Politikerne bakker fortsat op om Femern-projektet, selv om EU kun sender halvt så mange støttekroner som forventet. S roser regeringen for at reagere resolut, mens DF er mere tøvende over for projektet.

Den politiske opbakning til Femern-forbindelsen vakler ikke, selv om EU kun sender cirka halvdelen af de ni milliarder støttekroner, man havde sat næsen op efter.

Det står klart, efter transportminister Hans Christian Schmidt (V) torsdag orienterede forligspartierne om ændringen i støtten, der fremover kun vil være på 4,4 milliarder kroner, på et hasteindkaldt møde.

»Jeg og forligskredsen finder det bekymrende, at Europa-Kommissionen ikke har tildelt højere støtte til dette store og vigtige projekt. Det vil skabe vækst og arbejdspladser og binde Europa sammen. Jeg vil gøre mit til, at vi får så meget EU-støtte som overhovedet muligt,« siger Hans Christian Schmidt.

Han vil straks arrangere møder med de ansvarlige aktører på EU-plan, i Tyskland og med Femern A/S, meddeler han.

»Projektet er nu i en afgørende fase og kræver fuldt fokus. Det nytter ikke at sidde på hænderne og håbe på, at problemerne forsvinder af sig selv,« siger Hans Christian Schmidt.

Indtil februar i år lød det samlede anlægsbudget for Femern på cirka 40 milliarder kroner, men da entreprenørernes tilbud blev åbnet, steg budgettet til 49 milliarder. Derfor blev Femern A/S pålagt at gå i forhandlinger med entreprenørerne for at få prisen ned, blandt andet ved at forlænge anlægsperioden til 2025.

Da loven om Femern-forbindelsen blev vedtaget i Folketinget, lige inden valget blev udskrevet, skete det med den tilføjelse, at den endelige beslutning om at sætte byggeriet i gang skal afvente politisk godkendelse. Forligskredsen forventer at have et samlet overblik over budgettet i løbet af efteråret, når forhandlingerne med entreprenørerne er afsluttet.

Socialdemokraterne står stadig 100 procent bag Femern-forbindelsen, understregede transportordfører Rasmus Prehn (S) efter mødet, som han beskrev som både godt og konstruktivt.

»Heldigvis oplever vi en ny minister, som har stærkt fokus på Femern Bælt, og som stadigvæk mener, at det er en stærk vision for fremtidens Europa. Det bakker vi socialdemokrater op om.«

Rasmus Prehn kalder de manglende EU-milliarder et bump på vejen. Og sådanne bump vil der altid være, når man beskæftiger sig med så store projekter, mener han.

»Nu er det alle mænd til pumperne i forhold til at sikre, at projektet overlever. Det er for vigtigt til, at et lille bump skal ødelægge det,« siger den socialdemokratiske ordfører.

Han håber - i lighed med ministeren - at EU er klar med flere penge til projektet på et senere tidspunkt.

»Vores helt store mål er at få flere penge ud af EU, og det satser vi også på, at vi kan,« siger Rasmus Prehn.

Dansk Folkeparti tvivler derimod på, at EU sender flere milliarder. Det er i al fald ikke noget, partiet vil budgettere med.

»Jeg gør mig sjældent store forhåbninger i forhold til EU. Vi er nødt til at se på, hvad vi har af penge i hånden og forholde os til det,« siger transportordfører Kim Christiansen (DF).

Han mener, at det helt afgørende øjeblik kommer, når Femern A/S til efteråret præsenterer den samlede økonomi i projektet.

»Før det tidspunkt vil jeg ikke tage endelig stilling til, om vi skal fremme Femern eller sætte det på pause,« siger Kim Christiansen.

Der vil inden 2020 blive mulighed for at søge om yderligere EU-støtte til tunnelprojektet, der skal forbinde Danmark og Tyskland.