KØB PLUS!

Tesfaye anklager TV2 for grov manipulation: I røvrender seerne

Hvad mener du? Deltag i debatten her

TV2 Nyhederne har de seneste tre dage kørt tophistorier om arbejdsgivere, der ikke kan få besat stillinger, selvom der er masser af ledige.

Men de glemte at oplyse i udsendelserne, at de tre arbejdsgivere er særdeles aktive medlemmer af Venstre, Liberal Alliance og konservative ifølge SF'eren Mattias Tesfaye.

Først åbnede TV2 nyhedernes 19-udsendelse med en historie om savværksejer Martin Nyrop Larsen, som havde svært ved at finde folk at hyre, selvom der er masser af ledige. Dagen efter var det så ejeren af en systue i Vejle Jan Holdt Matthiesen, som manglede arbejdskraft, og mandag aften var tophistorien, at elinstallatør John Grøndal skreg på ledige hænder.

TV2 efter Tesfaye-kritik: Vi kendte godt til partimedlemskab

TV2 glemte bare at oplyse i indslagene, at de tre arbejdsgivere ikke bare er menige medlemmer af partierne Venstre, Liberal Alliance og konservative, men også særdeles aktive i de tre partier, oplyser Mattias Tesfaye på Facebook og over for bt.dk.

- Det tog mig fem minutter at google de tre herrer, og så kommer det tydeligt frem, at de er politisk aktive og derfor har en blå dagsorden. Jeg har ikke noget problem med, at man bruger cases, der er medlemmer af politiske partier, hvis man gør tydeligt opmærksom på det, men jeg mener, TV2 røvrender seerne, hvis de ikke oplyser det i deres indslag, siger han til bt.dk.

Bt.dk har googlet de tre arbejdsgivere, og det fremgår tydeligt, at Martin Nyrop Larsen er medlem af Venstre og var meget aktiv i partiet, da Anders Fogh Rasmussen var formand.

TV2 efter Tesfaye-kritik: Vi kendte godt til partimedlemskab

Jan Holdt Matthiesen, som ejer en systue, er for nyligt gået af som formand for de konservative i Vejle, og elinstallatøren John Grøndal er bestyrelsesmedlem af Liberal Alliance i Sydjyllands Storkreds.

- Når TV2 tre aftener i træk har som hovedhistorie, at arbejdsgivere ikke kan tiltrække ledige, er det dybt problematisk, hvis man ikke oplyser om partimedlemskab i en så stærkt politisk sag. Der er kun to procent af den danske befolkning, der er medlem af et parti og endnu færre, der er meget aktive og har tillidsposter, men de tre arbejdsgivere er altså særdeles aktive, siger Tesfaye.

Tidligere har TV Avisen fået massiv kritik for at bruge cases i indslag uden at oplyse, at de var medlemmer af partier. Et medlem af Enhedslisten medvirkede eksempelvis i et indslag om mænd og barsel uden, det fremgik, at han tilhørte partiet.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT.DK'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Tvangsudskrivelser ?

Skrevet af Lisa, Onsdag den 9. januar 2013, 11:31

Sædvanligvis besættes så lavtlønnede jobs i provinsen med lokal arbejdskraft. Så jeg tilslutter mig den med, at "der må være noget andet galt". Det kunne være savværkets lokale renommé som arbejdsplads.
Men hvad forestiller de vrede mennesker herinde sig? Tvangsudskrivelser?
Jeg kender da ingen private arbejdsgivere, der vil have en ansat, der ikke selv ønsker jobbet.

Jobbene annonceres ikke bredt nok!

Skrevet af Jannett Sørensen, Onsdag den 9. januar 2013, 09:48

Som Wanda vil jeg stille spørgsmålet - hvor er stillingerne annonceret henne? Bare arbejdsgiverne ville bruge nogle landsdækkende jobsider som f.eks. Jobnet, Jobindex, Ofir el.lign. Vi kan jo for h..... ikke finde et job i nabokommunen, som står i lokalavisen. Derimod er vi mange der er inde på de nævnte sider hver dag. Og hvor er det grimt at høre, at vores politikere i samarbejde med medierne vil slagte os "jobjægere". Hvad er hensigten? troede det var et fælles anliggende at få reduceret arbejdsløsheden. Uh jeg bliver så gal og ked af det.

ikke finde et job i nabokommunen, som står i lokalavisen.

Skrevet af Thomas, Torsdag den 14. februar 2013, 19:21

Hvis du gad at bruge lidt tid på at google "lokalaviser online", ville du kunne finde frem til fx. dette link:

http://www.duda.dk/Nyheder/Aviser/aviser.html

Så du kan godt finde ledige jobs i nabokommunens lokalavis, såfremt der er nogen opslået der.

Men jeg vil give dig ret i at det ikke burde være så skide besværligt at finde frem til et ledigt job.

Underligt

Skrevet af Rasmus Rasmussen, Onsdag den 9. januar 2013, 00:22

Kan det ikke være lige meget om de Blå, Røde eller for den sags skyld violette, det er et arbejde, det drejer sig om at mand kan forsørge sin familie. Der er ca. 150 tusinde arbejdsløse, så det er mærkeligt at de 3-4 pladser ikke kan besættes, der må være noget helt andet galt.

venstre

Skrevet af Gunnar N., Tirsdag den 8. januar 2013, 23:06

Man behøver bestemt ikke at være medlem af Venstre for at have samme problemer som savværksmanden. Jeg har selv direkte arbejde med disse ting i mange år.
Det er et problem indenfor mange brancher, at de ikke kan skaffe arbejdskraft. Tænk hele butiksområdet, rengøringsområdet, restaurationsområdet osv osv.
Det ER et kæmpe paradoks. Hvis man lukker øjnene-ligesom Tesfaye-får vi nemlig aldrig løst problemet. Hvis jobcentrene og a-kasserne ville henvise ledige skriftlig kunne man løse meget af problemet-så ville man nemlig også få en skriftlig tilbagemelding fra arbejdsgiver. Og så kunne man indberette. Hr. Tesfaye hælder kun l--- ud af munden- han ønsker nemlig ikke at tage dagpengeretten fra ledige-hvorfor-jo for så mister man et medlem. Så iskold tænker han nemlig

Hvor blev der annonceret henne?

Skrevet af Wanda Ashøj, Tirsdag den 8. januar 2013, 22:03

Blot et spørgsmål- hvor havde denne savværksejer annonceret henne? Er der nogen, som har set jobannoncen og evt kan henvise til link? Er bare nysgerrig og ønsker at få hold i historien.

Hvor blev der annonceret henne?

Skrevet af Wanda Ashøj, Tirsdag den 8. januar 2013, 22:03

Blot et spørgsmål- hvor havde denne savværksejer annonceret henne? Er der nogen, som har set jobannoncen og evt kan henvise til link? Er bare nysgerrig og ønsker at få hold i historien.

TV2

Skrevet af Peter H, Tirsdag den 8. januar 2013, 20:17

TV2 er FOX news light

Tv 2 manipulerer igen igen

Skrevet af Lisa, Tirsdag den 8. januar 2013, 20:07

Det er forstemmende at se TV2 Nyhederne med så ringe respekt for deres seere. Godt gået Tesfaye. Det var i øvrigt temmeligt åbenlyst, at indslaget med savværksejeren var bestilt arbejde. TV2´s troværdighed kan ligge på et lille sted.
Og at Beskæftigelsesministeren lader sig trække rundt ved næsen og ikke taler de arbejdsløses sag, er mindst lige så forstemmende.
Hvorfor i alverden skulle en mand fra Lolland tage arbejde i Hvalsø. Er der ingen arbejdsløse på Midtsjælland? Og ovenikøbet gå ned i dagpenge og få karens efter et ophold hos den meget usympatiske savværksejer.

Tesfaye. hmmm

Skrevet af Mette , Tirsdag den 8. januar 2013, 19:58

Manipulation, det er hvad de røde apperater selv udlever i fineste stil, nok ikke så sjov når det ikke er dem selv der er afsenderen.

Blålys efter arbejdsløse

Skrevet af Poul Christensen, Tirsdag den 8. januar 2013, 19:19

Hvis Hvalsø Savværk havde slået stillingerne op på jobnet, eller annonceret, eller slået et opslag op på det lokale jobcenter, så havde de arbejdsløse kunnet søge de ledige stillinger.
Med indslagene i TV 2 over flere dage - uden bund i historien - manipulerer det pågældende medie / arbejdsgiveren den offentlige mening.

Købte journalister

Skrevet af W.e. P., Tirsdag den 8. januar 2013, 19:13

Hvordan kan det være at det er en person som Tesfaye som skal oplyse at der ikke er tale om almindelige arbejdsgivere som har problemer, men politiske aktive personer som ønsker at sætte regeringen i dårligt lys, kan det skyldes at journalisterne er købt til kun at beskæftige sig med sager som sætter de borgerlige partier i et godt lys, uduelige journalister.

Rejs.

Skrevet af Arne, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:43

Rejs til Nord Korean med dine forpulede tanker.

rejs

Skrevet af erik, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:14

hvis du syntes alt er forkert så rejs hen hvor du kommer fra.

Det er nemmere at ligge på sofaen og få alt serveret

Skrevet af Flemming Nielsen, Tirsdag den 8. januar 2013, 16:53

Jeg kan ikke se at det gør nogen forskild, om en arbejdsgiver er medlem af et parti eller ej, det handler om de kan få besat en stilling
på deres virksomhed, til overenskomst mæssig misteløn som lønmodtagernes orgienationer har godKent, dvs. S, SF. R og Ø.
Problemet er at disse fire partier pålægger virksomhederne så mange skatter og afgifter, at der ikke er råd til nye investeringer og
ej heller højre lønninger til gavn for arbejderen og lille Danmark.

godt arbejde!

Skrevet af henning rasmussen, Tirsdag den 8. januar 2013, 16:48

Godt arbejde Tesfaye!
Det viser at vi almindelige borgere konstant er udsat for manipulation og spin fra politisk side - specielt den borgerlige. Og det sker via vores skattekroner! Ufatteligt at vi borgere finder os i det!

Skægt nok er der ingen der har spurgt de 18 arbejdsløse politikkere som blev fyret ved sidste valg, hvorfor de ikke har søgt jobbet på Hvalsø Træfabrik!

Og så noget som jeg har tænkt på i noget tid. For et stykke tid siden blev det oplyst, at danske forbrugerpriser har et index på 144, hvor det gennemsnitlige index for Europa er 100.
Det er altså vores lovgivning som skaber grundlaget for, at det forholder sig sådan. Så man kan jo med rette sige, at hvis bare vores politikkere sørger for at klare deres job, så skal vi andre nok sørge for at klare vores!

Mht. til TV2. Kanalen giver også medietid til såkalde eksperter som har svindlet med deres CV. "Fint" eksempel over vores unge: du skal bare svindler, så får du tv-tid og dermed mulighed for at selvpromovere dig! Har skrevet til Tv2 og brokket mig, men fik kun en sludder som tak!

Den er helt gal på jobcenter

Skrevet af Tove Andersen, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:47

Rigtig "manipulation og spin fra politisk side - specielt den borgerlige", vi ved nu at de borgerlige partier i Danmark gå helhjertet ind for beskidte trick (spin), så bare på Helle Thorning-Schmidt skatte sag.

Og hvis det lykke for dem at svinde alle arbejdsløse til, så man få en undskyldning for at afskaffe kontanthjælp, er målet noget, alle de historier om at kontanthjælpsmodtager, er historier plant at de borgerlige partier, med den eneste formål at sætte dem i et så dårlige lys, at alle synes at de er doven ikke gider tage et arbejde med mere.

Men de borgerlige partier har jo i ti år, gjord alt for at ødelægge live for de arbejdsløse, men at lave så mange regler og love at det næste er umulige for at arbejdsløse at komme noget sted, hvor der kun er en løsning at man selv skal finde en fuldtidsjob, for jobcenter har aldrig værre til for den arbejdsløse.

I dag få en kriminelle (og flygtning) mere hjælpe til at komme tilbage til arbejdsmarked end en arbejdsløse, hvis eneste forbrydelse er at job er flytte ud af landet.

I dag kendte jobkonsulent ikke de arbejdsløse, da de arbejdsløse møde en jobkonsulent, hver gang at de skal til møde på jobcenter, og de eneste de er interesseret i at sende dem til en nyt aktivering kursus, og den nye jobkonsulent sætte sig ikke ind i den arbejdsløse stationer og kende ikke deres sag, og derved ville de ikke ane hvilken du skal sende ud til at arbejdsgiver, og derfor ville de sende de arbejdsløse ud i blinde.

Og i dag er krave blive noget høje på arbejdsmarkeder, og jobcenter har brugt til at sende de arbejdsløse ud i den ene efter det anden meningsløse aktivering kursus, i sted for at sende dem ud til kursus eller uddannelse så er et krav for at komme i et fast arbejde, der er den ene historie efter den anden hvor den arbejdsløse har gjord jobkonsulent og fundet et fast job, men mangler bare et lille kursus for at få jobbet.

Så den er helt gal på jobcenter og de regel og love som VKO har proppe over de arbejdsløse i ti år.

Partifarve.... Venstre støttes af mange andre end fagbevægelsen

Skrevet af Anne, Tirsdag den 8. januar 2013, 16:31

Hvorfor er der nogen som har ondt i røven af, at fagbevægelsen støtter de røde partier??? Venstre og resten af den borgerlige fløj er støttet af mange andre - hvorfor har folk ikke ondt i røven af det.
Der er ingen i fagbevægelsen som giver bøller tilladelse til optøjer, men fagbevægelsen har rettens ord for at lave blokader, så folk kan få ordentlig løn og vilkår på div. arbejdspladser. Det er da folks uvidenhed, hvis man tror at fagbevægelsen tillader folk at lave optøjer - hvad skulle fagbevægelsen få ud af det... Ikke andet end dårlig omtale. Men heldigvis er der mange kloge danskere som forstår det danske system og som støtter op om det, det skal vi også værne om. Hvorfor skulle vi sætte vores løn og arbejdsvilkår ned når arbejdsgiverne og folketinget ikke gør det??? og Det uanset partifarve.

hm.. ja... Uvidenhed..

Skrevet af Mischa Turner, Tirsdag den 8. januar 2013, 18:23

Det gør de så snart ikke mere heller, og mange af fagforeninger støtter slet ikke op omkring helle. Måske skulle du ikke skyde med uvidenheden...

Iøøvrigt er det dybt relevandt.

Tesfaye kunne forklare arbejdsløse under fuld beskæfigelse

Skrevet af Charley, Tirsdag den 8. januar 2013, 16:28

Tesfaye har sikker ikke undret sig over, at vi har en massiv kerne af arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere, selv når der er omfattende og åbenlys manel på arbejdskraft.

Men fornuftige kommentarer til dette paradoks, skal man nok ikke forvente.

partifarver

Skrevet af mona, Tirsdag den 8. januar 2013, 16:00

Ja, nu har man travlt med at diskutere partierne og hvad de støtter.Hvad så med hele den røde regerig hvor mange får støtte fra Lo partierne. Kan godt forstå at de ikke vil gå ind i debatter om strejkeret osv.Flere af ministrene har jo selv været 3F'er. Og giver bøllerne tilladelse til optøjer og blokader. Så alle partierne støtter deres sag og medlemmer uanset om man er rød eller blå. Og ang. journalister, så er der flere der ikke er objektive når de interwiever. Dr er bla. på DR og Tv2 nogle som er meget røde og det kan høres hvis de taler med Blå partifolk.

Letland /Sverige

Skrevet af jaen pedersen, Tirsdag den 8. januar 2013, 15:53

Man forstår så godt de mennesker der i dag er på forsørgelse (borgerløn ) -at skulle stå tidligt op for at tjene måske 200,- kr mere om ugen , have et kort til tog & bus, som nu igen skal stige i pris, nej det er ikke de arbejdsløse der er noget galt med, det er helt sikkert systemet, som for ikke mange måneder siden blev " forbedret " til fordel for dem som ikke ønsker et job. - I hillerød har vi postudbringning af en Svensker/ Letter , men han har så 3 timers rejsetid hver morgen, men tager jobbet. Lad nu grænserne stå så åbne som de nu er efter at man ikke ville have de bumme, så kan politiet lave skydetræning på dem der stadig vil indføre hash og heroin.

Styret af Venstre-politiske interesser.

Skrevet af Marianne Lauridsen, Tirsdag den 8. januar 2013, 15:33

Det er ikke overraskende, at TV2 er aldeles styret af partiet Venstre, som jo bl.a. har fået ansat en Venstre-medarbejder i chefstillingen som politisk redaktør. TV2 er et totalt ekko af Venstre-politiske interesser.

Lidt ligesom BT iøvrigt.

Føj

Skrevet af Jan Pedersen, Tirsdag den 8. januar 2013, 15:31

De skulle altså fyres dem fra tv 2 Føj de er lede. Måske vi skulle have genindført standretter.

hvor er fokus

Skrevet af Bo Nautrup, Tirsdag den 8. januar 2013, 15:26

henne i denne sag... langt fra emnet må man sige.. det her drejer sig ikke om farverne rød og blå det drejer sig om at danske virksomheder ikke kan få besat ledige stillinger.. se bare på jobindex , der er over 12.000 ledige stillinger hver dag, hvordan kan det lade sig gøre når der er over 100.000 ledige ????

TV2 er utroværdige

Skrevet af Anne, Tirsdag den 8. januar 2013, 15:23

Selvfølgelig har det relevans, hvilke partier de er medlem og aktive af. Det er klart, at de borgerlige er ude på den måde, de vil til hver en tid gøre alt for at smudse de ledige til.
Men TV2 hjælper dem også alt hvad de kan, for det er da ganske tydeligt at de er borgerlige. Hvis TV2 nu viste de rigtige optagelser fra diverse interview og ikke klippede i dem, så det fremstår som om de ledige ikke gider tage arbejde. Tag bare Hvalsø savværk, der er mange som gerne vil arbejde der og så til den sølle timeløn, som de tilbyder. Men TV2 viste ikke det rigtige interview nogen som helst af gangene, men de skal selvfølgelig også bakke deres borgerlige venner op.
Tesfaye har fuldstændig ret - TV2 går de borgerlige partiers vegne. Tag jer sammen TV2 - I er fuldstændig utroværdige, når I klipper i interviewene så de passer til det I synes.
Det kan I ikke være bekendt overfor de mange ledige som gerne vil have et arbejde. Der vil altid være brådne kar også imellem de ledige, men langt de fleste vil gøre alt for at få et arbejde - de fleste ved godt, at 110 kr/time er mere end 0 kr og mange kan ikke få kontanthjælp, så det er løgn og latin når de historier i TV2 bliver vist som de gør.
Hjælp dog de ledige i stedet for at smudse dem til!!!

Ja selvfølgelig

Skrevet af Lars, Tirsdag den 8. januar 2013, 15:19

Øh Tesfaye - har du lige opdaget, at det er de færreste arbejdsgivere, der er medlem af SF! Du er da godt nok et lyst hoved. At de er medlem af et andet parti og aktive, er nok grunden til de ikke kan finde arbejdskraft. Det er nok sådan, at når der kommer en ansøger, så siger vedkommende: ”Du er da vist aktiv i Venstre, så dig vil jeg sør'me ikke arbejde for!”

Logik fir burhøns

Skrevet af Macca, Tirsdag den 8. januar 2013, 15:11

Det har nok ikke været muligt at finde en fra den røde fløj der er iværksætter og mangler arbejdskraft..

De røde er jo ikke kendte for at være igangsættere, men derimod kendte som vedhæng

tv2

Skrevet af arne drejer , Tirsdag den 8. januar 2013, 15:09

det er jo borgelige politik men den danske presse er jo også borgelige så det er jo klat at man vil gøre alt for at ødelække det som regeringen prøver at gøre

Er det forbeholdt SF'ere at udtale sig om facts?

Skrevet af Bent, Tirsdag den 8. januar 2013, 14:28

Besynderlig kritik.
Når nogle arbejdsgivere ikke kan få besat deres ledige stillinger er det vel et faktum uanset man er rød, eller blå?