Så meget betalte DSB til Waterfront for at manipulere DF'er

DSB betalte Waterfront 40.000 kr. om måneden for at manipulere trafikordfører

Hundredetusindvis af skattekroner er blevet brugt til at påvirke Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansens holdning til stationskaffe og IC4-tog.

Mens Waterfronts DSB-støttede klimanetværk med den ene hånd købte kopper og kander for 36.798 kr. af Kim Christiansen, modtog samme firma med den anden hånd 40.000 kr. om måneden af DSB for bl.a. at påvirke samme politiker. Tallet fremgår af en intern statusliste over arbejdsopgaver fra Waterfront, som BT er kommet i besiddelse af.

I et andet internt notat fra Waterfronts direktør, ejer og tidligere konservativ EU-politiker Lars Poulsen til den nu suspenderede DSB-direktør Peder Nedergaard fra november 2011 oplister han de fem opgaver, som Waterfront får 190.000 kr. om måneden for.

Flytte modstandere

Den ene opgave hedder ’DSB jernbanestrategi’ og består i bl.a. at vurdere den politiske opbakning og ’Inddæmning af støtteparti: Vi har arbejdet med at flytte Kim og Pia Adelsteen fra at være modstandere af DSB til aktive medspillere, og det lykkedes’, står der i notatet.

Det er naivt af DSB at tro, at de kan ’manipulere med en politikers holdning til en sag’, men endnu værre er, at lobbyfirmaet samtidig har købt varer af samme politiker, forklarer formanden for Public Relations Branchen og partner i Kreab:

- Det er langt over stregen, når man på den måde indgår studehandler ved at købe varer af den samme politiker, som man får penge for at påvirke. På den måde påtager virksomheden sig en slags stråmandsrolle i et forehavende, der næppe tåler dagens lys, siger Morten Grøn.

Ubegribeligt, DSB

Samme melding kommer fra venstrefløjen:

- Det er ubegribeligt, at DSB bruger penge på at påvirke en politiker. Det minder jo om bestikkelse, når samme firma køber varer af politikeren, siger SFs trafikordfører Jonas Dahl, mens socialdemokraternes Rasmus Prehn kalder sagen ’uheldig’.

Ifølge notatet fra Waterfront, så har de fået ’DF til at blokere for udliciteringen af strækningen København-Aalborg’. Det passer ikke, siger DFs Kim Christiansen:

- Jeg har hele tiden været imod udlicitering. Waterfront har oversolgt deres kontakt til mig i enhver henseende over for DSB. Statsejede virksomheder skal ikke bruge penge på at påvirke politikere. Når det gælder min handel med Waterfront, så skulle jeg ikke have gjort det, siger Kim Christiansen til BT.

Waterfront har ikke svaret på BTs henvendelse.

Kommunikationschef Jakob Høyer fra DSB skriver til BT, at ’DSB sammen med Transportministeriet 17. januar igangsatte en uvildig ekstern undersøgelse med det ene formål at finde ud af, hvad der er op og ned i den sag her’.

Læs også: