____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Københavns Politi, der står for politiindsatsen i Københavns Lufthavn, har gennem næsten et år kontrolleret fly fra Schengen-lande for blandt andet illegale indvandrere, selv om politiet ved, at der stort set aldrig kommer illegale indvandrere med disse fly.  

Det viser en aktindsigt over kontrollerne i 2013, som BT har fået. 

Den viser, at mange af kontrollerne - 83 indtil videre i år og det højeste nogensinde - som Københavns Politi har foretaget, i virkeligheden er værdiløse og kan se ud som om, at man udelukkende har gjort det for at puste antallet af kontroller op, så blandt andet justitsminister Morten Bødskov (S) har kunnet vise, at regeringen gør noget på området.  



Det sker i praksis ved, at politiet er gået i en stor bue uden om flyankomster, hvor man har stor erfaring for, at der kommer mange illegale. I stedet kontrolleres fly og passagerer, hvor der yderst sjældent findes illegale indvandrere, og som derfor hurtigt kan kontrolleres. 

BT har de seneste uger beskrevet, hvordan Københavns Lufthavn er en åben port for illegale indvandrere. Flere betjente har fortalt, at Københavns Politi gennem længere tid bevidst har undladt at kontrollere flyankomster i Københavns Lufthavn fra netop dé lufthavne, hvorfra det gennem længere tid er strømmet ind med illegale indvandrere. 

Schengen-reglerne, som Danmark tiltrådte i 2001, tillader ikke fast paskontrol, men kun såkaldte kriminalitetstjek, hvor passagerer fra andre Schengen-lande bl.a. tjekkes for falske papirer. 

Strømmer ind  


Den mangelfulde kontrol sker, selvom det hver dag - i følge flere betjente - strømmer ind med illegale indvandrere fra Schengen-lande som f.eks. Italien. 

Danmark var det land i Europa med den største procentvise stigning i antallet af asylansøgere i 2012. 62 procent flere - eller næsten 6.200 personer i alt – søgte asyl i Danmark sidste år.

Netop den øgede kontrol er to gange i folketingssalen blevet brugt af justitsminister Morten Bødskov (S) som et bevis på, at regeringen og Københavns Politi tager udfordringen med illegale indvandrere meget alvorligt. 

Bevidst overdrivelse 

Ifølge Dansk Folkepartis retsordfører Peter Skaarup viser opgørelsen, som BT har fået fra Københavns Politi, at Morten Bødskov bevidst overdriver betydningen af kontrollerne.

- Han manipulerer med tallene, når han siger, at der er udført et rekordstort antal kontroller i år. Mange af kontrollerne er reelt værdiløse, fordi man kontrollerer flyankomster, hvor man godt ved, at der ingen illegale indvandrere kommer, og alt det ved Morten Bødskov godt. Han gør bare intet for at afhjælpe problemet, lyder det fra Peter Skaarup. 

Venstres retsordfører Karsten Lauritzen er enig: 

- For mig ser det ud til, at man undgår de fly, hvor man kan se, at der er problemer, og i stedet kontrollerer fly, hvor man godt ved, at der ingen problemer er. Det duer ikke, at man laver mange kontroller, hvis man bevidst kontrollerer de forkerte fly, for så giver kontrollen jo ikke meget mening. 

Et alvorligt svigt  

Peter Skaarup mener, at BTs aktindsigt viser, at medarbejderne i Københavns Lufthavn taler sandt, når de siger, at der ikke er mandskab til at gøre noget ved problemet, og han peger på, at Københavns Politi og Morten Bødskov i to svar til Folketinget har givet udtryk for, at der ville være daglige kriminalitetskontroller af fly fra Schengen-lande. 

- Jeg anser det her som det alvorligste svigt, som regeringen har foretaget i sin levetid. Vi er blevet lovet daglig kontrol, og når man ydermere manipulerer med tallene, er det en meget alvorlig sag, som vi nu vil insistere på, at regeringen tager alvorligt, siger Skaarup. 



Morten Bødskov har efterfølgende trukket i land og forklaret, at det aldrig har været meningen, at politiet fast skulle lave daglige kontroller i Københavns Lufthavn, og at der kun var tale om et øjebliksbillede, da svarene blev givet i december 2012 og marts 2013. 

Men et kig på politiets egne tal over kontroller, viser, at Københavns Politi aldrig, heller ikke da det var hensigten, har kontrolleret fly hver dag for blandt andet illegale indvandrere.  

Venstres Karsten Lauritzen kræver, at Morten Bødskov erkender, at der er et problem med for få rigtige kontroller, og formanden for Folketingets retsudvalg, SF’s Karina Lorentzen, forlanger, at Københavns Politi får styr på problemet: 

- Jeg vil godt sende det klare signal, at jeg forventer, at man i højere grad vil forsøge at leve op til målsætningerne om en kontrol om dagen. Derudover forventer jeg også, at man er langt mere målrettet med flyene, der bliver kontrolleret, så det bliver en reel kontrol. Og så længe ingen i politiets ledelse kommer til mig og siger, at man ikke kan løse opgaven med de ressourcer, som man har i dag, forventer jeg, at Københavns Politi får styr på dette problem.  

Morten Bødskov har gennem sin rådgiver sendt dette skriftlige svar, hvorfor det ikke har været muligt at stille opfølgende spørgsmål:

’Jeg afviser fuldkommen, at der skulle være tale om talmanipulation. Det er Københavns Politi, der tilrettelægger kontrolindsatsen i lufthavnen, og jeg er tilfreds med, at der er sket en stigning i antallet af kontroller over de seneste to år.’

Fakta:

Københavns Politi har pr. 31. oktober kontrolleret 83 fly i år fra Schengen-lande med kontrol af mere 7500 personer. Det er det højeste tal nogensinde.

36 af kontrollerne er lavet på tre dage i en fælleseuropæisk aktion, og der er ikke lavet nogen kontroller i 23 uger i år.

Ansatte i Københavns Politis Dokumentcenter, der er eksperter i blandt andet falske pas og dokumenter, skriver i en årsrapport for 2012, at der er sket en forøgelse på mere end 1000 pct. i antallet af falske italienske dokumenter, og at det fortrinsvis sker fra Milano-lufthavnen Malpensa. Alligevel blev flyet kun kontrolleret otte gange i årets første syv måneder.

Siden BT første gang skrev om problemer med illegale indvandrere (uge 42), der reelt har frit spil i Københavns Lufthavn, har politiet kontrolleret Easyjets fly fra Milano, som der er størst problemer med, syv gange, og det har ført til næsten 40 sager.