Politik

Vejprojekter i pengenød sat på standby

Tak for tilmeldingen!

X

Vi har også masser af andre gode nyhedsbreve. Du kan til- og framelde dig dem her, hvor du også kan opdatere dine personlige oplysninger og interesser.

Venlig hilsen BT.dk

Motorvej spærret. En svær transport tabte mandag formiddag en lidt speciel last. En 25 tons tung og 33 meter lang betonklods. Ulykken skete lidt over kl 09.00 og trafikken kom igang igen lige før kl 13.00. Ulykken skete mellem Hedensted og Vejle i sydgående spor. Her åbnes der for trafikken igen Foto: CLAUS FISKER

Transportministeren kan ikke se, hvor pengene til eksempelvis udvidelser og forbedringer af motorvejsnettet skal komme fra.

Planlagte vejprojekter til over 27 milliarder kroner er foreløbigt sat på standby, fordi der mangler penge til finansieringen. Det viser en opgørelse fra Transportministeriet ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det drejer sig blandt andet om projekter som udbygning af Køge Bugt-motorvejen fra Solrød til Køge, udbygning af den fynske motorvej ved Odense-Nørre Aaby samt en tredje Limfjordsforbindelse.

Og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har lige nu svært ved at se, hvor pengene skal komme fra.

- Riget fattes penge, og infrastrukturfonden er mere eller mindre tom. Derfor har jeg også indgået en aftale med forligskredsen om, at vi fremover ikke sætter yderligere VVM-analyser i gang, uden at vi på forhånd har fundet finansiering til projektet. Vi skal ikke skabe urealistiske forventninger hos borgerne, siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.

I oppositionen og en række interesseorganisationer mener man dog, at den manglende finansiering skyldes, at ministeren hele tiden prioriterer den kollektive trafik højst.

- Det er også et spørgsmål om prioritering, og det er meget betænkeligt, at man nu ikke længere kan finde penge til vejprojekterne, siger sekretariatschef Søren Bülow fra Dansk Vejforening til avisen og tilføjer, at selvom regeringen har lagt op til, at en tredjedel af midlerne i Infrastrukturfonden skal gå til veje og to tredjedele til den kollektive trafik, »er det hele i år gået til jernbanen«.

Det læser andre