Transportminister Magnus Heunicke er klar med seks initiativer mod udenlandske lastbilchaufførers ulovlig cabotagekørsel i Danmark. Dansk Folkeparti bakker op.

Danske lastbilchauffører lider under, at østeuropæere overtræder EU-reglerne og kører flere fragtture end tilladt i Danmark.

Fænomentet kaldes ulovlig cabotagekørsel, og det vil Socialdemokraterne nu bekæmpe med en række nye tiltag. Problemet er stort, understreger transportminister Magnus Heunicke (S).

»Vi har i titusindvis af danske lastbilchauffører, som hver dag kæmper for at beholde deres arbejde. Men de bliver udkonkurreret, hvis de bliver underbudt af udenlandske, østeuropæiske chauffører, som nogle gange kører i Danmark for under 80 kroner i timen. Det er social dumping, og det skal vi aldrig acceptere,« siger han.

Blandt Socialdemokraternes tiltag er en stramning af EU-reglerne om cabotagekørsel. Som det er i dag, må et udenlandsk registreret køretøj maksimalt køre tre fragtture i Danmark inden for syv dage, før chaufføren igen skal køre en international tur.

Magnus Heunicke mener, at reglerne er for uklare og åbner huller, som udenlandske chauffører kan udnytte til at køre lige så meget cabotagekørsel, som de vil.

»EU-reglerne er meget tågede. Det skal være klart defineret, at det skal være maksimalt tre ladnings- eller tre aflastningsoperationer. Som EU fortolker reglerne i dag, kan man i praksis køre rundt i én uendelighed i Danmark, selv om man kommer udefra, så længe man ikke har tømt sin lastbil for gods,« siger transportministeren.

En stramning af netop den regel er et af Socialdemokraternes seks initiativer, og ministeren er udmærket klar over, at det ikke bliver en dans på roser at få dem gennemført.

Det vil nemlig kræve, at EU ændrer reglerne om cabotagekørsel, og indtil videre har pilene i EU-Kommissionen peget i retning af en liberalisering af reglerne. »Det kommer ikke af selv, det her. Vi er nødt til at have nogle lande, der går foran. Det har Danmark gjort de sidste fire år, og jeg har smedet en alliance sammen af 12 lande, som står skulder ved skulder for at arbejde for en stramning af reglerne,« siger Magnus Heunicke.

Herhjemme er Dansk Folkeparti med på at intensivere kampen mod ulovlig cabotagekørsel.

»Over de sidste ti år har Danmark mistet 8.000-10.000 arbejdspladser på transportområdet, og hvis ikke vi gør noget, vil vognmandsbranchen uddø inden for ganske kort tid,« siger gruppeformand Peter Skaarup (DF).