Raser mod Thorning: Fej for egen dør

Thorning siger, at ældre skal have en fair chance på arbejds-markedet. Men staten er selv dømt for at aldersdiskriminere

Statens egen HR-afdeling, Moderniseringsstyrelsen, er foreløbig dømt for fem tilfælde af aldersdiskrimination. Men problemet er langt større.

Undersøgelser foretaget i 2011 og 2012 af Djøf – forbundet for jurister og økonomer - viser, at staten i forbindelse med fyringsrunder har valgt at skille sig af med en større andel af dem på 50+ år.

Læs også: Djøf roser statsministeren

Det hænger dårligt sammen med, at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) i sin nytårstale opfordrer arbejdsgiverne til at give seniorerne en fair chance. Det mener FTF-formand Bente Sorgenfrey, som har fulgt udviklingen for offentligt ansatte over en årrække.

- Der er ingen tvivl om, at statsministeren også bliver nødt til at feje for egen dør for ellers bliver det svært at få andre med. Vi har set flere fyringsrunder i staten, hvor det er gået hårdt ud over de ældre. Det er samtidig ikke let at komme i job, når man er oppe i årene, så med de nye reformer på dagpengeområdet risikerer man at ramme de 58-59-årige meget hårdt, siger Bente Sorgenfrey, der glæder sig over statsministerens melding.

Staten må være forbillede

Men hvis Helle Thorning-Schmidts opfordring skal få konsekvenser og ikke kun være pæne ord i en nytårstale, kræver det handling. Professor og arbejdsmarkedsforsker Per H. Jensen fra Aalborg Universitet har forsket i seniorer på arbejdsmarkedet. Han er ikke i tvivl om, hvad der skal til.

- Når statsministeren på denne måde sætter et politisk fyrtårn, så er det god stil, at staten går foran med et godt eksempel og viser vejen. Hvis ældre skal fastholdes på arbejdsmarkedet, så forudsætter det, at der sker en mentalitetsændring i hovedet på dem, der ansætter, siger Per H. Jensen.

Er det troværdigt, at Helle Thorning-Schmidt opfordrer til at give ældre en chance, når staten selv er dømt for aldersdiskriminering? Deltag i debatten på BTs Facebook-side HER.

Han husker, at der i 00’erne var informationskampagner, der satte fokus på god seniorpolitik og på, hvordan man iværksætter den. Det gælder om at få virksomhederne til at indstille sig på at fastholde seniorer. Det hjalp, men undersøgelser viser, at det fortsat er relativt få arbejdsgivere, der opfordrer seniorer til at blive på arbejdspladsen.

Læs også: Claus Hjort Frederiksen: Gør op med alderstyranniet

- Vi har spurgt efterlønsmodtagere, om arbejdsgiveren havde gjort noget for at få dem til at blive på arbejdspladsen. 80 procent svarede, at det ikke var tilfældet. Da vi så spurgte de 60-64-årige, der var blevet på arbejdsmarkedet, om virksomheden havde gjort noget for at få dem til at blive, så var det tilfældet for 80 procent af dem. Det siger alt om grundproblemet. En god personalepolitik kan nemlig til enhver tid konkurrere med efterlønsordningen, siger Per H. Jensen.

Han mener, at arbejdsgiverne skal gå hen til seniorerne og sige, at man ikke håber, at vedkommende vil gøre brug af efterlønsordningen. Fordi det vil være en katastrofe for arbejdspladsen at miste erfaring, faglig viden og oplæring af nye medarbejdere. Og så skal det være muligt at tage individuelle hensyn til jobindhold for seniormedarbejderen.

Ældre på arbejdsmarkedet

Spørgsmål:
Hen over de sidste to år, hvor ofte har De bedt en ældre medarbejder om at udsætte tilbagetrækningen med et eller flere år?

Virksomhederne svarede:

Aldrig: 71,4 %
Lejlighedsvis: 26,0 %
Ofte: 2,6 %

Undersøgelse blandt 60-64-årige viste følgende:

Kun 20 % af dem, der er på efterløn, er blevet opfordret til at blive på arbejdsmarkedet

80 % af de beskæftigede er blevet opfordret til at blive på arbejdsmarkedet.

Kilde: Arbejdsmarkedsforsker Per M. Jensen, Aalborg Universitet

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

islam

Skrevet af Anonym, Fredag den 3. januar 2014, 19:55

Islam er Danmarks historiens største katastrofe.
Jo før disse parasitter, kommer ud bliver der aldrig fred.

jeg tror...

Skrevet af Anonym, Fredag den 3. januar 2014, 19:40

.... at HTS i virkeligheden er en blanding af v og RV, der sammen med nogle af sine venner, har infiltreret S.... i virkeligheden er hun slet ike socialdemokrat!!!!!

Kongsplanen er at Hun tager Danmark og manden tager England, og tilsammen fylder de så mest muligt i EU og tager mest mulig magt.

Der er ikke noget farligere for demokratiet end når politikere har lemminge vælgere og lemminge i partigruppen. Det gælder uanset parti.
Når folk holder op med at tænke selv eller ryger i automat-forsvar for formanden .... så holder politikerne op med at gøre sig umage og bliver i stedet selvfede og arrogante.

Den tale indeholdt INTET andet end ord ord ord....gratis ord.- og trussel om at hvis vi ikke accepterede deres besparelser og reformer så kom de gamle til at betale!!

Ups

Skrevet af jens hansen, Fredag den 3. januar 2014, 17:06

Ups . Hun kom i tanke om, Hun mangler vælgere til næste valg.!!!

Helles motto

Skrevet af Kirsten Hansen, Fredag den 3. januar 2014, 16:43

H.T.S.`s motto er det gamle ordsprog: Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
Og det lever hun til hver en tid op til.
Et par eksempler:
Skattesag: hun udnyttede gerne sin mands ubrugte personfradrag. Reelt samboende må ikke, selv om de nu er ligestillet med ægtepar m.h.t. beregning af kontanthjælp.
Hun leasede bil i Tyskland inden "hullet" blev lukket
Den danske folkeskole skal være en af verdens bedste, hun sender et af sine børn på privatskole
Statsministeriets egen ældrepolitik!!!!

Hvor er din solidaritet Helle!.

Skrevet af JP Madsen, Fredag den 3. januar 2014, 15:18

Jeg sidder her og kigger ud af mit vindue,og tænker tilbage på den gang jeg havde et arbejde ..et godt arbejde,men så var jeg uheldig med min ryg.jeg kom til skade med min ryg og fik også ødelagt mine ben,og tildagligt lever jeg i et smerte helvede,men det er der ikke nogen der kan se på mig.Jeg har været hele systemet igennem med speciallæger,det offentlig og de private sygehuse,men de kan ikke hjælpe mig.Nu er jeg røget ud af det system(jobcenter) der skulle hjælpe mig videre med at kunne komme i arbejde.Jeg kan ikke få kontanthjælp fordi jeg lever sammen med min kone,hun har egen virksomhed ,men kan hun kan ikke betale de regninger der jo kommer når man har hus og bil.Ting jeg og min kone har arbejdet for i et langt liv uden at skulle ligge det offentlige til last.Jeg sidder nu uden en indkomst på sjette måned og ved ikke hvorfor jeg skulle strafes for at jeg blev syg?.Så til Helle og jer derinde hvor er den solidaritet du talte om i din nytårs tale???.

Varm luft

Skrevet af Aage Snurrepind, Fredag den 3. januar 2014, 14:17

Helle T. Lyder som titlen på " Ørkenens Sønner"s sidste show

"Varm luft i Canal Grande"

Et godt grin

Skrevet af JP Madsen, Fredag den 3. januar 2014, 14:53

Jeg må da sige når nu det skal siges,så er Ørkenens Sønner da noget bedre underholdning end helle tudekids.

Vågn op!

Skrevet af Anonym, Fredag den 3. januar 2014, 13:40

vågn op helle! ta' en pille der kan hjælpe lidt på det.. eller ta' nu og skrid til eu parlamentet, som du hele tiden har stilet efter, dit hjerte ligger jo alligevel ikke i statsministeriet, du jo bare glad for at ha' skrevet lidt danmarks historie som første kvindelige statsminister, det du blevet og lad os så få det valg, inden du tar livet af alle de svage i dette samfund...

Hun er jo helt væk!

Skrevet af Anonym, Fredag den 3. januar 2014, 13:32

Hvad sker der for hende!? hun er jo helt væk! de blir ved med at plapre om dem og dem bare skal ud og arbejde, det ville være dejligt hvis vi nu havde arbejde til alle, ung som ældre, men DET ER DER IKKE!! min kone har søgt alt de sidste 3 år og har ikke kunne få eller finde fast arbejde, fanme træt af at høre at folk bare skal få fingeren ud og arbejde, når de intet arbejde kan finde eller få.....

Asocialdemokratiet

Skrevet af JP Madsen, Fredag den 3. januar 2014, 11:11

Vi har arbejdet i mange år,ja årtier for at få det vi kalder velfærd i lille Danmark,men det tog kun Helle tudekiks at ødelægge det på få år,og nu er sikkerhedsnettet væk til de svageste i vores samfund,men vi kan godt sende 40 milliarder til udlands støtte ,og her er der ikke nogen der ved hvad de penge går til..i hvert fald er der ikke nogen der kan komme med de beviser at de bliver brugt til humanitært formål ,og det bliver være i nu.

De røde snosker med vore penge, for de er alt for gavmilde.

Skrevet af Vædder, Fredag den 3. januar 2014, 12:27

Du har ganske ret, de røde vil være så ejegode ved at give væk, de smider befolkningens surt betalte skattepenge ud med mild hånd.

Og hvem kommer alle disse midler til at nyde godt af ? Det ved vi ikke, men vi fornemmer at der er en bunke uønskede personer der er så glade for danskernes (Helles) bistandshjælp.

Så er det tilsyneladende lige meget med de "etniske Danskere", især de gamle kan nøjes med en robotstøvsuger, og hjemmehjælp en time pr. måned.

Hvornår kan vi få en meget mere rettænkende og retfærdig regering? Og ikke som nu, en regering som kun tænker på at være den største udlands bidragsyder i hele Verden !!

Du har ret!

Skrevet af Cat, Fredag den 3. januar 2014, 11:37

Pinligt!

Skrevet af Emilie Johansen, Fredag den 3. januar 2014, 10:50

Hun er tydeligvis så forvirret, at hun ikke kan tænke nogle fornuftige tanker igennem, før hun taler (læs: plaprer løs). Derfor bliver hun gang på gang taget i at modsige sig selv, og det er jo i grunden temmelig pinligt. Hun er trods alt statsminister, i hvert fald på papiret.

Godt skrevet!

Skrevet af Cat, Fredag den 3. januar 2014, 11:47

We need to vote for new and better people, maybe somebody who once was sick and weak ( and know how that feels) - But now is strong enough to fight for what would be best for everybody.

We are all worth the same, and we should all be treated that way!- We need a new and better world, the world we have created so far isn't working ( you don't have to be Albert Einstein to see that this world is very primitive! )

Giv de "ældre" plads på arbejdsmarkedet!

Skrevet af Lone Larsen, Fredag den 3. januar 2014, 10:50

Jeg er "kun" 56 - yderst velkvalificeret indenfor kontorområdet/markedsføring og opdateret med seneste viden indenfor it og Photoshop - men hvor er jobbet?
Der er nemlig det her galt: jeg bor i Nordjylland, "udkantsdanmark", hvor der er 3-400 ansøgere til alle de jobs, der opslås indenfor mit område ... Og så er jeg "gammel" - men hvem afgør, om jeg er FOR gammel til jobbet? Det gør den/dem, der skal sortere de mange, mange ansøgninger, som de ofte slet ikke kan nå at læse igennem - de sorterer i 2-3 dynger efter kriterier som alder.... Så er det TOTALT LIGEGYLDIGT, hvor go dig engageret en ansøgning, man skriver og hvor fine papirer og udtalelser, man har: det bliver aldrig læst! Ofte får man ikke engang et afslag! Hvor er det lige, der er brug for det grå guld?

De fortæller dig ikke sandheden!

Skrevet af Cat, Fredag den 3. januar 2014, 12:02

Age is just a number, and it doesn't say much about a person.

- The truth is this: Machines will take a lot of work from people, so we have to accept that some people will be out of work in the future! - What our government is doing now might have worked 20 years ago or so, but it won't work now because machines will take a lot of the work.

.... so the way they treat the sick and ''weak'' is a form of torture! - And it won't work!

konservativ klædt ud som socialdemokrat

Skrevet af Anonym, Fredag den 3. januar 2014, 10:28

Der er jo intet nyt under solen, løfter der bliver brudt, seneste er at nu skal de unge tage til Tyskland for at få en praktikplads ?
Se på de nyeste skattelettelser, der skal gives til erhvervslivet, borgerne skal betale dem, de får mindre for deres skattepenge hvis skatten da ikke stiger, og ad den vej er der ingen der har råd til at købe dansk producerede produkter, vi køber så de billige udenlandske der er dårligere, men pga. dette så stiger arbejdsløsheden igen i Danmark.
Hvis folk fik en anstændig understøttelse i en passende periode under de nuværende konjukturer er 4 år for kort tid, det er måske ok i opgangstider, men ikke i øjeblikket.

Ældre ryger ud fordi de ikke leverer

Skrevet af Anonym, Fredag den 3. januar 2014, 10:09

Min opfattelse som daglig leder er, at Ældre ryger ud fordi de ikke leverer i forhold til det de koster. Grunden til dette er at det ofte er svært for en leder at åbne samtalen om lønnedgang med en ældre medarbejder. Så er det lettere at pege på dem ved fyringsrunder da de er relativt løntunge.

Min erfaring er at der er større spredning i performance på ældre funktionærer. Nogle af mine bedste folk er 60+ men omvendt er andre gået i stå. Det er de sidste som det er let at pege på i fyringsrunder i stedet for at tage samtalen med dem om hvad arbejdsgiveren får for pengene.

Hørt før under besættelsen

Skrevet af Anonym, Fredag den 3. januar 2014, 10:07

Social demo foreslår at de unge bare kan tage til Tyskland og arbejde. Inden man foreslår noget sådan ,bør jeg opfordre soc demo til at undskylder for det de gjorde den gang.

Helle SKAT

Skrevet af Eyes, Fredag den 3. januar 2014, 10:02

Helle, huskede du at tælle minutter da din engelske mand med bopæl i England, havde fødseldagsfest på Marienborg ?

Og du var til Taffel hos Dronningen (uden at tage fotos).

Eller hvad siger SKAT - - ? Og den 88 årige Varla - .

Hvad er alder?

Skrevet af John Olsen, Fredag den 3. januar 2014, 09:20

På Det Kgl. Teater blev der under den Socialdemokratiske Radikal og SF ledet regering, med hård hånd fyret "unge" balletdansere som havde startet på Det Kgl. Teaters balletskole i 7,8 og 9 års alderen. Nu var der så nogle af disse unge balletdansere der lige havde rundet de 30 år som skulle have en fyreseddel. Trods ballet stillingerne i første omgang blev nedlagt for "syns & lovgivningens skyld", blev disse stillinger kort efter besat af helt unge balletaspiranter fra Det Kgl. Teaters Balletskole. Normalt kan man ikke for statens tidligere ansatte, kort efter fyringer og nedlæggelse af stillinger i staten tjeneste, genbesætte disse stillinger som set på Det Kgl. Teater. Det bør efter lovgivningen slet ikke kunne ske fyringer som skete på Det Kgl. Teater. Naturligvis undtaget under en Socialdemokratisk Radikalt & SF ledet regering, hvor alt åbenbart kan lade sig gøre i disse tider. Nu skylder disse partier lige en forklaring på, hvor de fyret ballet dansere går hen og får et job som ballet danser?

Helle Thorning

Skrevet af BH, Fredag den 3. januar 2014, 09:07

Valg nu, inden den tøs ødelægger landet.

Thorning er god til selvportrætter

Skrevet af Vædder, Fredag den 3. januar 2014, 08:34

Thornings største ønske er at komme i EU Parlamentet.

Så hvad hun siger i Nytårstaler og til daglig betyder intet.

Hun har ikke en chance for at blive genvalgt som Danmarks Statsminister.