DSB får ny kritik i håndteringen af sagen om den DSB-kritiske journalist Lars Abild som Statsbanerne angiveligt har betalt et PR-firma for at holde beskæftiget med freelanceopgaver

DSBs direktør Jesper Lok slog i 21 Søndag på DR fast, at han krævede sagen undersøgt til bunds og i går meldte DSB ud, at advokatfirmaet Bruun & Hjejle var hyret til til at kulegrave hele sagen. 

Men Bruun og Hjejle fik så sent som sidste år kritik for en milliondyr undersøgelse bestilt af netop DSB.

I efteråret 2011 fik Bruun & Hjejle således 6,7 millioner kroner for at undersøge skandalen om en galoperende milliongæld i DSB First, der pudsigt nok var blevet afsløret af Lars Abild.  

Da undersøgelsen efter et halvt års advokatarbejde lå klar i april 2011 kaldte professor i selskabsret på CBS Caspar Rose rapporten for 'uklar på afgørende områder".

I rapportens konklusion blev DSBs bestyrelse frikendt for at have ansvaret for underskuddet i DSB First, selv om rapporten også indeholdt oplysninger om, at DSBs bestyrelsesformand allerede i september 2010 havde fået en mail fra daværende direktøren i DSB Søren Eriksen om det galoperende underskud.

- Advokatrapporten synes på en række afgørende steder at foretage en uklar beskrivelse af, hvornår bestyrelsen, herunder især formanden, vidste hvad og hvor meget, sagde Caspar Rose til DR Nyheder i april 2012.

V: Farcen fortsætter

Venstres DSB-ordfører Martin Geertsen mener tilliden til Statsbanerne er i bund og derfor kan DSBs ledelse ikke nøjes med at bestille en undersøgelse hos et advokatfirma.  

- Farcen fortsætter jo ved, at DSB undersøger sig selv og hyrer et advokatfirma, man tidligere har anvendt med begrænset succes. DSB har opbygget nogle håbløst dårlige vaner og en kultur, hvor man dækker over sig selv, og det kan man tilsyneladende ikke løsrive sig fra. Det virker som om, at DSB stadig ikke har forstået alvoren. Tilliden er ganske enkelt i bund og ikke af en karakter, hvor DSB bør have ansvaret for noget som helst i denne sag, siger han.

Martin Geertsen vil nu have transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til at stå for undersøgelsen.

- Jeg mener ikke, at nogen politikere uanset partifarve kan leve med, at DSB i denne sag forestår undersøgelsen af sig selv. DSB bør ikke selv skrive kommissoriet for den undersøgelse. Undersøgelsen bør forankres hos Henrik Dam Kristensen i Transportministeriet, så undersøgelsen er fuldkommen uafhængig af DSB-systemet, siger han.