Fredag eftermiddag mødes forligspartierne bag Togfonden med Venstres finansminister, Claus Hjort Frederiksen.

København. Partierne bag Togfonden er blevet enige om, hvordan de igen skal få fonden på skinner.

Det vil de nu drøfte på et møde fredag eftermiddag med finansminister Claus Hjort Frederiksen (V), hvis parti ikke er med i aftalen om Togfonden.

Det var den tidligere S-R-SF-regering, der sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten i 2013 indgik en aftale om at modernisere jernbaneinfrastrukturen.

Venstre har dog valgt at stå uden for aftalen, og regeringspartiet har været skeptisk over for finansieringen, fordi faldende oliepriser har udhulet selve finansieringen.

Men nu er partierne bag Togfonden ifølge Ritzaus oplysninger blevet enige om en plan, som skal sikre, at fonden overlever og bliver omsat til virkelighed.

Planen indebærer, at alle projekter i Togfonden fastholdes.

Projekterne skal ifølge aftalen gennemføres i to faser. I den første, som strækker sig frem til 2019, er partierne dog ifølge Ritzaus oplysninger enige om at udskyde Billund-banen.

Partierne havde ellers sat 750 millioner kroner fra Togfonden af til at etablere en ny baneforbindelse til Billund Lufthavn, som ligger langt fra de nærmeste større byer.

Banen er ikke droppet, men vil først indgå i fase to fra 2019. Her skal partierne mødes igen for at se, hvor mange penge man har tilbage til at gennemføre planerne for.

Det afhænger dels af udviklingen i olieprisen, dels af hvor mange penge der er tilbage fra de første projekter, der gennemføres frem til 2019.

Parterne vil for en sikkerhedsskyld afsætte ekstra midler til de enkelte projekter for at dække uforudsete regninger. Kommer de ikke, er der penge tilbage, som kan bruges i fase to.

Olieprisen er imidlertid gået markant ned, siden aftalen om Togfonden blev indgået. Det har betydet, at de 28,5 milliarder kroner, som partierne oprindeligt regnede med, er reduceret til 13,5 milliarder kroner, som man ved er til rådighed.

Med aftalen lægger partierne op til at bruge alle de penge. Og skulle der i 2019 være behov for at tilføre ekstra skattekroner for at færdiggøre projekterne, er man villig til det.

Forligspartiernes oprindelige tanke var at elektrificere hovedbanenettet og indføre en timemodel, så danskerne kan komme hurtigere fra Aalborg til Aarhus, fra Aarhus til Odense og fra Odense til København.

De projekter fastholder partierne - inklusive en omstridt bro over Vejle Fjord - som dog først skal finansieres fra 2019.

Selv om Venstre har stået uden for aftalen, har Claus Hjort Frederiksen de seneste måneder forhandlet med partierne på baggrund af den manglende finansiering.

På fredagens møde ventes finansministeren at blive præsenteret for noget, der minder om et ultimatum fra Dansk Folkeparti.

Enten accepterer han aftalen og tager højde for den i finansloven og i regeringens kommende 2025-plan, eller også vil DF fremsætte ændringsforslag til finansloven.

Det betyder reelt, at finansministeren godt kan vælge at lukke ørerne og køre videre med forberedelserne af finansloven, som fremlægges i august. Men så vil et flertal med DF i spidsen udstille regeringen ved at tvinge Togfonden igennem i folketingssalen.

/ritzau/