Regeringen afviser, at en ny vækstaftale bryder med løfter om, at færgen skal være lige så billig som bilen.

København: Det er bare et spørgsmål om prioriteringer, hvis man vil gøre det lige så billigt at sejle med færge som at køre i bil på en landevej.

Sådan har det ifølge De Radikale tidligere lydt fra Venstre, som sammen med de øvrige borgerlige partier har indgået en aftale om blandt andet lavere færgetakster.

Med den nye aftale er der afsat 48 millioner kroner i år og 95 millioner kroner hvert år de kommende år til at sikre billigere færgeoverfarter uden for højsæsonen.

Men det er langt fra de godt 130 millioner kroner, som det ifølge et forslag fra den tidligere S-R-regering vil koste at sikre det såkaldte "landevejsprincip".

- Det er noget helt andet end det, Venstre sagde før valget. Vi troede, at vi var enige med Venstre om, at prisen for at sejle med færge skal ned på samme niveau som prisen for at køre på en landevej, siger De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

På et pressemøde tirsdag eftermiddag afviste erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), at der er tale om brudte løfter.

- Det er klart, at der altid er nogen, der ønsker sig mere. Nu kommer vi til at bruge 95 millioner om året på at gøre færgetaksterne billigere. Det er bestemt en rigtig god investering i vores ø-samfund, sagde Troels Lund Poulsen.

Ifølge De Radikale har transportminister Hans Christian Schmidt (V) tidligere sagt, at Venstre vil finde de nødvendige penge til at sikre tilstrækkeligt billige færgebilletter.

- Da han var formand for landdistriktsudvalget sagde han, at det her var småpenge, og det handlede bare om prioritering, siger Andreas Steenberg.

Også Enhedslistens ordfører og øer og landdistrikter, Henning Hyldested, kalder regeringens aftale for "løftebrud." Al snakken om løftebrud afvises dog af Læsøs borgmester, Tobias Birch Johansen (V).

- Jeg kan ikke se noget løftebrud, siger han til Ritzau.

- Det her er landevejsprincippet i en periode af året. Der er kun midler til at gøre det for eksempel uden for højsæsonen. Det betyder ikke, at det ikke er et landevejsprincip. Det er bare ikke landevejsprincippet i alle 12 måneder.

- Vi skal mande os op. Hvis det var det, som det kunne blive til i denne omgang, så siger vi tak.

/ritzau/