Den populære samkørselstjeneste Uber lukker ned i Danmark, efter regeringens nye taxalov er trådt i kraft. De danske brugere har kunnet bruge tjenesten i 2,5 år, og der er i skrivende stund over 2.000 chauffører og over 300.000 brugere. Men nu er det slut.

Og det ærgrer talsmand for Uber, Kristian Agerbo, der mener, at regeringen stikker hovedet i jorden.

»Vi har besluttet at lukke ned i Danmark pga. den nye taxa-lovgivning, og det er rigtigt sørgerligt. Ikke mindst pga. de 2.000 chauffører og 300.000 brugere, der er i København. Vi har grundigt overvejet beslutningen, men er sikre på, det er det rigtige. Vi havde selvfølgelig håbet på, at der kom en lovgivning, der er åben over for teknologi og for, at man må køre i sin egen bil og bruge en smartphone til at bestille,« siger Kristian Agerbo og fortsætter:

»Vi ser jo i andre lande, fx. Sverige, hvor de tillader teknologi og har fundet en løsning. Du må spørge politikerne om, hvorfor de har sat barrierer op. Vi har bevist, at vi kan skabe en tryg, pålidelig og prisvenlig service, hvor alle føler, de får noget ud af det. Vi har været enormt populære, og derfor er det underligt, at politikerne ikke ser, at vi kan noget, og at de skal udvikle sig teknologisk. Men politikerne vælger altså at sige, at der ikke må være alternativer til taxien, og det må ikke være billigt og let at komme rundt i byen,« siger Kristian Agerbo, der dog ser lyst på fremtiden.

»Vi håber at kunne gå i dialog med politikerne igen, og selvfølgelig skal vi overholde skattelovgivningen og have ordnede forhold. Jeg er ret optimistisk omkring, at der bliver kørt Uber i Danmark igen,« siger han.

I modsatte grøft er transportordfører for SF, Karsten Hønge, der jubler over den nye aftale.

»Man kan sikkert godt kommer til at savne UBER, ligesom man kan savne en byld på storetåen. Den dag, de overholder skattelovgivningen og overenskomsterne, så skal de være velkomne. Men de har en målrettet arbejdsmodel, der går ud på at undergrave og snyde samfundet i skat. Det har vi slået i jorden, og det er godt,« siger Karsten Hønge, der dog godt kan se noget positivt i Uber:

»Det har været positivt, at de har vist nogle teknologiske fremskridt, som vores egne taxaselskaber må til at kigge på. Fx. hele bestillingsprocessen over telefonen og rating-systemet,« siger han og taler videre om den nye taxalov:

»Med den nye taxa-lovgivning vil der komme mere konkurrence på området, men man skal holde sig inden for spillereglerne, og konkurrencen skal være fair. Samtidig vil vi få forbrugeren mere i centrum, hvilket de ikke er nok i dag,« siger han.

»Ubers ansatte har jo ikke haft samme rettigheder som en normal chauffør og har haft forringede vilkår. De har samtidig presset de chauffører, der så rent faktisk lever lovligt af det. Men I skal lade være med at stemme på de borgerlige, for Ole Birk Olesen og Joachim B. Olsen (LA), er positive over for, at de kommer tilbage,« siger han.