*


KØB PLUS!

Storkøbenhavnsk trafikplan ad fælles vej

Med København i spidsen er 14 kommuner i hovedstadsområdet blevet enige om løsninger på trængsel. Men Hovedstadsrådet og Gentofte er ikke inviteret med.

Sidste års højtråbende uenighed mellem kommunerne i hovedstadsområdet om en betalingsring er nu blevet afløst af enighed mellem 14 af kommunerne. Det skriver Berlingske torsdag.

De pågældende kommuner er enige om en række forslag, som de har sendt til Trængselskommissionen. Kommissionen, der blev nedsat for et år siden som erstatning for den kuldsejlede betalingsring, offentliggør om kort tid et »idekatalog« med ideer til at begrænse trængselsproblemerne i København.

De 14 kommuner, der for et år siden var stærkt uenige, er nu enige om, at de gerne vil have mere metro, flere letbaner, en havnetunnel øst om København og en række andre forbedringer af infrastrukturen og den kollektive trafik for tilsammen et større, tocifret milliardbeløb.

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), fortæller, at arbejdet kom i gang efter betalingsringens skibbrud.

- Trafikordførerne fra Folketinget spurgte bagefter, hvorfor vi aldrig er enige i hovedstadsområdet og henviste til Jylland, hvor de gennem enighed er kommet langt med store trafikinvesteringer. Så vi inviterede de kommuner, der er i gang med store investeringer i blandt andet letbane på Vestegnen, og vi er selv i gang med metroen, siger Frank Jensen.

Hverken Region Hovedstaden eller Gentofte Kommune, der vil blive stærkt påvirket af blandt andet planen om en havnetunnel, er med i kredsen af enige borgmestre.

Gentoftes borgmester, Hans Toft (K), der også er medlem af Trængselskommissionen, er bekymret for, at en kommende havnetunnel, der skal fungere som omfartsvej, vil få trafikken på Lyngbyvej og i Gentofte til at sande til.

- Vi har altid været positive over for en havnetunnel, der kunne sende den tunge trafik sydpå. Men nu viser det sig, at havnetunnelen også skal være en gennemkørselsvej, der rammer Nordhavnsvej, der er underdimensioneret. Der vil komme en massiv yderligere trafik på Lyngbyvej og de øvrige veje i kommunen. Vi vil ikke bare se på, at man eksporterer de københavnske trafikproblemer ud til os, siger Hans Toft.

Han påpeger, at trafikforslagene fra de 14 kommuner hovedsagelig vil løse trafikproblemer i København og vest og syd for hovedstaden. Den nordgående trafik gør forslagene ikke noget for.

- Jeg gjorde mit til, at betalingsringen ikke blev til noget, og jeg vil gøre mit for, at man ikke eksporterer trængselsproblemerne nordpå, fastslår borgmesteren.

Formanden for Region Hovedstaden, Vibeke Storm Rasmussen (S), advarer de københavnske kommuner mod at se isoleret på de trafikale trængselsproblemer, og særligt advarer hun mod en kommende havnetunnel, hvis man ikke samtidig laver en Ring 5 vest om København. Men hun lægger afgørende vægt på, at trafikforliget mellem Region Hovedstaden og kommunerne i hovedstadens kommunekontaktråd respekteres i det nye udspil, som hun endnu ikke har set.

- Et af de store problemer er, hvad der sker, hvis havnetunnelen åbner, uden at Ring 5 kommer med. Jeg har opfattet havnetunnelen som et københavnerproblem, men hvis det også bliver en omfartsvej, rejser det tonsvis af problemer. Du er nødt til at se ikke bare på midtbyen, men på en større helhed, siger Vibeke Storm Rasmussen.

Overborgmester Frank Jensen fastholder, at havnetunnelen skal løse problemerne i København.

- I dag er Kongens Nytorv en del af en omfartsvej i København, og det siger sig selv, at ingen storbyer kan leve med tung trafik gennem sin middelalderby, uden at den har et ærinde der, siger han.

Spørgsmål: Hvilket af de nævnte projekter vil du personligt vælge som det første?

- Som overborgmester vil jeg vælge Metro-udbygningen fra Hovedbanegården via Sydhavnen til Ny Ellebjerg. Den kobler den indre by til omegnen og de nye byområder til et trafikknudepunkt, der igen er koblet til regional- og fjerntrafikken. Stationen vil få 57.000 daglige passagerer, som er to-tre gange så mange, som der er på Aarhus Hovedbanegård og stationerne i Odense og Roskilde, siger Frank Jensen.

Han er overbevist om, at borgmestrenes forslag vil blive modtaget som et velkomment forslag i Trængselskommissionen, der mødes i begyndelsen af februar.