Skoleleder Gudrun Lyhne mener, at skolepuljen kunne have haft større effekt, hvis pengene blev udbetalt først.

København. Det kan godt lade sig gøre at styrke elevernes faglige niveau med regeringens skolepulje.

Men det er en stor begrænsning, at skolerne først for tildelt pengene, efter at de har dokumenteret forbedringer.

Det siger Gudrun Lyhne, der er skoleleder på Ulkebøl Skole.

Hendes udmelding kommer efter, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Merete Riisager (LA) tirsdag har meldt ud, at 120 skoler fordelt på 57 kommuner over hele landet kan gøre sig fortjent til en belønning på mellem 1,3 og 1,5 millioner kroner om året.

Det kræver, at skolerne over tre år reducerer andelen af elever, der får under karakteren 4 i dansk og matematik, med fem procentpoint årligt.

Skolerne har en særlig stor andel af fagligt svage elever, og Ulkebøl Skole på Als er en af dem.

Men Gudrun Lyhne ønsker, at skolerne kunne få pengene først.

- Vi kan jo ikke være sikre på, at vi får pengene.

- Så vi skal sørge for, at vi ikke sætter os selv i gæld, hvis nu vi ikke vinder præmien, og vi er nødt til at tage af de penge, vi allerede har, siger hun.

Gudrun Lyhne kalder modellen for bagvendt og peger på, at hvis skolen havde fået pengene på forhånd, så kunne de blandt andet bruges på en konsulent, der kunne kigge på, hvilke områder, der skal investeres i for at opnå de mest effektive resultater.

Gudrun Lyhne mener også, at puljens model strider imod, at en tidlig indsats er mest effektiv, fordi puljen kun har fokus på karakterer.

- Vi er nødt til at investere i ottende og niende klasse for at få del i den her pulje, selv om vi ved, at en tidlig indsats også betyder ufatteligt meget, siger hun.

Skolen investerer allerede i såkaldte turboforløb, der skal forberede eleverne på at bestå afgangseksamen i matematik og dansk.

Hvis Ulkebøl Skole belønnes med millionpræmien, vil den ifølge Gudrun Lyhne blandt andet blive brugt på en endnu større indsats på netop det område.

/ritzau/