Trafikselskabet Movia fjernede et banner efter, de fik omkring 100 klager på fire dage. Nu vil Mellemfolkeligt Samvirke se, hvor mange underskrifter organisationen kan indsamle for at få banneret tilbage på busserne. Flere end 1.500 har allerede skrevet under.

Debatten fortsætter om den reklame mod israelske bosættelser, der har prydet Movias busser, men som selskabet har valgt at fjerne. Nu har Mellemfolkeligt Samvirke begyndt en indsamling af underskrifter for at »bryde tabu om, at man ikke må kritisere Israels bosættelser«, som organisationen skriver.

»Vi har startet denne underskriftindsamling, fordi vi mener, at det ikke kan være rigtigt, at et fuldkomment ukontroversielt politisk budskab ikke kan fremgå af busreklamerne, og de er blevet pillet ned på et usagligt grundlag,« siger politisk rådgiver i Mellemfolkeligt Samvirke, Poya Pakzad.

»Kære Movias bestyrelse« lyder starten på brevet, som flere end 1.500 danskere allerede har skrevet under på inde på Mellemfolkeligt Samvirkes hjemmeside i løbet af få timer. Organisationen vil se, hvor mange underskrifter den kan indsamle på fire dage. Det er det tidsrum, hvor Movia modtog omkring 100 klager over banneret, hvorefter bestyrelsen valgte at fjerne det.

Bestyrelsen er senest kommet med en redegørelse for beslutningen, hvor der blandt andet står:

»Movia har vurderet reklamens indhold og budskab. Movia lægger vægt på, at i tilfældet Israel, er det vanskeligt at adskille nationen Israel fra religionen jødedom, hvor der er tætte associationer i kombination med, at en opfordring til boykot er et aggressivt budskab, der adskiller sig væsentligt fra den simple kritik af bosættelserne.«

Reklamen viser to kvinder, som siger »Vores samvittighed er ren! Vi hverken køber produkter fra de israelske bosættelser eller investerer i bosættelsesindustrien«.

Mellemfolkeligt Samvirke, der arbejder i de palæstinensiske områder, skriver i brevet til Movia, at organisationen »støtter en fredelig og bæredygtig fredsaftale mellem Israel og palæstinenserne«, og at den vil »have stoppet den næsten 50 år lange militære besættelse af de palæstinensiske områder«.

Organisationen ønsker, at både Movias bestyrelse, danske buspassagerer, medtrafikanter, danske politikere og EUs politikere oplyser om, at det er legitimt at sige nej til Israels bosættelsespolitik. Samtidig ønsker Mellemfolkeligt Samvirke en mærkningsordning af bosættelsesprodukter, så det bliver nemmere for forbrugere at undgå at støtte bosættelserne. Ifølge organisationen køber Europa hvert år varer for over to milliarder kroner fra bosættelserne, og på den måde er Europa med til at legitimere og støtte de ulovlige bosættelser.

»Vi er kort sagt ved at handle freden bort. Vi vil ikke acceptere yderligere undergravning af freden,« lyder det.