KØB PLUS!

Sådan bliver børnechecken ramt

Som led i sin Genopretningsplan har regeringen sat loft på 30.000 kroner over udbetaling af børnepenge. Familierne modtager dog kompensation de første par år.

De danske børnefamilier vil fremover maksimalt modtage en årlig børnecheck på 30.000 kroner.

Det er en af konsekvenserne af regeringens Genopretningsplan, der netop er faldet på plads efter forhandlinger med Dansk Folkeparti.

Aftalen, der træder i kraft næste år, indeholder dog en overgangsordning. Næste år vil børnefamilier således modtage en kompensation på to tredjedele af den del af checken, der rager op over loftet på 30.000. I 2012 vil kompensationen udgøre en tredjedel.

I virkelighedens verden vil aftalen betyde, at en familie med to børn i henholdsvis vuggestue- og børnehavealderen vil få 280, 560 og 840 kroner mindre fra staten over de næste tre år.

Det er Dansk Folkeparti, der har stået stejlt på kravet om at skære i børnechecken.

Ifølge regeringen og DF afspejler den nye aftale, at børnefamiliernes udgifter til det andet og tredje barn ikke er lige så store som til det første barn.

Det skyldes blandt andet søskenderabat på daginstitutionerne.

Staten bruger i år mere end 14,5 milliarder kroner på børnepenge eller børnefamilieydelser, som de også kaldes.

/ritzau/

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

skatteydernes penge

Skrevet af Trine, Torsdag den 30. september 2010, 14:16

Jeg synes det er flot at få 30.000 kr. skattefrit foræret hvert år af staten/skatteyderne.
Jeg synes sagtens, at de kunne sænke grænsen yderligere; man vælger trods alt selv, hvor mange børn man vil have.
Hvorfor skal folk overhovedet have penge fra staten, fordi de får børn? De har vel selv råd til at betale for dem, hvorfor får de dem ellers?

Loft på børnechecken er en dårlig ide.

Skrevet af Peter K, Fredag den 28. maj 2010, 16:14

Det er lidt skræmmende at så mange - uden at blinke - retfærdiggør at man ændrer børnechecken på en måde, der vil lægge flere familiers økonomi i ruiner. Jeg kan ikke mindes, at der tidligere er lavet ændringer, der i så dramatisk grad ændrer de økonomiske betingelser for en mindre gruppe af landets borgere uden nogen form for kompensation. Jeg ville have haft forståelse hvis de havde indført en form for graduering, således man ikke fik så meget for barn nummer 4 som for barn nummer 2, men at sætte et relativt lavt ultimativt loft giver mig associationer til Kina.
Nu er der måske nogen der vil sige, at man skal kunne betale sine børn selv – ellers skal man ikke sætte dem i verden. Jovist, men de samme folk som nu agerer bøddel for flere familiers økonomi har tidligere tryglet os danskere om at føde børn, så vi har nogle til at føre landet videre. At en familie har 8 børn og moren derfor går hjemme for at få det til at fungere, er i min verden på ingen måde nasseri. I min verden har det hun bidrager med større samfundsmæssig værdi, end det er muligt at bidrage med på de fleste almindelige arbejdspladser.
Jeg synes det kunne være sjovt at høre nogle af dem som synes denne ændring er verdens bedste ide, hvad de ville sige til en månedlig nedsættelse af pension eller SU med f.eks. 1.000 pr. måned. Begge grupper får penge fra staten og har på et eller andet niveau valgt deres status. For god ordens skyld skal jeg påpege at jeg IKKE synes det er en god ide, men blot et eksempel som måske kunne give nogen en ide om hvad det gør ved nogle familier.

forkert

Skrevet af habibi, Torsdag den 27. maj 2010, 22:15

Det kan godt være at DF's mål var at ramme udlændinge, men desværre er det ikke dem der bliver ramt hårdest. Lige meget hvor mange gange du vender dig om, har du stadig røven bag

inga og jan med snart 8 børn

Skrevet af allan rafn., Onsdag den 26. maj 2010, 22:16

de skulle hellere ha startet en minkfarn i stedet for en børnefarm.

Forker og uretfærdig måde

Skrevet af Per Webpermand, Onsdag den 26. maj 2010, 22:09

Man rammer de forkerte familier med den måde man har aftalt om børnechecken ved at nedskære for antallet af børn. Checken skulle hellere ha' været indkomstbestem så de riger der ikke har behov ikke ville ku få checken. Så det er ski en ommer.

Rammer skævt

Skrevet af Rene, Onsdag den 26. maj 2010, 21:46

Selvfølgelig skal man kunne betale for sine egne børn, men når vi nu har ordningen er det vel kun fair at det skal ramme alle. Om man så har 1, 2, 3 eller 10 børn. Jeg kan ikke forstå man skal straffes for at have 3 børn og ikke 1 eller 2. Hvorfor ikke sætte beløbet ned generelt med eks. 25%? Det ville være fair.

Børnechek

Skrevet af Annelise Jørgensen, Onsdag den 26. maj 2010, 13:05

Jeg undre mig lidt, i aviserne slynger de om sig med beløb som forskellige familier mister, men hvor får de de tal fra? Jeg har ledt på nettet for at se de nye takster, der er da nogle steder hvor der står at har du så og så mange børn i den og den alder mister man X antal kroner, men hvordan er de kommet frem til det. Jeg kunne godt tænke mig til at se nogle konkrete takster og sammenligne dem med de eksisterende takster, jeg tror det giver et bedre billede af hvordan den enkelte bliver ramt.

Prøv Google

Skrevet af Troels, Torsdag den 27. maj 2010, 07:43

Gå på Google. Indtast søgeord: "Satser", "børnefamilieydelse", "børnecheck", etc. Sværere er det ikke.

Børnechek

Skrevet af Karin Nielsen-Borup, Onsdag den 26. maj 2010, 12:17

Jeg spekulere lidt over hvordan man har tænkt sig at strikke den aftale sammen. Skære man alle over en kam og siger at hvis i bor sammen så er i en familie eller kikker man på hvis børnene er. Bliver det sådan at en barnløs skal vare sig ved at finde en partner med børn da dette udelukker at den barnløse kan få børnechek til sine kommende børn. Hvis 2 finder sammen og begge har børn skal de så økonomisk straffes for at det nu er nettop denne person de har forelsket sig i. og hvad med halv og helsøskende.
Ud over disse betraktninger var jeg ikke klar over at 3 børn er en "storfamilie"
Politikerne må da være klar over at dette sender et signal om at vi i danmark ønsker "kinesiske tilstande".

Hvorfor ramme dem der virkelig har brug for checken???

Skrevet af T.Andersen, Onsdag den 26. maj 2010, 11:39

I stedet for at ramme dem der virkelig har brug for checken, burde man i stedet sætte et loft på eks. indtægt !! Eksempelvis kunne man godt forestille sig, at en husstand med +800.000 i indtægt, godt kunne undvære checken, hvorimod lavindkomst familier med hårdt brug for pengene, nu skal "straffes" ..

Flot af Staten????

Skrevet af Louise, Onsdag den 26. maj 2010, 09:19

Ja, det er flot at få 30.000,- pr år af staten. Det er vi også meget taknemmelige for. Dog skal vi betale 84.000,-pr. år i daginstitutioner. Hvad siger I til det?
Der vil blive tænkt i omgås disse regler. Tro mig, det er eksistensgrundlag for en masse børnefamilier. Der vil blive en kæmpe stigning i enlige forsørgere. Og hvad har Dk som opnået.
Hvad med at spare på vores Militær?? Kald nogle at vores soldater hjem.
Tag børnepenge op i Eu-parlementet. Hvorfor skal eks. polakker (eu-borgere) modtage op til 30.000,- i børnepenge hvert år, selvom de ikke har samme udgifter til ex. institutioner som folk der lever i DK. Eu-borgere i DK får børnechek selvom deres børen er bosiddende i hjemlandet!!!

Flot af staten

Skrevet af svend erik, Onsdag den 26. maj 2010, 08:21

Jeg synes det er flot at børnefamilier kan få 30.000 årlig til hjælp til børnene.

I mange andre lande får man ikke en krone men må klare sig selv...

Danmark er et godt land med hensyn til hjælp her og der, selv har jeg lige fået et gratis buskort som pensionist, det er også flot af kommunen..

Sygt

Skrevet af Per, Onsdag den 26. maj 2010, 01:45

Hvad er det dog for en syg og lav debat der finder sted i dette forum. Jeg faldt tilfældigvis over denne side og opdagede til min gru, at der findes et forum, hvor folk med racistiske tilbøjeligheder og ondskabsfulde kommentarer kan komme til. Sørgeligt.

TILLYKKE DANMARK med super reform!

Skrevet af Mogens Amdi, Onsdag den 26. maj 2010, 01:19

Hvor er det skønt, befriende, herligt at der endelig kommer en reform på bordet med noget "nosser i" der tager hånd om problemerne! Og fri os så for det klynk og jammer. Tag jer dog sammen, jer der mener at i skal have i hoved og i røv af det offentlige! Hvad fanden er det for noget. Vil man absolut have mange børn - fair nok - men så må man selv punge ud for det, i stedet for bare at nasse på de offentlige kasser. Nogen mennesker spekulerer ligefrem i at få mange børn, så de selv kan sidde der hjemme, på deres blegfede røvballer i sofaen og bare malke fælleskassen for penge! Det er desværre en realitet i forsørger Danmark 2010.

Godt gået

Skrevet af svend erik nielsen, Onsdag den 26. maj 2010, 08:25

Ja du har fuldstændig ret i dit brev, folk tror bare de kan få det ene og andet , hvad med selv at tjene pengene og betale for dine egne børn.

Danmark er et af verdens bedste lande at leve i. vi har det bare så godt.

Betale for dine egne børn ??

Skrevet af Theresa Funk, Torsdag den 27. maj 2010, 12:25

Mine og alle andres børn skal betale for dig, når du engang bliver pensionist og ryger på plejehjem. Mine og andres børn er med til at sørge for at du som pensionist, kan få billig medicin på apoteket fordi DU er svag og har dårligt helbred, mens de skal betale fuld pris. Jeg vil godt se dig som 70 år, skaffe penge til at leve for uden at få hjælp af regeringen, jeg vil godt se dig have råd til at betale for din egen medicin. Skal mine børn betale for at andre kan have det godt ved at få offentlige ydelser, så skal de sgu også have hjælp til at kunne klare denne opgave. Staten er bange for ældre byrden og at der ikke fødes børn nok til at betale til denne, men de vil også fratage familierne de muligheder de har for at betale tøj til børnene, skole, daginstitutioner, fritidsordning, så forældrene kan passe deres arbejde og BETALE til de offentlige ydelser. Betal for dig selv når du bliver gammel. så mine børn ikke skal belastes.

nedtur for indvandre ! (børnecheck)

Skrevet af jan, Tirsdag den 25. maj 2010, 23:28

det er dejligt at der nu bliver sat en stopper for indvandres tag selvbord.

Børn på eget ansvar

Skrevet af Maria T, Tirsdag den 25. maj 2010, 23:06

Skriv dansk herinde, det er et dansk site.

Har man ikke råd til at få børn, skal man lade være. Man kan ikke få det ene barn efter det andet, og lade vi andre betale.
Man kan i Nyhederne se familier med 6-7 børn der nu mister en del af deres børnecheck, og det skal vi have ondt af?!

Det er op til folk selv ikke at få flere børn end de har råd til, og det gælder også indvandrerne. Det skal ikke være vores problem, at de selvom de er på kontanthjælp, bliver ved med at få kæmpe børneflokke!

Det går altid ud over de svage i samfundet

Skrevet af Anni thrysøe, Tirsdag den 1. juni 2010, 20:19

Jeg synes ikke, at man kan sige at det er kun indvandrer,der har fået mange børn, der er mange danskere der også får.
Først siger regeringen, at de ville have, at vi skal have flere børn, nu sender de en anden signal.
Om nogle år mangler vi hænder, så skal vi henter dem fra kina. Ikke nok med at de flytter vores arbejdesplads der, nu kommer de her i stedet. Så hvorfor ikke lad dem der bor her, få de børn de vil have og sige det er en investering i fremtiden. om det er børn af danskere eller udlændinge, så kommer de til at forsøge os alle i sidste ende.
hvis der skal tages penge fra nogle, så tag fra dem der har høje lønninger, de har ikke behov for pengene.
regeringen skulle tage og spare på deres lønninger og udgifter til udlandet, hvor de tager deres koner med. så får piben en anden lyd.

Statsbørn

Skrevet af Erl. Brd., Tirsdag den 25. maj 2010, 21:53

Nej du kan ikke TALE dansk (med lille d).. og faktisk heller ikke skrive engelsk.

Good luck. På dansk: Held og lykke.

Ikke altid at man er RIG,

Skrevet af Siggy , Tirsdag den 25. maj 2010, 21:45

fordi man betaler topskat. Så jeg synes absolut ikke, at det skal være indkomstreguleret.
Vi har et enkel barn, og vi bliver derfor ikke berørt af dette tiltag (vi ville gerne have flere, men kan ikke pga. min sygdom).
Min mand tjener over 650.000 kroner om året FØR skat. Udbetalt har han "kun" 20.000 kroner. Vi har jo lige som alle andre også udgifter til bolig, gæld, skal have mad på bordet, penge til tøj, medicin - og til vores dreng, selvfølgelig (vuggestue mv.). Jeg selv er under uddannelse.

Danmark is going down the drain !!!

Skrevet af George45, Tirsdag den 25. maj 2010, 21:37

jeg kan snak Dansk !!! and you should get with the times cause everybody can read english ! Or are you one of those people that think that you should only teach your kids Danish and nothing eles ???

Kommentar til Statsbørn

Danmark

Skrevet af George45, Tirsdag den 25. maj 2010, 21:30

i Never said i didnt talk or write in Danish !!!!

And im sure i have work in Danmark more then you have !! I had a Bar , Painting company and work every year i have been here ! This is the frist time i have been out of work in Danmark and i know its gonna be a hard time !

Statsbørn?

Skrevet af Erl. Brd, Tirsdag den 25. maj 2010, 21:14

Selvfølgelig skal folk ikke have udbetalt over 30000kr i børnepenge? Hvis folk vil have mange børn, er det vel folks egen sag, og ikke et anliggende for fælleskassen? Det er simpelthen utroligt at læse om den forargelse, et fornuftigt forslag vækker hos masserne. Jamen, sørg dog for Jer selv og Jeres egne børn, i stedet for bevidstløs forsørgelse fra staten. Hav dog lidt selvrespekt. Og til den sidste kommentator på ubehjælpelig engelsk: Hvis du har været i DK i 20 år, er det da ikke så mærkeligt, at du er uden job, hvis du stadig ikke kan dansk? Tag dig sammen menneske!

30.000

Skrevet af Theresa Funk, Torsdag den 27. maj 2010, 13:09

Kan godt lide du som en af de få kommer med din kommentar uden at være snerpet og arrogant. Jeg har 2 børn, de koster mig over 4.000 kr. om måneden. Det er ca. 48.000 kr. om året. Herudover, skal de have tøj, mad, lov til at dyrke sport og have interesser, de skal have lommepenge. så det løber op i mange penge. Så jeg betaler absolut selv til mine børn. Jeg har arbejde og jeg betaler skat, det går som ved alle andre, til ældre, til sygehus og læge, til kontanthjælp og til ældre og børnecheck. Ældre byrden bliver større, der skal børn til, pengene til dem skal komme et sted fra, og det bliver mine og de andre familiers børn. Hvis mine børn, ifølge alle jer der mener vi selv skal betale for dem, skal betale til det, så skal familierne inkl. børnene også have hjælp. Det kan ikke passe at vi som har børn, som er ønsket af staten og dem der skal nyde godt af dem såsom ældre eller arbejdsløse, skal sutte på lappen, når vi vælger af få børn vi elsker og vil gøre alt for og som skal sørge for velfædsstaten i fremtiden.

HELT I ORDEN

Skrevet af mini christensen, Tirsdag den 25. maj 2010, 20:59

vi har selv 3 børn, 11-13-14 år. Børnecheken er super skøn, at få. Men det er helt klart et rigtig sted og spare. Vi har selv valgt og få dem. Det er da de ældres fortjenste, at vi har det samfund vi har, så stå pokker i, at de så skulle betale regningen.

Danmark is going down the drain !!!

Skrevet af George45, Tirsdag den 25. maj 2010, 19:57

I have been in Denmark for 20 years now and all i see is they (gov ) just keep taken from us ! I pay my taxs like everyone in Denmark but this is going to far ! They are gonna kill the people that make Denmark what it is ( The small people ) !!! We are having are number 3 baby and my wife is in school to become a teacher , so she on su and i have been out of work for 6 months now ! What do you think will happen if i was out of work for 2 years ??? I know what would happen ! We would lose everything , our house and the way we live . I could tell you we dont live that great as it is now !!! Man i feel sorry for all the rich people in Denmark cause they are gonna get hit hard with all the Taxs they are gonna have to pay to keep all us little people on kant help cause there wont be any job for us in the next 5 year !!!

Well i guss i can always go back home . thats what most danish people would say to me !!! But i pay my taxs all the time and help Danmark jusdt as much as any Dan has !!

One thing i can say is i love Danmark the way it was not what it will be in 3 year time !

Hope for the best to us all !!

regne fejl af dansk folkeparti

Skrevet af christian hansen, Tirsdag den 25. maj 2010, 19:39

nu gik de og troede at det mest ville ramme indvandrene mest UPS fejl igen, så mange indvandre er der ikke der bliver ramt , der er langt flere etnisk dansker .
en fair løsning kunne ha været at skære den fra alle med en indkomst over 1mio. men det her handler ikke om at spare men at signalere handle kraft over for indvandrene .

Slut med folkepension

Skrevet af Isabel, Tirsdag den 25. maj 2010, 19:11

De har sgu nok ret i at der ikke er nogen folkepension når vi når den alder. Der vil nemlig være et overtal af ældre, og ikke nok unge mennesker til at tjene det ind.
Det er ikke mange måneder siden vi fik af vide, at vi skulle lave flere børn, da vores befolknings tilvækst er lav!!

bare for meget

Skrevet af maria, Tirsdag den 25. maj 2010, 17:30

Det kan simpelhen ikke være rigtig at vi ganske alm arbejdene menesker, skal blive ved med at blive ramt. så kom der skattelettelser det fik vi sku ikke meget ud af. og nu børnechekken. for vores vedkomne er det ca 5000 kr om året vi mister. og det er bare for meget, at vi skal have det ene hug efter det andet...børnepasning og alt hvad der kommer børn ved er sku da ikke gratis... syntes simpelhend de spare alle de forkerte steder...