevet af Hugo-Børge, Torsdag den 6. september 2012, 21:32

Næppe nogen vil give ret meget for det sammenbrudte og mærkelige togselskab - og da slet ikke for de forældede og skandaleramte IC4-tog fra forrige århundrede - forær det bort og giv køberen en kæmpe medgift til brug ved udskiftningen af DSB's overbetalte og politisk valgte, ukvalificerede ledelse.
Der er nok af nye og kvalificerede folk at vælge imellem - nemlig folk, der pga regeringens udplyndrende skatte-, afgifts- og gebyrpolitik, har mistet job og virksomheder - og må tage til Tyskland for at købe almindelige dagligvarer for at få pengene til at slå til.

Så megen privatisering som muligt, men er der købere ?

Skrevet af Pilkær, Torsdag den 6. september 2012, 21:22

DSB skulle sammen med mange, mange andre statsforplumrede og statsdegenererede virksomheder og funktioner for længst have været privatiserede - så ville der også være en chance for, at disse virksomheder og funktioner ville blive styrede og ledede af kvalificerede, ikke-politiske, hæderlige folk og medarbejdere, der var ansatte af dertil kvalificerede folk.

Lol stop nu DSB er ikke problemet

Skrevet af Nimras, Torsdag den 6. september 2012, 19:12

Nu må alle da tage sig sammen.

DSB står i det problem at Staten har magten og bestemmer mere mange af de fejl der er kommet er sket fordi Staten overruler DSB.

tog nettet er dårligt fordi DSB ikke længere har ansvaret det er BaneDanmark som er 100% ejet af state de ejer hele tognettet og alle Perroner i landet ikke DSB.

DSB har idag kun ansvaret for deres personale og togene.

Priserne DSB tager er også fastsat.

Når du rejserigennem landet går 80% ca hvis ikke mere ikke til DSB men til de kommuner du køre igennem da de skal have penge af DSB for at lade dig komme forbi.

Her kan siges at Hovedstads området tager næsten 80 kroner af billetens pris til sig selv.

det som er problemet er at Regeringen og staten blander sig for meget i DSB.

Forstår ikke spørgsmålet

Skrevet af Børge R. Jensen, Torsdag den 6. september 2012, 18:17

Jeg troede, en stor gæld gjorde selskabet sværere at sælge. Det undrer mig også, Venstre vil sælge DSB, før aktierne i SAS er solgt.

Det glemmes, at de seneste års underskud hos DSB kan henføres til ekstraordinære udgifter og hensættelser, som åbenbart med tiden er blevet ordinære nok til at indgå i økonomiske mål for den daglige drift. En væsentlig ekstraordinær omkostning for DSB i første halvår af 2012 var fratrædelsesgodtgørelser og muligvis en hensættelse til Jesper Loks fratrædelesgodtgørelse. Den ordinære drift gav overskud.

Fra politisk side mangler mere nogle visioner og mål for fremtidens danske togdrift, herunder om vi overhovedet skal have tog uden for de fire største byer. Den kollektive trafik mellem Aalborg og København varetages nu primært af rutefly, som også får øget betydning mellem Aarhus og København.

Sælg

Skrevet af Peter Madsen, Torsdag den 6. september 2012, 17:27

Ingen tvivl, sælg. DSB har rippet skatteborgernes for milliarder i alt deres amatøragtige slendrian.

Venstre tisser i bukserne for at holde varmen.

Skrevet af Tage Larsen, Torsdag den 6. september 2012, 15:33

Venstre går kun efter en engangsfortjeneste efter at det fælles samfund har postet milliarder ind nyt signalanlæg og elektridificering mv. betalt af skatteborgerne(de penge kommer ikke ind ved salg) og så er det efterfølgende kun de private aktionærer der skummer fløden af den offentlige investering.

Hvis staten beholder DSB og andre offentlige institutioner så kunne staten rent faktisk have en indtægt ved siden af skatteindtægterne.

Venstre tisser i bukserne for at holde varmen.

Skrevet af Tage Larsen, Torsdag den 6. september 2012, 15:33

Venstre går kun efter en engangsfortjeneste efter at det fælles samfund har postet milliarder ind nyt signalanlæg og elektridificering mv. betalt af skatteborgerne(de penge kommer ikke ind ved salg) og så er det efterfølgende kun de private aktionærer der skummer fløden af den offentlige investering.

Hvis staten beholder DSB og andre offentlige institutioner så kunne staten rent faktisk have en indtægt ved siden af skatteindtægterne.

Rolig nu

Skrevet af Bo, Torsdag den 6. september 2012, 15:04

Giv dem lige i change for at finde en løsning, også se om det ikke lykkedes for dem at vende et minus til plus

dsb

Skrevet af a b nielsen, Torsdag den 6. september 2012, 13:53

det tror da pokker at dsb kører med underskud de forskellige regeringer stjæler jo deres fortjenester hver år

Altså Venstre !!!

Skrevet af Martin, Torsdag den 6. september 2012, 13:53

Nu har masser af andre privatiseringer jo vist at det ikke hjælper en skid, hverken på prisen eller sikkerheden at man i et væk privatiserer.

Misforstå mig ikke, jeg er faktisk borgerligt indstillet. Men gang på gang viser det sig at div. politikeres "fikse ideer" eller "mantraer" bare ikke holder vand.

Dette kan der faktisk kun være en eneste forklaring på. Samtlige politikere er i større eller mindre grad fuldstændige uduelige.

Sidst men ikke mindst, hvis vi forestiller os en politiker der gik hen og blev tidligere MF'er og efterfølgende blev bilforhandler. Hvor mange ville helt ærligt turde købe en bil af vedkommende ???

Nej

Skrevet af Umur, Torsdag den 6. september 2012, 12:40

Danmark er langsomt ved at sælge alt muligt.... det går den forkerte vej.......DSB og Vestas er som et symbol for Danmark ! dont sell them ! :)

DSB-slendrian

Skrevet af Jørgen, Torsdag den 6. september 2012, 12:39

Skatteborgerne i Danmark har stadig ikke fået svar på, hvem der er ansvarlig for den milliard slendrian vi gennem længere tid har været tilskuer til. Man har ikke kunnet finde ud af noget så simpelt som at lave holdbare købsaftaler for at købe nye tog. DsbFist skandalen var vist os, at man heller ikke magter togdrift. Milliardregninger væltes over på os skatteborger, og det allerværste: INGEN HAR TILSYNELADENDE ANSVARET FOR DEN SLENDRIAN DER HAR FUNDET STED. Kan vi leve me dette?

Nej

Skrevet af I Hansen, Torsdag den 6. september 2012, 12:26

Nej det skal ikke sælges....Salget af DONG taler sit tydelige sprog!!!

Pludselig skal aktionærer tjene på det - og som i DONG - hentes aktionærkronerne hos kunderne.
Virk. med aktionærer flytter altid fokus fra fordele for kunderne til fordelene for aktionærerne - så NEJ.

MEN der trænger til en kæmpe oprydning hos DSB - både i måden det drives på og på de meget høje lønninger....og på uendeligheden af chefer i herakiet med rigtig høje lønninger - og så skal der ikke være noget som hedder fratrædelsesbonus i den off. sektor.
Det er ikke en bonus som driver en leder - det er status og den daglige høje løn....ja nogen drives også af engagement:)

Fakta: INGEN ting er blevet billigere for kunderne, ved at blive privatiseret!!!..tværtimod!...lige som digitalisering generelt også har stor fordyrende effekt - når man husker at regne hele vejen rundt med alle konsekvenser!!!

Fakta: hver gang noget privatiseres, og staten skal KØBE ydelsen, er prisen højere...det er bare et andet kontonr. - men stadig statskassen.

Det er at stikke sig selv blår i øjnene, at harselere over en stor off. sektor - når prisen for køb af ydelserne reelt er dyrere!!!!....at der kommer aktionærer ind over, har aldrig kommet hverken borgerne eller staten til gode....simpel logik -der er flere som skal dele overskuddet.

Dong er statsejet

Skrevet af Mikkel , Torsdag den 6. september 2012, 12:47

Staten ejer næsten 76% af aktierne i DONG, regionale energiselskaber (ejet af kommunerne) ejer hovedparten af resten.
Hvilken privatisering er det du tænker på?

DONG

Skrevet af Martin, Torsdag den 6. september 2012, 13:57

Dong bliver drevet som om det allerede var privatiseret.

Hvorfor tror du at alle priser er steget så kraftigt de senere år ?

Derudover var kraftværker m.m. før i tiden kundernes, har du set nogen penge da det blev overtaget ?

Næ nej, istedet fyrer man til højre og venstre mens de fede chefer får kontrakter der udløser bonus hvis de selv siger op. Forklar mig lige engang hvem de største snyltere i dette land er...........

Martin hvad ved du om Dong ? meget lidt formodentlig

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Torsdag den 20. december 2012, 13:35

Martin hvad ved du egentlig om Dong til at udtale dig , dong er en meget stor arbejdsplads , tjener mange penge til landet , ja det er næsten ejet af staten , men her har staten forstået at finde dygtige ledere , så det kan godt lade sig gøre. Der er lige kommet en ny leder til DSB han kommer fra Mærsk , men han har ikke en chance for de forrige direktører har opbygget en kæmpe gæld, fordi man ville køre tog i hele Sverige og så har nogle købt dårlige tog fra italien hvor indkøberne formentlig er blevet smurt godt.
Hold dig til du har forstand på Enhedslistens og SF's destruktive politik.