I foråret var De Konservative begejstrede for deres kampagne mod 'nazi-islamisme'. Det er ikke længere tilfældet, indrømmer Søren Pape.

Forud for Folketingsvalget i maj søsatte De Konservative en stor kampagne, der blandt andet talte iøjnefaldende plakater med budskabet 'Stop Naziislamisme'.

Budskabet, som i første omgang blev brugt af Naser Khader, blev meget debatteret - og gjort grin med på de sociale medier.

De Konservatives formand, Søren Pape, forsikrede dog om, at han ikke fortrød brugen af udtrykket. Det slog han fast i et debatindlæg.

Men nu - et par måneder efter Folketingsvalget, der indbragte partiet blot 3,4 procent af stemmerne - har piben fået en anden lyd.

I et interview med Ugebrevet A4 erkender Pape, at kampagnen ikke havde den ønskede effekt

»Kampagnen fik ikke den tiltænkte effekt og det boost, vi havde håbet på. Vi fik masser af taletid, ja. Men noget af det kom til at fylde så meget og var så kraftigt i sit udtryk, at det tog overhånd og fik en negativ drejning, og det blev vi fanget i. Det må vi bare lære af, for der ramte vi ikke rigtigt,« indrømmer partimanden, der samtidig tilføjer, at De Konservative ikke har været gode nok til at forklare, hvad partiet står for.

Han erkender, at der er langt til partiets fordums storhedstid og at mange unge vælgere har en mindre traditionsbunden tilgang til politik:

»Jo, det handler også om image. Vi er for kedelige og alt for ansvarlige. Men alting stritter på mig, når det hele skal sættes i kasser og koncepter. Jeg har det jo sådan, at vi først og fremmest skal sige, hvad vi mener. Og så skal vi være enige i partiet om, at vi går i samme retning,« forklarer han.