KØB PLUS!

Tidligere overvismand: Corydon er inkompetent

Tidligere overvismand - og tidligere formand for Arbejderbevægelsens Erhvervsråd - professor i økonomi, Christen Sørensen, er skarp i sin kritik af regeringens økonomiske kurs:

- Jeg er overbevist om, at der er manipuleret med tallene. Man har overvurderet, hvor hurtigt effekterne af øget arbejdsudbud indtræffer. Jeg har spurgt efter de underliggende forudsætninger i Finansministeriet siden september måned, men har ikke kunnet få svar, siger Christen Sørensen.

Han kalder situationen 'værre end under Schlüter'. Dengang blev der også manipuleret med tallene, men man kunne trods alt få tallene bagefter, forklarer Christen Sørensen.

- Dengang samlede vi 600 mennesker til et stort debatmøde og mange blev afvist pga pladsmangel. Men Corydon vil ikke engang udlevere materialet, selvom han tidligere har sagt i et interview i Berlingske, at enhver, der gider, kan få det.

- Det er helt uantageligt i et demokratisk samfund. Enten er Corydon uduelig eller også er han inkompetent, siger Christen Sørensen.

Christen Sørensen har selv været socialdemokrat, men har meldt sig ud i protest mod Thorning og Corydons linje. Det, der gør ham arrig er, at man ikke kan få lov at deltage i debatten på lige vilkår.

- Der bliver lagt forudsætninger ind i alle økonomiske modeller. Regeringen har foreløbig vurderet helt skævt i forhold til arbejdsudbuddet. Derfor er det naturligvis interessant for os at kigge dem i kortene og se, hvilke forudsætninger de regner med.

- Hvor hurtigt regner de med at få en effekt af øget arbejdsudbud? Hvor hurtigt regner de med at det vil smitte af på lønniveauet? Hvor hurtigt regner de med at det hele vil få konsekvenser for vores konkurrenceevne?.

Christen Sørensen mener, at regeringens problemer bunder i socialdemokraternes kapitulation overfor de radikale, da regeringsgrundlaget blev indgået i Det sorte Tårn. På det tidspunkt sagde man 'ja' til at videreføre den tidligere regerings økonomiske politik, selvom man havde ment noget andet før valget.

- Jeg anser Corydon for at være inkompetent. Jeg tror ikke, at han forstår baggrunden for modellerne, og den socialdemokratiske folketingsgruppe gør da slet ikke. Ved de overhovedet, hvor usikkert det grundlag er, som regeringens økonomiske politik bygger på? spørger Christen Sørensen.

Han konkluderer selv, at det ikke virker sådan, når regeringsmedlemmer udtaler sig om de økonomiske modeller og nævner som eksempel, at miljøminister Ida Auken har givet 'skævvredne modeller' skylden.

- Det er ikke modellerne, der er noget i vejen med. Det er de forudsætninger, man politisk beslutter sig for at lægge ind i modellerne. Hvis politikerne ikke forstår det, så kan Danmark stå med det store problem, at det ikke er politikerne, men embedsmændene i Finansministeriet, der styrer Danmark, siger Christen Sørensen.

Han rykkede senest Finansministeret 29. oktober 2012, men har ikke fået svar endnu.

Mener du, at den tidligere overvismand har ret i sin kritik? Deltag i debatten herunder:.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Corydon - en grov partisoldat

Skrevet af Flemming Schandorff, Torsdag den 11. juli 2013, 20:42

At Chresten Søren har ret kan der ikke herske tvivl om, men Corydon er ikke bare inkompetent, Han er den nye grove partisoldat model, der ikke viger tilbage for noget uanset om det er sandt eller falsk. Hans metoder gør, at resten af regeringen og deres folketingsgrupper er bange for ham.
Udover fra rockertypen Corydan består regeringsledelsen af
den dumme blondine HTS, dybfryseren MV og sociallapsen AV.
Der er jo ingen af disse personager, der har forstand på Økonomi i en krisetid, hvorfor de gør som skrigeskinken har udtalt: Jeg følger mine embedsmænds råd.

STATSGÆLD

Skrevet af Susanne, Tirsdag den 22. januar 2013, 06:34

Her er sagens kerne. Fru Vestager og Co. er skræmt af fianansmarkederne. Som Niels Bernstein, nationalbankdirektøren ville sige, gælder det om, at bevare tilliden til den danske økonomi i udlandet for at holde renterne på statsgælden, der udgør 25 procent af BNP nede. Det er bl.a. fordi danske boligejere hører til de mest gældsplagede i verden. Det lukrerer bankerne selvfølgelig på og skræmmer politikkerne, når der samtidig er budgetunderskud på statens finanser og høj arbejdsløshed = ringere skatteindtægter. Det er sådan i forsimplede grove træk, hvad det handler om. Samtidig har EU et krav til medlemslandes budgetunderskud. Der skal vi undgå henstillinger for at bevare AAA-rating tilliden.

http://www.business.dk/oekonomi/danmarks-statsgaeld-er-paa-413-milliarder

Det er ret logisk ikke?

Men vi kan bare ikke spare os ud af krisen alene. Og hvorfor skal besparelserne lige gå ud over de hårdest ramte efter krisen - de arbejdsløse (der mister dagpengeretten) og kontanthjælpsmodtagerne, der får med stok og pisk.

Det er ikke særlig rødt vel? Det er snarere sørgerligt, at VKO fører i magtkampen, når det er dem, der har lavet flest ulykker.

GROTESK

Skrevet af Johanne, Tirsdag den 22. januar 2013, 06:07

Det er grotesk, at vores Statsminister har en mastergrad i political sciences (DK og Europa ), når alle regeringens økonomiske modeller og beregninger er så gennemhullede som en si. Er det fordi, hun har trukket uddannelsen i en automat eller er ubegavet? Næppe helt. Det handler snarere om, at EU med sit budgetunderskudskrav til statens fiananser, efterhånden totalt kontrollerer og styrer dansk politik og dermed de politikkere, der sidder på magten uanset om de er røde eller blå. Det gælder i særdeleshed, når der er underskud. Danmark har jo haft privat og offentligt overforbug under VKO - pengene er så at sige brugt til forbrug, der får bankerne og EU til at stille latterlige krav til Danmark og danskerne. Vi er jo ikke ved at gå fallit og kunne sagtens starte vækst på nye områder. Men vi skal betale renter af vores private og offentlige gæld - som bankerne og fianansfyrsterne vil have med klækkelig rente - d.v.s. vi er underlagt de finansieller markeder og der er spare-logikken god, fordi så kan man blive ved med at bilde folk ind, at der ikke er nogen, der malker systemerne. Det var jo VKO der lavede de afdragsfrie boliglån, der fik det hele til at gå galt. Og Nationalbanken har har lån til pæne renter i udlandet, selv om vi har overskud på betalingsbalancen. De fleste kan ikke gennemskue det.

Christiansborg-finans-kartellet

Skrevet af Susanne, Tirsdag den 22. januar 2013, 05:26

Det er jo ikke bare Corydon, den er gal med. Det er jo hele regeringe, der har overtaget Radikales - eller de radigales - neoliberale politik, der er en afskrift af embedsværkets og VKO's økonomiske politik om bobler i både det offentlige og private.
Vi danskere er jo ikke så dumme, som vores politikkere tilsyneladende tror. Vi har fuldstændig gennemskuet det. EU-bestemmer med deres finanspagt og DK skal bare makke ret.
Neoliberalisterne tror man kan vokse sig ud af krisen ved at liberalisere markederne og fjerne det, det der traditionelt har været rød og social samfundsvenlig politik. Fru Vestager er hoppet med på den galaj, fordi hun grundlæggende er lyseblå og forelsket i partistøtten fra bankerne. Det handler om kapitalismens drage-ansigt, der spyr flammer ud over os allesammen hele vejen nede fra Bruxelles. Politikkerne, Borgen, embedsværket og EU og pengene er styret af de 1 procent. Så meget for social politik. Bare se på Grækenland og Spanien, hvor uskyldige mennnesker nu skal leve for 5000 om måneden. Det kan man da kalde TYVERI!

Corydon og Co er en Bjørnebande

Skrevet af Bent, Tirsdag den 22. januar 2013, 04:56

Ligesom i Anders And, skal der være en pengetank og nogle banditter. Pengetanken er vores og Nationalbankens. Banditterne er politikerne inde på Borgen, der afskriver rapporter, som embedsmændene udfører uden at vide et kuk, med diktater fra Bruxelles. Spar her - og der, og øg væksten, så kører det hele ligesom i EU. Jamen, som vismanden helt rigtigt skriver, så tør de ikke udlevere tallene bag rapporterne og 2020-planen, fordi alle papirerne er så gennemhullede, at det vil gå op for befolkningen, at det hele bygger på en løgn. Corydon og Vestager regner og regner oppe i Det Sorte Tårn ud fra nogle modeller, de har lært i skolen eller læst i en bog, men det er jo bare teorier og konstruktioner om virkeligheden, der ser helt anderledes ud for os danskere, der kender den. Både overvismanden og her og Jonna fra Ishøj kan se, at den er helt gal og regeringens beregninger vil slå fejl. Og hvad så?

EN RIGTIG VISMAND

Skrevet af Børge N, Tirsdag den 22. januar 2013, 04:43

HER HAR VI EN RIGTIGT VISMAND, DER FORSTÅR AT SÆTTE S-SF-R I RELIEF. DET ER DET SORTE TÅRN I FINANSMINISTERIET OG ØKONOMIMINISTERIET DER SAMMEN MED EMBEDSVÆRKET OG CEPOS STYRER DANMARK MED TEKNOKRATISKE 2020 MODELLER, DER LIGNER EN FINANSKAPITALISTISK UDGAVE AF 5 ÅRS-PLANERNE I DET GAMLE RUSLAND. GØR SÅDAN OG SÅDAN OG DET HELE VIL GÅ AF HELVEDE TIL FORDI ANTAGELSERNE I BEREGNINGSMODELLERNE ER FORKERTE: OG HELLE OG CO VED IKKE EN SKID OG ER LIGEGLADE BARE DE FÅR PENSION OG LØN. VI MÅ FYRE BANDEN INDEN DET GÅR HELT GALT.

Okay

Skrevet af Carsten Have, Tirsdag den 22. januar 2013, 00:24

Regeringen er neoliberale fantaster.

Her er der dokumentation:

Læs dette:

http://www.henrikherloevlund.dk/artikler.htm

Flere spørgsmål end svar -

Skrevet af Johansen, Mandag den 21. januar 2013, 11:32

Enig i, at Vesterager ikke er en pind bedre end Thorning - de stiller flere spørgsmål, end de giver svar - Hvad vil vi (EU) med Europa f.eks., spørger hun - vi må have en ny regering og helt nye ansigter - uden krigsforbryder, løgnere og fupmagere - kender nogen sådanne politikere ?

Han har ret

Skrevet af Bjørn Lundsteen, Mandag den 21. januar 2013, 10:05

Det er ikke alene finansministeren der er inkompetent, det der er værre er, at den person som man påstår har magten, nemlig M. Vestager er endnu mere inkompetent. Har nogen hørt M.V. udtale sig kompetent ? Tavsheden skyldes inkompetence.

Christen Sørensen har ret.

Skrevet af Peter Hansen, Søndag den 20. januar 2013, 20:24

Hvor er det ret, de fleste ( alle måske ) politiker er uærlige og inkompetente, men desværre har de en masse vælger som ikke kan se skoven for bare træer.

Det eneste man kan håbe på er at Danmark snart er i bund ( som spanien m.m. ) så folket vågner op og man får vendt skuden.

De røde omformulerer eksperternes alarmer -

Skrevet af Hugo-Børge, Søndag den 20. januar 2013, 14:03

Nu skal vi jo passe på ikke at tage alt, der kommer fra de røde i IC4-regeringen, for troende - for at blive minister, må man jo have indøvet, hvorledes man gør eksperternes beregninger og udtalelser bruger- og vælgervenlige - og vi ser jo tydeligt, hvordan de EU-sexuelle kvinder i regeringstoppen sælger ud af landets personligheder, kulturer og velfærd for fortsat at kunne deltage i festlighederne derude i EU-paladsernes festsale. Det kan jo kun gå galt derude med den nuværende kurs med den allerede delvist kulsejlede EU-skude.

?

Skrevet af hansen, Søndag den 20. januar 2013, 11:48

Helle behøver ikke at føre blå politik,hun havde vel sat sig ind i den danske økonomi inden hun stillede sig op og ville være statsminister.Jeg hørte at hun sagde til Lars løkke,at det var de samme økonomer de havde fået til at regne ,som Venstre brugte.Jeg tror at det er Margrethe der sidder og bestemmer,så har socialdemokreterne bare fået en kransekage figue.Sf. må heller ikke sige noget,ellers må der snart komme noget af det de gik til valg på.

I skulle være glade

Skrevet af Sofie Jensen, Søndag den 20. januar 2013, 10:56

Det røde bagland er vred over, at regeringen fører blå politik.
Det skulle de i stedet være glade for, ellers ville vi hurtigt slå Grækenlands rekord i elendig økonomi.
Socialister kan ikke skaffe penge på anden måde end at brandbeskatte befolkningen endnu mere end nu - og det skaber hverken vækst eller velstand - endsige arbejdspladser.

?

Skrevet af hansen, Søndag den 20. januar 2013, 09:50

Det har jeg også prøvet, jeg hved ikke hvem der sidder og sortere eller hvad de sortere fra.

Blå politik???

Skrevet af henrik schou, Søndag den 20. januar 2013, 05:05

jeg sendte et indlæg, som stod der i 5 minutter, hvorefter det blev slettet, i øvrigt skrevet på pænt dansk. Er det jeres syn på modsatte synspunkter end jeres eget ??

SKAL JEG SENDE TEKSTEN til andre dagblade med mine kommentarer om jeres politik????

endnu en dårlig sag for regeringen

Skrevet af BR, Lørdag den 19. januar 2013, 22:08

ja helt enig ,Bjarne Coridan er ikke socialdemokrat,ej heller Helle,det er da utroligt hvad de gør og ikke gør,man kan slet ikke stole på dem.Er der nogle tal der skal frem så kom frem med det Bjarne,vi folket som stemmer er ikke dumme,vi ved at i siger et gør noget andet ,man kan slet ikke regne med jer,og socialdemokrater det er i ikke.Håber og tror jeres egne folk i folketingsgruppen også snart har fået nok af både Helle og Bjarne Samt flere.Så for min skyld må du gerne snart udskrive valg Helle,så vi kan slippe for den dårligste statsminister vi på noget tidspunkt har haft.

Om huller i asfalten.

Skrevet af Arne Rud, Lørdag den 19. januar 2013, 20:49

Esbjerg har to fejemaskine, der fejer cykelstier rene for glasskår og de stod stille, da Løkke var statsminister og hullerne i Kirkegade blev større og større for hver dag, der gik, men 14 dage efter at Helle kom til roret, så var hullerne i Kirkegade væk, for julene i en kommune arbejder bedst med en socialdemokrat som borgmester eller statsminister; snart er cykelstier frie for glasskår, husk cykelstier i kryds.

En sag for kommunen

Skrevet af Magnus Klein, Søndag den 20. januar 2013, 11:02

Til lykke med, at der ikke er flere glasskår på cyklestierne, men hvis det er den eneste positive virkning af en ny regering, så er det vel nok sølle!
I øvrigt er det kommunen, som afgør, hvad der skal repareres af vejnettet, så dit eksempel har intet med valget at gøre.

Skår i glæden

Skrevet af Vibeke Henriksen, Søndag den 20. januar 2013, 11:22

Borgmesteren i Esbjerg hedder Johnny Søtrup og er venstremand.
Det var han før valget, og det fortsatte han med at være efter valget,
Du kan jo håbe på, at der kommer en socialdemokratisk borgmester efter valget til efteråret.
Så får I måske 3 fejemaskiner.
I øvrigt ryster alle socialdemokrater og andre i den røde lejr i bukserne af skræk for, hvordan valget vil falde ud.
Det er nok mere sandsynligt, at der ryger flere røde ud, end der kommer ind - men vi får se!

Regeringens nye sang:

Skrevet af Danny, Lørdag den 19. januar 2013, 18:24

Bjarne Corydon er en af vore egne --
for han kan ikke regne !!!!!

Stormøde

Skrevet af Lars Jensen, Lørdag den 19. januar 2013, 17:23

Jeg har stor respekt for Chr. Sørensens holdninger.
jeg tænker hvis det står så galt til bør der laves nogle sormøder om hvordan landets økonomiske forfatning og tilstand er, samt hvordan vi opretterholder eller forbedre landets konkurrenceevne.

Her bør det politiske bagland fra de forskellige partier tage intertiv hurtigst muligt.

Enig med professor Sørensen

Skrevet af Nis Georg Bøgen, Lørdag den 19. januar 2013, 16:26

Ja, jeg er enig i Sørensens påstand og jeg vil tilføje, at jeg aldrig har troet på at Corydon er socialdemokrat. Og rigtigt er det også, at de gode socialdemokratiske synspunkter fra før valget, er blevet solgt til gengæld for ministerposter under en liberalistisk, radikal politik. S og SF-vælgerne er blevet eftertrykkeligt taget ved næsen

?

Skrevet af hansen, Lørdag den 19. januar 2013, 16:13

Det lyder meget rigtigt i mine øre(ikke lige fordi at jeg er fremtids foesker).Men jeg har aldrig forstået,hvorfor vi ikke kunne kende hverken Socialdemokraternes politik eller Sf.politik da de kom ud af det sorte torn.Jeg hørte blandt andet før valget i en valg duel med Lars løkke at han spurte Helle hvad Socialdemokraterne ville med dagpengene efter valget hvis de kom til magten,for Villy vil jo skrue den tilbage ,helle svarede lidt undvigendea at de nok ville regulere den efter hvor meget arbejde der er.Jeg hørte Anette Vilhemsen sige inden hun blev valgt, at hun gerne så dagpengene blive reguleret efter hvor meget arbejde der er.Nu er det jo ikke for at gøre det værre for Anette,hun må jo nok ikke mene noget selv.De radikale har nok fået lov til at bestemme det hele,hvis de skulle stemme på Helle.

Ja vi har desværre embedsmandsstyre i dk.

Skrevet af Kirsten, Lørdag den 19. januar 2013, 16:00

Ja overvismanden har fuldstændig ret, og vi har embedsmandsstyre i Danmark, desværre, - har selv været offentlig ansat,så jeg ved hvad jeg taler om. Politikerene må tage sig meget sammen, og det er uanset om det er rød eller de blå - de skal lære at tænke selv,- væk med spindoktorerne og fyr embedsmændene og ansæt nogle de kan ha tillid til,- fuld tillid. - Ja vi ryger på "røven " hele bundtet, men det er jo også EU der sætter dagsordenen.

Krystere...

Skrevet af L. Kjær, Lørdag den 19. januar 2013, 15:18

Denne regering består af en forsamling af uduelige krystere.

Hvorfor må vi - befolkningen, der trods alt betaler skat - ikke få at vide, hvor meget indvandringen reelt har kostet den danske stat? Måske DF skulle kalde ministeren i samråd og spørge grundigt ind til dette, for det må være mange, mange milliarder, det drejer sig om, siden hun ikke vil komme frem med tallene.

papir

Skrevet af Tonny, Lørdag den 19. januar 2013, 15:02

Nu ligger det sådan at uanset hvilken regering der har siddet siden arbejdsløsheden nåede 100.000 kun har regnet det hele ud på papir i stedet for at kikke ud i virkelighedens verden og papir og tabeller er taknemelige dem kan man rette til efter forgodt befindene til de passer.

Hvem ryger?

Skrevet af dan olsen, Lørdag den 19. januar 2013, 14:57

Vi ryger på røven hele bundtet!

Gode indlæg kan ikke gentages for tit

Skrevet af Chris Jørgensen , Lørdag den 19. januar 2013, 14:42

Den nuværende regering bruger milliarder på såkaldt U-landshjælp og endnu flere milliarder på uintegrerbare muslimer, som aldrig kan/vil integreres i samfundet. Og så har denne slyngelregering ovenikøbet åbnet portene på vid gab for endnu flere økoflygtninge.Og Karen Hækkerup vil IKKE fortælle os hvor mange mange milliarder disse totalt fremmede koster skatteyderne. Skam få den rød/radikale regering som hellere skærer voldsomt ned på danskernes velfærd for at forsørge totalt fremmede.

Gode indlæg kan ikke gentages for tit

Skrevet af Chris Jørgensen , Lørdag den 19. januar 2013, 14:42

Den nuværende regering bruger milliarder på såkaldt U-landshjælp og endnu flere milliarder på uintegrerbare muslimer, som aldrig kan/vil integreres i samfundet. Og så har denne slyngelregering ovenikøbet åbnet portene på vid gab for endnu flere økoflygtninge.Og Karen Hækkerup vil IKKE fortælle os hvor mange mange milliarder disse totalt fremmede koster skatteyderne. Skam få den rød/radikale regering som hellere skærer voldsomt ned på danskernes velfærd for at forsørge totalt fremmede.

Christen S burd BT have lyttet til noget før

Skrevet af preben lange, Lørdag den 19. januar 2013, 14:03

Det undre mig at man nu på BT vælger at bruge Christen S , dengang han revsede VKO for deres ELENDIGE økonomistyring, gav
man ikke manden megen værdi, påtrods af hans virke som vismand.

CS har flere gang op gannem nullerne advaret om den overophedning VKO skabte, men dengang lod man ham råbe fordøve øre, men fint man bruger ham nu, når han revser oprydningen af den økonomiske fadæse VKO fik os i..