Det var en fejl at koble en ny folkeskolereform sammen med en lov om lærernes arbejdstid, erkender SF.

København: Det er ifølge SF fatalt og en skidt udvikling, at lærerne ikke har tid til at forberede sig til timerne i kølvandet på folkeskolereformen.

Derfor mener partiet, at det var en fejl at flette lærernes arbejdstid sammen med Christiansborgs drømme for folkeskolen i reformen fra 2013. Det siger undervisningsordfører Jacob Mark (SF).

- Set i bakspejlet mener jeg, at det var en fejl at koble en ny og i mine øjne god folkeskolereform sammen med en ny lov om lærernes arbejdstid, siger han.

Udmeldingen kommer, efter at en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening ifølge Politiken viser, at fire ud af fem lærere mener, at de har for lidt tid til at forberede sig. Det er en markant stigning siden 2013, hvor det drejede sig om to ud af fem lærere.

- Det er en selvfølgelighed, at vi kan have mange gode idéer for folkeskolen, men hvis de ansatte ikke har tid til at forberede sig, før de skal ind i lokalet og undervise mellem 20 og 30 elever, så får eleverne ringe læringsudbytte, siger Jacob Mark.

- Jeg erkender, at vi var med til at gennemføre reformen, men finansieringen af den har været en fejl. Mange af de gode tiltag, som man implementerer med reformen, er blevet betalt ved at skære i lærernes forberedelse, siger han videre.

Ifølge Jacob Mark er det dog "som at tisse i bukserne for at holde sig varm" at barbere forberedelsestiden ned. Derfor så han gerne, at forligspartierne bliver enige om at sende en stor pose penge til kommunerne.

- Vi foreslår, at man skal afsætte en halv milliard kroner som en saltvandsindsprøjtning til reformen. Et af de steder, man kunne tage dem, er ved at sige, at de penge, regeringen har afsat til privatskoler i finansloven, bruger man på folkeskolerne først, siger han.

De mange penge skal ifølge Jacob Mark ikke nødvendigvis øremærkes til individuel forberedelse, men skal sende et signal fra Christiansborg om, at "god undervisning er velforberedt undervisning".

Han afviser samtidig at sætte et konkret minuttal på, hvor meget forberedelse en lærer i folkeskolen bør have forud for en lektion, ligesom han understreger, at han ikke ønsker at lave reformen om.

/ritzau/