Kørselstjenesten Uber er snart fortid i Danmark som følge af den kommende taxalov, oplyser selskabet.

København. Den kommende taxalov har fældet kørselstjenesten Uber. Lukningen af Uber skaber glæde hos det politiske flertal på Christiansborg.

Det er en glædens dag, mener Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, efter at Uber tirsdag annoncerede sin lukning i Danmark.

- Det er godt, at Uber har indset, at det koncept og den måde, de ønsker at drive forretning på, ikke er noget, vi ønsker i Danmark. Så det er ganske glimrende, at Uber lukker, siger han.

Glæde er der også hos SF's transportordfører, Karsten Hønge.

- Det er en glædens dag, at Uber nu skal køres til ophugning. Jeg græder tørre tårer. Jeg vil bare ønske Uber god tur hjem.

- Ubers forretningsmodel er at give usikre vilkår til deres ansatte. Det holder slet ikke, og jeg er glad for at vores samfund siger klart fra over for en så grådig og grisk virksomhed som Uber, siger Hønge i en skriftlig kommentar.

Et flertal i Folketinget indgik 9. februar en aftale om en ny taxalovgivning. Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, De Radikale og SF indgik aftalen.

Den gjorde ondt på regeringspartiet Liberal Alliance, som er stor fortaler for Uber, hvor man bestiller kørsel via selskabets app.

Og det var endda en LA-politiker, nemlig transportminister Ole Birk Olesen, som fik æren af at offentliggøre aftalen om den nye taxalov.

Den kommende taxalov gør det muligt for andre end de etablerede taxaselskaber at komme ind på markedet, men stiller omvendt krav til udstyr som sædefølere og taxametre.

Det er vanskeligt for de nuværende Uber-chauffører at efterleve, fordi de benytter deres egen privatbil.

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, kalder det en tilståelsessag fra Ubers side.

- Uber har selv sagt, at de var interesserede i at leve op til lovens bogstaver, og derfor havde jeg på en eller anden måde håbet på, at Uber kunne tilpasse sit koncept.

- Men Ubers dagsorden har fra begyndelsen åbenbart kun handlet om at undgå og underløbe den danske lovgivning. Det kommer frem nu, hvor Uber lukker og slukker, fordi de ikke kan bøje loven, som de ønsker, siger han.

Uber har et udviklingscenter i Aarhus, hvor 40 ingeniører indtil videre er ansat.

/ritzau/