Venstre-forslag på kant med grundloven

Venstre er kommet på kant med grundloven i et forslag til en kontanthjælpsreform, vurderer eksperter. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Kontanthjælpsmodtagere modtager i dag nedsat ydelse, hvis de har formue, eller hvis ægtefællen tjener penge. Men er kontanthjælpsmodtageren ikke gift, og blot samlevende, sker der ingen modregning. Det vil Venstre nu ændre, så forsørgerpligten også gælder samlevende.

Ændringen kan ifølge avisen spare staten for op mod 600 millioner om året, men eksperterne slår alarm, eftersom Grundloven giver alle danskere ret til forsørgelse. Hvis ikke fra ægtefællen, så fra det offentlige.

- Forslaget vil efter min opfattelse være grundlovsstridende. Modtageren af kontanthjælp vil jo ikke få mulighed for at rette sit krav om forsørgelse mod den anden, hvis man er samlevende. Forslaget kan altså betyde, at nogle ikke får ret til hjælp, siger professor Kirsten Ketscher, der er ekspert i socialret ved Københavns Universitet, til Morgenavisen Jyllands-Posten. Hun bakkes op af lektor John Klausen fra Aalborg Universitet.

Arbejdsmarkedsordfører Ulla Tørnæs (V) siger til avisen, at regeringens jurister først skal vurdere lovligheden af forslaget, som hun fastholder, inden det kan gøres til lov.

Hvad mener du, om Venstres forslag til en kontanthjælpsreform?

Deltag i debatten under artiklen

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza silva, Onsdag den 14. november 2012, 01:38

Til Marc Bro. Det er ikke dit barn der er er blevet misbrugt i børnehaven! Du snakker som en racist. Jer dansker laver noget ulovligt og i vil ikke indrømme det, men i kan sagtens peger finger af andre. I skal ud af mit land (Brasilien). - OL 2016. Ingen korrupte dansker i mit land!!

Endelig, Grundloven §75

Skrevet af Nora, Tirsdag den 13. november 2012, 17:46

Har Arbejdsmarkedsordfører Ulla Tørnæs virkelig brug for at vende juraen ? Så står det sløjd til i Venstre

Selv en elev i folkeskolen kan ellers læse Grundeloven igennem og ved § 75 stk. 2. står der klart hvad der gælder i Danmark eller er Ulla Tørnæs kun i stand til at læse Jyske lov

§ 75 stk. 2.
Paragraf fra Grundloven

LOV nr 169 af 5/6/1953

Stk. 1. Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes, at enhver arbejdsduelig borger har mulighed for arbejde på vilkår, der betrygger hans tilværelse. Stk. 2. Den, der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom påbyder.

lad bankerne tage over

Skrevet af Thor, Tirsdag den 13. november 2012, 17:17

Det er jo bankerne der har lavet hele misseren - lad dem dog overtage forsørgerpligten, som de jo gør overfor det meste af whiskybæltet i Nordsjælland.

Hvorfor er der dog ingen der kræver krakkede bankers direktører holde for, de har jo rigelige midler lagt til side - find pengene gennem pengestrømme!

Konsekvens af radikal politik.

Skrevet af Rita, Tirsdag den 13. november 2012, 17:16

Forslaget er vel en konsekvens af, at Margrthe og Johannes venner/vælgere skal have fuld ydelse næsten fra den dag de sætter benene på dansk jord, samtidig med, at der stadig gives skattelettelser til de højstlønnede, inclusiv Margrethe og Johanne. Johanne er måske naiv, men hvad er Margrethe - kynisk?

Helt ude i hampem

Skrevet af Lene, Tirsdag den 13. november 2012, 16:07

At der er forsørgelsespligt for ægtefæller, er i forvejen dybt fornedrende. På den måde at skabe mennesker der er totalt underlagt deres ægtefælle er voldsomt uhensigtsmæssigt. At ville videreføre ordningen til også, at gælde samboende er udtryk for et ubehageligt menneskesyn. Derudover må det vel medregnes, at en stor del af de berørte, bliver forladt og derved singler - ikke særligt økonomisk hensigtsmæssigt.
Fuldstændigt latterligt forslag.

Ulla Tørnæs glemmer hurtigt!

Skrevet af Hans J Olsen, Tirsdag den 13. november 2012, 14:41

Fru Tørnæs, jeg synes ikke du er særlig troværdig i dine anskuelser, når det drejer sig om dine udtalelser fra før og nu, der er ingen der er så platte som dig og din mand, vedrørende ansættelse af billig arbejdskraft, som i gjorde ad åre tilbage, for mig at se er du en pengemaskine uden du tager menneskesynet særlig alvorligt!
jeg siger tillykke i Holstebro i tilfælde af hun kan bruges til borgmester!

offentlig forsørgelse

Skrevet af eva just, Tirsdag den 13. november 2012, 13:53

som sædvanlig har venstre en holdning som ikke er gennemtænkt. Men det er jo absolut normalt for dem. De siger - venstre ved man hvor man har - det er rigtigt i deres egne interesser. Når det så er sagt glemmer venstre at hvis man bliver forsørget af sin samboende, ja så er man også under dennes bestemmelses ret. Man ser jo ganske tydeligt fra politikkerne, at da de har magten over statskassen, ja så kan borgerne bare indordne sig under alle de ideer og tiltag de har taget og vil tage. Tror venstre virkeligt at borgerne er totalt uden indsigt i hvad politikkerne laver. Nej vi ved da godt at i er magt arrogante, og er ligeglade med borgerne, for de har ikke andre muligheder end at stemme på formanden i partierne. Demokrati ja hvad med at i tager på skolebænken med alm. borgere, (ikke dem i som regel, selv udtager) og hører hvad de mener. Men det tør i ikke. For i kender svaret på forhånd. I gider ikke at svarer på spørgsmål der ikke passer jer, i lire bare udenad lærte svar på ligemeget hvad.

morsomt

Skrevet af leif, Tirsdag den 13. november 2012, 13:34

Det er virkelig morsomt at disse højtbetalte spåkoner på Christiansborg ikke kunne forudse den situation som opstod på pressemødet med statsministeren hvorfor spurgte de ikke ind til hvem denne fremmede journalist var en person som de ikke kendte det er virkelig dårlig journalistik men typisk de kan ikke lave andet end det de på forhånd har bestemt de vil.

Tag landbrugsunderstøttelsen

Skrevet af Jørn Jacobsen, Tirsdag den 13. november 2012, 13:17

Tag landbrugsunderstøttelsen fra Ulla Tørnæs og husbond og giv den til værdigt trængende.

Gyllebaron.

Skrevet af Hansen, Tirsdag den 13. november 2012, 12:36

Ak ja denne forkælede kvinde, der aldrig har manglet noget, og kun sidder i Folketinget grundet navnet. Mange husker sikkert hvor stor en fiasko, hun var som undervisningsminister.
Er der ikke noget om, arbejdsløse kan få arbejde på familiens svinefarm til ca. 25,- kr i timen?
Joh Tørnes ved du hvor du har.

V svindlere

Skrevet af Hanse, Tirsdag den 13. november 2012, 12:18

Ulla TØR, nåeee, hende med underbetalte østeuropæere, jo det er v politik, partiet for Danmarks absolut største bistandsmodtagere, en hel sværm af arbejdsgivere som hæver støtte til alt, gratis arbejdskraft, afskriver alt fra luderbesøg og ja fantasien kender ingen grænser, skatteyderne betaler og samtidig kalder de sig åh så liberale, man skal være meget lav-intelligent for at forstå hvad de mener er rigtigt og demoktatisk. Det er et af de største tumbepartier i DK.

Venstre og love?????

Skrevet af Leif, Tirsdag den 13. november 2012, 11:49

Ja venstre ved du hvor du har, Ulla Tørnæs, hvor herre til hest, noget af det meste usympatiske og mig alene vide menneske der kan gå på jorden, I venstre har de altid ret alle andre`s meninger er overflødige, for det er mig og kun mig, føj siger jeg bare.

Der er flere i Folketinget

Skrevet af Bent, Tirsdag den 13. november 2012, 13:55

Sjovt nok har socialdemokraterne barslet med samme forslag - morsomt, ikke?