Skal finde en løn til 29.600 kr.

Se tabellen: Så 'meget' får du ud af at arbejde

  • Joachim B Olsen og Özlem Cecik på besøg hos fattig familie ny

    Joachim B.Olsen og Özlem Cekic var bestemt ikke enig om fattigdom i Danmark, efter de for nogle uger siden havde besøgt 'fattig Carina'. (Foto: Keld Navntoft) Se stort billede

  • NAGO_Figur

    Se stort billede

Forrige knap 01|02 Næse knap

Næsten 30.000 kr. Så meget skal en person tjene, hvis det skal kunne betale sig at arbejde, hvis personen samtidig er samboende med en på kontanthjælp og har to børn.

Det viser et svar fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) til Folketingets finansudvalg.
Her svarer Mette Frederiksen, at lønnen skal være over 29.600 kr., før rådighedsbeløbet er større for parret på kontanthjælpen, end hvis begge personer blev på kontanthjælp.

Men et svar fra selvsamme Mette Frederiksen til Venstres Ulla Tørnæs for tre uger siden viser, at lønforhandlinger kan være ligegyldige, hvis du har en partner på kontanthjælp.

I hvert fald skal du over en løn på 35.000 kr., før det reelt giver mærkbare ekstra kontanter i rådighedsbeløbet om måneden. Det skyldes, at 32.000 kr. er sat som grænse for, hvornår kontanthjælpen bortfalder for personer med en partner i job, og du indtil der bliver ved med at få tilskud til børnepasning osv. I følge Berlingske drejer det sig om 14.500 danskere, der skal tjene over 30.000 kr. om måneden, før det kan betale sig at arbejde.

Årsagen til det høje tal er, at regeringen med finansloven for 2012 fjerner de såkaldte fattigdomsydelser som kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, der i særlig grad rammer ægtefolk på kontanthjælp.

Figuren viser rådighedsbeløb (efter skat) pr. måned for et ægtepar med 2 børn på kontanthjælp, hvis den ene ægtefælle får et arbejde 37 timer i ugen til forskellige lønniveauer (typeeksempel).


I det tilfælde, hvor den ene ægtefælle tjener mere end ca. 32.000 kr. om måneden, modtager ægteparret ikke længere kontanthjælp.

Ændringen fik fattigdomsdebatten til at rase for flere uger siden, hvor SF´s socialordfører, Özlem Cekic, tog Liberal Alliances Joachim B.Olsen med ud til en person, som hun så som fattig. 'Fattige Carina'. som Özlem Cekic brugte som eksempel, måtte Cekic efterfølgende erkende, der overhovedet ikke var fattig, og flere betegnede hendes eksempel som et gigantisk selvmål i debatten.

Tallene kommer oveni beregningen fra Beskæftigelsesministeriet, der viste, at 85.000 danskere på kontanthjælp ville få under 1.000 kr. udbetalt ved at tage et arbejde.

Tabellen, som Beskæftigelsesministeriet har udleveret til Ulla Tørnæs, viser også, at hvis personen i arbejde stiger fra 20.000 kr. i løn om måneden til 25.000, giver det reelt kun 72 kr. i rådighedsbeløb. Er man derimod så dygtig og heldig at stige 10.000 kr. i løn om måneden til 30.000 kr., kan man godte sig over at få 97 kr. ekstra i rådighedsbeløb om måneden.

Özlem Cekic ønsker ikke at kommentere tallene over for Berlingske, men Mette Frederiksen siger til avisen, at målet er, at begge på kontanthjælp skal have et arbejde. Det vil i følge hende betyde, at det omtalte par i eksempel kun skal have en løn på 15.000 kr. hver for, at det kan betale sig at tage et arbejde.

Liberal Alliances Joachim B.Olsen mener igen, at regeringens politik med at fjerne kontanthjælpsloft er grotesk.

- Det regnestykke viser, hvor absurd det er, at man fjerner det loft over kontanthjælp. Det er simpelthen ikke realistisk, at folk på kontanthjælp vil kunne få et job til 30.000 kr. om måneden. Det skriger til himlen, hvor uhensigtsmæssig det system er. Det har intet med fattigdom at gøre, siger han til Berlingske.

I følge lønstatistik.dk tjener en sosu-assistent 22.332 kr. i gennemsnit om måneden, mens en sygeplejeske får 25.417 kr. om måneden.

Afstemning

Læs også

Your comment
Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

Velfærdssystemet - den største trussel mod velfærden

Af: Morten Busch, Onsdag den 14. marts 2012, 11:13

Skatter og afgifter har de facto presset lønninger og produktionsomkostninger op på et niveau hvor både vi selv og udlandet i stadig stigende omfang afstår fra at købe vore ydelser og produkter. For at overleve flytter danske virksomheder arbejdspladserne ud af landet. Det er første fase, - i anden fase flytter selve virksomheden. Ergo har vi nu et system som skaber arbejdsløshed hvilket både reducerer Statens indtjening samt øger dens udgifter. Man kan diskutere fordelingen af de økonomiske ressourcer, - men uanset denne fordeling er det af altoverskyggende vigtigtighed at ALLE der kan bidrager til det fælles samfund ved at udføre et stykke arbejde af en eller anden art. Vi kan simpelthen ikke overleve ved at holde fri og beskatte hinanden - uanset politisk observans er regnereglerne de samme og overstiger forbruget indtægterne bliver vi fattige.
Det er jo fuldstændigt tåbeligt at en person skal tjene ca kr 1250 for at betale en håndværker således håndværkeren får ca kr 125 til sig selv efter skat. Det nytter jo ikke noget at skatter/afgifter er så høje at vi så vidt muligt afstår fra at købe tjenesteydelser af hinanden.
Vi bliver nødt til beregne hvilket skatte tryk samfundet kan bære uden arbejds aktiviten sænkes / uden arbejdspladserne flyttes ud osv, - derefter kan Staten beslutte hvordan indtægterne skal anvendes.
Det holder bare ikke først at beslutte hvor mange penge man kunne tænke sig at bruge og derefter sende regningen videre. På et eller andet tidspunkt er der bare ikke nok penge at hente uden det medfører kolossale problemer andre steder i samfundet.

Et er statistik, andet virkeligheden!

Af: Sandy Haae Høyrup, Tirsdag den 13. marts 2012, 13:33

Uden at skulle holde "helt" fast på påstanden. Så er krone til krone princippet hos kommunerne stadig gyldig?
Hvilket vil sige, at i et ægteskab er man gensidigt forsørgelses pligtig. Forstået at, arbejdende ægtefælle har forsørgelsespligt overfor den anden. OG "eventuelle" børn!
OG HAR ÆGTEPARRET udelukkende levet af kontanthjælp, førend pågældende ægtefælles arbejde. ER SELVE kontanthjælpen (for begge parter) at regne, som udgangspunkt. Hvorfor krone til krone princippet modsvares. Der bliver heller ikke nævnt princippet om antal, af egne arbejdstimer i realløn af en arbejdsgiver, for at opretholde kontanthjælp.

Yderligere skal skal "socialhjælpen" have ABSOLUT ALT! At vide om dig, - første slinger i valsen, fra din side. Er der lukket af!
Du bliver kontrolleret i hoved og røv; -undskyld mit franske.

Men jeg har svært ved at se, at statistikken er absolut!
Som mange statistikker er den hovedløs åndssvag og bunder IKKE i virkelighedens verden. Men blot tal, enhver kan fedte rundt med, efter forgodtbefindende.

At nogle muligvis skulle nasse på en kontanthjælp, siger mere om samfundet end nasseren. Socialhjælp/kontanthjælp er BLEVET til FATTIGHJÆLP!
Kommunerne fyrer folk i faste stillinger, for at få jobbet passet, af en på bistand/løntilskud. - Dette sidste er FAKTA!
Så hvem tjener kassen??

Jeg bliver udnyttet ...

Af: Leif Sørensen, Tirsdag den 13. marts 2012, 06:58

... desværre ikke seksuelt, men økonomisk.

Hvordan skal vi forvente, at klienterne nogensinde finder det formålstjeneligt at finde et arbejde?

Ydelserne må nedsættes, der er ingen vej udenom.

til dumpappen

Af: lol, Mandag den 16. januar 2012, 09:04

ved du hvad jokke b olsen-du er ond,dum,småfed,doven og en samfundssnylter.Du prøver konstant at snakke væk fra dine manglende evner og det faktum at du hele dit liv har levet på nas.jeg har hele livet forsørget dig din fede dovne hvalp og du har gået og leget med et par kugler din latterlige nar og nu vil du faneme tage de par småører fra mig som jeg får til mine 2 børn(Børneydelsen)jeg er sku glad for de snart er voksne og jeg håber sku du bliver sendt ud og grave grøfter-det ville du sku have stor gavn af din fede hvalp-og jeg skal med stor glæde tage konen i hånden og komme og vinke til dig når du graver grøfter-det skal du nok komme til en dag-uanset hvor doven du er i din tykke røv

ikke alle får får en fed kontanthjælp

Af: michael, Mandag den 9. januar 2012, 14:44

nu arbejder jeg for min Kontanthjælp, 37 timer i ugen og jeg får 72oo kr udbetalt og så skal det betales udgifter jeg har ca 900 kr til bage til at få mad for det har stådet på i to år nu for der ingen job er at få til en god løn ,det er det kommunen kan tilbyde en, og jeg tog det noget skal man jo lave

.....

Af: Dennis, Mandag den 9. januar 2012, 11:56

Men ja hvis folk snyder sig til penge for at dovne den af på kontanthjælp ja så skal de have det fjenet.
men Su"en og kontanthjælpen skal helt klart sættes op.!

Angående Loft over kontanthjælpen

Af: Dennis , Mandag den 9. januar 2012, 11:52

altså kan ikke se noget forkert i at hvis dem som er i kontanthjælp får flere penge. for de får ikke en skid i forvejen. de fleste " dem jeg kender" som er i kontanthjælp vil gerne ud i arbejde.... men kom ikke og tro at man er rig på kontanthjælp. tværd imod. man har ikke råd til noget som helst. og ja det er sku flovt at være på kontanthjælp men hvis der ingen anden udvej er. ja så er man nød til det for at overleve.

En sag for luxusfælden?

Af: Maria, Mandag den 9. januar 2012, 11:05

Ingen er fattige i Danmark medmindre
man selv ønsker det!
Det bedste job i DK er at være enlig mor og studerende!!
Vi skal nok alle sammen til at tænke på nedgangstider, og komme ind i kampen!
Drop alle de fine fornemmelser og find ud af, at lykke ikke altid måles i kr.
Prøv dog at være taknemlig!!!!

Kontanthjælp er en hån imod lønmodtagere

Af: Niklas, Mandag den 9. januar 2012, 10:09

Det er noget svineri at det ikke kan betale sig at have et lavtlønnet job, tænk at vi har en regering der giver flere penge ud til folk der solder på andres bekostning, når pensionister og studerende knapt kan få tingene til at holde sammen. Kontanthjælp bør være et sikkerhedsnet under folk, så de kan få husly og mad på bordet, det kan ikke være rimeligt at en som 'Carina' kan have kr. 5.000 til rådighed efter de faste udgifter (og inkl. afdrag på gæld, og cigaretter), og så har hun fået kontanthjælp i 20 år - SKAM DIG 'Carina' du er IKKE fattig, flere lønmodtagere og selvstændige har færre midler end dig. Istedet for at hæve kontanthjælpen, burde bengene gå til sundhed, uddannelse og hævelse af fradraget for at arbejde. Helel Thorning og Co. kører Danmark i sænk hvis de ikke snart stoppes.

INGEN fattige i DK

Af: N. M., Mandag den 9. januar 2012, 10:08

De danskere, der kalder sig fattige, skulle skamme sig og stikke piben ind. Jeg har i andre lande set VIRKELIG fattigdom - mennesker, der forsøger at holde sig i live ved at sælge rustne søm, de har fundet etc.
Har man en tryg og varm bolig, tøj på kroppen kan spise sig mæt hver dag hører man til verdens PRIVILIGEREDE!

fattigdom

Af: susanne, Torsdag den 5. januar 2012, 18:47

Det er til at brække sig over. Ganske sindsygt, og Carina, har så vidt jeg ved været i kontanthjælp i 20 år. Føj, og vi andre skal bare slide, mens vi betaler hendes gæld, cigaretter og dyrlæge. Hun skal hænges ud!

Kontanthjælp

Af: Flemming, Lørdag den 24. december 2011, 02:34

Danmark, ved intet om fattigdom, efter mange års arbejde i udlandet står dette specielt lysene klart at når man diskutere kontanthjælp omkring ca 30,000 kr.

Tænk dog på de mennesker der arbejder for en løn under 35,000,-
Måske skulle politikerne tænke på hvordan man betaler skat.

Intet arbejde at få "indtil videre"

Af: Pedersen, Fredag den 23. december 2011, 08:41

Derfor kunne løsningen være at justere kontanthjælpen til en højere ydelse så længe der ikke findes arbejde istedetfor at sælge ud og straffe de de fattigeste som den tidligere magtsyge regering har gjort

Den der udregning...

Af: Michael, Mandag den 19. december 2011, 23:47

Kan vi lige få en udregning for kontanthjælpsmodtageren?

Jeg er enlig, uden børn og har ca. 7000,- om måneden udbetalt. +et handicap tillæg, der mere eller mindre udgør mit afdrag til banklån for et hus der røg i starten af finanskrisen.

Forkert konklusion

Af: Tobias, Mandag den 19. december 2011, 14:34

Tabellen kan ikke bruges til at konkludere det der konkluderes i artiklen.
Tabellen viser, at det for den arbejdende ægtefælle ikke kan betale sig særligt meget at få en lønforhøjelse fra 20.000/mdr til 30.000/mdr.
Men udfra tabellen vil det give familien en mere i indkomst hvis ægtefællen på kontanthjælp fik et job med en løn på f.eks. 20.000-25.000/mdr istedet for, hvilket er et realistisk løntrin for en lavtlønnet. Konklusion: Kig på tabellen igen kære journalist.

samboende

Af: jenni, Mandag den 19. december 2011, 09:04

Hvis de kun er samboende - altså ikke er gift - har de ikke forsørgelsespligt overfor hinanden.

Så artiklens indledning er i bedste fald upræcis.

Jeg tvivler på tallene

Af: Jan Petersen, Mandag den 19. december 2011, 05:39

Arb.bidrag iflg BT's opstilling er:

A-indkomst 240.000 19.114 (19.200)
A-indkomst 300.000 23.914 (24.000)
A-indkomst 360.000 28.714 (28.800)
A-indkomst 420.000 33.514 (33.600)

Tallene i parentes er de korrekte tal! Iøvrigt tvivler jeg meget på tallene nævnt i "samlet skat". Der er simpelthen et eller galt i beregningen!

Skam jer

Af: Poul, Søndag den 18. december 2011, 21:06

Skam Jer der er ingen fattige i danmark det skulle da lige være de selvstændige de går konkurs fordi afgift på afgift dræner for kraft og økkonomi uddanselse fond barsel fond affaldafgift
sh dage fra 3,50& Til 5.75%
Pensjon fra 0% til ca 10%
3 g dage for at ansætte medarbejder mere end 14 dage
første sygedag hvor 50% er pjæk lovpliktige forsikringer dyr afgift på varebiler og nu en nox axgift og en generationsafgift hvor børnene ikke har råd til at overtage og derfor bliver solgt til udlandet
Thomas nielsen sagde vi har sejret ad helvede til han glemte at sige og nu har vi lukket alle store skibsværfter
og nu kan børsting og de røde snart sige vi lukker og slukker tænk jer dog om
M.V.H.
Poul

du har ret

Af: jenni, Mandag den 19. december 2011, 09:08

@ du har ret, Poul.
Og det absurd grove er, at det er de selvstændige hele landet lever af.

Om at blive blive længere på arbejdsmarkedet

Af: Steen, Søndag den 18. december 2011, 13:03

At hvis man var født inden dor en bestemt periode og blev længere på arbejdsmarkedet, kunne man få noget tilbage i skat, ja tak kun hvis fporkertman på arbejde hele året, hvad med dem der ikke har så mange timer eller er på deltid, eller kun kan få arbejde til ca. 80 procent, derfor er det også forkertat man kan få så meget i kontanthjælp, hvorfor skal der være sådan en forskel, der blir vedtaget så mange ting i Folketinget men det har ikke hold med virkligheden.

Om at blive blive længere på arbejdsmarkedet

Af: Steen, Søndag den 18. december 2011, 13:03

At hvis man var født inden dor en bestemt periode og blev længere på arbejdsmarkedet, kunne man få noget tilbage i skat, ja tak kun hvis fporkertman på arbejde hele året, hvad med dem der ikke har så mange timer eller er på deltid, eller kun kan få arbejde til ca. 80 procent, derfor er det også forkertat man kan få så meget i kontanthjælp, hvorfor skal der være sådan en forskel, der blir vedtaget så mange ting i Folketinget men det har ikke hold med virkligheden.

samme spørgsmål - samme dumme svar

Af: Henrik, Lørdag den 17. december 2011, 18:59

Fattige er de syge som er på kontanthjælp (man kan ikke betale husleje, skat, medicin el tlf., tøj, tandlæge og mad) for 10.000 kr. -

det må være logik for perlehøns.

Hele diskutionen går på familier med 2 børn som modtager for meget - prøv at se på de enlige syge som kommunerne ikke VIL give førtidspension trods alvorlige sygdomme, ikke VIL give bolighjælp, men sende syge mennesker ud i 'gratis' arbejde det vil de gerne.

svar

Af: Peter, Torsdag den 5. januar 2012, 09:50

Det mener Jordkim Bøvs Olsen man kan... Men han har også suttet godt på det sociale område før.. Og nu vi denne griske neandertaler ikke dele mere.

Førtidspensionisterne er glemt

Af: Bjarne Christensen, Lørdag den 17. december 2011, 11:26

Hvad med mange af dem der har fået Førtidspension?, som sagtens
kunne arbejde, men bare får udleveret en pose penge i banken hver måned, DEM er der ikke nogen der nævner, kun at, Kontanthjælps modtagere får for meget. Jeg har hørt en del eksempler, om at MANGE kontanthjælps modtagere VIRKELIG søger det arbejde der er, netop p.g.a økonomien. Så lad være med hele tiden KUN at fordømme Kontanthjælps modtagere

Til søren, 00:12

Af: Bjarne Christensen, Lørdag den 17. december 2011, 11:11

Tror du, når folk får Kontanthjælp, så er de snot dumme, og ikke kan finde ud af noget af det du skriver her, at
"LÆR DEM AT LÆGGE BUDGET
LÆR DEM AT DISPONERE OVER DERES MIDLER FORNUFTIGT".
Det tror jeg såment nok de kan finde ud af. Nogle mennesker der er på Kontanthjælp, har en hård økonomi selvom de har gjort som du nu påpeger at folk skal lære, fordi de ikke kan finde ud af at administrere
deres penge, som du skriver. Du skal lade være med at sige, folk ikke kan finde ud af noget, BARE fordi de er på Kontanthjælp, og ikke arbejder.

BJARNE!

Af: søren, Mandag den 19. december 2011, 00:58

Men Bjarne man kan næsten forlades til at tro at du syntes at den nuværende JOBSOL - hvilken bil ville du være, aktivering ikke i sig selv er fordummende og spild af tid.
Eller du hælder måske til den omdiskuterede ud og saml skrald ordning??
Ja jeg er endog faldet over et forslag om at alle kontanthjælps modtagere en dag om ugen skulle samle hundelort med de bare hænder..

Måske du selv har været/ er modtager af offentlige ydelser og syntes a det er meget bedre at sidde i en sofa i stuen og forfalde.

NEJ! Disse mennesker har værdi og første skridt til at få dem i arbejde igen, er at få styr på de basale ting ØKONOMI (mad-bolig) Så vil der for mange være større overskud i hverdagen til at ville lige det mere og forvente lige det mere af sig selv og af hvordan de ønsker deres liv skal se ud.

Skam dig Bjarne

Nej det var ikke min påstand

Af: søren, Mandag den 19. december 2011, 00:45

Jeg har aldrig hævdet at kontanthjælpsmodtagere skulle være dumme.
Men desværre har jeg gang på gang set hvordan deres ækonomiske situation er og jeg kan fortælle dig at minimun 7 ud af 10 har lån med meget høje renter.

Jeg er godt klar over at mange er uforskyldt på kontanthjælp fx sygemeldte der er faldet for varigheds begrænsning osv, men jeg mener at også de kunne have gavn af et kursus. Ja det kunne vi alle.
Mange ved ikke nok om deres økonomi, mange ved ikke hvilke alternative muligheder de har, mange aner ikke hvad de skal med en forskudsopgørsel.

Lad os nu få dem ud i noget konstruktivt hvor de får styr på basale ting såsom økonomi. Udfra min erfaring er denne tit roden til stor frustration.

Og som jeg skrev syntes jeg disse kurser skal erstatte den latterlige aktivering der finder sted nu om dage. samtidigt bør disse kurser tilbydes af kommunerne sådan at alle borgere der syntes de vil have lidt overblik og råd og veledning om hvordan de får et større månedligt rådigheds beløb, akn få mulighed for at få hjælp til dette..

Til Benny H. Sørensen, 19:51

Af: Bjarne Christensen, Lørdag den 17. december 2011, 10:55

Dumme undskyldninger kan man altid komme med, det er ikke ret smart sagt....Dem der taler i mobil-tlf, når de køre bil, burde bøden være på 3000kr, og få konfiskeret mobilen oveni, så kan det mærkes, den eneste der er skyld i mobil-snak er en selv, så ta´straffen, man er selv skyld i det...I dag er promillen på 0,5%, den skulle ned på 0,0%, og så en fængselstraf på 3mdr i hjemmet med fodlænke, og en bøde på 2 månedslønne, hvis man køre spritkørsel, og en konfiskering af bilen/kørekortet, SÅ er det virkeligt noget der kan mærkes, så tænker folk sig vel om en ekstra gang?, før de sætter sig til at køre spritkørsel, den eneste der kan tage ansvar for sig selv, er KUN sig selv, så man er velvidende om man gør noget ulovligt, så ta´straffen, og, så, ville dødsfaldet årligt falde. Loven er alt, alt for slap, det hjælper ikke en skid, når folk griner af den straf der er for de forseelser

BT skylder en forklaring

Af: Heidi Storck, Lørdag den 17. december 2011, 09:06

BT skylder en forklaring på, hvorfor de indregner børnepengene i de voksnes månedlige indtægt.

Børnepengene udbetales på børnenes cpr nummer og ikke de voksnes.

hvorfor skriver du så vrøvlet?

Af: jenni, Mandag den 19. december 2011, 09:22

@ heidi storck.
Dit indlæg er på alle måder noget forvirret sludder og vrøvl.

'Børnepenge' betales fra den ene forældre til den anden, når barnets forældre ikke bor sammen.
Bidragyderen trækker beløbet fra på sin selvangivelse.
Modtageren er ikke BARNET. Bidragsberettigede er forældren. Og det er skattefrit.

Derudover er der Skatteministeriets 'børnefamilieydelse'. Den udbetales til moderen. Den er også skattefri.

Så jo, begge beløb er indtægter for forældren. Skattefrit, dvs, at det er det dobbelte værd, og det er på intet tidspunkt barnet, der er modtageren.
Det ér forældren.

Hvor er nyheden i dette???..

Af: Hanne, Fredag den 16. december 2011, 22:59

Jeg er som "gammel rotte" i socialrådgiver faget lidt undrende iforhold til hele denne problematik om at afskaffelse af loftet vil bevirke at ægtefæller på kontanthjælp intet incitament har til at begive sig ud på arbejdsmarkedet idet den arbejdende ægtefælle nu skal tjene 29.600 før det kan svare sig

Jeg kender endnu ikke satserne for kontanthjælp som de vil se ud i 12 men satsen for kontanthjælp til forsørger er idag 13.345 kr. før skat. Gang dette beløb og du har hvad 2 gifte forsørgere på kontanthjælp har før skat, nemlig 26.690 kr.

Hvor vil jeg hen med dette..?

Iforhold til ovenfor nævnte eksempel om sosu-assistenten som får 22.332 kr. og sygeplejesken som får 25.417 kr. Kan det med den tidligere (VK regeringens) politik heller ikke svare sig at arbejde.

Det er ikke noget nyt at det for forsørgende ægtefæller på kontanthjælp ikke kan svare sig at komme ud på arbejdsmarkedet, det ændre loftet og den nye politik ikke på.

Jeg kan henvise til Lov om aktiv socialpolitik §§ 2 samt 11 samt 25, stk 1, nr. 1 og Satserne for offentlige ydelser 2011 http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Satser/Kontanthjaelp.aspx

Endeligt noget konkret

Af: søren, Lørdag den 17. december 2011, 00:12

Som du skriver er det ikke et nyt problem men omend stadigt et problem.

Jeg går ind for at alle i det danske samfund fortjener muligheden for at skabe et godt liv for sig selv og derfor syntes jeg også man skal fjerne latterlig aktivering og istedet sende dem på kurser i selvhjælp.
LÆR DEM AT LÆGGE BUDGET
LÆR DEM AT DISPONERE OVER DERES MIDLER FORNUFTIGT
Det vil give en meget bedre økonomi for disse mennesker og så kan man i øvrigt sænke behovet for enkeltydelser og sætte satserne lidt ned.

Det skal lige nævnes at jeg mener disse kurser bør være noget alle kommuner burde stille til rådighed for ALLe borgere dog mod en lille betaling. Jeg er sikker på at klarhed om økonomi vil føre til et over-all bedre liv for mange.

Det må være svært at få det hele til at hænge sammen når man betaler af på lån til GE money bank og diverse KVICK lån. Især fordi renten på disse lån tit er lige så høj som afdraget, de lån er som ukrudt de hænger sgu ve'

Islams kvælertag d.16-12-2011

Af: Sofia, Fredag den 16. december 2011, 20:42

Så længe vi har en kommunist,
regering, kan i godt glemme alt.
Vi skal have væltet denne regering,
hurtigt de er ved og køre Danmark ned
i et stort sort hul, og denne snothvalp
som kalder sig skatteminister,Auken,
Frederiksen, Hækkerup ja dem alle,
de radikale, enhedslisten, det er en køn flok idioter, det er så pinligt.
Prøv og se tinget, en flok nar hovder,
Christian Juhl, kommunisten, ja man krummer tærer. Ole Shon, uha.

Til Kontanthjælps modtager, 12:58

Af: Bjarne Christensen, Fredag den 16. december 2011, 20:17

DU, er jo et godt eksempel på, at der er brug for hjælp, til dig/andre der er på Kontanthjælp. Det er jo klart, folk der ikke er i den samme situation, og har penge nok, dømmer jer, der er på Kontanthjælp.

Det koster

Af: Benny H. Sørensen, Fredag den 16. december 2011, 19:51

Jeg synes det er et åndssvagt system og det har det altid været.
Man får 1500 i bøde for at snakke i mobil mens man kører bil. I spjældet hvis man har fået en bajer for meget og kører.
Hvis jeg bare er stiv een gang om året og bliver snuppet, eller bliver taget for tit mens jeg snakker i mobil og kører, ja så er det ikke meget tilbage af kontanthjælpen.
Desuden har jeg købt et TV på afbetaling og det koster også.

Så opfør dig ordentlig

Af: Rasmus, Lørdag den 17. december 2011, 01:31

Så lad vær at køre og snak i mobil og lad vær at køre spritkørsel. Folk det bliver kørt ned af dig og dør, dør sku ikke mindre af at den kun er en gang om året du gør det. Hvis ovenstående er din oprigtige mening så er det alene næsten evidens nok til at skære så meget i kontakt hjælp at man ikke kan have bil, fy for helved...

Jeg er ignorant

Af: Hasan, Fredag den 16. december 2011, 19:24

Man kunne jo også bare afskaffe alle offentlige ydelser, su, pension og skattefradrag og fradrag på renteudgifter, og så erstatte det med en borgerløn til alle over 18 år og en ensartet skatteprocent for alle. Så er der ikke længere noget med at det ikke kan betale sig at arbejde.

Det lyder tåbeligt, men vi får stort set alle i forvejen penge på den ene eller den anden måde.
På den her måde kunne man også spare en masse penge på kommunale medarbejdere og socialt bedrageri ville være fortid.

Er der faldgrupper? jaha! men der findes ikke noget økonomisk system der ikke har faldgrupper, når alle økonomiske og sociale omkostninger i betragtningen.

De fleste bt-læsere er jo nærmest klar til at sende kontanthjælpsmodtagere på gaden, uden at tænke på hvilke konsekvenser det vil få for dem selv.

Du har muligvis ret i din overskrift,

Af: Henrik, Fredag den 16. december 2011, 19:39

Du skriver :De fleste bt-læsere er jo nærmest klar til at sende kontanthjælpsmodtagere på gaden, uden at tænke på hvilke konsekvenser det vil få for dem selv.

Det ved jeg ikke rigtigt om det passer. Jeg mener det ikke !

Men jeg er klar til at sende det politiske system vi har i Danmark på gaden.

Håber ar folk vågner op og får øjnene op for at det er den måde vi bliver styret på der er det egentlige problem !

Min historie

Af: Mette, Fredag den 16. december 2011, 16:38

Har været syg kontanthjælpsmodtager i snart fem år (en arbejdsskade), jeg er først nu ved at være klar til at komme i arbejde igen, men der er INTET!!! Jeg har, på trods af sygdom, været tvunget ud i div mere eller mindre åndsvage aktiveringer, jeg kan ikke forstå at folk er kommet til den konklusion at man på K.H. ikke skal lave noget som helst det er LØGN! Jeg får udbetalt 7.489kr om måneden og jeg skal betale ALT -også transport frem og tilbage fra aktivering!!
Jeg mener også atr det ville være supergodt at vi skulle ud og lave noget fornuftigt for vores penge, men hvis vi f.eks. skal ud og samle affald, så tager vi arbejdet fra dem der får en alm løn -det betyder at dem med den funktion vil blive presset ud på evt kontanthjælp! Men hvad skal JEG gøre for ikke at blive set ned på????

BT og kuglefjoget

Af: K. Sørensen, Fredag den 16. december 2011, 16:03

Nu er det jo sådan at BT er BLÅ....BLÅ. Og hele tiden kører rundt med læseren, samtidig har de samfunds nasseren Joackim skør kugle at henvise til.
Manden der sover i folketinget og aldrig noghensinde har tjent ærlige" penge. "

Vanvittig kontanthjælp.

Af: Ole Jørgensen, Fredag den 16. december 2011, 15:39

Nu er det vist på tide at jeg tager mit medlemskab og min stemme på Socialdemokratiet op til revision, jeg har støttet som medlem i de sidste 30-40 år, men nu må det stoppe, min hustru og er folkepensionister, og har hele vor arbejdsliv ikke været arbejdsløse, og har betalt vor skat, og så skal vi spises af med til sammen med det halve af hvad der udbetales i kontanthjælp, jeg siger bare nu må jeg melde fra.

Fuld forståelse her fra

Af: Hans Larsen, Fredag den 16. december 2011, 19:56

Du har min sympati og opbakning. Jeg arbejder og kan se jeg er til grin. Jeg har også stemt på PAMPERPARTIERNE for sidste gang.
Svært for mig at give Lars Løkke ret i at V er det nye arbejderparti. Men de har mere fornemmelse af hvad der sker ude i det virkelige liv end akademikerne i S og SF.

Arbejdsmarkedbidrag

Af: Sophie Jensen, Fredag den 16. december 2011, 14:59

Afskaf beskæftigelsesfradraget og afskaf arbejdsmarkedsbidraget på 8 %, det vil give de der arbejder et større rådighedsbeløb. De der ikke arbejder, betaler jo ikke den ekstra skat i forvejen.

Arbejdsmarkedbidrag

Af: Sophie Jensen, Fredag den 16. december 2011, 14:59

Afskaf beskæftigelsesfradraget og afskaf arbejdsmarkedsbidraget på 8 %, det vil give de der arbejder et større rådighedsbeløb. De der ikke arbejder, betaler jo ikke den ekstra skat i forvejen.

Stemmeret

Af: Christian Nielsen, Fredag den 16. december 2011, 14:48

Kunne man ikke indføre, at man kun har stemmeret ved valg, hvis man har fast arbejde? Hermed ville man undgå, at der for partierne var stemmer i at forbedre velfærdsydelserne med mindre, at de var fuldt finansierede? Hermed ville folk på velfærdsydelser også få en motivation til at tage et arbejde for at få indflydelse på bestemmelser, som har betydning for dem selv!

Flot, mester

Af: Jimmi Hansen, Fredag den 16. december 2011, 15:15

Det er antidemokratiske synspunkter, du har - og det er meget langt ude.

Det er præcis sådan vores valgret var for 150 år siden, så der er da bestemt ingen grund til at gå tilbage til det...

Dengang var det således:

"Kun mænd over 30 år med egen husstand havde stemmeret. Det betød, at kvinder, fattige og tjenestefolk pænt måtte blande sig uden om det danske demokrati."

Se link: http://videnskab.dk/kultur-samfund/sadan-fik-alle-stemmeret

Vi er nogle der er kommet videre.

Hvorfor er det anitdemokratis - Jimmi

Af: Paul Barmann, Fredag den 16. december 2011, 16:24

Hej Jimmi

Hvorfor er det antidemokratisk at foreslår, man skal gøre sig fortjent til at stemme?

Jeg forstår din holdning således, at du ikke mener, der er grænser for demokrati, og at et flertal altid kan beslutte, hvad de vil. Eksempelvis som i 30'ernes Tyskland, hvor din form for demokrati bragte Hitler til magten, da NSDAP jo netop købte deres stemmer hos kommunisterne og socialdemokraterne ved at love større offentlige ydelser end de andre partier.

Jeg kan kun sige - flot mester, du har virkelig substans!

Fejlagtig beregning!

Af: L. Holm, Fredag den 16. december 2011, 14:36

Beregning er langt fra retvisende. Hvad med transportudgifter?. Det er jo ikke alle der kan forvente at kører gratis frem og tilbage mellem job og hjem (cykle) på arbejde etc. Det koster da også noget i form af udgifter til fx. tøj - da der er såvel formelle som uformelle krav til tøj på en arbejdsplads. Nævnte forhold er jo ikke et "must" for den arbejdsløse. Vi har ikke et velstands samfund - men der i mod et forsøgelses samfund...der er tale om forsøgelseshjælp der er helt skæv. Samfundet skal naturligvis tage vare på de dårligt stillet - men det er bare ikke tilfældet i dag, da alle uden rimelig krav kan få del i mere et hvad rimeligt er....

Og dog..

Af: CB, Fredag den 16. december 2011, 14:39

Kontanthjælpsmodtageren skal også fra hjem til praktiksted...

Det er jo ikke sådan - som nogen tror - at det at være på kontanthjælp betyder, at man har al den frihed i verden, man ønsker. Der følger nogle forpligtelser, og de indebærer altså også, at man bevæger sig fra a til b for at opretholde kontanthjælpen...

Rød svindel

Af: Bent-Erik Gjerlevsen, Fredag den 16. december 2011, 14:35

det er for groft, hvad så når ingen gider arbejde mere hvem skal så betale kontanthjælpen? de røde arbejder jo heller ikke

 

Lige nu på B.T. PLUS

Nyheder

Sådan blev jeg Johanne Schmidt-Nielsen

17/04 10 kr
Bil og camping

Bøderne i EU er eksploderet

12/04 10 kr
Slank

Bliv slank - uden at blive fattig

11/04 10 kr
Motion

Chris MacDonald: Når målet skal nås

07/04
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: