SF undervisningsordfører, Jacob Mark, har svært ved at tage regeringens forslag om fjernundervisning i folkeskolen seriøst. Men danske børns uddannelse er ikke noget, man bør joke med, påpeger Jakob Mark.

Et forslag så uambitiøst, at det er grænsende til en dårlig joke.

Sådan siger SFs undervisningsordfører, Jacob Mark (SF), om regeringens forslag om en forsøgsordning, hvor de folkeskoler, der har svært ved at tiltrække lærere med de rette kompetencer, vil kunne benytte sig af fjernundervisning.

»Helt ærlig, så troede jeg, det var en dårlig joke, da jeg hørte om forslaget. Jeg kan slet ikke se det for mig. Jeg har arbejdet på en skole i flere år, og det er helt uforståeligt, hvordan børn skal kunne undervises fra en skærm. Jeg kan hverken se, hvordan konflikter skal løses i klassen, eller hvordan man kan være nærværende for hvert enkelt barn,« siger Jacob Mark.

Flere steder i landet er der udsigt til mangel på lærere i en række fag. Ledigheden blandt lærere er i dag på 1,3 procent, og desuden har optaget på læreruddannelsen været faldende.

Derfor siger børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) til Jyllands-Posten, at fjernundervisning kan være med til at styrke kvaliteten på skoler i yderområder, hvor det ikke kan lade sig gøre at rekruttere uddannede lærere i alle fag.

Den udlægning er Jacob Mark ikke enig i.

»Jeg synes, kort sagt, det er et rigtig dårligt forslag, og det minder om en falliterklæring. Man bør i stedet sørge for at give lærerne gode vilkår ude på de enkelte skoler. Man kan sagtens lokke fagspecialister til, hvis man giver tid nok til at forberede sig til undervisning, og hvis man ikke skyder antallet af undervisningstimer helt i vejret,« siger Jacob Mark og fortsætter:

»Jeg tror på, at hvis man giver en gulerod, kan man lokke lærere til yderområder. Et lærerjob kan være et yderst attraktivt job, og det er vi nødt til at sørge for, det bliver. For jeg kan på ingen måder se, hvordan det kan være godt for vores børn, at de skal undervises fra en skærm,« siger han.

Fjernundervisning bruges allerede flere steder i udlandet, hvor det fungerer blandt andet i USA og Australien. Jacob Mark kan godt se, hvordan tiltaget kan fungere som en nødløsning, men det er ikke nødløsninger man skal satse på i det danske undervisningssystem.

»I Australien og USA er der altså tale om helt andre afstande, og selvfølgelig kan en 9. klasse godt blive undervist fra skærm i en fysiktime eller to. Jeg tror bare ikke, det er den optimale løsning. I stedet vil jeg kalde det direkte uambitiøst. Så det her er et af de eneste forslag, som jeg på forhånd vil sige uden nærmere forhandling, at SF ikke kommer til at støtte,« siger Jacob Mark.