Venstre overdriver støtte fra fagbevægelsen til rød blok

Det er ikke korrekt, når fremtrædende Venstre-folk hævder, at rød blok og fagbevægelsen op til sidste folketingsvalg brugte et trecifret millionbeløb på annoncer mod VK.

Det passer ikke, at fagbevægelsen har postet et trecifret millionbeløb i røde partiers mærkesager, som fremtrædende Venstre-folk siger. Det konkluderer DR-programmet Detektor, der tjekker tal og fakta.

»Det seneste folketingsvalg er jo et fremragende eksempel. Fagbevægelsen hældte et trecifret millionbeløb i Socialdemokraternes mærkesager,« sagde Venstres Jakob Engel-Schmidt (V) for nylig i DR2-programmet »Jersild i tiden«.

Og tidligere i år sagde Venstre-formand Lars Løkke Rasmussen (V) ifølge dr.dk i en artikel i BT, at rød blok »op til sidste valg brugte cirka 450 millioner kroner på annoncering med målrettet angreb på VK-regeringen«.

Ifølge Venstre løb forbruget af valgannoncer for Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten og De Radikale op i 150 millioner kroner, mens de resterende 300 millioner kroner kom fra fagbevægelsen.

Men det samlede annoncebeløb for partier og fagbevægelsen endte på maksimalt 90 millioner kroner, lyder det nu i Detektor.

I Lars Løkke Rasmussens regnestykke indgår ifølge Detektor 60 millioner kroner fra de såkaldte gule fagforeninger for 2009 - blandt andet 30 millioner kroner fra Krifa, som ifølge formand Søren Fibiger Olesen aldrig har støttet rød blok eller andre partier med annoncekroner.

Venstres partisekretær, Claus Søgaard-Richter (V), der udtaler sig på vegne af Venstre i sagen, erkender over for Detektor, at det var en fejl at medregne de gule fagforeninger. Han har tidligere selv præsenteret et estimat for røde annoncer på 260 millioner kroner:

»Den person, der har lavet opgørelsen, har bare taget fagbevægelsen over én kam, og har ikke forholdt sig til, om de er politiske aktive eller ej«.

Venstres regnestykke bygger ifølge dr.dk på en opgørelse fra Gallup AdFacts, der opgør, hvad det på papiret koster at indrykke annoncerne. Men det siger ikke noget om den reelle annoncepris, for i »langt, langt, langt de fleste tilfælde vil der være en rabat«, siger direktør i TNS Gallup Medier, Morten Kromann-Larsen, til Detektor.

De fire såkaldte røde fagforeninger, 3F, LO, HK og FOA, som Venstre bruger i deres opgørelse, oplyser til Detektor, at de i perioden fra januar 2009 til folketingsvalget i 2011 maksimalt kan have brugt 34,2 millioner på annoncer til fordel for de røde partier og deres mærkesager.

Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten og de Radikale oplyser ifølge dr.dk, at de brugte cirka 56 millioner på annoncer i samme periode.