SF advarer i kølvandet på Danske Banks nye gebyrpolitik bankerne mod at indlede en konkurrence, hvor det handler om at skille sig af med de dårligste kunder.

SF frygter, at andre banker lader sig inspirere af Danske Bank, der nu indfører gebyrer for små kunder.

- Bankerne skal ikke kaste sig ud i en konkurrence om at skille sig af med de dårligste kunder. Alle skal betale enhver sit. Men bankerne har også et ansvar som branche, og her kommer det ikke til at gavne hverken branchen som helhed eller kunderne, hvis alle banker begynder at fokusere på stadigt mere favorable vilkår for de rigeste, mens man reelt forsøger at skille sig af med de kunder, man ikke kan tjene så meget på, siger forbrugerordfører Karina Lorentzen (SF).

Hun mener, at Danske Bank med sin nye gebyrpolitik straffer de kunder, der ikke har adgang til nettet:

- Jeg bliver bekymret, når Ældre Sagen konstaterer, at dette gebyr kan ramme mange af de hundredtusindvis af ældre, som ikke har adgang til nettet. Det er helt urimeligt, at man skal straffes økonomisk for at have brug for den service, når man måske har været en god kunde i banken hele sit liv, siger hun.

Meldingen kommer, efter at Danske Bank har varslet, at banken vil indføre gebyrer for små kunder - og det uanset hvor meget den enkelte kunde benytter sig af banken.

Karina Lorentzen varsler ikke et lovindgreb mod Danske Banks gebyrpolitik. Den mulighed luftede Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht (S), ellers mandag:

- Mange banker kigger med interesse på det, Danske Bank har planer om, og hvis det her bliver en tendens, så bliver vi nødt til at stoppe det ved lov, sagde han.

Både Venstre og Dansk Folkeparti afviser et lovindgreb.

- Vi politikere skal ikke regulere alt, siger erhvervsordfører Mads Rørvig (V).

- Hvis vi lovgivningsmæssigt nu skal til at pinde rundt i de enkelte bankers gebyrstrukturer, så får vi meget hurtigt travlt med endnu flere forbud og restriktioner, siger erhvervsordfører Hans Kristian Skibby (DF).

I går mandag gik Danske Banks hjemmeside ned på grund af ekstraordinært mange besøgende. Pressechef Kenni Leth var overbevist om, at det var den megen omtale af bankens nye gebyrer, som fik ekstra mange kunderne til at klikke ind på hjemmesiden.