Frygten for, at de nye kampfly ender som luftens svar på IC4-fadæsen, er overdrevet, mener Vedby Rasmussen.

København: Kampflyet F-35 er det indlysende valg, hvad enten Danmark skal deltage i internationale operationer eller håndhæve egen suverænitet over for eksempelvis Rusland.

Sådan lyder vurderingen fra professor i statskundskab Mikkel Vedby Rasmussen fra Københavns Universitet, efter at det er kommet frem, at regeringen vil indstille, at Danmark vælger F-35, også kendt som Joint Strike Fighter, som afløser for de nuværende F 16-kampfly.

Frygten for, at det relativt nyudviklede fly skal ende i en skandale a la IC4-tog, er overdrevet, mener han.

- Det, synes jeg, er noget vås. Men når det er sagt, taler vi om et forsvarsindkøb i milliardklassen, så du skal ikke køre meget galt, før det er store millionbeløb, der er tale om, siger Mikkel Vedby Rasmussen.

Han understreger, at fly er komplicerede, og da flyvevåbnet vil skulle have flyene de næste 30 år, vil der formentlig opstå problemer

- Men det er værd at tænke på, at det er suverænt det fly, der bliver købt flest af på globalt plan. Det vil sige, at hvis der er problemer, er det ikke Danmark, der skal betale sammen med ganske få partnere, siger Mikkel Vedby Rasmussen.

- Så er det noget, det amerikanske luftvåben har en interesse i at løse. Og det adskiller det fra IC4, som man står alene med.

Regeringen lægger ifølge blandt andre TV2 op til at bestille 27 fly, hvilket ifølge Mikkel Vedby Rasmussen vil være lige akkurat nok.

Han påpeger, at det vil blive stramt at holde indkøbet af flyene inden for det nuværende forsvarsbudget, hvor investeringerne er på omkring to milliarder kroner årligt. F-35 koster op mod en milliard kroner stykket.

- Hvis noget af det her skal afdrages meget hurtigt, vil det sætte et pres på et budget, der i forvejen er hårdt spændt for, vurderer Mikkel Vedby Rasmussen.

Professoren vurderer, at konkurrencen mellem de tre kandidater, F-35, Boeings Super Hornet og den fælleseuropæiske europæiske Eurofighter har været reel, men F-35 er det oplagte valg.

- Det passer bare godt til det, det danske luftvåben har gjort, og gerne vil gøre i fremtiden.

/ritzau/