Kulturminister Bertel Haarder erklærer sig parat til at diskutere, hvilke rammer DR skal operere under, efter flere cirkusdirektører beskylder DR for unfair konkurrence.

Når Danmarks Radios virke overlapper med private aktører, åbner det for en diskussion om, hvad DRs rammer egentlig er.

Sådan lyder det fra kulturminister Bertel Haarder (V), efter flere cirkusdirektører i fredagens Berlingske beskylder DR for unfair konkurrence, fordi mediekoncernens eget cirkus, Cirkus Summarum, ifølge direktørerne får gratis reklame på DRs platforme.

Bertel Haarder vil ikke tage stilling til den konkrete sag om kritikken af Cirkus Summarum, før der er indgivet en eventuel klage fra cirkusdirektørerne, men regeringen har i sinde at kigge rammerne for DR igennem, fortæller han.

»Der står i regeringsgrundlaget, at vi vil se på DR i forhold til public service-diskussionen. Det er ikke ud fra en fjendtlig holdning til DR, men der skal være plads til alle. Også til andre og mindre aktører i medie- og kulturlandskabet. Derfor er der visse ting, som vi bliver nødt til at se på i forhold til DR,« siger Bertel Haarder til Berlingske.

Ministeren understreger, at der skal findes en balance i tingene, så der er luft til det private ved siden af Danmarks Radio.

»Det er jo rigtig godt, at DR går nye veje. Men når man begynder at konkurrere med andre og bruger sit store apparat til at reklamere for sig selv, så kan det være et problem,« siger Bertel Haarder.

Hos Socialdemokraterne ser kulturordfører Mogens Jensen (S) ikke nogen umiddelbar grund til at tage diskussionen om rammerne for DR op på baggrund af Cirkus Summarum-kritikken.

»Jeg synes, at Cirkus Summarum og traditionelt cirkus er to helt forskellige ting. Det kan ikke sammenlignes og er derfor ikke konkurrenceforvridende,« siger han og tilføjer dog i samme åndedrag:

»Men hvis ministeren vil indbyde til en drøftelse, så møder vi selvfølgelig op.«

Omvendt er Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen (DF), mere end klar til at kigge på DRs rolle.

»Sagen om Cirkus Summarum er en lille del af en meget større problemstilling. Det er jo ikke kun cirkusfolk, der er trætte af DR. Dagbladene, bookingbureauer og forlagsvirksomheder føler også, at DR går dem i bedene. Jeg synes, at DR bør være bedre til at gå i dialog med brancherne,« siger han.

DR understreger over for Berlingske, at man ikke har noget ønske om at konkurrere med de danske cirkusser og afviser desuden at give Cirkus Summarum gratis reklame.