Søren Pind kræver storspion frem i lyset

Offentlig kendt dansker afsløret som storspion for STASI. Forsker er rystet.

Venstres Søren Pind kræver nu et navn på bordet og frem i lyset, efter at koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis fra Syddansk Universitet ved et rent tilfælde har fået adgang til hidtil ukendte, hemmeligstemplede dokumenter om en dansk storspion.

Sagen blotlægger, hvad Wegener Friis selv kalder "den værste spionsag i Danmark” og har rystet den anerkendte forsker.

S-minister: Vi slettede arkiver

Efter at BT tidligere i dag har løftet sløret for det opsigtsvækkende fund i STASI-arkiverne, er Søren Pind på sin åbne Facebook-profil gået ud med kravet om, at navnet på den nulevende kendte dansker, hvis arbejde for STASI altså viser sig at have været grobund for nogle af de mest afskyvækkende spionoperationer mod Danmark, skal ud i offentligheden.

Afstemning

- Frem med det…. Dagen er passende, skriver Søren Pind med direkte henvisning til årsdagen netop i dag, 9. april, da Nazi-Tyskland i 1940 besatte Danmark.

BØR NAVNET PÅ DEN DANSKE STORSPION KOMME FREM I LYSET? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Thomas Wegener Friis kender den formodede storspions præcise identitet, men han vil af juridiske hensyn endnu ikke løfte sløret for hverken navnet eller de operationer, de hidtil ukendte dokumenter knytter ham til.

Venstre: PET-sletning skal undersøges

Overfor BT afslører forskeren dog, at der er tale om en nulevende mand, som er kendt i offentligheden.

Med henvisning til, at der under Nyrup-regeringen med daværende justitsminister Bjørn Wesths (S) velsignelse blev makuleret hemmeligstemplede oplysninger om bl.a. ex-kommunisten Ole Sohn, skriver Søren Pind videre på sin Facebook-side:

- Det var da godt, Bjørn Westh og Socialdemokratiet ikke også havde hånd og halsret over STASI-arkiverne.

HVAD MENER DU? SKAL SPIONENS NAVN FREM I LYSET? OG SKAL HAN KUNNE RETSFORFØLGES? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

koldkrigeren-søren pind

Skrevet af bjarne hansen, Søndag den 4. november 2012, 09:41

søren
du skulle vise lidt interesse for de borgerliges virke under 2 verdenskrig vietnam-krigen og de borgerliges hetz mod mandela i
sydafrika og jeres manlende interesse for mordet på allende i chile
der viser du meget lidt interesse for fortiden

Spræng bomben

Skrevet af Ole, Torsdag den 12. april 2012, 22:05

Det må være en minister under en tidligere S ledet regering dvs. Anker eller Poul.
Helle forsøger at skjule noget når hun siger fra.

Spion og Ole Sohn

Skrevet af Inge, Onsdag den 11. april 2012, 18:05

Spionens navn skal frem i lyset.

Ole Sohns sag skal samtidig kulegraves og oplysninger offentliggøres.

007 Børnelege -

Skrevet af Pilkær, Onsdag den 11. april 2012, 17:36

Tidligere og nuværende spioner har det formentlig rigtig sjovt, især hvis nogen vil betale dem for deres spionage.
Det var formentlig en Sovjet- eller STASI-spion her i riget, der skrev salmerne: "Morgenstund har guld i mund - - " og "I Østen stiger solen op - - " for at provokere Vesten - Salmerne blev vist også forbudt omgående af Pentagon, FBI og Det Hvide Hus som kommunistisk probaganda - det er jo fuldstændig ligegyldigt, hvem der har fjollet rundt og spioneret rundt omkring - bare noget politisk pladder og fusk, som vi efterhånden er blevet helt vant til - hvis man ikke kan finde ud af noget som helst, må man jo beskæftige sig med noget, man ikke behøver at kunne finde ud af noget som helst for at beskæftige sig med.

Stikkere skal straffes, som gamle

Skrevet af Johansen, Onsdag den 11. april 2012, 16:46

Tysker venlige personer under 2 verdenskrig blev straffet.
At en fremtrædene dansker i fredstid, spioner mod sit eget land, er uhyggeligt og han skal straffes sammen med de andre tyskervenlige stikkere, som modarbejder sit fædreland og demokrati.
Frem med alle navnene, og de skal have en straf.

Spionage og overvågning -

Skrevet af Johansen, Onsdag den 11. april 2012, 14:51

Det er en helt naturlig rutine for stater og magter at udspionere hinanden - også indenfor egne rækker og grænser.
Forsumpede personer i DK får penge for at udspionere enlige kvinder, der udnytter deres ret til offentlig forsørgelse - dette for at se, om en eller anden fremmed røv går op og ned om natten. Hvis det opdages kan understøttelsen nedsættes.
Folk med en kæreste eller ægtefælde, der bor i udlandet udspioneres - dette for at se, om de er hjemme til en tur i høet så ofte, at de skal beskattes her i riget.
Folketinget har ansat en dansk/amerikansk forsvars- og angrebschef og derved godkendt, at verdens hidtil største krigsforbryder- og overvågningsnation har indsigt i alt, hvad der foregår her i det lille, fjollede svineavlerland.
LAD NU BARE DE "GAMLE", FORSUMPEDE SPIONER DERUDE OMKRING SLIPPE FOR VIDERE TILTALE - ELLER ANSÆT DEM I DET DANSKE PET ELLER STASI - ELLER HVAD DET HEDDER.

JA Hansen

Skrevet af Sanne, Onsdag den 11. april 2012, 11:15

JA, lad os få kongedømme igen, Frederik og Mary vil egne sig fint på tronen.

Kongedømme

Skrevet af Hansen, Tirsdag den 10. april 2012, 20:26

I. Hansen --- Der var en meget vis præsiden engang, som meget klogt sagde: Demokrati er den værst tænkelige af alle styreformer, og det har jo vist sig at han havde ret, det eneste folkevalgte politikere evner er, at plyndre deres land og befolkningen og køre det hele i sænk!

Der er flere grunde til at jeg mener Kronprins Frederik ville være den eneste, som kunne klare en sådan opgave, for det første:

Jeg er helt overbevist om, at han vil blive en lige så populær, god og folkelig konge som sin morfar!

Han har nu også vist sig som en god og kærlig far, og fundet sig en helt fantastisk livsledsager, som tilsyneladende har en meget behagelig og social adfærd!

Han har gennemgået en meget hård skole, så mon ikke han har styrke nok, til at kunne klare sådan en opgave!

Det vil også være den eneste, som ikke er fedtet ind i det politiske råddenskab, som har bredt sig i magtens korridorer!

Og sidst men måske den vigtigste egenskab er, at han helt sikkert ville kunne regne med opbakning fra både militær og politi, det vil ingen andre kunne regne med!

Så hvis vi skal have ryddet op i den politiske råddenskab, så har vi så vidt jeg kan se ikke andre muligheder, de ”såkaldt folkevalgte” har forsøgt i mange år, men det er helt klart og tydeligt, at den opgave magter de ikke, for hver gang de løser ét lille problem, så skaber de 3 – 5 andre kæmpeproblemer, og de har ingen social forståelse, det eneste de tænker på er, hvad får jeg selv ud af det, hvis jeg nu gennemfører det eller det, eller hvordan skal jeg skrue lovene sammen, for at det kommer mig selv og mine nærmeste til gode!

Sikke

Skrevet af Ole Høj, Tirsdag den 10. april 2012, 22:29

noget sludder!

Det må du have skrevet efter den 10. påskebryg

Sagen skal frem

Skrevet af Jeppe , Tirsdag den 10. april 2012, 20:19

Nu skal man ikke være atomforsker for at se hvornår der lyves på et pressemøde.
Sandheden skal frem og den / de skyldige inklusive dem / de der forsøger at lægge låg på sagen skal have den hårdeste straf som lovgivningen giver landsforrædere.

Sagen skal frem hurtigt .. hvor er spion Holger

Skrevet af Joakim, Tirsdag den 10. april 2012, 19:04

Hvis Helle Thorning ikke vil have navnet frem, er det sandsynligvis en ledende person i rødblok.

Selvfølgelig har befolkningen krav på at få oplyst alt omkring, denne spion, som modarbejde den danske befolkning og styre.

I andre land havde han fået en uhyggelig straf.

...men Søren Pind, det vil Thorning ikke...

Skrevet af L. Johansen, Tirsdag den 10. april 2012, 18:09

ja, men det vil så Helle Thornig ikke!

Hun siger, at folk, der måtte vide noget - inkl. historikeren - skal henvende sig til PET!

Og vil de så sørge for, at nye oplysninger ligeledes makuleres?

Det er jo rene Stasimetoder, Helle og co opererer med.
Mon Skat også har makuleret hende og mandens skattesag?

VKO er looney tunes

Skrevet af alf hansen, Tirsdag den 10. april 2012, 16:46

Eller DF. og hvor er det sandlig på tide at få undersøgt gundlaget for en krigsliderlig oppositionens gøren & laden få man sage et i folketinget & noget andet til folk og ved du hvorfor.og til bt må orden på jeres net sider vi skriver på.

Hvem mon der dækkes over?

Skrevet af Anders, Tirsdag den 10. april 2012, 15:14

Regeringens modvilje kan måske tolkes som en vis nervøsitet? En ældre Soc., eller SF'er?

Tænk hvis PET og regeringen også kan få det makuleret ud af danmarkshistorien. Sogn ligner da selv en lettet mand.

medskyldig

Skrevet af per, Tirsdag den 10. april 2012, 15:07

Hvis HELLE BLANKO ikke vil kontakte CIA i spionsagen må en fra opositionen tage over, de røde dækker jo over hinanden og dem der gør dette er jo også skyldige.

Spionage til fordel for fred -

Skrevet af Pilkær, Tirsdag den 10. april 2012, 14:47

Selv om spionage er noget værre noget - vi kan jo her i riget se, hvordan vi konstant bliver udspioneret af statsapparatet - bl. a. til fordel for skattevæsenet - kan det jo også have sine fredsbevarende resultater.
Mange danskere køber aflytningsudstyr, videokameraer og ansætter privatspioner til at kontrollere deres kone og kæreste - alt sammen noget, der kan karakteriseres som noget snask.
Under den kolde krig blev vi jo også af Warshavalandene kontrolleret grundigt, således at man derovre bag jerntæppet havde styr på, hvem danskerne allierede sig med af krigsforbrydere.
Det ligger vel dybt i den menneskelige natur at belurer hinanden - så at sige "være med på en kigger".
Verdens hidtil mest uartige spionstat er tydeligvist USA - alt og alle bliver beluret og udspioneret.
Indianerne har de jo derovre så godt som fået udryddet, og tydeligvist er denne udryddelses- og nedkæmpelseskultur helt normal for amerikanerne, og så må man jo finde nogle andre kulturer at smadre - danskerne, der ellers er et rumpetungt, behagelighedsfolk, er vist endog med til det - ikke pga danskerne selv, men som følge af forkert valgte politikere.

@ Pilkær, 14:47

Skrevet af Ole Olsen, Tirsdag den 10. april 2012, 15:01

Det er da helt tydelig, at din sympati var hos fjenden mod øst. Der er ingen i verden der har udryddet så mange af deres egne borgere som Sovjet og Kina.

selvfølgelig skal han offentligøres

Skrevet af Emil, Tirsdag den 10. april 2012, 14:02

http://www.erepublik.com/en/referrer/manudivi

gratis browser spil, som er en næsten tro kopi af virkeligheden. Arbejde, krig, politik, handel mm. daglig brug 5 min og op efter.
Hvis du kan lide strategi spil, er dette lige noget for dig
virtuelle danmark behøver din hjælp

Nu må vi have indblik.

Skrevet af n.s.h., Tirsdag den 10. april 2012, 13:48

Jeg Har lige hørt Helle Thorning i radioen, hvor hun nonchelant afviser at kontakte CIA i spionsagen, med den begrundelse at : “ Jeg mener, at vi har fået udleveret de dokumenter fra CIA, som vi har bedt om, og bare bad vedkommende forsker om at gå til politiet” Det er muligt, at hun mener, at vi har fået, hvad vi har bedt om, men vi har bare ikke fået dét, som omhandler spionsagen. Når man ser med hvilken energi Helle Thorning går ind i Bahrain-sagen, og straks sender breve til den pågældende regering, virker det MEGET påfaldende på mig, at hun blot fejer et spørgsmål, om højforræderi imod Danmark af bordet med en hurtig, dårlig valgt bemærkning. På mig virker det, som om hun enten : 1) er snyde dum, og ikke fatter en brik af, at hvad sagen drejer sig om, hvilket jeg tvivler på. Eller 2) har fået mundkurv på, da oplysningerne måske kan kompromittere én fra den siddende regering eller én fra Socialdemokraterne og bringe vedkommende i dette meget pinlige søgelys. En opførsel, som dén Helle Thorning har præsteret idag, er blot med til at øge mistanken mod hende, hendes parti og hendes regering. Hvis der virkelig IKKE er noget at komme efter, kan hun jo bare lade informationerne flyde, og således tage trykket af sagen. Én ting er sikkert, at med den transparens der er idagens Danmark, vil navnet komme frem før eller senere, og så vil jeg mene, at så må hammeren falde. Både over den/de personer, som er involveret i sagen direkte, men også over Helle Thorning, for at have forsøgt at holde hånden over personer, som har udøvet statsfjendtlig virke. Det kan ikke være meningen at de folkevalgte sidder på Christiansborg og holder hånden over hinanden, og det er uanset, hvilket parti de kommer fra.

Tæt på afsløring

Skrevet af Søren Spætte, Tirsdag den 10. april 2012, 13:46

En offentlig kendt dansk koldkrigsforsker er tæt på en afsløring som videnskabelig fusker. Der må gætes. Og nej, det er ikke Bent Jensen.

stasispion

Skrevet af per, Tirsdag den 10. april 2012, 13:26

den der vil lukke eller lukker denne sag er lige så skyldig som den der er spion.

Helle tør ikke lukke sagen.

Skrevet af Hanne Hansen, Tirsdag den 10. april 2012, 13:10

Hvis Helle prøver at lukke den her sag, ved hun med sikkerhed, det er hendes sidste periode i Dansk politik, så hun skal nok modstræbende sætte en undersøgelse i gang.

Hvis sagen er sand? Hvilket formodes.....

Skrevet af Sandy Haae Høyrup, Tirsdag den 10. april 2012, 12:44

skal alle aspekter frem i sagen. Det kan godt være politikerne vil dække over hinanden.
Men efter påstanden, er/var det skadeligt for Danmark.
Pågældende minister kan meget vel risikere sin post, ved at være passiv! Oplysningerne skulle være fundet én gang og kan sagtens findes igen, af en anden!
Hvorfor en søgning i USA, vil være på sin plads. Ministeren har åbenbart kendskab til sagen og navnet. Det afleder mistanke om parti politik!
Når en minister IKKE ønsker sagen oplyst. Her i har Søren Pind ret. Er der noget om snakken og kan det bevises, bør vedkommende stilles for en domstol, uagtet tidsrummet der er gået siden.
Man lavede krigsrets sager mod danskere efter besættelsen, OG med TILBAGEVIRKENDE kraft, satte man forskellige mennesker ind.
- SELV om den danske stat KRÆVEDE at man skulle samarbejde med tyskerne. Og staten selv gjorde det, indtil de blev afsat.
Tåbeligheden ligger i, at dengang var mange arbejdsløse HENVIST til at arbejde for tyskerne!

MEN HER! Er der direkte tale om profit for vedkommende. Hvis det skulle være overbevisning, kunne vedkommende mageligt flytte til "det" elskede land.
Så, af med hutten, frem med gutten.

Stasi spion

Skrevet af Karl, Tirsdag den 10. april 2012, 12:23

Vi må og skal have en dybdegående undersøgelse i gang, senest ved HTS’s pressemøde forsøgte hun forgæves at tone sagen ned og tale udenom.
Det virker som om at HTS har fuldt kendskab til hvem spionen er, kunne fristes til at tænke at det er en person med tilknytning til nuværende eller tidligere S ledet regering.
HTS burde komme for en dommer og fortælle hvad hun ligger inde med af viden og dette under straffeansvar.

Alle skal frem i lyset

Skrevet af Jørgen, Tirsdag den 10. april 2012, 12:19

Alle spioner skal frem i lyset, uanset fra hvilken side de kommer og hvem de har spioneret for...

hold jer væk fra udokmenteret sager

Skrevet af mads pedersen, Tirsdag den 10. april 2012, 12:09

Den her sag er stadig mangelfuld, og Friis har talt over sig. i kan læse mere om min mening om den her sag på:

http://aule10.blogspot.com/2012/04/bt-afslre-dansk-storspion-tt-pa.html

hvor jeg ikke bliver censureret væk af vores kære BT.

politisk manipulerende forsker.

Skrevet af I Hansen, Tirsdag den 10. april 2012, 11:55

Først Hansen...lige bort set fra vinklen omkring Kongedømmet, så er jeg enig med dig i mangt og meget af det du skriver...og det glæder mig, at du evner at se ud over den sædvanlig Rød/blå vinkel.

Men når nu ikke Kongedømmet er realistisk - hvad så???..ja jeg har såmænd samme fustrationer som du.
Demokrati er ikke en perfekt styreform - men den mindst frygtelige.

Med hensyn til forskeren - så er han da sandt for dyden ikke særlig proffesione.
Kunne ikke sige nej til BT???..øøhh politikerne er eksperte i afglidende svar...så mon ikke et sådant kunne være fundet????....eller bare: nej, men jeg skal vende tilbage, hvis der kmmer noget.

Det er rent politisk spin at lade det siiiive!!!!!

Dette har ikke noget at gøre med, om ting skal afdækkes eller ej - men noget at gøre med HVORDAN!

Når man ladet dette siiive til medierne, så er det for at starte en gættekonkurrence i medierne....og det varer nok ikke længe før vi ser nogen udpeget i medierne.

Den forsker burde fyres på gråt papir for uproffesionalisme!!

Elitens solidaritet

Skrevet af Ole Høj, Tirsdag den 10. april 2012, 11:49

Spionen fældes nok ikke.

Selvom den danske lovgivning i teorien omfatter os alle, undt kongehuset, så viser praksis, at eliten altid går fri.

For eliten besidder både den nødvendige kapital, magt og indflydelse til at beskytte sig selv - og det gør den så!

Vores lovgivgning omfatter derfor kun menigmand m/k.

Og de borgerlige

Skrevet af Jonas, Tirsdag den 10. april 2012, 11:43

Synes også vi skal have fat på de borgerlige spioner - både Uffe Ellerman og Jørgen Schleiman har været nævnt.
Hvad gjorde de præcis.

Jonas - Enhedslisten

Skrevet af Viggo Larsen, Tirsdag den 10. april 2012, 11:53

Nå så er Enhedslistens pressetjeneste vågnet.