Politikere i tvivl: Bør flere få HPV-vaccinen gratis?

Hvad mener du? Deltag i debatten

Skuespilleren Mira Wantings død som blot 34-årig har skabt massiv opmærksomhed omkring HPV-vaccinen, som skal beskytte mod livmoderhalskræft. 

Vaccinen tilbydes for øjeblikket gratis til alle piger i 12-årsalderen som en del af det almindelige børnevaccinationsprogram og i 2012/2013 også til kvinder fra årgangene 1985 til 1992. Alle andre skal betale ca. 4000 kr. for at få vaccinen.

- Tænk, hvor mange liv (mødre og døtre), der kunne reddes, hvis regeringen gav alle, der kan få gavn af den, HPV-vaccinen gratis. Det burde da være en menneskeret, skriver den tidligere nøgenmodel Kira Eggers f.eks. på Twitter.

LÆS OGSÅ: Kræftlæge: Vaccine kunne have reddet Mira fra sygdom

Sangeren Saseline Sørensen håber, at Mira Wantings skæbne kan få andre kvinder til at få vaccinen.

- Jeg vil gerne opfordre alle til at få en HPV-vaccine. Den er gratis for alle under 27 år. Er man over 27 år koster den 4000 kr. Men de penge er jo godt givet ud, hvis man dermed slipper for den frygtelige sygdom, siger hun.

Ifølge overlæge Iben Holten fra Kræftens Bekæmpelse vil langt flere end tidligere antaget få gavn af vaccinen. Mellem 75 og 90 pct. vil få den fulde beskyttende effekt af vaccinen, hvis de fik de tre stik. Og jo flere, der bliver vaccineret, des mere kan man udrydde kræftsygdommen, der tog livet af Mira Wanting. Den spredes primært ved seksuel kontakt, og både mænd og kvinder kan smittes med HPV-virus.

LÆS OGSÅ: Guide: Derfor bør du vaccineres mod livmoderhals-kræft

LÆS OGSÅ: Disse kvinder snydes for gratis HPV-vaccination

'Regeringen har serveretten'

I år ventes 125 danske kvinder at dø af livmoderhalskræft, ligesom den 34-årige skuespiller. 400 kvinder vil i løbet af året få stillet diagnosen.

Spørgsmålet om, hvem der må få, og hvem der må gå, optager også politikerne på Christiansborg.

Ifølge Konservatives sundhedsordfører Benedikte Kiær er der stillet mange spørgsmål om netop HPV-vaccinen i årets løb.

- Vi har meget fokus på de her vaccinationer. Hvis de effektivt kan forebygge en forfærdelig kræftform skal vi helt klart udvide målgruppen for, hvem der skal have tilbudt den. Vi skal selvfølgelig have lægerne på banen og lytte til deres anbefalinger. Men jeg tror, at hvis man stiller regnestykket op, så kan det godt betale sig at vaccinere i forhold til at skulle behandle, når folk er blevet syge, siger Benedike Kiær og bemærker, at 'regeringen har serveretten' med hensyn til at finde pengene til at finansiere vacciner til en større gruppe.

Hun mener, at man skal se på muligheden for at indlemme HPV-vaccinen i de almindelige vaccinationsprogrammer.

- Jeg synes klart, det er værd at tage en drøftelse i sundhedsudvalget om, siger hun.

Økonomi til det
Dansk Folkepartis Liselott Blixt har netop fået besked om, at hun skal have foretaget kegleoperation, da lægerne har konstateret, at hun har celleforandringer i livmoderhalsen, der kan være forstadier til livmoderhalskræft.

- Jeg kan være blandt de 5 pct., hvor det udvikler sig til kræft, men jeg krydser fingre for, at jeg er en af de 95 pct., som kan nøjes med kegleoperationen, siger DF-sundhedsordføreren.

- Hvis man bare kunne give løs, så burde alle jo bare få vaccinen. Om ikke gratis, så med tilskud. Men der skal jo også være økonomi til det, siger Liselott Blixt, der derfor hellere ser, at fokus først og fremmest lægges på at få alle, der tilbydes gratis vaccine, til at tage imod, så sygdommen kan udryddes i en hel ungdomsgeneration.

Vaccine til drenge
 
Flere lande udenfor EU vaccinerer også drenge imod smitte med HPV-virus. Virusset kan give flere forskellige former for kræft, men ses ofte som kræft i livmoderhalsen hos kvinder og ydre kønsdele, endetarmsåbning og mundhule hos mænd. På europæisk plan er man dog endnu ikke overbevist om, at den gængse HPV-vaccine beskytter mænd mod andet end kønsvorter, hvorfor den ikke er godkendt til drenge på nuværende tidspunkt.

- Vi skal få alle de unge, der er omfattet af ordningen nu, med. Også drengene. Og så synes jeg, at vi skal se på, om tilskuddet skal justeres, så den bliver tilgængelig for flere over 27 år, lyder det fra Liselott Blixt.

Socialdemokraternes Sophie Hæstorp Andersen ser også gerne, at det bliver muligt for drenge at blive vaccineret.

- I takt med at prisen på vaccinen falder, så bør drengene også tilbydes vaccinen, da HPV også relateres til kræft i mund og svælg, siger hun.

Venstres sundhedsordfører, Sophie Løhde, er med sine 29 år netop for gammel til at få vaccinen tilbudt gratis. Hun vil egentlig gerne have den.

- Jeg har taget imod de andre undersøgelser, man bliver tilbudt, og så har jeg ikke overvejet at gøre yderligere selv. Men det er klart, at når man hører om Mira Wanting, der kun var 34, så sætter det nogle tanker i gang, fordi hun var så ekstremt ung. Vi går jo alle sammen og tror, at vi er unge og udødelige, siger hun.

- Vi skal følge udviklingen meget nøje og handle på det, hvis det er relevant at udvide målgruppen for tilbuddet om gratis vaccine. Jeg læner mig op ad sundhedsstyrelsens anbefalinger der. Og jeg tror også, at udviklingen går imod, at vi om nogle år vaccinerer drenge, selvom det lige nu ikke er godkendt på europæisk plan.

Sundhedsordføreren medgiver, at nogle aldersgrupper bliver 'snydt', selvom tilbuddet om vaccinen er blevet udvidet, siden den begyndte at blive brugt i Danmark i 1996. Men det er fordi, det ikke er entydigt, hvor stor effekt de vil få af vaccinen. Og hun opfordrer kvinder til at tage imod screening-tilbuddet (den såkaldte smear-test, red.), alle kvinder fra 23 år og opefter modtager hvert tredje år fra egen læge.

Hvad mener du? Deltag i debatten HER

Afstemning

Afstemning

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Gør det gratis at få Hpv vaccination

Skrevet af Anita Sørensen, Onsdag den 7. august 2013, 23:57

Hej
Jeg er en af dem der har fået svær celleforandring og fik afvide af min læge det vil blive til kræft inden for 6 år pt. ligger jeg i min seng efter en kegleoperation 2/8-13 og håber at de har fået fjernet det hele, ifølge 2 læger har jeg fået anbefalet at få Hpv vaccine da det fremadrettet kan forhindre nye celleforandringer hvis alt celleforandrig er fjernet.
Jeg har tænkt mig at blive vaccineret da jeg har større chance for at få en omgang celleforandring igen.
selv min datter på 15 år har fået den.
min ældste datter har valgt ikke at få vaccination da hun har hørt så meget negativt i medierne om Hpv vaccinen det er hendes valg men jeg ville ønske at hun havde sagt ja tak men stadig bør det være op til den enkle person hvad de vælger.
jeg er 43 år og jeg vil gøre alt for at bekæmpe den virus.
Det eneste jeg synes er at man godt kunne tilbyde den gratis eller med tilskud til alle uanset årgang specielt når selv læger anbefaler at man får den efter celleforandring.
selvfølgelig kan man melde sig ind i Danmark HVIS du ikke syg så kan man få 50% rabat, men hvis du har en kronisk sygdom i forvejen er man desværre så uheldig at det ikke kan lade sig gøre og må betale det fulde beløb.
Hvorfor ikke forbygge Hpv virus når man nu kan.

HPV vacc.

Skrevet af pia orozo, Fredag den 12. april 2013, 20:01

Denne vacc. bør givet uden at skulle betale for det.
m.v.h. Pia Orozco

Vacciner GIVER KRÆFT

Skrevet af Luna, Tirsdag den 8. januar 2013, 18:14

Der er desværre set tilfælde af folk som dør af kræft, også slevom de har fået en vaccine mod kræft. Jeg har læst mig frem til, hvilke stoffer der bliver brugt i vacciner. Og der er bla. Mononatriumglutamat, Aluminium, Formaldehyd og Kviksølv. Altsammen meget giftige kemikalier, som foresager en lang række sygdomme, bla. KRÆFT..

Uendeligt uklogt

Skrevet af Greg, Mandag den 14. januar 2013, 16:17

Einstein sagde engang, at der kun var to ting som var uendelige. Universet og menneskers dumhed. Han var dog ikke sikker på den med universet. Lad mig slå det 100% fast. Det er super dumt ikke, at lade sig og sine børn blive vaccineret imod HPV virus.

Mangelfuld afstemning

Skrevet af Lars Hansen, Onsdag den 2. januar 2013, 09:42

Afstemningen ovenfor er mangelfuld. Jeg er ikke vaccineret fordi jeg ikke ønsker at udsætte min krop for denne farlige vaccine med de mange skadelige indholdsstoffer. Det svar er der ikke mulighed for at give.

Få check hvert 3 år og undlad vaccinen

Skrevet af Maria, Tirsdag den 1. januar 2013, 17:22

Få check hvert 3 år og undlad vaccinen. Eller få vaccinen og få stadig check hver 3 år eller når noget føles uregelmæssigt.
Blot at få vaccinen giver falsk tryghed - da man stadig kan få livmoderhalskræft af et af de virus vaccinen ikke dækker.
Folk skal tænke selv og lade være som en flok lemminger blot at følge statens skræmmekampagne... Der er jo mange penge i det for medicinalindustrien...
(Lidt ligesom ADHD medicinen som også gives til ALT ALT for mange)

DRENGE BØR HAVE GRATIS VACCINE OGSÅ - NU

Skrevet af Linda Skriver, Tirsdag den 1. januar 2013, 17:01

Det er den værste form for diskriminering, at drenge ikke kan få vaccinen gratis som pigerne får det. Jeg har skrevet til Astrid Krag om dette, og fik et "god dag mand økseskaft svar". Kræft er vel kræft, uanset om man er dreng, pige, mand eller kvinde.
Fatter det simpelthen ikke!!
Vi betaler selv for vaccinen til vores dreng, men det burde være gratis for alle under 25 år.

Min datter på 16 år er ikke vaccineret

Skrevet af HEIDI, Tirsdag den 1. januar 2013, 14:21

For som det også fremkommer i en af de andre artikler

Citat
Men tilbuddet gælder åbenbart ikke for alle kvinder under 26, for piger mellem 15-19 år kan ikke længere få en gratis vaccination. Årsagen er, at de har fået tilbudt vaccinen én gang tidligere tilbage i 2008-2010. Hvis de takkede nej dengang, så skal de i dag selv betale for vaccinen. Og det vækker undren, fordi daværende sundhedsminister, Bertel Haarder, sagde at alle kvinder under 26 år skulle have vaccinen - og samtidig understregede, at de piger, som af den ene eller anden årsag ikke i første omgang blev vaccineret, nu får tilbuddet igen. (se det her) Citat slut

Dengang min datter var målgruppen blev min læge og jeg enige om at min datter kunne og skulle vente , da vaccinen ville blive tilkendt til alle piger under 26 år ..

vi tænkte bare ikke så langt som til at man undlod at holde et løfte ...

Min datter skulle vente af medicinske årsager da man ikke kendte helt til bivirkningerne og hun i forvejen havde nogle andre sygdomme som man ikke vidste hvordan vaccinen ville påvirke ...

I dag har vi fået ny læge som er ved at søge dispensation til den vaccine min datter er endnu ikke seksuel aktiv men går på gymnasiet og er 16 år .... så go figure for hvor længe det vare ..

4000 kr er svært at finansere af en førtidspenision så derfor søger min læge dispensation og går den ikke så bliver det noget med afdrag hos lægen , men ikke alle er så heldige at have så god en læge, så er det lige vi skal sige ...

Hvem er den største Idiot her Haarder der lovede noget som han ikke holdt (og som gør at 19000 valgte at vente , eller Astrid Kragh som ikke vil holde hans løfte ...

Og hvad kommer det til at koste samfundet hvis ikke de børn får den vaccine og så er der også det at jeg for min del ALDRIG har sagt nej tak, der har aldrig været tvivl hverken i mit sind eller ved lægen om at min datter skulle have den når vi var helt sikker på bivirkninger osv , men det blev besluttet ud fra det lægefaglige at vent ...

Jeg kender til mange børn der ikke har fået parply vaccinen pga bivirkninger og mange af de forældre valgte også at vente med HPV da de ville se den an først og det kunne de så roligt gøre i følge Bertel Haarder men så kom Kraghen ... surt for os og for de børn der ikke har fået vaccinen ...

og endnu mere surt for de børn som også er imellem den 19000 i ved dem med ressourcesvage forældre som ikke fattede budskabet og vigtigheden af den vaccine , og som derfor i dag må betale for deres forældres uvidenhed ...

klamt

Skrevet af lars, Tirsdag den 1. januar 2013, 10:53

sku klamt og ulækkert at tænke på man skal betale for medicin der er designet til at redde liv, hvad fanden betaler vi skat for? men lad os endelig slå flere kvinder ihjel med fuldt overlæg. kan I politikere leve med det om natten?

Politisk tvivl.

Skrevet af Kristian Mellergaard, Tirsdag den 1. januar 2013, 10:04

Hvorfor skulle politikkerne ikke også i denne sag være i tvivl. politikkerene styre Danmark i afgrunden. De er en flok plattenslager hundehoveder ubrugelig Ammatørrer.Sæt jer til at pille tæer så laver i ikke flere udlykker.

Drenge skal have vaccine.

Skrevet af Torben, Tirsdag den 1. januar 2013, 10:02

Efter selv at have haft HPV Kræft virus i halsen kan jeg kun anbefale, at alle drenge også bliver tilbudt vaccinen. Jeg var 31 da jeg fik kræft i halsen, jeg har en lille dreng på 2 år. Han skal have den vaccine om så jeg selv skal betale for den. Mænd der bliver ramt af HVP er steget helt vildt over de sidste 10-20 år, og jeg synes det er for dårligt, at der ikke bliver gjort mere for at drengebørnene også bliver beskyttet.
Jeg synes desuden at alle familier, der har været ramt af HPV burde få tilbudt vaccinen gratis, uanset om parterne er over 27 eller ej.

JA TIL HPV-VACCINATION

Skrevet af C..L..L og S. M. L, Tirsdag den 1. januar 2013, 03:06

DET SKAL IKKE VÆRE ET SPØRGSMÅL OM PENGE.

DET SKAL VÆRE ET SPØRGSMÅL OM AT REDDE LIV.

HVAD KOSTER DET AT LADE VÆRE AT VACCINERE, I LÆGE OG HOSPITALSUDGIFTER PÅ KR. 4.000 - 5.000 pr. DØGN, OFTE I HALVE OG HELE ÅR???

ØDELAGTE LIV - SMERTEFULDT FOR PATIENT OG PÅRØRENDE, OFTE TAB FOR MINDRE BØRN AF FORSØRGER.

TABT ARBEJDSFORTJENESTE SAMT DERAF MANGLENDE SKATTEINDTÆGTER, TIL STAT OG KOMMUNE.

SET I DET FORHOLD ER VACCINATIONSUDGIFTEN PEBERNØDDER!!!

ENHVER KRÆFTSYGDOM ER ET HELVEDE FOR MENNESKER, OG SKAL BEKÆMPES MED ALLE MIDLER!!!

POLITIKERER KOM NU OP FRA TABURETTERNE, OG TAG ET PERSONLIGT ANSVAR!!! GØR EN FORSKEL.

RIGTIG GODT NYTÅR TIL ALLE.

Hospitalsindlæggelse ...........

Skrevet af S. Larsen, Tirsdag den 1. januar 2013, 16:44

koster 821.250 kroner for et ½ år og/eller 1.642.500 kroner for 1 år,pr.kræftpatient,beregnet med 4.500 kroner om dagen.

HPV - vaccinationen koster en engangs udgift på 4.500 kroner ialt.

Vaccinationen koster samfundet pr. vaccination kun hvad det koster at være sygehus eller hospitalsindlagt i 1 døgn.

125 indlagte patienter om året koster virkelig samfundet kassen hvert eneste år.

Det kan da ikke være så svært for politikerne at træffe en beslutning.

Politikerne kan søge rådgivning hos Kræftens Bekæmpelse.

Ja det skal være gratis

Skrevet af Fru Andersen, Mandag den 31. december 2012, 20:29

Ære være Mira Watings minde, ser ligenu "Solkongen" en film Mira Wating havde en birolle i. Tænk at Mira Wating skulle dø så ung, af den frygtelige kræftsygdom, tænk hvis andre kvinder skal dø så ung, det bør være gratis at vaccineres mod denne skrækkelige kræftsygdom, alle kræftsygdomme er skrækkelige.
Men en ung kvinde som Mira Wating der havde to børn det er da virkelig så sørgeligt.
Godt nytår og lad os overvinde kræften så meget vi kan i det nye år og alle år fremad. Gør vaccinen fri.

Indholdsstofferne i vaccinen bruges også mod kakkerlakker

Skrevet af Sarah, Mandag den 31. december 2012, 15:52

Overvej lige igen hvad det er der puttes i kroppen gennem en sådan vaccine.. Den indeholder bl.a. aluminium, der gennem videnskabelige artikler i stigende grad sættes i forbindelse med bl.a. autisme og alzheimers.

Nogle af de andre indholdsstoffer i vaccinen, kan man læse om i dette link, herunder at borax/sodium borat bruges til kakkerlak-dræbende midler:
http://www.vdata.dk/wp_news/?p=2768

Tilsvarende kan man se noget om det her:
http://tv.naturalnews.com/v.asp?v=17A176441B98DBBF34E69D3FB5F9363F

En anden interessant kort trailer her om vacciners alvorlige bivirkninger og hvordan vacciner kommer på markedet før den videnskabelige effekt er undersøgt - samt desuden betales undersøgelserne af medicinalvirksomhederne selv... Objektiv forskning? Det tror jeg ikke !
http://www.youtube.com/watch?v=aH7DdnXPm2U&feature=share

Meget kontroversiel vaccine

Skrevet af Kasper Steffensen, Mandag den 31. december 2012, 15:14

I udlandet og navnligt USA er HPV-vaccinen blevet kritiseret meget kraftigt fordi bivirkningerne er meget alvorlige, hvilket skal sammenholdes med risikoen for at udvikle livmoderhalskræft. At pressen ikke har taget denne sag op endnu er helt ubegribeligt. Både CNN og BBC har haft fat i denne sag:

http://www.bbc5.tv/video/gardasil-victim-speaks-out

http://www.youtube.com/watch?v=_13plsrydPY&feature=related

Min veninde som forsker i folkesundhed har lavet denne Facebook-gruppe, hvor hun løbende holder medlemmerne opdateret omkring kritikken af vaccinen, sådan at man kan få vaccinen på et oplyst grundlag. Der er masser af links til artikler og publikationer:

https://www.facebook.com/TilKampModRetfaerdigOplysningOmHpvVaccinen

Vaccination

Skrevet af Shc, Mandag den 31. december 2012, 14:57

Selvfølgelig skal det være gratis. Det er da en god ide at bruge penge på danskere.Spar lidt på U-landshjælpen. Pengene bliver jo bare spist op i korruption.

Gratis vaccine nu!!

Skrevet af EL, Mandag den 31. december 2012, 13:00

Jeg har selv haft celleforandringer i det slemme stadie og har fået foretaget en keglesnitsoperation. Desværre er jeg 37 år og bliver dermed ikke tilbudt vaccinen. Jeg er også førtidspensionist (efter en trafikulykke), så jeg har ikke særlig mange penge og kan ikke lige skaffe 4000 og kan ikke få tilskud eller hjælp nogen steder. Jeg forstår simpelthen ikke, at mennesker som nu er i risikogruppen, ikke automatisk får den vaccine tilbudt. Havde jeg haft mulighed for at arbejde, så havde jeg da med glæde selv betalt, men sådan er det altså ikke. Og nej, jeg har heller ikke råd til at købe en iphone eller købe brød hos bageren hver dag.

Det skal sgu være gratis for alle piger/kvinder

Skrevet af Jimmy, Mandag den 31. december 2012, 11:44

Alt for mange unge piger har sex uden beskyttelse, pga dumhed og impulser, og styring af lysten, alkohol. Den eneste måde at komme det til livs er at vaccinere!

Virker den ikke på drenge/mænd, vel, så må de lave en der gør.

Hmm....

Skrevet af L.P., Torsdag den 3. januar 2013, 03:30

Nej, den eneste måde er IKKE at vaccinere!
Det er kun vildledning, og så skal det jo se godt ud, samt en pengemaskine,- men derimod kan vaccinen være skadelig!
Desuden er det ikke bevist, at vaccinen reelt virker,- er det??
Nej, disse piger må lære at tage ansvar for deres eget liv,i stedet- og tænke over hvordan de lever livet,-ændre deres måde at leve på,- ja ligeså mændene!!!

HPV-vaccinen - beskytter den mod kræft, eller er det omvendt?

Skrevet af Lars Hansen, Mandag den 31. december 2012, 10:33

Der er stor sandsynlighed for at vaccinen rent faktisk kan fremkalde kræft..

http://vactruth.com/2012/05/13/gardasil-may-cause-cancer/

Jeg fik livmoderhalskræft!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet af Lotte, Mandag den 31. december 2012, 07:17

Jeg er helt uforstående overfor, at politikerne er i tvivl om, hvorvidt vores økonomi kan bære, at alle vaccineres gratis. Her er husmoderbudgettet, som vi i fremtiden kan undgå, hvis den tilbydes gratis til alle - drenge og piger:
Keglesnit: Udgift til læge, narkoselæge og tre sygeplejersker.
Kræftsamtalen: Udgift til læge og sygeplejerske.
Henvisning til Universitetshospital: Udgift til to eller flere læger.
Patientsamtale: Udgift til læge og sygeplejerske.
CT-Scanning - MR-scanning - PET-scanning - alene disse tre scanninger uden lønudgifterne......gratis vaccine til flere!
Indlæggelse i 5 dage. Operation i 4½ time (af to læger).
Strålebehandling 25 gange - kemobehandling 5 gange.
Kontrol hver 3. måned i et år (MR-scanning + lægesamtale).
Kontrol hver 6. måned i tre år (MR-scanning + lægesamtale)
Kontrol 1 gang årligt i et år (MR-scanning + lægesamtale).
Dækning af patientens kørsel til og fra hospital (Køge-Odense).
Førtidspension til patienten pga. varige kemoskader!
Hvad tror I, kære politikere, at dette forløb koster???? Er I stadig i tvivl? Jeg er bare en af mange, så mon ikke, det kan svare sig at vaccinere i stedet for? Men handler det her om noget helt andet? Handler det om, at sygehusvæsenet skal beskyttes og værnes om???

"Kun"125! kvinder dør om året....

Skrevet af Maria Møller, Mandag den 31. december 2012, 01:58

Bare en hurtig observation.....
Kan det ikke på lang sigt betale sig at forebygge?
Hvad koster en vaccine sammenlignet med kemobehandlinger/strålebehandlinger samt indkæggelsek i følge deraf, og indlæggelse i terminalfasen?

Tyspisk dansk

Skrevet af Anders Hansen, Mandag den 31. december 2012, 01:53

Ifoelge verdens foerende kulturforsker (Hofstede) er Danmark verdens mest ekstremt feministiske land (i betydningen at feminine vaerdier dominerer).

Vi kan se det mange steder.

Her er endnu et sted.

Skal alle kvinder have vaccinen?

Den beskytter ogsaa imod peniskraeft og andre typer som maend kan faa. Men mottoet "hvis det blot man redde et liv" burde vist vaere "hvis det blot kan redde en kvindes liv".

Typisk.

Danmark er et feministisk land

Skrevet af Emma , Mandag den 31. december 2012, 11:47

Det kan godt være, at Danmark har en feminin kultur, men hvis du læste lidt mere på det, så betyder det ikke at der er fokus på kvinder i samfundet. Desuden er der nok også bare mere omtale omkring kvinder med hensyn til denne vaccine, da man ikke er 100 % sikker på, at den hjælper mod noget som helst ved mænd. Det har jo intet at gøre med, at Danmark helst vil hjælpe kvinder.

Uretfærdigt!!!

Skrevet af Heidi, Mandag den 31. december 2012, 01:08

For det første er det uretfærdigt at et ungt menneske på 34 skal dø af en så uhyggelig sygdom.
Alle skal tilbydes den vaccine både drenge og piger ung som gammel, alle skal have et valg og der skal ikke gøres forskel.
Jeg er også mor og vil gerne opleve mine børn vokse op og ønsker også de skal have muligheden for at opleve verden - uden en så skræmmende sygdom.
Så Christiansborg - få nu gjordt den vaccine gratis til alle.

Diskrimenerende....

Skrevet af L.Jensen, Mandag den 31. december 2012, 00:46

HVORFOR skal vi som er forældre til drenge selv betale??????? Det er diskrimenerende.. Man fjerner ikke en sygdom ved KUN at give vaccinen til en bestemt gruppe mennesker... hvad med de homoseksuelle mænd...?????

Der er en markant stigning i hals, mandel og anal cancer grundet hpv...

Det vil sige at hvis en dreng slikker en pige der HAR viruset så KAN han så cancer i mund, svælg, hals, mandler???? Er det totalt lige meget??? Pyt med om drengene dør. Jeg er mor til en dreng på 14, som jeg selv må betale vaccinen for og en datter på 9 der får den gratis??????? Det er bare IKKE ok...:!!!

Det er muligt jeg er den eneste der mener det, har ikke læst alle indlæg, men vil gøre det nu..!

Enten er den gratis eller også er den ikke...

Skrevet af Lea, Søndag den 30. december 2012, 22:53

Jeg har selv betalt min Hpv-vaccine for 2 år siden, og da jeg er født i 84 ville jeg alligevel ikke ha' kunnet benytte det gratis tilbud der senere er kommet, men jeg har ingen forståelse for hvorfor alle i farezonen ikke skal have buddet... enten er den gratis eller også er den ikke - det andet er noget snopperi!

Alle skal have den vaccine,

Skrevet af barbara, Søndag den 30. december 2012, 22:14

Skrevet af CBS, 21:37

Alle skal have den vaccine, hvis de selvfølgelig ønsker den. Hvorfor skal man diskrimineres grundet alder og betale så mange penge, mens en anden gruppe bare kan få den gratis. Hvad med dem som ikke har råd, men ønsker den. Kan man virkelig forsvare dem med penge får den og dem uden må undvære. Fri vaccine til alle som ønsker denne. NU.

JA

Skrevet af CBS, Søndag den 30. december 2012, 21:37

Alle skal have den vaccine, hvis de selvfølgelig ønsker den. Hvorfor skal man diskrimineres grundet alder og betale så mange penge, mens en anden gruppe bare kan få den gratis. Hvad med dem som ikke har råd, men ønsker den. Kan man virkelig forsvare dem med penge får den og dem uden må undvære. Fri vaccine til alle som ønsker denne. NU.