Tilbage i Venstre: Hun reddede Thomas Banke i nat

Thomas Banke er igen medlem af partiet efter eneste tilbageværende medlem af Venstres byrådsgruppe har omstødt beslutningen om hans eksklusion.

Efter de fire byrådsmedlemmer, der havde ekskluderede den omstridte Fredericia-borgmester Thomas Banke, selv blev ekskluderet af partiet på et bestyrelsesmøde onsdag aften, har eneste tilbageværende medlem af Venstre i byrådsgruppen Pernelle Jensen (V) besluttet at tage borgmesteren tilbage i partiet.

- Jeg læser bestyrelsens beslutning om eksklusion af de fire byrådsmedlemmer, som om Thomas Banke skal genoptages i byrådsgruppen. Jeg har derfor som resultat heraf og efter anmodning omgjort den tidligere beslutning, hvilket betyder, at Thomas Banke igen er medlem af Venstres byrådsgruppe og dermed også medlem af Venstre, siger hun til Berlingske Nyhedsbureau.

Afstemning

- Bestyrelsen for Venstre i Fredericia valgte at ekskludere Børge Larsen, Peder Hvejsel, Hanne Lumby og Kenny Bruun Olsen, da de har handlet direkte i strid med bestyrelsens beslutning på mødet den 6. januar 2013 og imod Venstres interesser, siger Jakob Ladingkær, der er Venstres formand i Fredericia.

- De ovennævnte byrådsmedlemmer havde en mulighed for at omgøre deres beslutning om eksklusion af borgmester Thomas Banke og acceptere ham som medlem af Venstres byrådsgruppe. Det har de desværre ikke ønsket at gøre, siger Jakob Ladingkær.

Han havde ellers indtil det sidste håbet, at eksklusion ikke blev nødvendig.

- Det er en trist dag, hvor bestyrelsen er nødt til at ekskludere 4 byrådsmedlemmer af partiet, siger han.

For at der ikke skulle være tvivl om beslutningen, var bestyrelsesmedlemmerne enige om, at Jakob Ladingkær ikke deltog i behandlingen af eksklusionerne, da hans ægteskab til byrådsmedlem Pernelle Jensen muligvis kunne medføre, at han var inhabil.

De nu tidligere medlemmer har mulighed for at anke beslutningen om eksklusion. Anken kommer på dagsordenen til Venstre i Fredericias generalforsamling 6. februar, og her kan bestyrelsens afgørelse omstødes.

BNB

Burde Thomas Banke gå af som borgmester i Fredericia, når
han har et flertal i byrådet imod sig?

Deltag i debatten herunder. De bedste indlæg bliver bragt i BT fredag.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

pernille

Skrevet af ole mikkelsen, Torsdag den 10. januar 2013, 19:02

Det ville klæde Pernille Jensen, at tage konsekvensen selv at , problemet med Pernille er at hun nok har nogle enteresser, i at hjælpe Thomas Banke . Fordi hendes mand er formand for Venstre i Frederica. De har åbenbart kommet privat sammen, så derfor lugter det lidt af hjælpsomhed .

Pernelle

Skrevet af Kurt, Torsdag den 10. januar 2013, 18:19

Hun har måske et eller andet at skjule eller Banke har et eller andet på Pernelle siden hun tager en kovending.

Hvordan kan man være i tvivl?

Skrevet af Bent Warburg, Torsdag den 10. januar 2013, 13:56

Selvfølgelig skal en utroværdig, uhæderlig politiker gå af, og det kan ikke gå stærkt nok! Og Pernelle Jensen, som åbenbart ikke evner det der skal til, nemlig at skille skæg fra snot, er ej heller værdig til sin tillidspost. Lad det være kendt over det ganske land: Venstre i Kolding (og sandsynligvis andre steder) er ikke borgernes tillid værdig!

thomas banke

Skrevet af jonna rasmussen , Torsdag den 10. januar 2013, 12:40

man kan ikke have en uærlig borgmester også med stoffer

thomas banke

Skrevet af jonna rasmussen , Torsdag den 10. januar 2013, 12:39

man kan ikke have en uærlig borgmester også med stoffer

venstre

Skrevet af michael p , Torsdag den 10. januar 2013, 11:57

sådan er venstre føj.

KORRUPTION

Skrevet af OLE, Torsdag den 10. januar 2013, 11:55

DET ER IKKE KUN I LATINSKE LANDE DER ER KORRUPTION, DET ER ALLERHØJESTE GRAD OGSÅ HER I DANMARK.

.
Pernelle Jensen, DU SKULLE OGSÅ FJERNE DIG, DU DU'ER IKKE TIL NOGET, UD MED DIG.

Grotesk

Skrevet af Jakob, Torsdag den 10. januar 2013, 11:55

Venstre vælger at smide de medlemmer ud, som sammen med de øvrige byrådsmedlemmer har meddelt borgmesteren, at de ikke har tillid til ham grundet hans meget tvivlsomme dispositioner. Borgmesteren, som klart må siges at være den, der har de største problemer, får derimod lov til at blive genoptaget i partiet. At et parti kan vælge at støtte en borgmester med meget urent mel i posen til gengæld for medlemmer med helt rent mel i posen, er fuldstændig grotesk! For mig vidner det om en dømmekraft i partiet, som er lige så dårlig som borgmesterens egen dømmekraft... Vanvittigt.

Moral er ikke noget man kan optræne

Skrevet af B. Rasmussen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:41

Hvis man som politiker ikke magter at forstå at der er forskel på ens private økonomi, og den offentlige økonomi man er betroet at forvalte, så passer man simpelthen ikke til jobbeskrivelsen.
Beløbenes størrelse afgør ikke om en person er i besiddelse af det nødvendige moralske niveau vi, som borgere, må kræve af de mennesker vi betror ledelsen af vort samfund.
Allerede første gang det 'forkerte' kreditkort bruges, burde en indre stemme fortælle misbrugeren at det her er ikke rigtigt, men noget tyder på at magt forblinder, og gør at man over for sig selv kan retfærdiggøre, at jeg har lidt større råderum på grund af min position.

Thomas

Skrevet af Lillian A, Torsdag den 10. januar 2013, 11:15

Hvem tør kaste den første sten".MOn ikke mange som nu nedgør Thomas selv har gjort noget som ikke var så godt.Gad vide hvor mange som er efter Thomas ikke selv har snudt eller glemt måske bare fordrejet noget når sklattebilletten skulle gøres op.Er vi alle bare de rene engle!!!!
Thomas har gjort noget forkert,men han er ikke en Claus Riiskær eller Byggematador,han er en dygtig ung mand der har klodset grundigt i det men menneske og stor nok til at TURDE stå frem og erkende fejl.sjusk og sygdom,bede om tilgivelse og så -- videre frem med den politik han står for.
Ville gerne vide hvor mange af jer som er så frelste og gode --hvor gode i egentlig er som menneske -medmenneske.
Lad ham få en chance til-lad ham bevise han mener det.Det er en ganske almindelig regel.
jeg syntes afgjort ikke det er godt det han er gjort.Han burde have støtte af sine egne,det andet er tarveligt.
Men ulvene kaster sig altid over et bytte der ligger ned.

Anders Fogh

Skrevet af H.B. hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:41

Må jeg også minde om at Anders Fogh engang var skatteminister, og gik af efter noget kreativ bogføring.

Han arbejede sig op igen. Sådan skal det gøres Banke!

Sådan gør et mandfolk, efter min mening. Når man er taget med hånden i kagedåsen, må man tage konsekvenserne. Det betyder ikke at man aldrig skal tilgives, men man lærer INTET af ikke at møde konsekvenser i sit liv. Og jeg gætter på hans forældre aldrig har lært ham konsekvenser.

Jeg mener at det er en bjørnetjeneste hvis partifæller holder hånden over en svindler. Der kommer aldrig noget godt ud af det. Han lærer kun at den gik, og at den nok også går næste gang.

Hvis et nært familiemedlem af mig, voldtog et nært familiemedlem af dig, så ville jeg IKKE lyve i retten for at beskytte ham. Jeg ville støtte ham på anden måde, men han må tage sin straf, eller korrumperer samfundet for meget.

Små hjerner

Skrevet af Henrik, Torsdag den 10. januar 2013, 11:39

Lillian, du er som mange andre kvinder, du har forelsket dig i Borgmesteren, derfor tager du ham i forsvar, du tænker med underlivet, det kan skyldes du ikke har ret meget på øverste etage

Der er mange kvinder der giver ægteskabs tilbud til Peter Lundin, selv om han har parteret 2 børn og en ung mor. Peter Lundin er en flot fyr, derfor forelsker kvinder med små hjerner, sig i ham

Folkeforfører

Skrevet af H.B. hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:44

Som en fra Venstre i Fredericia sagde; Thomas Banke er en folkeforfører (vistnok et pænt ord for psykopat).

Han har også forført Pernelle Jensen (byrådsmedlemmet), og hendes mand, og flere andre i bestyrelsen, så Lillian er undskyldt.

Heldigvis ser et flertalt klart, så jeg er overbevist/håber om at han ryger ud inden næste valg.

NEJ

Skrevet af H.B. hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:30

Jeg er IKKE enig.

Han må starte forfra og oparbejde en NY tillid. Ud med ham, tilbage og gøre fodarbejde i partiet Venstre og VISE at han har forandret sig.

Vi kan ikke blive ved at holde hånden over, og tilgive svindel osv. hos ham, eller andre. Der MÅ ryddes op. Synd for ham, at det lige skal starte med ham, men han er kun starten, og nogle skal være først. Det er synd for alle svindlere som troede at det gik, fordi det plejer at gå i de kredse.

Rød eller blå

Skrevet af H.B. hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:15

I have a dream...
Naah okay, det er lidt for dramatisk, men jeg ville ønske at vi alle, uanset politiske ståsted ville stå sammen om at kræve bedre politikere.

Som det er nu bruger vi krudtet på at anklage hinanden, og påpege at rød er lige ligeså slem som den blå T.Banke. Det er HELT korrekt, at rød er ligeså slem som blå. Ikke alle blå eller røde er slemme, men mange politikere er desværre magtmennesker, som ofte kammer over og laver korruption, eller tror at lovene ikke gælder for dem.

Men så længe vi slås indbyrdes, så griner de "onde", for så får vi ikke gjort noget seriøst ved problemet med den danske "korruption". Jeg ved godt at mange lande er værre, men er det godt nok for os?, at vi ikke er de værste?

Lad os få ryddet op, både i røde og blå rækker, og måske endda ind i embedsvældet, hvor der måske også foregår ting?

Hvis vi starter hos os selv. Altså at røde kræver at de røde politikere strammer op!, og at de blå kræver at de blå strammer op!, istedet for at vente på at den anden farve strammer op.

Dem som først formår at stramme op, kan så promovere sig på at være mere "rene" end de andre, og dermed fortælle om egne fortrin, istedet for at tale om de andre fejl (hævde sig selv på fortrin, og ikke hævde sig på at nedgøre andre).

Svindler!!

Skrevet af B.Endsen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:12

Utroligt! Jeg svinger lige kommunens Dankort til en ny IPad og siger bare at det er noget rod, at jeg ikke kan finde ud af det hehe og så siger jeg bare, at jeg er i Herning til møde med Borgmesteren men istedet tager jeg til Mikkel Kessler boksekamp hehe det opdager de aldrig! Hehe. Nej! Nej! Og atter nej! Tænker man sådan er man en svindler! Kan en svindler være Borgmester? Ja åbenbart. Se bare Banke og Brixtofte de klapper hinanden på ryggen og siger ,- vi er rigtige mandfolk. Rigtige mandfolk har omløb i hovedet og det har de 2. Bestemt ikke. Føj! Sikke noget svindleri!

Pernelle

Skrevet af H.B. hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:04

Jeg håber Pernelle Jensen og hendes mand, Jacob Ladingkær (formanden for Venstre i Fredericia) er færdige i politik ved kommunevalget, når de ikke kan se forskel på rigtigt og forkert.

Et stort flertal af den danske befolkning mener Banke skal gå af, men de kan ikke se det, og fjerner 4 mennesker som forsøger at gøre det rigtige.

Jeg er ikke venstremand, men synes det er flot at at hovedpartiet Venstre har fjernet de poster som Banke havde i hovedpartiet.

Statsministerkandidat

Skrevet af Jan S, Torsdag den 10. januar 2013, 11:03

Godt han er tilbage.Med det bilagsrod,er han da oplagt som statsministerkandidat for partiet Venstre

Han er jo uønsket!!

Skrevet af Hs, Torsdag den 10. januar 2013, 10:43

Det er simpelthen utroligt at den mand ikke kan forstå han er til mere skade end gavn... At han er uønsket som borgmester..
Hverken borgere eller politikere har den tillid til ham som bør være der når man er borgmester...
Han har jo helt bevidst snydt ,bedraget og løjet..
Håber han dropper sin egoisme og træder af!!!

klaphat

Skrevet af bjarnee, Torsdag den 10. januar 2013, 10:39

Hvordan kan denne mand ikke blive politianmeldt,fatter det ikke,men nu hører man lige pludselig en anden svindler Peter fra Farum komme på banen med at du skal bare blive der Thomas,du er ikke et barn man kan nå,der er nåde galt i dette Land,småborger bliver straks straffede når man laver alt det lort de laver,HOLT KÆFT det her kære Danmark er jo ipressen i mange lande og bliver omtalt som de Dumme Dansker

UD!!!!

Skrevet af Niels Berg, Torsdag den 10. januar 2013, 10:38

Når man hører Thomas Banke udtale sig på grunlag af sin situation, står det vel klart for enhver (bortset fra tåberne i Fredericia), at manden er psykopat på linie med Peter Brixtofte! Han har bl.a. taget skatteborgernes penge og brugt dem på sig selv, men fastholder at han ikke har gjort det med vilje, og finder sig selv egnet til at lede kommunen Fredericia...!

Enig

Skrevet af H.B. hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:23

Jeg har også de sidste dage tænkt psykopat.

Desværre fik jeg også lige tanken, da jeg forleden hørte HTS sige at hun skulle være formand i 100 år. Det er ikke en tanke jeg bryder mig om at tænke, omkring en statsminister.

Jeg stemte ikke på hende, og efter hun blev minister har jeg tabt virkelig meget for hende, men jeg har også tabt meget for Vestager, og for Johanne - som har undladt at handle. Jeg stemte rødt, fordi jeg trængte til forandring, men de fører blå politik. Jeg er blevet taget ved næsen :-(

Hvad skal jeg stemme næste gang?
Jeg synes Venstre var begyndt at føle sig lige lovlig magtfuldkomne (tilsidesætter loven når det passer dem).

Forstår efterhånden godt dem som stemmer blankt.

Slettet?

Skrevet af H.B. hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:25

Nu bliver indlægget lige herover nok slettet, fordi jeg fornærmer statsministeren (ligesom Pia K. blev slettet på facebook).