Ifølge Venstres egne beregninger indrykkede fagbevægelsen op til valget i september 2011 støtteannoncer for 300 mio. kr. for partierne i rød blok.

Oven i dette gigantiske beløb anslår Venstre, at S, SF, Enhedslisten og De Radikale brugte 150 mio. kr på valgannoncering. Samlet betød det, at rød blok og deres venner i fagbevægelsen brugte hele 450 mio. kr på annoncering.

Beløbet er omkring ti gange så højt, som de hidtil kendte officielle valgbudgetter, og Venstres næstformand Kristian Jensen understreger da også, at man alene har sammenlignet bruttoudgifterne. Den reelle udgift kan altså være en del lavere.

- Vi har taget de officielle listepriser på annoncer og talt dem op. Hvilke rabatter man har fået, kan vi ikke vide noget om, siger Kristian Jensen. I mediebranchen er rabatter på 20-50 pct. helt almindelige.

Socialdemokraterne afviser beregningen som 'værtshussnak'.

Venstres opgørelse bygger på GallupAdFacts oversigt over medieforbrug i listepriser. Den viser, at fagbevægelsen købte annoncer for 304,8 mio. kr. De fire partier i rød blok købte for 146,6 mio. kr. 

Til sammenligning brugte partierne i blå blok kun halvdelen, 189,7 mio. kr. på valgannoncer, og denne store forskel fremhæver Venstres formand Lars Løkke Rasmussen som argument for et forslag på landsmødet om at hæve medlemskontingentet med 16 kr. om året.

- Valgkampe bliver dyrere og dyrere. Som landets største parti stiller det store krav til Venstre om at kunne spare op til kommende valg. Venstre er oppe mod ressourcestærke kræfter i rød blok som i perioden op til sidste valg brugte ca. 450 mio. kr. på annoncering med målrettet angreb på VK-regeringen, siger Løkke.

Socialdemokraternes partisekretær Lars Midtiby er chokeret over Lars Løkke Rasmussens påstand:

- Det lyder som værtshussnak, man skulle tro, han havde flikket noget sammen i en sen nattetime. Det er vilde påstande, han slynger om sig med. Sandheden er, at vi brugte ca. 25 mio. kr. på sidste valgkamp, siger Lars Midtiby.

Det er en ret stor difference på 425 mio.?

- Han må regne alt muligt mærkeligt med. Men jeg kan stadig ikke se, hvordan han kan nå op på næsten en halv milliard. Det er helt gak-gak, siger Lars Midtiby.