Venstre vil kigge på, hvordan gymnasieelever i fremtiden skal løse den vigtige SRP-opgave, så man kommer problemet til livs med elever, der betaler flere tusinde kroner for opgaver med garanti om topkarakter.

Det er ganske enkelt uacceptabelt, når gymnasieelever tilbyder penge for et studieretningsprojekt, SRP, med topkarakter eller køber sig til timer med en universitetsstuderende som hjælp til at løse opgaven.

Sådan siger Venstres uddannelsesordfører, Esben Lunde Larsen (V), der er klar til at kigge på, om man skal indføre en mundtlige dimension til den vigtige gymnasieopgave, hvis karakter tæller to gange på eksamensbeviset.

»Det er helt uacceptabelt, at man ikke producerer sin egen eksamensopgave. Hele eksamensområdet og den måde vi prøver eleverne, er et område, som skal løftes i forhandlingerne om en gymnasiereform,« siger Esben Lunde Larsen.

Udtalelsen kommer, efter Berlingske fredag skriver, at en undersøgelse foretaget af gymnasieelevernes organisation, DGS, viser, at ti procent af eleverne svarer, at de har kammerater, der har betalt for deres opgaver, og fire procent erkender, at andre har skrevet hele eller dele af deres eksamensopgave. Det er først og fremmest ønsket om en høj karakter, der driver dem.

Det er i strid med loven at betale andre for at skrive en eksamensopgave. Til gengæld må man gerne få hjælp, og det skaber en gråzone mellem støtte og snyd, men den gråzones skal vaskes fuldstændig væk, hvis det står til Venstre.

»Man kan tage fat i flere redskaber, hvis man vil problemet til livs. Dels kan man kigge på den mundtlige dimension af eksamen, hvor man selv skal kunne gøre rede for, hvad man har produceret. Dels har man hele aspektet om, hvad det er, man bliver prøvet i. Der har vi i Venstre længe sagt, at det er vigtigt, det er grundfagligheden i fagene, som man prøves i,« siger Esben Lunde Larsen, der gerne vil diskutere med undervisningsminister Christine Antorini (S), hvordan en fremtidig SRP-opgave skal se ud.

»Vi skal have en diskussion om, hvorvidt SRP-opgaven skal formuleres som i dag, eller om den eventuelt skal følges op af en mundtlig eksamen, men det skal være et generelt eksamenstema, som vi skal diskuterer under forhandlingerne om gymnasiereformen, så de unge testes i grundfaglighed og noget, som de selv har produceret,« siger Esben Lunde Larsen.