Topembedsmand: Sohn fik sovjetmillioner

Som formand for DKP fik SFeren Ole Sohn mellem 1987 og 1990 millioner af kroner kontant. Og pengene stammede fra Moskva, som overførte dem til kommunistpartier i Vesten. Sådan lyder det ifølge jyllands-posten.dk fra den mand, som sad med regnskaberne.

- Jeg førte Sohns navn ind i protokollen på baggrund af et kodet telegram fra KGB, hvoraf det fremgik, at Sohn havde modtaget pengene, siger Vladimir Versjinin til jyllands-posten.dk.

Han sad på posten i 10-15 år indtil 1990, og for første gang tager han bladet fra munden og berettet om den betroede opgave med at betale hård valuta til gengæld for udbredelse af kommunismen uden for Sovjetunionen.

I alt har Ole Sohn fået 6.385.311 kroner, viser fotokopier af håndskrevne protokoller. Protokoller med modtagernes navne, som blev smuglet ud fra Centralkomiteens hovedkvarter baseret i Moskva i 1991.

Læs flere historier om Sohn og millionerne i vores tema om den kolde krig.

Vladimir Versjinin erkender kendskabet til dokumenterne.

- Ja, det er min håndskrift. Jeg stod for det hele sammen med chefen for international afdeling. Det må jeg indrømme. Der var ikke andre i Centralkomiteen, der havde med det at gøre, selv om nogle gættede sig til, hvad der foregik, siger den nu 83-årige til jyllands-posten.dk.

At Sohn blev belønnet af Sovjet for sin arbejde i kommunistpartiet blev allerede afsløret sidste år. Informationerne kom dengang fra KGBs chef i Danmark fra 1984 til 1992, Nikolaj Sjatskikh, og Centrakomiteens internationale afdelings sidste formand, Valentin Fallin.

I 20 år har hovedpersonen nægtet overhovedet at kende til pengene fra Moskva. Men den forklaring tror en historiker ikke på længere.

- Jeg har meget svært ved at fæste lid til Ole Sohns forklaringer. Hans troværdighed i denne sag kan næppe blive mindre, lyder det fra Kurt Jakobsen til jyllands-posten.dk.


Hvad mener du?


Deltag i debatten under artiklen

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Hvor var SKAT ?

Skrevet af Kenneth Gaarslev, Onsdag den 14. november 2012, 17:04

Lige som det i statsministerens skattesag er vigtigere at afsløre, hvem der - mere end berettiget - oplyste om statsministerns skattesnyd (det er som bekendt kun forældelsesgonggongen der har reddet hende) . var SKAT åbenbart heller ikke interesseret i, hvordan åbenlyse finansielle misforhold, i Ole Sohns "regeringstid" kunne fortsætte - for der var jo dengang heller intet nyt under solen

Nu er der stor forskel på, at modtage penge udefra -

Skrevet af G. Sørensen, Onsdag den 7. november 2012, 12:33

fra et fjendtligt land, som havde planer om at sende atombomber/brintbomber ned over DK og udslette os alle og så at et dansk firma, som ikke er fjende af landet. Mærsk støtter både S, R V og K.

Den danske måde med at forstå og tilgive alt vil på sigt blive det danskes undergang. Overfor fanatiske mennesker som vi åbner grænserne for, står vi meget vaklende og eftergivende. Dette bliver naturligvis udnyttet. Den udnyttelse vil fortsætte, godt hjulpet af venstrefløjen, der er ekspert i, at forsvare alt afvigende og fremmed. Det er så eksotisk så det skal da indføres i landet.

Alt positivt og bærende skal jævnes med jorden. Såsom gode danske virksomheder, der bidrager effektivt og godt til vores eksistens.

Hvad er det for en dumhed, der ikke vil åbne øjnene og se, at kommunismen er et ondskabsfuldt styre, der ikke er ønskeligt at få indført her? Et så nært samarbejde med dette styre er naturligvis ansvarsgivende. I alt fald, skal man da ikke kunne blive valgt til et af landets fornemste job i landets folketing. Noget er rivende galt.

Ligeledes er andre fanatiske trosretninger ikke ønskeligt.
På tv kunne vi se en udsendelse, hvor danskere glædeligt nød og endda indkøbte halalkød, uanset om samme danskere går meget op i dyrevelfærd. Ved de ikke, at dyrene lider under halal- slagtningen. Lige pludselig er dette ligegyldigt! Danskernes holdninger er slap og vattet og afskyelig.
Det bliver nok ikke i Danmark oprøret mod dette starter. Men efterhånden vil det brede sig hertil. Det bliver grimt! Mod slaphed og dumhed kæmpes som bekendt forgæves.

Til sammenligning

Skrevet af Niels O, Mandag den 5. november 2012, 17:23

Tænk, hvis en nazist havde været minister i midt-60'erne. Så havde der været massedemonstrationer overalt i Danmark.

DKP, ikke Ole Sohn, modtog pengene...

Skrevet af Karsten, Mandag den 5. november 2012, 16:45

Hvornår kan BT og resten af højrefløjen i dette land dog indse at dette er en dead horse. (og hesten allerede døde for flere årtier siden....) som man ikke kan koge mere suppe på.....eller slå mere på.

JP har haft kontakt til et vidne, en 84-årig gammel mand, som husker, at han modtog en kvittering hvor der stod Ole Sohn på. Ja, selvfølgelig gjorde han det. Ole Sohn var formand DKP dengang (Danmarks Kommunistiske Parti) og som formand skrev han jo under på alle de bilag der enten gik ud af huset eller ind i huset, altså til og fra DKP. Og som sådan har han jo også kvitteret for modtagelsen af penge fra Sovjet. (noget som dengang aldeles ikke var ulovligt).

Og ja, den ældre mand på 84 år har blot noteret at da han var yngre (omkring 60 år) noterede han at O. Sohn havde modtaget pengene. Og det kan være de penge som Sovjet betalte i overpris til Terpo Tryk, DKPs trykkeri. [Heller ikke dette er ulovligt da der er fri prisdannelse i dette land...] for at få trykt en masse materialer, bl.a. stalins og lenins samlede værker mv.

Og dette er noget som O. Sohn, Kurt Jacobsen mv. selv har skrevet om - og indrømmet - i mange, mange år. Jeg forstår simpelthen ikke denne forfølgelse af en leder af et leder i lovligt politisk parti i Danmark? Hvad han han gjort højrefløjen her i landet.

Og samtidig skriver JP i dag i sin leder noget om moralskhed og moralsk ansvar. JP skulle om noget tale med dette; JP har så vidt vides aldrig nogensinde undskyldt for støtten til Nazi-Tyskland i 1930erne, og for dens støtte, omend indirekte, til nazisternes forfølgelse af jøderne. Tværtimod skal man læse et interview med Åsbrink, som har skrevet bogen "Og træerne står stadig i Wienerwald" om hvordan svenskerne behandlede deres jøder - og de jøder som kom til Sverige fra Tyskland. Hint: de stemplede J for Jude og sendte dem tilbage til Tyskland. Ingen reflektion er der i interviewet over at JP støttede den danske politik på det her område, som præcist var som den svenske. Hykleri er dette vist?

Borgerlige politikere - og historikere råber op om moral - og mener at det var moralsk forkert for en dansk mand at tage imod penge fra Sovjet, fordi Sovjet var vores fjende dengang for mere end 20 år siden. Borgerlige politikere - og historikere tror og mener nemlig - at der til alle tider gælder den samme moral for alle mennesker. De anerkender ikke det der hedder den historiske kontekst. Altså at se de handlinger, som blev begået dengang for 20 eller 70 eller 150 år siden, i sammenhæng med de historiske omstændigheder hvori de blev begået - og der blev handlet.

Desværre kan man ikke straffes for at være idiot!

Skrevet af Kenneth Gaarslev, Onsdag den 14. november 2012, 17:11

Karsten mener ikke der var noget ulovligt i de manglende redegørelser for modtagne penge - som Ole Sohn i øvrigt benægter - og anvendelsen af disse, ligesom han undskylder de myrderier, han og andre enfoldige, der hyldede kommunismen ved enhver lejlighed, reelt også gør i dag.
Desværre kan man ikke straffes for at være idiot!

Jyllandspesten er utroværdig

Skrevet af Per Nielsen, Mandag den 5. november 2012, 16:09

Jyllandsposten, er den en troværdig avis? I trediverne støttede avisen både Mussolinis facistiske magsovertagelse i Italien og Hitlers magtovertagelse i Tyskland.
Den 15. november 1938, blot få dage efter krystalnatten, da nazisterne i Tyskland ødelagde mere end 1000 synagoger, flere tusinde jødiske forretninger og hjem og fordrev omkring 30.000 jødiske mænd til koncentrationslejre, bragte Jyllands-Posten en leder, der udtrykte sympati for aktionen og for det nazistiske syn på jøderne.
Det er ganske vist mange år siden, men avisen har ikke ændret sig. Bl.a. er muhammedtegningerne et udtryk for avisens fremmedfjendske holdninger.
Så hvorfor vil BT citere en fremmedfjends og højreradikal avis?

Nemt

Skrevet af Michael Pedersen, Mandag den 5. november 2012, 16:03

Der er godt nok mange højreekstramister på denne side, heldigvis er det ikke billede af den danske befolkning. Vi er bedre end det.

Hmm....

Skrevet af Pedersen, Mandag den 5. november 2012, 21:26

Bedre end det?!
Nej, der er ALT for mange muslim-leflere, samt ÅHH så naive, tossegode røde kommunistiske politikere, embedsmænd og offentlig ansatte,bl. a politiledelsen, der holder hånden over, samt forgylder kriminelle,-både danskere og udlændinge,mens ofrene lades i stikken! Oven i købet vil løgneregeringen have mange flere såkaldte "flygtninge" til landet,- uden man skelner mellem godt og skidt, og vore grænser skal være pivåbne!!!
Det er vejen til undergang!
Men det forstår de naive, forførte tåber jo ikke!

Ole Sohn skal straffes.

Skrevet af Otto, Mandag den 5. november 2012, 13:42

Jo de RØDE kan bare det der, Ole Sohn gik af som minister på grund af denne sag!
Send ham til SIBIRIEN! Som han gik ind for at andre tænkende mennesker endte deres dage, hvor er du en led person!
Han griner hele vejen hen til banken, nu får han ministerpension.
DE RØDE TÆNKER PÅ SIG SELV, føj for en!!!!!!

????????

Skrevet af Knud Petersen, Mandag den 5. november 2012, 17:27

... jeg tror eksempelvis heller ikke Sørens Espersen udgør en sikkerheds risiko fordi han var med i VS, der for så vidt havde en gruppe revolutionære, der var lige, så revolutionære som DKP, der iøvrigt ikke var revolutionære, fordi det havde de fået besked fra Moskva om, at det ikke var strategien i Danmark...

Ole Sohn skal straffes.

Skrevet af Otto, Mandag den 5. november 2012, 13:42

Jo de RØDE kan bare det der, Ole Sohn gik af som minister på grund af denne sag!
Send ham til SIBIRIEN! Som han gik ind for at andre tænkende mennesker endte deres dage, hvor er du en led person!
Han griner hele vejen hen til banken, nu får han ministerpension.
DE RØDE TÆNKER PÅ SIG SELV, føj for en!!!!!!

Ole Sohn skal jagtes

Skrevet af MP, Mandag den 5. november 2012, 12:54

Selvfølgelig skal Ole Sohn straffes, og sagen følges til dørs. Se de gamle tour de France ryttere, som jagtes pga. doping.

Har man snydt og svindlet, og manden er minister... gå efter sandheden.

kgb sohn

Skrevet af bjarnee, Mandag den 5. november 2012, 11:28

der er jo så mange der siger at han har modtaget penge ,hvis det var nogle at os småborgerige undersutter,så vil vi værre jaget,Han skal have en straf,gerne 20år,det er ikke en Gamle historie ,vi andre skal jo også betale,han har jo også kyssede den gamle gris til Erik (bossen fra østtyskland) Han skal i fængsel det svin,røde Svin

Intet over islam

Skrevet af Muhammed, Mandag den 5. november 2012, 10:15

Enden er nær, så konventer til Islam inden det er for sent.

Ole er ikke alene

Skrevet af B.K., Mandag den 5. november 2012, 09:26

Ole Sohn er ikke alene - jo højere på toppen, jo nemmere er det at snyde og bedrage andre og jo billeger slipper man for det. Systemet er lavet af dem som vil tjene mere på mig og dig, og det gør de også uden nogle skrupler. En luder er mere ærlig end end politiker.

Forældet for mange år siden.

Skrevet af Heidi, Mandag den 5. november 2012, 09:08

Hold nu op med den GAMLE historie. Ole Sohn har fået straf nok.

Straf eller belønning?

Skrevet af Irmgard Seewald, Mandag den 5. november 2012, 12:48

Er det en ministergage med efterfølgende pension, du kalder straf?

SORTE PENGE TIL SORTE OLE.

Skrevet af SMEDEN, BO RASMUSSEN, Mandag den 5. november 2012, 08:31

Det kunne måske være det værd, at undersøge Ole's kreditforeningslån igennem tiderne på hans boliglån og hvor kom pengene fra til selvstændigt erhverv fra ?

Kan man ikke få leveret den rygende pistol - der kan fælde ham forfra - så må man fælde bagfra.

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza silva, Mandag den 5. november 2012, 08:30

jeg undertegnede, vil hermed bevidne, at jeg har været med til møder kommune, læge, familiehus og Cleunides og børnehave.Til det ene møde, bekræftede lægen, at Guadalupe bærer præg af at have været misbrugt seksuelt. Cleunides har i flere år bedt om hjælp hos læge og Brøndby kommune, men har ikke modtaget den hjælp psykolog til Guadalupe på 4 år Ja en pædagog sagt til min barn du kommer aldrig hjem hun er fjenet fra mig 2 år i dag jeg er klage hjælp ikke og 1 1/2 år jeg må kun se min datter 1 1/2 time 1 gang om måneden jeg er ikke mibruger og kar aldrig været jeg har aldrig været på psykiarisk hospital og bruger ikke nogen form for medicin.Min barn er blevet fjenet hun blev misbrugt i børnehaven,Brøndby er urimeligt kommune er korrupt
BARN SKAL HJEM TIL MOR ♥ ♥ ♥ OG MOR ER IKKE MISBRUGT BARN KOMMUNE HJÆLP IKKE BARN ER MOD BARN KOMMUNE ER KORRUPT JEG VIL FRA MIT BARN HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, OG HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG DET ER URIMELIGT jeg tale med kommunen jeg har båndoptaglser der beviser dette
om mit barn HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG JEG HAR UDTALT
DER BEVISER DETTE. Jane

jeg må ikke holder jul min barn 3 år jeg er bekymret for mit barn

dyrt bekendtskab

Skrevet af Arne, Mandag den 5. november 2012, 04:59

For det første hvor mange flasker vodkaer måtte du slippe får det flemming rose. dig som sad i dr2 deadline 4 måneder før muhammed krisen og sage at dig og dine meningsfæller nok skulle lave noget der ville genere muslimer verden over, ja selv da jounlisten spurte dig at det vil sætte mellemøsten i brand så sage du at det var du ligeglad med. også da du blev spurgt om det igen efter i haved lavet de latterlige billeder. så sage du flemming rose det haved jeg aldrig troet ville ske. selvom et barn ku se det. men du er en lille mand i en stor verden husk det.flemming roseer en dyr dreng.

folkens...

Skrevet af Daniel Toudal, Mandag den 5. november 2012, 01:13

hvad så med de partier som fx. Liberal som praktisk talt kun er finansieret af banker...Ole Sohn troede på noget andet end nu dengang og derfor er det da klart at han acceptere at modtage penge da det lå i hans interesser at formidle den kommunistiske politik, der kommer altid penge til partier fra interesser (fx. Mærsk betaler en pæn sum penge til venstre, så de kan have boxen til deres valgkampe osv.) de fleste af jer er bare så snot dumme at i ikke kan se at det foregår sådan her ALLE STEDER I FUCKING VERDEN!...ja undskyld mig.

I den amerikanske valgkamp er det jo den samme historie, Romney og Obama får i hoved og røv fra interesser....og det er satme ved at være nogle år siden den historie med Sohn, og han har satme skulle finde sig i meget...get over it folkens.

HMMM....

Skrevet af L.P., Søndag den 4. november 2012, 23:42

Hvad siger Anette Vilhelmsen så til det??!
Og vores "fine" såkaldte statsminister??!
"Det har jeg ingen kommentarer til"....... dernæst vendes ryggen til , johh,..... og fra Hr. Sohn kommer der ALDRIG et svar,- nu er Løgnene nok brugt op,- men det er jo en velgerning,- i samarbejde med det "uskyldige og politisk korrekte bagland", at kunne komme ud af ministerposten i passende tid inden den formodede,- og nu reelle, fulde afsløring, med endnu en stor belønning for.....??????

Endelig en Sandhed!

Skrevet af Hans, Mandag den 5. november 2012, 01:35

Ja, Ole Sohn er meget sparsommelig med sandheder, der må jo være en grund,- den har han nok lært i Kreml,- når de beskrev andre lande, hvordan befolkningen havde det der tilbage i 50-60èrne, så var deres levestandard meget dårligere end i Rusland!

Ole Sohn sidder derhjemme og grubler.....
hvad skal jeg sige når de spør`
"Hvad har du gjort af alle dine rubler?
-jeg blir nødt til at finde på en historie, så DE grubler...

LØGNER

Skrevet af lars, Søndag den 4. november 2012, 21:35

Ole Sohn burde sendes til nord Korea.

Fjolser

Skrevet af Michael pedersen, Søndag den 4. november 2012, 20:10

De fleste her inde er nogle fjolser, der ikke har fattet hvordan verden fungerer.
selvfølgelig har DKP fået penge af USSR, OG HVAD SÅ,
Det er vel ikke så mærkeligt at kommunister støtter kommunister, jeg undre mig da ikke over at Mærsk støtter Venstre.
Sådan er livet.

Kom dog vider

Skrevet af Ulla Sørensen, Søndag den 4. november 2012, 20:07

Det er jo latterligt at blive ved med at spørge en ældre mand som har skrevet at Ole Shon har modtaget penge fra Sovejettiden,han har godt nok ikke selv mødt eller afleveret pengene til Ole,men blot skrevet beløbet ned,hvor troværdig er sådan en anklage,det kunne jo være kureren selv havde taget pengene og sagt at han havde afleveret dem til Ole,man kan ikke stole på sådan nogle mennesker,de lyver ligså stærkt som traktor Troles Lund fra V.

Stop

Skrevet af Ulla, Søndag den 4. november 2012, 19:29

med at give BT og Venstre og alle mulige andre skylden for Ole Sohns løgne og fortid. Det er ene og alene ham selv, der er skyld i at der overhovedet er en sag.

Moral.

Skrevet af Anders Skovby, Søndag den 4. november 2012, 19:27

Moralen i den røde lejr er uendelig flosset, dobbeltmoralsk og rådden. Som tidligere DKP formand/kommunist med forkærlighed for den sovjetiske diktatur bør han intet have at gøre i folketinget.

Statsministeren og partikammeraterne i SF forsøger at feje skelletterne ind under gulvtæppet, skønt de udmærket kender sagens sammenhæng.
Det er rådden moral at dække over Ole Sohn.

SF og EL består af en flok kommunister og dem har befolkningen givet magt.

Moral hos befolkningen er også fortid, desværre.

Blå som rød skal uværdige politikere ud af folketinget. Blå og røde vælgere bør ikke forsvare en politiker alene af den grund, at vedkommende stemmer den farve, politikkeren har.

Befolkningen skal stå sammen her.

Løgner

Skrevet af B.K., Søndag den 4. november 2012, 19:22

Der kommer ikke rød uden ild, men hvor er pengene blevet af? På hans privat konto? Så burde staten konfiskere dem og de andres "ærlige politikere" og bruge dem til noget fornuftig.

!

Skrevet af sa, Søndag den 4. november 2012, 18:54

Det er sgu da fløjtende ligegyldigt om Sohn har modtaget penge eller ej...
Det, der er sagens kærne, er om han har løjet eller ej.
Taler han sandt er alt jo fint og Sohn har intet at frygte, men har han løjet ( som vel ingen er i tvivl om ) er der ingen vej udenom en tilbundsgribende undersøgelse.
Skulle det kunne bevises at han har løjet må han fratages pensioner o.lign.
Den røde fløj er underligt tavse i denne sag ???