Det bliver med Enhedslisten, og det bliver snart, at regeringen indgår aftale om en skattereform. Det vurderer Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsen, der ikke ser nogen reelle muligheder for en aftale mellem regeringen og de borgerlige partier.
Der er reelt kun en mulighed tilbage for regeringen, hvis den vil have en skattereform på plads, mener Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsen.
- Jeg tror mest på, at regeringen drejer til venstre og begynder for alvor at orientere sig mod Enhedslisten. De er samtidig under temmelig stort tidspres og vil gerne have det her ordnet inden sommerferien, så jeg tror, det kommer til at gå meget stærkt og falde på plads inden for de næste uger, siger han.
BØR THORNING GÅ EFTER EN SKATTEAFTALE MED ENHEDSLISTEN? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN
De scenarier, der ikke inkluderer Enhedslisten, bliver mere og mere urealistiske, og nu handler det i stigende grad blot om at skyde skylden på hinanden for forhandlingssammenbruddet, vurderer Thomas Larsen.
- De sidste døgn har været et taktisk spil mellem regeringen og Venstre, hvor der trods snakken om nye tilbud og åbninger bag linierne ikke har været nogen reelle nye muligheder. I stedet har det handlet om at placere aben. Og det ville være sensationelt, hvis Liberal Alliance og Konservative bryder det borgerlige sammenhold og går med til en skatteaftale. Det tror jeg ikke på.
Dertil kommer, at Enhedslisten har meldt ud, at man ikke vil stemme for finansloven til efteråret, hvis regeringen indgår en aftale med Venstre. Det er en trussel, regeringen må tage seriøst, mener Thomas Larsen.
- Truslen fra Enhedslisten er alvorlig. Det kunne blive en alvorlig krise for regeringen. Hvis de derimod i løbet af få dage lander en aftale med Enhedslisten, er der udsigt til et langt mere harmonisk og overskueligt efterår. Så bliver det til gengæld en langt mindre aftale. Men alternativet vil være værre.
Bør Thorning gå efter en skatteaftale med Enhedslisten?
Deltag i debatten herunder




Måske
Skrevet af Michael Pedersen, Tirsdag den 19. juni 2012, 22:50
Venstre vil jo ikke, så det har de jo bestemt.
Et skatteoplæg så modigt at de ikke selv turde komme med det.
Pokker tage Danmark, bare Løkke kan få sin taburat.
Pinligt.
regeringen
Skrevet af eva just, Tirsdag den 19. juni 2012, 22:31
ja regeringen har jo limet sig til deres pladser, selvfølgelig vil de ikke risikerer at der skulle komme en situation hvor de er nød til at udskrive et valg. KOSTE HVAD DET VIL, ALT KAN BRUGES BARE DE NÆSTEN FÅR DERES VILJE OG DET GØR DE MED ENHEDSLISTEN
5 billetter til 10 kr/stk ikke så godt som 10 til 6 kr/stk -
Skrevet af Johansen, Tirsdag den 19. juni 2012, 17:05
Alle bør kunne indse - ligesom luftfartselskaberne - at det er svært at sælge dyre billetter - der sælges lang flere, hvis billetpriserne sænkes.
Sådan også med skattetrykket - det er s'gu' da bedre at have 100.000 i privat arbejde med en trækprocent på 35 (medfører lavere produktionsomkostningerog, større produktion og konkurranceevne)- end det er at have 10.000 i privat arbejde med en trækprocent på 55. (medfører lavere produktion og højere produktionsomkostninger pr. enhed).
Et skatteforlig må de jo have -
Skrevet af Bjarne, Tirsdag den 19. juni 2012, 16:33
Enhedslisten er jo med i Folketinget og skal derfor selvfølgelig med i en skatteaftale.
Bedre ville det naturligvis være at tage De Konservative og Ny Alliance med - de vil nemlig have skattelettelser indført - til fordel for landet, befolkningen samt Enhedslistens vælgere.
Skattelettelser ville give langt større mulighed for forsørgelse af de overførselsindkomstforsørgede - samt bedre muligheder for de arbejdssøgende og deres respektive, potentielle arbejdsgivere - og hele kongeriget - samt lavere priser på alt muligt.
Hvem skal have størt glæde af de penge, staten kan skaffe ?
Skrevet af Hugo-Børge, Tirsdag den 19. juni 2012, 16:26
Folketingsmedlemmerne har et delemma - hvem skal have størts fornøjelse af de penge, staten kan udplyndre nogen befolkningsgrupper for og låne rundt omkring.
Hvis vi her havde noget at skulle have sagt, ville vi tilsikre, at de befolkningsgrupper, der kan og vil skaffe indtægterne til forsørgelse af de ikke-producerende offentlige og private ghettoer, også fik mulighed for det og blev belønnet for det.
Men eftersom den nye regering er valgt af netop de ikke-producerende befolkningsgrupper - herunder statens egne ansatte og mange andre på overførselsindkomstforsørgelse - er skattefolkene jo nødt til at skaffe yderligere lån og indtægter fra de sunde og produktive miljøer, der jo derved hindres i fortsat vækst og investering - et forbandet problem især når den overførselsindkomstvalgte regering ikke vil gå af og "smøre haser".
Bør Thorning gå efter en skatteaftale med Enhedslisten
Skrevet af Henning Thorsen, Tirsdag den 19. juni 2012, 13:09
Ja, hvis hun vil være endegyldig sikker på et historisk stort valgnederlag, så er det lige sådan en aftale hun skal se at få i land.
Bør Thorning gå efter en skatteaftale med Enhedslisten
Skrevet af Henning Thorsen, Tirsdag den 19. juni 2012, 13:07
Ja, hvis hun vil være endegyldig sikker på et historisk stort valgnederlag, så er det lige sådan en aftale hun skal se at få i land.
Bør Thorning gå efter en aftale med Enhedslisten?
Skrevet af Ole Michaelsen, Tirsdag den 19. juni 2012, 11:22
Thorning bør gå, når hun bliver væltet.
Sådan er det. Der er intet forandret siden Lykke var statsminister, og mange tak for det.
Bør Thorning gå efter en aftale med Enhedslisten?
Skrevet af Ole Michaelsen, Tirsdag den 19. juni 2012, 11:22
Thorning bør gå, når hun bliver væltet.
Sådan er det. Der er intet forandret siden Lykke var statsminister, og mange tak for det.
skat
Skrevet af susanne larsen, Tirsdag den 19. juni 2012, 08:40
ja selvfølgelig skal vi have skattereform med enhedslisten. hvem skal mon betale. det skal du der arbejder, har hus og bil, for du er en sikker indkomst. vi skal have et samfund med borgerløn 15000 om måneden, da det nu ikke kan lade sig gøre, forsøges at inddrive skatter så alle har det samme. gad vide hvad de radikale vælgere siger til det. er der ikke nogle almindelige radikale vælgere, der er trætte af at betale, jo det må der være for de radikale går tilbage i meningsmålingerne.
jeg overvejer da at sælge huset, opsige min opsparede pensioner, lægge det hele under hovedpuden, og så gå ned og få overførsels indkomst, ingen kan jo fortælle mig at jeg så har penge. for hvis man prøver at spare op, betale sine udgifter, må der stå idiot på ryggen af en.
og så lige en kommentar til vores fine møde fra kina, som giver flere TUSINDE arbejdspladser. det er meget muligt, men det bliver da ikke i danmark, men i kina, hvor vi investerer 18milliarder, og kineserne investerer nogle millioner her, VI ER HELT TIL GRIN.
KUNNE VI SNART FÅ EN NY REGERING???????????
lord kinnocks puppet
Skrevet af oplyst, Tirsdag den 19. juni 2012, 08:16
hun går først når hendes mission er lykkedes ellers for hun ikke sin toppost som lord kinnock og hans eu mafia bande har loved hende, hun lukkede blandt andet leasing hullet med fuldt overlæg , bilen blev leaset til en billig pris og så lod hun sine spindoktorer `finde en spejlblank Journalist til at skrive historien , bum leasing hullet blev lukked og helle kunne derefter få en af sine slaver til at køre ud og aflevere bilen tilbage , mission complete, vi mangler så meget nogle Journalister der kan andet ind at sidde og skrive af fra reuters og facebook
Skattecirkus med manege
Skrevet af Vælger, Mandag den 18. juni 2012, 21:57
Så gik det som forventet efter weekendens pr-offensiv fra regeringen. En offensiv som behændigt var overladt til R. En skattereform med Enhedslisten? Tja,uha da, da. Er det radikal politik? Eller drejer det sig nu kun om at redde, hvad reddes kan efter de katastrofale meningsmålinger til den farveløse regering. Der er udsigt til dårlig sommer, dårlig skattereform og dårligt politik. Trist!
Skat
Skrevet af Michael Pedersen, Mandag den 18. juni 2012, 21:11
Det er vel nok dejligt at der er skattereform der er til gavn for almindelige lønmodtagere og ikke de rige, som Venstre vil.
Godt at Løkke er smuttet til Rio, så kan han sidde med Valentin fra Roskilde bank og hygge sig med ligesindede.
Verdens højeste skattetryk!
Skrevet af Lars Kristoffersen, Mandag den 18. juni 2012, 20:03
Som hårdt arbejdende skatteyder i dette land er det sidste udkald. Hvis jeg så meget so mister en krone i indtægt på grund at øget skatter eller forringelse af folkepensionens grundbeløb så er det slut. Så flytter jeg til udlandet og starter egen virksomhed. Nu har politikerne i årtier fortalt os hvor vigtigt det er at sparre op til pension. Jeg har fulgt dette råd og nu takker man os med et forslag om at formindske folkepensionens grundbeløb med kr. 13.000 årligt. Først fjerne man muligheden for efteløn, så hæver man pensionsalderen og nu vil man skære i pensionen. Er der nogen der kan fortælle mig hvad man får for at betale verdens største skat?
Måske
Skrevet af Michael Pedersen, Mandag den 18. juni 2012, 21:07
Er det en god ide at spare op til pension, fordi der ikke er råd til høje folkepensioner.
Der er jo ikke hoved eller hale i det du skriver.
Med hensyn til det første du skriver:
"Farvel"
Hvis det skal forestille
Skrevet af Janne Petersen, Mandag den 18. juni 2012, 20:02
den sidste del af lagkagen, at Helle vover anstændigheden for lavmålet, så har vejen til helvede aldrig nogensinde været kortere, og aldrig har nogen regering været så lidt interesseret i Danmarks bæreevne og fremdrift.
EL og S i nødvendigt samvær på en redningsplanke, det er som at smide kyllinger ind til hyænerne, og så undrer sig over udfaldet. Janne.
HA HA HA HA HA HA HA
Skrevet af Henrik P, Mandag den 18. juni 2012, 16:23
Hold da op hvor er folk naive. Selvfølgelig bliver det en aftalen med Enhedslisten. Helle ville jo tabe alt hvis hun gik over til de borgerlige. Og nu kommer de konservative og LA som de sidste tosser med deres bud. Tror de virkelig at de har en chance.!!!
Nææææ Cucci Helle vil hellere over en kop latte lave en aftale med Enhedslisten og skamskyde dansk vækst og økonomi, end at miste ansigt.
ja
Skrevet af rep, Mandag den 18. juni 2012, 15:14
Ja Thorning bør gå efter en skatteaftale med enhedslisten! Men hvad så med de rige lattedrikende radikalere? For slet ikke at tale om de andre, der sidder på Flæsket (venstre). De bliver da sure på Løkke! Han burde været blevet der hjemme og forsvaret sine støtter!
B og Ø
Skrevet af VV, Mandag den 18. juni 2012, 14:24
Det bliver spændende at se hvad de Radigale og Einheitslisten kan få strikket sammen.
At de Konservative ligger på knæ for at hjælpe elevrådet, vi sikkert gavne deres meningsmålinger, Not.
Jeg tvivler meget stærkt på at de partier kan finde sammen om noget som helst. De bliver nok nødt til at vente til statsministeren kommer hjem fra Rio.
mon det er tjekket
Skrevet af leif, Mandag den 18. juni 2012, 13:55
jeg tænker på om Thomas Larsen nu også har taget den store "mester" lars Løkke i ed inden han kommer med denne "annalyse"
Jeg tror at lars har dummet sig en gang for meget han har ikke været stærk nok i troen så han har kunnet gå på vandet.
han vil få svært ved at overbevise danskerne om selvom han med god hjælp af pressen brugte hele Week enden til at fortælle hvor
slemt han var blevet behandlet det er aldrig rart at måtte sluge sine egne piller det var samme mærke han serverede for den tidligere oposition.
Er der for resten nogen der stadig synes at Claus Hjort virker troværdig?
Barfoed
Skrevet af Lise Christiansen, Mandag den 18. juni 2012, 13:31
Barfoed udtaler Lykke skal ikke diregerer med mig,
det bliver der heller ikke tale om, for efter et valg
er Barfoed fuldstændig overflødig, og gudskelov for det.
for mere slesk politiker skal man lede længe efter, man
krummer tæer når han udtaler sig på TV.
Hey jeg har fået en ide. hvad med at indføre noget demokrati?
Skrevet af Jonas, Mandag den 18. juni 2012, 13:28
Jeg sad lige og fik en sjov ide. Kunne det ikke være rart vis vi fik lidt demokrati og frihed i landet? I ved, være herre (eller dame) over ens egne menning og midler. At kunne sige sin mening uden at folk snakker om parti´er eller politik og bruge sine optjente penge på hvad man nu selv ønsker at bruge dem på, og ikke på hvad de mindre begavet politikere tror vil være godt for samfundet?
Så længe vi har en lille skat på måske 15-20% så vil vi stadig have råd til de vigtigeste vælfærds ydelser for de indfødte danskere, som f.eks hospitaler, børne pasning, ældre pleje, skoler, veje, SU og Kontanthjælp.
Idag er der så mange extra services som folk kan modtage vis de opfylder bestemte kriterier. Det synes jeg er meget primitivt og uretfærdigt, og fuldstændig unødvendigt vis folk alligevel havde den smule extra penge til rådighed, så vill de selv kunne betale sig til de extra ydelser som de ville få brug for.
Jeg ser at BT har fjernet et langt og godt indlæg omkring demokrati og politikernes undertrykkelse af de danske vælgere. Er lidt deprimeret over at et så flot indlæg i denne debat bliver fjernet?
Demokrati?
Skrevet af Gravesen, Mandag den 18. juni 2012, 14:44
Jeg ved ikke hvad din definetion af Demokrati er, men synes din overskrift er mærkelig.
For det første tager din logik udgangspunkt i at alle fra start af har de samme muligheder og alle ville tjene nok til at "købe" ekstraydelser selv. Sådan er verden ikke, og grunden til vi har velfærd er - som jeg ser det - for at alle har de samme realmuligheder. Hvis du er vokset op med gode ressourcer eller muligheder omkring dig er det måske logisk at tænke som du gør, men ikke alle har det lige let. Her tænker jeg god opdragelse, netværk, venner, faglig- social- og evt. økonomisk støtte, uddannelse etc.
Desuden;
Hvis vi kun betalte 15-20% i skat hvad skulle så forhindre din arbejdsgiver eller arbejdsgivere i at sænke lønnen tilsvarende - du ville jo have den samme løn... nu har du bare ikke det sikkerhedsnet der ligger i de "primitive og uretfærdige" ydelser... Det handler ikke om definetionen af demokrati, men definetionen af velfærd...
Regeringen
Skrevet af Lise Christiansen, Mandag den 18. juni 2012, 13:18
Ak hvor pinligt de to ubetydelige Barfoed og Samuelsen
falder på knæ, tag os Helle, det er så latterligt at
de er så forlegne der er kun et ønske at de må
komme under spærregrænsen ved næste valg, de kalder
sig Borgelige, og de vil samarbejde med kommunisterne,
hvor dybt kan man falde, håber Venstre står fast på
sit program og ikke føre Radikal politik.
kassemangel og krise
Skrevet af erik bøgh larsen, Mandag den 18. juni 2012, 13:18
rend mig det er jo til grin,staten og diverse styrelser smider jo den ene miliard efter den anden ud,til ingen verdens nytte.det ene kulesejlede projekt afløser det andety.men når det gælder om at tilrane sig goder,så er der ingen ko på isen,særlig når det gælder om at få fingrene ned i klejnekassen.milionlønningerne inden for det offentlige og diverse gyldne håndtryk er en hån mod vælgerne,skatteyderne,som må betale i den sidste ende.
enhedslisten
Skrevet af erik bøgh larsen, Mandag den 18. juni 2012, 12:37
skal ikke gå i forhandling med regeringen,de skal forlange finansloven sat til afstemning.regeringen kender jeres krav,så er det op til den kære margrethe om hund stadig vil være minister ,eller søge sig et andet arbejde,jeg tror ikke det sidste,hun skal nok falde til patten.
Ikke enig med Thomas Larsen
Skrevet af Jørgen, Mandag den 18. juni 2012, 11:26
Jeg er ikke enig med Thomas Larsen. Jeg tror der vil være en langt større gevinst i at lave aftalen med LA og Konservative. For det første er en bred aftale vigtig når der er tale om de udfordringer DK står overfor. Det er hele DK det skal berøre. For det andet tror jeg ikke på at Johanne ugør den store trussel når det kommer til stykket. Det vil blot kræve at Enhedslisten er med i finansloven til efteråret. Den tid, den sorg.
Sammenrend
Skrevet af Gerhard, Mandag den 18. juni 2012, 10:29
Måske, det ved regeringen nok ikke noget om. Det sejler, men de konservative, som er Danmarks mest overflødige parti, kunne være desperat nok til at gå sammen med Enhedslisten d.v.s. et sammenrendt af tidligere kommunister mv. "Nu er det min tur" sagde Lars Barfod - Du ønskes god tur.
Selvfølgelig.
Skrevet af birgit, Mandag den 18. juni 2012, 09:59
Selvfølgelig det har da været aftalen hele tiden Johanne skulle redde S/SF. Alt andet har været spil for galleriet.