Transportordførere fra S og DF tror på den faste forbindelse til Femern. Men den bliver flere år forsinket.

København: Økonomien i Femern-forbindelsen ser rimelig ud, lyder vurderingen fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti efter et møde hos transportminister Hans Christian Schmidt (V) torsdag.

- Jeg er blevet lidt mere beroliget i forhold til økonomien, siger Kim Christiansen, transportordfører fra DF.

- Prisen er faldet med syv milliarder kroner, og så har vi lagt fire milliarder mere i reserverne. Så det ser ganske fornuftigt ud, lyder ordførerens opsummering.

Socialdemokraternes transportordfører, Magnus Heunicke, er enig i, at økonomien ser ud til at holde.

- Men vi kommer til at vente nogle år med at få sat spaden i jorden, siger han.

Med en estimeret tilbagebetalingstid på 36 år mod hidtil 39 år mener Heunicke, at man er på den sikre side. Det bliver brugerne af den kommende sænketunnel, der kommer til at betale forbindelsen, og ikke de danske skatteborgere, understreger han.

- Tunnelen skal jo holde i langt over 100 år, pointerer han.

Det står klart, at byggetiden for den kommende sænketunnel bliver forlænget med to år til formentlig otte et halvt år, hvilket gør byggeriet lidt billigere.

Men det står samtidig klart, at arbejdet tidligst kan gå i gang hen ad 2018 eller 2020. Det skyldes manglende tysk godkendelse.

Hans Chr. Schmidt siger efter mødet, at det vil kræve hårdt arbejde at få Tysklands godkendelse af det enorme anlægsarbejde i hus.

- Der skal holdes en fast hånd hele tiden, for den myndighedstilladelse er ikke noget, der bare lige kommer. Der skal kæmpes for det. Jeg skal på mandag mødes med den tyske minister for femte gang på syv måneder, og det skal blive ved, siger ministeren.

Partierne bag Femern-aftalen mødes igen hos Hans Chr. Schmidt 1. marts for at diskutere, om man skal holde fast i de store tunnelkontrakter, som skal bekræftes senest midt i maj.

/ritzau/