Flere folketingskandidater har valgt at gøre deres bil til en kørende valgplakat. Men det er med svingende held, at folketingskandidaterne har pimpet bilen op til valg. Det mener Jesper Herholt, der er kreativ direktør i Envision, et af landets førende reklamebureauer.

Det er nemlig meget forskelligt, hvordan de griber det an. Det minder om valgplakater, bare på en bil. Det er noget underligt noget. De bruger alt for meget plads på billedet og for lidt plads på at kommunikere deres budskab, siger Jesper Herholt.

Han fremhæver Venstres Finn Thranum som den undtagelse, der er drevet af en form for ide.

Foto: Søren Mortensen
Vis mere

»Han kører det da fuldt ud, at han har været falckredder. Han dekorerer bilen som en ambulance og skriver 'Finn Thranum - din redning'. Han kører den helt ud. Personligt synes jeg, det virker lidt plat, men det er da sjovt, og han kommunikerer et budskab, hvor de fleste andre ikke kommunikerer noget. Han rammer bulls eye på opmærksomhed, og vil blive husket for det.«

Den bil som kommunikerer bedst, er ifølge Jesper Herholt SFs formand Pia Olsen-Dyhr.

Foto: Søren Mortensen
Vis mere

»Pia Olsen-Dyhr fra SF kører modsat alle de andre benhårdt på et budskab. Hun har ikke engang sit navn på. Hun skriver ‘SF Investering i mennesket’ og så har hun fuld fokus på dagpenge. Og hun er fotograferet på en måde, der signalerer, at hun står hårdt fast på det her. Hun har dresset sig op med habitjakke og armene over kors. Det er meget godt. Hun har noget attitude, hun brænder for det her, og det skinner igennem på det billede, der er blevet taget,« siger Jesper Herholt.

De fleste andre biler er ifølge Jesper Herholt bare 'en valgplakat, der kører på nogle hjul'

Rasmus Prehn (S) har en helt rød bil med et stort billede af sit hoved. Hans slogan er ‘Bor i Nordjylland - arbejder for dig’.

Foto: Søren Mortensen
Vis mere

»Rent grafisk er billedet af hans hoved skåret rimeligt skidt. Det ser ud som om hans næse er brækket, og det øverste af hovedet stikker ud oppe i toppen.«

Foto: Søren Mortensen
Vis mere

»Så er der Jakob Ellemann-Jensen (V). Hans vigtigste budskab er, at han er kandidat for hele Øsjylland. Men det er jo ligegyldigt.«

Foto: Søren Mortensen
Vis mere

»Mattias Tesfaye (S) har bare sådan en lille streamer på døren. Han kommunikerer også. Han gør det bare ikke ret stort. Han får fortalt, at han er håndværker, at han er socialdemokrat, og at han arbejder for Vestegnen. Han får kommunikeret noget personligt om sig selv. Og det er jo det valgplakater skal kunne, at få fortalt noget om mennesket bag ansigtet.«

Foto: Søren Mortensen
Vis mere

»Kim Andersens skilt på bilen er klassisk partikommunikation. Nogle floskler om større vækst, mere tryghed, bedre livskvalitet. Det vil vi jo allesammen. Så har han arbejdstøj på. Det virker ikke. Den er for overfyldt. Han har hjelm på, der står for mange budskaber. Designmæssigt er det også helt gak. Det tager for lang tid at læse. Folk bruger ikke 10-13 sekunder på at afkode det der,« siger Jesper Herholt og vender tilbage til SFs bil:

»Den som kommunikerer bedst, er Pia Olsen-Dyhr. Hun får skåret hele sin valgkamp ned i én sætning.«

Foto: Søren Mortensen
Vis mere

Foto: Søren Mortensen
Vis mere

Foto: Søren Mortensen
Vis mere