Integrationsminister, Inger Støjberg (V) bliver nu udsat massivt dobbeltpres mod sin ide om en udenlandsk annoncekampagne, der skal holde flygtninge væk fra Danmarks grænser.

Både arbejdsgivere og gruppen »Velkommen til flygtninge - Nej til Støjbergs skræmmekampagne« vender sig mod ideen. Store danske virksomheder som Grundfos, Dancake, Norisol og Microsoft udtrykker bekymring i dagens Jyllands-Posten.

Kim Nøhr Skibsted, kommunikationsdirektør i Grundfos, beskriver den bebudede annoncekampagne som »skinger symbolpolitik«.

»Symbolpolitik bliver betalt tilbage fra det store udland med symbolpolitik over for Danmark, og det har vi ikke råd til,« siger Skibsted.

Han mindes stadig Muhammed-krisen og frygter, at Grundfos igen skal bruge uforholdsmæssig meget energi på at gyde olie på vandene og forsvare Danmarks holdninger i udlandet.

LÆS OGSÅ:

Det var i DR Nyheder 23. juli, at Inger Støjberg fortalte, at hun overvejer at indrykke annoncer i udenlandske aviser for at holde flygtninge fra Danmarks grænser.

»Annoncerne skal indeholde nøgtern information om halvering af ydelser og andre stramninger, vi kommer til at vedtage. Den slags informationer spreder sig lynhurgtigt«, forklarede Inger Støjberg.

Planerne var ikke på det tidspunkt konkrete, men det var noget Støjberg »overvejede« og »regner med at gøre«.

Forslaget blev hurtigt mødt af selv intern kritik i Venstre, men samatidig viste en ny Gallup undersøgelse i Berlingske 26. juli, at hele 61 procent af den danske befolkning bakker op om en strammere flygtningepolitik.

Hos Microsoft er man afhængig af at kunne tiltrække udenlandske talenter og derfor er adm.direktør, Charlotte Mark også bekymret for annoncedebatten.

»Det er en uheldig tendens, at debatten handler mere om, hvordan vi holder udlændinge ude af landet og mindre om, hvordan vi vil tiltrække de udlændinge, der kan bidrage væsentligt til erhvervslivet«, siger Charlotte Mark.

Den konservative integrationsordfører, Naser Khader deler dog ikke virksomhedernes bekymringer.

»Virksomhedernes advarsel mod annoncerne er jeg ikke enig i. Jeg rejser meget, og jeg hører aldrig folk sige, at Danmark er et mærkeligt land, fordi vi strammer reglerne. Der er en forståelse for, at hvert land har sin grænse,« siger han til Ritzau.

Men arbejdsgivere får til gengæld støtte fra anden side.

På meget kort tid har Facebook-gruppen »Nej til Støjbergs skræmmekampagne« fået 11.000 medlemmer og på dagen i dag, hvor arbejdsgiverne udtrykker deres bekymring i Jyllands-Posten, har gruppen indrykket en stor annonce i Politiken med overskriften »Velkommen til flygtninge«.

I annoncen skriver gruppen blandt andet:

»Familier i krigsplagede lande skal ikke høre, at en dansk minister kører en aviskampagne ud fra den logik, at familier regner på, hvor de kan få mest ud af at flygte til. Ikke i vores navn«.

En af underskriverne på annoncen er folketingsmedlemmet Finn Sørensen (EL), der ligesom flere af sine partifælle har bakket om modsvaret til regeringen og Inger Støjbergs linje.

»Der er brug for sådan en annonce, fordi regeringen og Inger Støjbergs linje skader Danmarks omdømme i udlandet. Og virksomhederne siger, kan det komme til at koste arbejdspladser. Så det er vigtigt at få taget afstand,« siger Finn Sørensen.

LÆS OGSÅ:

Folketingsmedlemmet medgiver, at nok ikke specielt mange flygtninge læser Politiken, og at annoncen derfor nok ikke direkte vil betyde flere flygtninge i Danmark.

»Formålet med at indrykke den i en dansk avis er at vise den danske befolkning, at der nogen med andre holdninger end Inger Støjberg. Der arbejdes, så vidt jeg forstår, også på at få indrykket en annonce i The Guardian (engelsk avis, red.), så man er fuldt ud klar over, at vi skal ud og matche Inger Støjberg,« siger han og understreger, at regeringens linje på flygtningeområdet bestemt vil blive et tema, når Folktinget igen samles.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Integrationsminister Inger Støjberg, der holder ferie i denne uge.