Budskabet i Socialdemokraternes integrationskampagne er et ekko af partiets politik i slutningen af 90erne. Men risikoen for at splitte partiet på udlændingeområdet er mindre i dag end i Nyrups tid. Og effekten hos vælgerne er større, påpeger eksperter og kommentatorer.

»Kommer du til Danmark, skal du arbejde.«

Sådan lyder budskabet i Socialdemokraternes integrationskampagne. Men indholdet i kampagnen er langt fra nyt. Budskabet er nærmest identisk med de ord, som daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen sagde igen og igen fra Folketingets talerstol i slutningen af 1990erne, skriver Ugebrevet A4.

»Nyrup pegede netop på, at alle har ret og pligt til integration og arbejde. At se arbejdsmarkedet som måden at integrere mennesker på er bestemt ikke nogen ny idé,« siger historiker fra Syddansk Universitet Heidi Vad Jønsson til Ugebrevet A4.

Hun har forsket i integrationens politiske historie og skrevet ph.d. om udviklingen af Socialdemokraternes integrationspolitik fra 1960erne til 2000erne.

Men mens budskabet er det samme, er partiet et andet. Og det gør det langt mindre risikabelt for Helle Thorning-Schmidt (S) at melde ud på det følsomme område, end det var dengang, pointerer politisk kommentator Hans Engell.

»Nyrup var formand for et parti, der befandt sig i ekstrem splittelse, og det er Thorning ikke,« siger han.

Hans Engell understreger dog, at det aldrig er risikofrit for Socialdemokraterne at gå i offensiven på udlændingeområdet.

»De risikerer at udløse et større internt opgør i partiet og resten af partierne. I den nye kampagne har de valgt en tone, der er til at leve med for de andre og dem selv. Man har ramt den rette tone, og det bekræfter meningsmålingerne,« siger han til Ugebrevet A4.

Kurven er gået støt opad for Socialdemokraterne i den seneste tid. I den seneste måling fra Voxmeter ligger partiet lige over 25 procent af stemmerne – en my over valgresultatet fra 2011.

Heidi Vad Jønsson er enig i, at Socialdemokraterne er kommet over de stridigheder på udlændingeområdet, der martrede partiet dengang i 90erne.

Striden gik især på, om antallet af udlændinge var et problem, og om udlændinge skulle have adgang til velfærdssystemet i samme omfang som danske statsborgere.

»Thorning har brudt med det hævdvundne princip, at antallet af indvandrere ikke er et problem. Nu peger partiet omvendt på, at det er nødvendigt at regulere antallet af indvandrere,« forklarer Heidi Vad Jønsson og henviser til, at Socialdemokraternes nye kampagne også lægger op til en stramning af asylreglerne.

Kampagnen og integrationsudspillet »Alle skal bidrage« er en direkte konfrontation med Dansk Folkeparti, forklarer valgforsker og professor i statskundskab ved Københavns Universitet Kasper Møller Hansen.

»S drejer på den her beskæftigelsesknap, velvidende at de skal være i balance med deres kernevælgere og stadig fange dem, der er stukket af til DF,« siger han.

Kasper Møller Hansen har før peget på, at Socialdemokraterne i stedet for også at tale om religion, kultur og race, som de gjorde i 90ernes integrationsdebat, burde fokusere på de arbejdsmarkedsmæssige udfordringer ved indvandringen for at opnå større vælgeropbakning.

Hvorvidt indvandrere bidrager til samfundet, er nemlig afgørende for danskernes holdninger til indvandrere, viser valgforskerens vælgerundersøgelser.

»Det virker som om, at danskerne er med på retorikken om, at udlændinge skal være bidragsydere og gøre sig fortjent til velfærden,« siger Kasper Møller Hansen.

Hans Engell er ligeledes overbevist om, at kampagnen har rykket vælgere, og han mener, den vil blive ved at gøre det.

»Det, der har kostet Socialdemokraterne rigtig dyrt gennem tiderne, er usikkerheden om, hvor de er placeret i udlændingedebatten. Kampagnen tegner et billede af en strammere og mere håndfast linje, som taler til partiets midtervælgere,« siger han til Ugebrevet A4.

BNB