De Radikale vil følge anbefalingen fra Færdselskommissionen om at nedsætte promillegrænsen til 0,2, men Socialdemokraterne er imod.

Mandag fremlagde Færdselskommissionen sine 70 råd til en mere sikker trafik, men forslaget om en nedsættelse af promillegrænsen skaber splittelse i regeringspartierne. Det skriver netavisen Altinget.dk.

Socialdemokraterne vil ikke lægge stemmer til en nedsættelse af promillegrænsen, mens de Radikale er klar:

»Jeg tager imod det her forslag med glæde. Det er noget, Radikale helt klart vil bakke op om,« siger partiets retsordfører, Jeppe Mikkelsen (R), der også er medlem af kommissionen, til Altinget.dk.

Færdselskommissionen præsenterede mandag en handlingsplan for sikker trafik frem mod 2020. I idékataloget kan man blandt andet finde et forslag om at følge det svenske eksempel om at sænke grænsen for spritkørsel.

Ifølge kommissionen er spritkørsel medvirkende årsag til 25 procent af alle dødsulykker i trafikken, og derfor anbefaler man at sænke grænsen fra 0,5 til 0,2 promille.

»Spritkørsel er meget alvorligt, og vi ved, at selv små promiller kan påvirke køreevnerne negativt. Derfor vil det her sende et stærkt signal om, at det ikke er okay at drikke og køre bil,« siger Jeppe Mikkelsen til Altinget.dk.  

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn (S), er ikke enig. Promillenedsættelsen er i hans øjne et stort indgreb i den personlige frihed og rammer ikke den gruppe, som for alvor har problemer.

»Det er en hård kerne, der bryder grænsen, og det vil de gøre uanset hvad. Det er dem, man bør gå efter, frem for at ramme helt almindelige danskere, der har et fornuftigt forhold til alkohol,« siger Rasmus Prehn til Altinget.dk.

Han mener, at der skal være plads til, at man kan nyde en enkelt øl i sommerhuset for dernæst at kunne køre en tur på genbrugspladsen.

»Jeg skal have rigtigt gode argumenter for, at jeg vil stramme op på det. Men jeg er selvfølgelig villig til at diskutere det, hvis der ligger god dokumentation for, at det redder menneskeliv,« siger han.

Målet er at reducere antallet af trafikdræbte til 120 personer inden for de næste syv år. I 2012 var det tal på 172. Derudover må maksimalt 1.000 personer om året blive svært kvæstet i trafikken. Det samme gælder antallet af lettere kvæstede personer.