Man må som særlig rådgiver for en minister ikke stå bag sin chefs Facebook-profil, og hvis pressen spørger til det, så skal man »selvfølgelig benægte det«.

Sådan lyder det ifølge Jyllands-Posten i en mail, som Socialdemokraternes partikontor på Christiansborg i begyndelsen af marts sendte ud til de fleste af S-ministrenes såkaldte spindoktorer.

Jyllands-Posten har sat fokus på reglerne for, hvordan ministre kan opføre sig på sociale medier som Facebook. Det giver nemlig en række juridiske udfordringer blandt andet i forhold til forvaltningsloven og offentlighedsloven.

I mailen fra Socialdemokraternes partikontor står der blandt andet, at »I må IKKE styre ministrenes Facebook-sider. Det skal I selvfølgelig benægte, at I gør. Hvis de (journalisterne, red.) spørger, hvem der har adgang, så sig, at det kun er ministeren selv«.

Manualen advarer samtidig om, at spindoktorerne skal passe på med, hvis en journalist ser ministeren være på Facebook, for så »kan de se, at I slår op på vegne af ministeren«.

Mindre end et døgn efter mailen trak Socialdemokraterne dog i land, da partisekretær Lars Midtiby sendte en ny mail ud med en opfordring til ikke at følge indholdet i den første mail.

»Jeg vil bede jer alle se bort fra den mail, der blev udsendt fra partikontoret i går aftes omkring Facebook. Den indeholder flere fejl og er ikke partiets anbefaling,« skrev Lars Midtiby ifølge Jyllands-Posten.

»Der er ikke så meget andet at sige, end at det er en fejl,« siger han i dag til avisen med henvisning til, at man skal følge de regler, som Statsministeriet har lavet om brug af sociale medier.

Berlingskes politiske kommentator, Thomas Larsen, kalder historien for et »småpinligt blik ind i Socialdemokraternes maskinrum«.

Men det viser samtidig, hvordan partierne - og det gælder for alle - arbejder med sociale medier, hvor det ser ud som om, politikeren står bag, men det måske i virkeligheden er partiapparatet, der har været på arbejde, forklarer Thomas Larsen:

»Når der sidder ministre og laver opdateringer på Facebook og kommunikerer med vælgerne, så gør man meget for, at det ser ud som om, det er ministrene eller politikerne, der selv sidder med det,« siger Thomas Larsen og fortsætter:

»Men ofte er det altså spindoktorer, særlige rådgivere eller sekretariatsmedarbejdere, der sidder med det, og det er nok det, som den her historie har prikket lidt hul på. Det skal understreges, at det her gælder for stort set alle partier, hvilket skyldes, at det i dag er stadig mere vigtigt for politikerne at have en stærk profil på de sociale medier.«