Planen om en ny togbro over Vejle Fjord vakler, efter at Dansk Folkeparti har sagt, at man vil have taget den af bordet. Venstre er helt enig, og dermed hænger broen i en tynd tråd.

Drop en ny togbro over Vejle Fjord.

Sådan lyder kravet fra Dansk Folkeparti, som ikke vil være med til at gennemføre netop den del af planen om at sikre danskerne hurtigere togforbindelser mellem de største byer.

Og meldingen falder i god jord hos regeringspartiet Venstre, hvor transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) kalder den »ganske fornuftig«.

»Vi har længe været skeptiske i Venstre over for Togfonden, fordi man har sagt, at man har 28 milliarder kroner på bunden af Nordsøen. Men i virkeligheden er det måske kun halvdelen af de penge, der er reelle. Derfor er vi meget skeptiske i forhold til at bruge mange milliarder på at reducere rejsetiden mellem Aarhus og Odense, blandt andet ved at bygge en ny bro over Vejle Fjord,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Venstre er ikke med i forligskredsen bag den tidligere regerings storstilede togfond. Det var Socialdemokraterne, Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, der vedtog at bruge 28 milliarder kroner på at sikre, at danskerne på sigt skal kunne tilbagelægge strækningerne Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København på bare en time i klimavenlige el-tog.

Venstre har i regeringsgrundlaget bebudet, at man vil tage en drøftelse med forligskredsen, når man har fundet ud af præcis hvor mange milliarder, der er til rådighed fra den øgede beskatning af olieselskaberne.

»Når vi har tallene, så kan vi få et overblik over, hvad der er råd til, og hvad der skal lægges i skuffen,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der venter, at forligspartierne vil blive indkaldt til en drøftelse efter sommerferien.

Spørgsmål: Men Socialdemokraterne og Enhedslisten siger, at timemodellen ikke kan lade sig gøre, hvis ikke den nye togbro realiseres. Hvad siger du til det?

»Vi har aldrig lovet, at det vil tage præcis en time at rejse fra Odense til Aarhus. Det er bare et helligt tal, som den tidligere regering bed sig fast i,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Hos Socialdemokraterne er transportordfører Rasmus Prehn (S) skuffet over meldingen fra forligspartneren Dansk Folkeparti.

»Det er både overraskende og meget skuffende, at Dansk Folkeparti løber fra et løfte til danskerne om hurtigere tog. Vi har en aftale med Dansk Folkeparti om hurtigere tog til danskerne, og det er de ved at udhule nu. Det er meget mærkværdigt, og det er dårlig stil at løbe fra aftaler og løfter,« siger Rasmus Prehn.

Han understreger, at Socialdemokraterne er klar til at drøfte togfonden med den nye regering, og at udgangspunktet er at »fastholde så meget af togfonden som muligt og helst det hele«.